• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

400 km na jednym tankowaniu. Miasto chce wynająć 20 autobusów wodorowych

Michał Brancewicz
13 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (142)
W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem. W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem.

Mają być nowe, 12-metrowe, zasilane wodorem i na jednym tankowaniu przejeżdżać minimum 400 km. Gdańsk przymierza się do wynajęcia 20 autobusów, które dostawca będzie tankował, naprawiał, mył i podstawiał do użytkowania. W rozeznaniu rynku pomogą wstępne konsultacje.



Miasto powinno więcej pojazdów kupować czy wynajmować?

W czerwcu na testach gościł w Gdańsku Neso Bus - autobus polskiej produkcji, który przez tydzień woził pasażerów na liniach 111, 115, 130, 175, 189 i i 199.

W sierpniu miasto podpisało umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych. 8 przegubowych i 10 standardowych pojazdów ma się pojawić na ulicach jesienią 2023 r.

Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Wówczas włodarze Gdańska zapowiadali, że nie wykluczają, że kolejna partia pojazdów będzie już napędzana wodorem.

Najem 20 autobusów na 10 lat



Teraz miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje robi krok w tym kierunku, ogłaszając wstępne konsultacje rynkowe na długoterminowy najem autobusów zasilanych wodorem produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Umowa miałaby obejmować najem 20 sztuk nowych autobusów miejskich o standardowej długości (ok. 12 m) na okres 10 lat.

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

GAiT oczekuje, że gotowe do jazdy, zatankowane do pełna autobusy wodorowe po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności utrzymania technicznego będą podstawiane codziennie na zajezdnię autobusową przy al. Hallera 142 oraz odbierane po zakończeniu pracy.

Preferowane będzie tankowanie pojazdów na terenie zajezdni. Spółka udostępni miejsce do zamontowania przenośnej stacji tankowania wodoru. Wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

400 km na jednym tankowaniu i 70 tys. km w rok



Pojazdy mają mieć zbiorniki o pojemności zapewniającej zasięg min. 400 km na jednym tankowaniu

Wykonawca ma zagwarantować roczny przebieg jednego autobusu na poziomie 70 tys. wozokilometrów.

W ramach kontraktu wykonawca będzie odpowiedzialny za obsługę techniczną, naprawy eksploatacyjne i powypadkowe oraz sprzątanie i mycie autobusów wewnątrz i na zewnątrz.

Chęć udziału w konsultacjach można zgłaszać do 22 grudnia. Termin ich zakończenia przewidywany jest na 23 stycznia 2023 r. GAiT zastrzega jednak, że nieprzeprowadzenie konsultacji nie zobowiązuje spółki do wszczęcia przetargu.

Opinie (142) 3 zablokowane

  • (4)

    Tylko autobus na diesel.Wszelkie wynalazki na wodór,prąd,cng nie mają sensu.To się nie kalkuluje na wiele lat.Oczywiśćie UE to wtrynia na siłę ale w sensie zanieczyszczenia powietrza nic to kompletnie nie zmieni.Azja,Afryka i Am Płd będą jeszcze setki lat jeździły na diezel.Takie suche fakty mili moi.

    • 28 28

    • Chyba

      Na ropę bo ten diesel to chyba nie paliwo

      • 5 4

    • Dokładnie - i cały ten smog z Azji, Afryki i Ameryki Płd będzie leciał nad Gdańsk

      • 4 4

    • Przy tych cenach u Obajtka? (1)

      Ruska ropa Ural, którą dalej kupuje Daniel z Pcimia, kosztuje poniżej 55 dolarów za baryłkę, a na stacji ceny ani drgną. Fajnie, że Orlen pochwali się znowu rekordowymi zyskami, a tłuste koty wypłacą sobie wysokie dywidendy, szkoda tylko, że kosztem kierowców.

      • 6 2

      • a z czego mają realizować wykup Polskich firm?

        przypominam ze w Orlenie było niecałe 40% Polski. Reszta to obcy kapitał. I za kasę Polaków przejmą wiele. Tak jak Amber Gold miał przez OLT dobić Lot i pomóc go przejąć.

        • 0 1

  • (3)

    Ciekawe gdzie będą stacje tankowania...W Berlinie?)Może mając niedaleko Szadólki wykorzystać odór a nie wodór?

    • 22 21

    • Na szadółkach

      Będą jeździć na bio gaz

      • 3 4

    • Przeczytaj może artykul to się dowiesz

      Ma być przenośna stacja tankowania

      • 13 2

    • W Gdańsku jest jedną z dwóch polskich stacji tankowania wodoru.

      • 6 1

  • Własność to podstawa. (4)

    Zobaczcie jak długo jeździły np. Neoplany które świetnie wspominam.

    • 37 13

    • Wszystkie Neoplany, które trafiły do Gdańska, były złomem już w momencie zakupu.

      • 6 15

    • pamiętam jak kierowcy nazywali je nerwoplany.

      • 3 9

    • Najlepsze były pierwsze mercedesy z 2 drzwiami (1)

      Brakowało tylko klimatyzacji.

      • 4 3

      • Zwłaszcza jak kierowca ostro zahamował

        Można w nich pobić rekord skoczni, stojąc w tej podwyższonej części.

        • 1 3

  • (3)

    Przecież podobno miasto takie biedne na podwyżki dla kierowców Gait brak funduszy w tym roku mają 21.20 brutto na godz a w przyszłym roku 24.50 wstyd

    • 34 9

    • Jak to będzie sam mył a co na to Jasiu pierwszy szczotkowy specjalista od szlaczków w Gait

      • 7 1

    • Przecież za to nie idzie do 1szego przetrwać...chyba że za kółkiem 20godz/dobę.

      • 3 5

    • Peowczyki nigdy nie płaciły swoim pracownikom

      Dlaczego teraz by miały

      • 2 2

  • Tamat ustawiony !! (1)

    Panie GE z Panem DE :)

    • 13 8

    • Do przetargu nikt nie stanie

      Nikt nie będzie chciał robić takiego brudnego interesu

      • 1 0

  • Już podobne mają... (7)

    Leasing Citaro, z którymi są tylko problemy- pseudo serwis, który w ogóle ich nie naprawia! Porażka!
    I do tego kolejna w tle...

    • 40 7

    • Przecież one nawet koło Mercedesa nie stały

      • 8 1

    • (2)

      Te złomy z Mercedesa mają tylko znaczek

      • 12 2

      • (1)

        Ale kierowcy i tak są nimi zafascynowani, bo są to Mercedesy. Sam nie raz słyszałem jak plotkują o nich na pętlach.

        • 7 1

        • To ci co mają prawo jazdy tylko na te Mercedes3....

          • 4 1

    • Leasing jest ok o ile umowa jest mądrze zrobiona.

      Gdyby każdy dzień niesprawności pojazdu oznaczał karę większą niż leasing za ten dzień to miasto mogło by się tylko cieszyć że się psują na potęgę.

      • 15 1

    • władze gdańska kupują złom od Niemców byle jak najdrozej nikt po za gdańskiem tego złomu udajacego mietka nie kupuje (1)

      • 4 5

      • Stań do przetargu, proste.

        • 4 1

  • No i gitara :))) Gdańsk nie będzie tankował ruskiego paliwa z Łorlenu :))) (3)

    • 7 30

    • Ruski trolu bedzie tankował ile wlezie tak jak bedzie tankował wodór z lotosu który jest juz orlenem (2)

      • 9 3

      • (1)

        Błąď! Wg. wymagań ma być droższy wodór z źródeł odnawialnych. wiadomo zamiast z Pisowskieg Lotosu za miedzą będą wozić z Berlina. Wiadomo ekologia ponad wszystko.

        • 7 5

        • haha no tak bylo by za tanio a Niemcy musza zarobic :)

          • 3 3

  • Przyszłość właśnie nadjeżdża (5)

    Bardzo pozytywna wiadomość. Trzeba pracować nad efektem skali. Im więcej, tym taniej.

    • 25 16

    • Wodór jest trzy razu droższy niż prąd (2)

      Sprawność procesu

      • 8 2

      • Ale ma tą zaletę, że można go łatwo magazynować a prądu nie (1)

        Dzięki temu do produkcji wodoru można by zaprząc np. OZE. Robisz farmę paneli np. w takim Katarze i sobie wodór gazociągiem leci - nawet można by wykorzystać istniejące patenty na gaz ziemny, pompy, zbiorniki itp.
        Jedyny minus jest taki, że panele i wiatraki mają małą wydajność w porównaniu do zaangażowanych do ich produkcji surowców czy energii - ale może w przyszłości rozwiążemy i ten problem.

        • 3 4

        • Gazociąg z Kataru do Gdańska

          No teraz to pojechałeś :)))

          • 2 0

    • Taa, wodór z metanu, w dodatku energia do jego uzyskana brana jest z paliw kopalnych. Brawo.

      Technologia promowana przez lobby wydobywcze. Nawet Toyota już zrozumiała, że to bzdura.

      • 3 2

    • Ale tu nie chodzi o to, żeby było taniej

      • 2 2

  • Te autobusy jezdzą na zachodzie od 20 lat (3)

    Tylko tu to nowość

    • 17 10

    • (2)

      A gdzie ?

      • 10 2

      • W Hamburgu np (1)

        • 0 2

        • skoro są w Hamburgu

          to po co w Gdańsku?

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane