• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

400 km na jednym tankowaniu. Miasto chce wynająć 20 autobusów wodorowych

Michał Brancewicz
13 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (142)
W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem. W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem.

Mają być nowe, 12-metrowe, zasilane wodorem i na jednym tankowaniu przejeżdżać minimum 400 km. Gdańsk przymierza się do wynajęcia 20 autobusów, które dostawca będzie tankował, naprawiał, mył i podstawiał do użytkowania. W rozeznaniu rynku pomogą wstępne konsultacje.



Miasto powinno więcej pojazdów kupować czy wynajmować?

W czerwcu na testach gościł w Gdańsku Neso Bus - autobus polskiej produkcji, który przez tydzień woził pasażerów na liniach 111, 115, 130, 175, 189 i i 199.

W sierpniu miasto podpisało umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych. 8 przegubowych i 10 standardowych pojazdów ma się pojawić na ulicach jesienią 2023 r.

Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Wówczas włodarze Gdańska zapowiadali, że nie wykluczają, że kolejna partia pojazdów będzie już napędzana wodorem.

Najem 20 autobusów na 10 lat



Teraz miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje robi krok w tym kierunku, ogłaszając wstępne konsultacje rynkowe na długoterminowy najem autobusów zasilanych wodorem produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Umowa miałaby obejmować najem 20 sztuk nowych autobusów miejskich o standardowej długości (ok. 12 m) na okres 10 lat.

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

GAiT oczekuje, że gotowe do jazdy, zatankowane do pełna autobusy wodorowe po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności utrzymania technicznego będą podstawiane codziennie na zajezdnię autobusową przy al. Hallera 142 oraz odbierane po zakończeniu pracy.

Preferowane będzie tankowanie pojazdów na terenie zajezdni. Spółka udostępni miejsce do zamontowania przenośnej stacji tankowania wodoru. Wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

400 km na jednym tankowaniu i 70 tys. km w rok



Pojazdy mają mieć zbiorniki o pojemności zapewniającej zasięg min. 400 km na jednym tankowaniu

Wykonawca ma zagwarantować roczny przebieg jednego autobusu na poziomie 70 tys. wozokilometrów.

W ramach kontraktu wykonawca będzie odpowiedzialny za obsługę techniczną, naprawy eksploatacyjne i powypadkowe oraz sprzątanie i mycie autobusów wewnątrz i na zewnątrz.

Chęć udziału w konsultacjach można zgłaszać do 22 grudnia. Termin ich zakończenia przewidywany jest na 23 stycznia 2023 r. GAiT zastrzega jednak, że nieprzeprowadzenie konsultacji nie zobowiązuje spółki do wszczęcia przetargu.

Opinie (142) 3 zablokowane

  • A nie lepiej podnająć tę firmę bezpośrednio jako prywatnego wykonawcę?

    Pośrednictwo GAiT tylko podniesie ogólny koszt.

    • 1 0

  • Wodór będzie droższy niż benzyna/dizel

    Lobby arabskie już o to zadbają

    • 0 1

  • Fajny

    Tylko że jak będzie miał poważniejszy wypadek drogowy, to zrobi 'bum' pozostawiając lej na głębokość 4 metrów i 40 średnicy. No ale coś za coś. Albo ekologia, albo bezpieczeństwo

    • 3 2

  • Miasto chce wynająć autobusy na wodór

    Zobaczcie jak droga jest i będzie ekologia. Sami staniecie niebawem przed takim dylematem finansowym. Chcesz być Eco - będziesz biedakiem.

    • 4 1

  • A co z owcami ? Niezła afera, zamieciona pod dywan.

    Kacper

    • 2 1

  • Moja škoda robi 1150 km ja jednym baku (1)

    Diesel. 1,6
    Czym można taniej ?

    • 1 1

    • tia

      chyba jak ma ciagle z górki na całej autostradzie, przy jeździe z prędkością 80 km/h max

      • 0 0

  • Pierwszy

    A u nas w Wejherowie już jeździ wodorowy autobus a kilka elektryków już od dawna.

    • 1 1

  • Czy to sie oplaca ? (1)

    W Polsce nie produkuje sie wodoru, ani tez nie ma go gdzie magazynowac. Kilogram, kosztuje ok 60zl, na 400km, autobus spali pewnie z 10kg. T

    • 2 1

    • Rafinerie produkuja kupe wodoru

      • 0 0

  • Wodór to gaz ziemny

    Pojazd na wodór nie jest ani opłacalny, ani bezpieczny, ani ekologiczny. To bardzo droga bomba na gaz ziemny. 96% wodoru na swiecie wytwarza się z gazu ziemnego

    • 3 1

  • Wodorowe Koszta...

    Ostatnio był bardzo ciekawy Program/Rozmowa na Radio Kierowców..
    Podali podobna cenę - 40zł/kg
    Spalanie 5kg/100km..
    Więc gdzie tu Opłacalność.??
    Jedynie, przy dodatkowych Unijnych Meeeega Doplatach po zakupie busa - Milion pln na późniejsze koszta paliwa itp..
    Nic nie bylo o doplatach przy wynajmie ;]

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane