• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • Czyn może i nieumyślny, ale z pewnością bezmózgi (2)

    Przez jego kowbojowanie zginęły 4 osoby

    • 20 15

    • Czyn może nieumyślny (1)

      ale właściciel fundacji, niezbyt rozgarnięty, mógł przewidzieć że takie coś się zdarzy bo już cztery miesiące temu remontówka ostrzegała.

      • 4 0

      • codziennie ostrzegają w sprawie przejazdów i szlabanów a co tydzień ktos ginie...

        i też nieumyślnie...

        • 0 0

  • A jest jakaś instytucja, która dopuszcza łodzie do przewozu turystów?

    • 17 1

  • Trzeba wprowadzić obowiązek ubierania kapoków.

    • 20 4

  • Pewnie prokurator chciał zabłysnąć i zrobić na tym zdarzeniu karierę

    • 12 6

  • niektórzy powołują się na ostre prawo USA

    Sprawiedliwość w USA? Jeanette Sliwinski (ur. 1982) amerykańska modelka polskiego pochodzenia. Została uznana za winną zabójstwa za incydent z 14 lipca 2005 roku, kiedy próbowała popełnić samobójstwo podczas jazdy, powodując wypadek, w wyniku którego zginęli trzej muzycy: John Glick, Douglas Meis i Michael Dahlquist. Odsiedziała... trzy lata w więzieniu.

    • 3 3

  • pora zająć się wszelkimi dziwnymi fundacjami (3)

    które działają w Gdańsku

    • 34 7

    • pora zająć sie dziwnymi złodziejami z PiS

      którzy działają w Wolsce

      • 2 4

    • którym publiczną kasę na sprzeniewierzenie daje MEN albo MS z Funduszu Sprawiedliwości? (1)

      super pomysł. powiedz to pisowskim cwaniaczkom bez szkół

      • 3 2

      • Cwaniaczki z PiS

        ??? A kto doił na te śmieszne łódki pieniądze z unii brał na pracowników kase z pefronu i ciągnął wsparcie w pandemii?

        • 6 0

  • Sytuacja sternika jest skomplikowana i wymaga wyjaśnienia kilku kwestii: (2)

    Młody chłopak, 19-latek. Oczywiste jest, że nie chciał wywrócić tego galara i powrzucać ludzi i siebie to zimnej i brudnej wody w kanale portowym. Jeżeli jednak decyduje się na prowadzenie takiej jednostki pływającej to bierze na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów i powinien znać możliwości tej pływającej deski, prawa fizyki w zakresie w jakim dotyczą ruchu na wodzie i co najważniejsze nie bagatelizować ostrzeżeń. Jeżeli celowo naruszył jakieś normy bezpieczeństwa to jest winien temu wypadkowi. Jeżeli 19-latek usiądzie za kierownicę samochodu i będzie jechał na tyle szybko, że straci panowanie na zakręcie w wyniku czego zabije przechodniów to nikt nie będzie miał wątpliwości, że jest winny i tłumaczenie: 'ja nie wiedziałem", "ja nie chciałem zabić" niczego nie zmienią. Osobną kwestią jest czy miał wszystkie wymagane uprawnienia i czy został właściwie przeszkolony przez pracodawcę.

    • 36 4

    • A jego szef to co? Wiek oraz "doświadczenie" - hmm hmmm - pracownika znał.

      • 6 2

    • Tylko weź pod uwagę, że aby przewozić autem ponad 9 osób musisz mieć prawo jazdy kat. D lub D1

      To z kolei wiąże się z ukończeniem kursu na kat. B i posiadaniem minimum 21 lat. Do tego badania itd. Jakie warunki musiał spełniać ten chłopak przewożąc w sumie 14 os.? Jakie miał faktycznie uprawnienia, a no kurs motorowodny robiony w kilka godzin oraz błogosławieństwo od szefa "młody nic się nie martw tylko masz płynąć przed siebie i być o czasie, bo ludzie nie lubią czekać"...

      • 7 1

  • jasne, że czas działa na rzecz winnego a nie dla rodzin ofiar - przeanalizujcie każdy groźny wypadek z ofiarami zawiniony przez

    • 3 1

  • na początek dożywotnio zakazać mu kierowania wszystkim co pływa no może prócz kaczuszki w wannie

    a reszte ustali sad bo do pudla i tak pojdzie

    • 10 8

  • w Chorwacji zginęło wielu Polakow, a kierowca miał 67 lat (2)

    miał doświadczenie, ale był zbyt stary...

    • 17 8

    • ale tam to buk tak chciał (1)

      • 3 3

      • podczas pielgrzymek zginęło chyba więcej Polaków niż w stanie wojennym...

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane