• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • Wycofać galary z przewozu turystów. (4)

    Wprowadzić obowiązek używania kamizelek ratunkowych przez wszystkich turystów na łodziach i statkach wycieczkowych.

    • 26 9

    • na stenie tez? (3)

      • 3 1

      • Też. (2)

        Są teraz kamizelki, które wyglądają jak szalik. Są lekkie i łatwe do założenia.

        • 2 2

        • Tia... W przypadku wywrócenia się jednostki kamizelka uniemożliwi wypłynięcie...

          • 1 2

        • nie zaplączą się w krzesełka? trzeba by sprawdzić

          • 0 0

  • W Gdańsku już kręcą wała. (2)

    Nieumyślnie, umyślnie, a może z premedytacją? Człowiek nie znający przepisów prawa, może spowodować wypadek nieumyślnie. Lecz jeżeli posiadał uprawnienia i były ostrzeżenia przez radio to zrobił to świadomie, czyli umyślnie. Zresztą prokuratura i sądy w Gdańsku krzywdy swojemu nie zrobią, zasada Neumanna.

    • 21 11

    • Wała ci kręcą komuniści i złodzieje pisowskiej dojnej zmiany

      a ty szczekasz jak kundel na ich rozkaz

      • 2 8

    • 'nie znający' piszmy łącznie - 'nieznający'

      • 1 1

  • czy pasażerowie galaru są informowani, że kamizelki są i można z nich skorzystać? (7)

    • 18 4

    • tak dzwoniono do nich w tej sprawie (3)

      • 0 6

      • (2)

        Byli informowani - wszyscy znajomi którzy nimi płynęli) potwierdzają że pytano ich czy chcą kamizelkę. Ale niestety - nikt z osób z którymi rozmawiałam - nigdy jej nie wziął.

        • 7 3

        • (1)

          Brzmi wiarygodnie. Jakbyś wcale nie byl powiązany z firma.

          • 4 3

          • Ja płynęłam i potwierdzam. Obowiązkowo kazano założyć tylko osobom do 16 roku życia- reszta mogła założyć lub nie- założyły dwie Niemki.

            • 0 0

    • Tak, byli informowani ponoć. Nie stałem obok i nie nagrywałem, to muszę napisać "ponoć"

      • 1 1

    • pewnie tak jak na innych takich stateczkach

      pilot proponuje, ale nikt w tym durnym kraju nie chce skorzystać, bo to przecież obciach....

      • 4 0

    • Tak. Dzieci zawsze mają obowiązkowo.

      • 5 1

  • Znów każdy najlepiej wie jak było (1)

    Zarówno broniący, jak i oskarżający - zgłosiliście się już jako świadkowie? Bo z tych pełnych przekonania opinii wynika, że chyba byliście przy całym zdarzeniu. Dlaczego ludzie uwielbiają rozprawiać o rzeczach, o których mają marne pojęcie?

    • 15 5

    • Jako JSM z 30 letnim doświadczeniem, powiem ci, ze pomijając przepisy, nikt z resztka wyobraźni nie wpłynie w kanale za pracujący holownik nawet 50stopowym jachtem balastowym. Tłumaczenie ze jest młody, nie zwróci życia tym ludziom.

      • 5 0

  • dostanie dwa lata w zawiasach...

    poszukajmy podobnych wypadków

    • 6 3

  • Gdy autobus wjeżdża w drzewo i giną ludzie (1)

    kierowca nie otrzymuje zarzutu o umyślności.

    • 8 2

    • zwłaszcza, że pod Kokoszkami opona strzeliła...

      dyrektory dostały jakąś karę

      • 2 0

  • Winna jest fala, która wywróciła łódź. (1)

    Kiedy wybiega sarna przed samochód i powoduje wypadek, to też nie wina kierowcy tylko sarny.

    • 7 12

    • Hahaha

      I rzęsa wodna która oblepiła tonących!
      Osądźmy je

      • 2 2

  • 1

    no raczej ze nie chcial potopic ludzi ale czy 19 latek moze kierowac taka lodka z taka iloscia ludzi czy ma takie doswiadczenie i wyobraznie bardzo watpie

    • 22 1

  • mechanizm tego typu zachowań - sprawca jest w szoku: Boże, co ja zrobiłem, jestem winny, moja wina, nie chcę żyć (2)

    Potem dostaje prawnika a ten walczy o niego i przekonuje - tego nie wiedziałeś, o tym nie pomyślałeś, pokaż na innych winnych, nie chcesz iść do pudła, nie lamentuj, wyciagniemy cię, ofiarom nie pomożesz, a jesteś młody i życie przed tobą!

    • 12 12

    • I gdzie problem (1)

      • 3 1

      • W tym, że w takim układzie na koniec będziemy mieli wesołego misia, który zignorował ostrzeżenia z holownika, nie dał dojść do głosu zdrowemu rozsądkowi i z ułańską fantazją wywalił do góry nogami łódkę z ludźmi, ale dojdzie do przekonania, że w sumie nic strasznego się nie stało.

        • 4 2

  • czy zakup biletu jest ubezpieczeniem i ile z tego tytułu dostaną rodziny?

    ile by dostały w normalnym państwie?

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane