• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

400 km na jednym tankowaniu. Miasto chce wynająć 20 autobusów wodorowych

Michał Brancewicz
13 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (142)
W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem. W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem.

Mają być nowe, 12-metrowe, zasilane wodorem i na jednym tankowaniu przejeżdżać minimum 400 km. Gdańsk przymierza się do wynajęcia 20 autobusów, które dostawca będzie tankował, naprawiał, mył i podstawiał do użytkowania. W rozeznaniu rynku pomogą wstępne konsultacje.



Miasto powinno więcej pojazdów kupować czy wynajmować?

W czerwcu na testach gościł w Gdańsku Neso Bus - autobus polskiej produkcji, który przez tydzień woził pasażerów na liniach 111, 115, 130, 175, 189 i i 199.

W sierpniu miasto podpisało umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych. 8 przegubowych i 10 standardowych pojazdów ma się pojawić na ulicach jesienią 2023 r.

Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Wówczas włodarze Gdańska zapowiadali, że nie wykluczają, że kolejna partia pojazdów będzie już napędzana wodorem.

Najem 20 autobusów na 10 lat



Teraz miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje robi krok w tym kierunku, ogłaszając wstępne konsultacje rynkowe na długoterminowy najem autobusów zasilanych wodorem produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Umowa miałaby obejmować najem 20 sztuk nowych autobusów miejskich o standardowej długości (ok. 12 m) na okres 10 lat.

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

GAiT oczekuje, że gotowe do jazdy, zatankowane do pełna autobusy wodorowe po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności utrzymania technicznego będą podstawiane codziennie na zajezdnię autobusową przy al. Hallera 142 oraz odbierane po zakończeniu pracy.

Preferowane będzie tankowanie pojazdów na terenie zajezdni. Spółka udostępni miejsce do zamontowania przenośnej stacji tankowania wodoru. Wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

400 km na jednym tankowaniu i 70 tys. km w rok



Pojazdy mają mieć zbiorniki o pojemności zapewniającej zasięg min. 400 km na jednym tankowaniu

Wykonawca ma zagwarantować roczny przebieg jednego autobusu na poziomie 70 tys. wozokilometrów.

W ramach kontraktu wykonawca będzie odpowiedzialny za obsługę techniczną, naprawy eksploatacyjne i powypadkowe oraz sprzątanie i mycie autobusów wewnątrz i na zewnątrz.

Chęć udziału w konsultacjach można zgłaszać do 22 grudnia. Termin ich zakończenia przewidywany jest na 23 stycznia 2023 r. GAiT zastrzega jednak, że nieprzeprowadzenie konsultacji nie zobowiązuje spółki do wszczęcia przetargu.

Opinie (142) 3 zablokowane

  • Czuję w-odór przekrętu...

    1. Ciśnienie w takim zbiorniku wynosi 200-300 bar, czyli jest 100 x większe niż w normalnym zbiorniku LPG. W razie gwałtownego rozszczelnienia tzn wypadku z autobusu i jego pasażerów nie zostaje nic.
    2. Paliwo wodorowe musi być czyste tzw" zielony wodór" bez zanieczyszczeń siarczanami, a taki wodór pozyskuje się tylko z hydrolizy wody, która wymaga ogromnych nakładów energii ( z węgla?) i hektolitrów samej wody.
    3. Koszt pozyskania 1 kg wodoru zaczyna się od 40 zł...
    Opłaca się?
    Przekręt zawsze się opłaca.

    • 6 1

  • Dlaczego ekoszury wciskają nam kit

    że "wodorowe" czy "elektryczne" autobusy są "ekologiczne"? Dopóki nie będziemy mieli elektrowni atomowych, czyli za jakieś 10-15 lat, to do tej pory prąd a także i wodór produkowany jest z WĘGLA poprzez jego spalanie.

    • 3 1

  • Hindenburg (1)

    Będzie na co popatrzeć jak się zajara

    • 2 1

    • krótko i spektakularnie

      maksymalnie kilka sekund i po imprezie. Wybuch, fala ognia, a potem tylko zgliszcza w promieniu minimum 500 metrów.

      • 0 0

  • Kolejka chętnych już się ustawia.

    Kim to jesteś zamawiaczu?

    • 2 1

  • Pod kogo ta ustawka, bo z przetargiem ma to niewiele wspólnego panie reformatorze Lisicki ?

    • 3 1

  • A jezdzic bedzie sam prezes? Bo na podwyzki dla kierowcow kasy brak

    • 1 0

  • A co ze stacją tankowania wodoru ? Będzie jakaś w Trójmieście ?

    • 0 0

  • Najpierw niech ogarną komunikację miejską, a potem kupują/wynajmują drogie autobusy. Wczoraj wracałem z pracy komunikacją miejską(zwykle to robię samochodem, aczkolwiek nie był dostępny akurat) i to był dramat. Zaczęło się od tego, iż bezpośredni autobus miał spóźnienia 20 minut. Stwierdziłem, że nie będę czekał i udałem się na inny przystanek w kierunku Huciska. Po dotarciu na Hucisko czekałem na tramwaj 10 minut. Kolejne 10 minut czekałem na Warneńskiej aż łaskawie przyjedzie jakiś autobus, który dostarczy mnie na Brętowo PKM skąd łaskawie ruszyłem piechotą bo na Matemblewo nic nie jeździ.Samochodem z odbiorem rodzinki z pracy/żłobka zajmuje mi ok 40 minut. Komunikacją tracę kolejne 30 minut z czego spora część to oczekiwanie na kolejna przesiadkę. Wniosek mi się jest prosty mojej podatki idą w błoto kasa za bilety idzie w błoto wieczne wypadanie kursów opóźnienia zepsute autobusy/tramwaje, kolejne wykolejenia. Poza tym planowanie połączeń totalnie leży autobusy jak przyjeżdżają to po parę na raz a potem cisza przez 15 minut. Osoby odpowiedzialne za transport miejski powinny zrezygnować ze stanowisk, a na ich miejsce należało by zatrudnić fachowców, zwiększyć flotę autobusów tramwai oraz zatrudnić więcej kierowców za lepszą stawkę. Wiąże się to z kosztami, ale na coś płacimy podatki. Ponadto miłościwie nam panujący w magistracie muszą przestać wydawać pieniądze na pierdoły w stylu osławionego rydwanu, plaży na ulicy, czy też iluminacji za 40 k to są zbędę wydatki, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na polepszenie zbiorkomu bo w obecnym kształcie to wybiorę za każdym razem samochód.

    • 0 0

  • Dlaczego w wersji mobilnej widać 2 takie same ankiety?

    • 0 0

  • To ma większy sens niż te całe elektryki.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane