• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • Szkoda młodego niedoświadczonego człowieka, powinien odpowiedzieć ten kto dał mu tak odpowiedzialna pracę.

    • 16 2

  • w Grenoblach zginęło wielu Polaków, bo młody kierowca (22) nie wiedział, że są specjalne hydr. hamulce (1)

    a starszy kolega mu nie pomógł, a siedział obok...

    • 9 1

    • wówczas zginęło parę małżeństw i 4-osobowa rodzina - mama z 3 dzieci

      • 0 0

  • kwalifikacja zarzutow byla absurdalna. takich zarzutow nie dostaja nawet kierowcy ktorzy jada 200km/h przez miasto i powoduja smiertelny wypadek. hajto i najsztub chodza wolni mimo ze wsiadali za kolko z premedytacja

    • 13 4

  • (1)

    Dlaczego nie ma nagrania z kamer przemysłowych? Wiedzielibyśmy, kto jest winny tej tragedii.

    • 9 1

    • gdyby w Tu były kamerki za kilkaset dolarów to też wszystko byłoby jasne...

      • 1 1

  • To, że ma 19 lat to nie jest jakieś mocne usprawiedliwienie (1)

    Jest poczytalny, nikt nie zmuszał go do takiej pracy, brak wyobraźni dotyczy każdego i w każdym wieku. Jeżeli już to jego szef winien ponieś podobną karę!

    • 22 12

    • No właśnie

      Brak wyobraźni szefa tej dziwnej fundacji

      • 3 0

  • Ileż tu obrońców tego młodego! (2)

    Czy on jakiś niepełnosprawny?

    • 19 13

    • W przeciwieństwie do ciebie - nie jest

      • 4 7

    • Podejrzewam, że dobrze ustosunkowany g*wniarz.

      • 2 1

  • Odpowiedzialność. (1)

    Z opinii prokuratora wynijało, że zlekceważył ostrzeżenia i mimo to zbliżył się do holownika. Ichyba nawet nie zaprzeczał faktom. W związku ztym dostaĺ areszt. Bo mając uprawnienia zlekceważył przepisy dotyczące bezpieczeństwa pasażerów,
    których miał pod opieką. Jest pełnoletni wièc odpowiada za swoje czyny.
    Ale Gdański sąd zmienił zarzuty bo: nieumyślnie spowodował katastrofę.
    Pracodawca miałby problem bo to on go zatrudnił. Ale pracodawca nie może mieć problemów bo jest za blisko z miastem .
    Czyli wszystko po staremu. Zamiecie się pod dywan. Dym opadnie i firma będzie dalej działać.

    • 20 8

    • no teraz opisz te ostrzeżenia

      • 3 3

  • Nie znęcałbym się nad młodym sternikiem.

    Miał po prostu pecha, bo znalazł się w nieodpowiednim miejscu w nieodpowiednim czasie.

    • 13 15

  • A drugi z załogi zero zarzutów, zero aresztów, zero niczego- ta samo w stosunku do właściciela firmy. Cyrk

    • 17 3

  • (5)

    Powodem tej katastrofy jest kilka przyczyn, nie tylko ten młody człowiek...

    1. Brak założonych kapoków - pytanie co jest w regulaminie i kto powinien egzekwować ewentualny nakaz zakładania.
    2. Galary mają prawdopodobnie zbyt niską burtę, w stosunku do wysokość fali w kanale portowym.
    3. Znikome doświadczenie sternika - każdy z Was kto założyłby taki biznes zrobiłby podobnie, bo biznes musi się opłacać!
    4. Dopuszczony szlak powinien być maksymalnie bezpieczny dla takiej działalności.
    5. Pech - wypadek - zbieg tych nieszczęśliwych okoliczności.

    Ten młody niedoświadczony chłopak jest niestety również "jedną z tych ofiar" psychicznie pewnie wrak, do końca życia będzie z tą myślą sam ze sobą.
    Pamiętajcie, że mógłby to być Wasz syn, który chciał sobie dorobić na własne potrzeby, żeby odciążyć Wasz budżet domowy.

    • 35 9

    • To może zarzuty dla pecha? (3)

      Zginęli 4 ludzi...a tutaj szukają usprawiedliwienia....

      • 1 5

      • A ty myślisz, że on umyślnie to zrobił i powinien za to trafić na kilkanaście lat do więzienia?

        To był wypadek i pewnie gdyby młody mógł jemu zapobiec, to zrobiłby wszystko, żeby mu zapobiec. Tak jak jestem zwolennikiem surowszych kar dla przestępców, tak tu uważam, że sternik powinien dostać tylko zawiasy. Sam też jest ofiarą tego wypadku.

        • 4 2

      • zginęło 4 ludzi lub zginęły 4 osoby

        • 0 1

      • Zgineły 3 osoby. Płodu nie udało się utrzymać przy zyciu.

        • 0 1

    • Tia, mój syn, bez umiejętności, idzie kierować łódką. A pracy w Biedrze nie było?! Tam trudniej zabijać ludzi.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane