• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

400 km na jednym tankowaniu. Miasto chce wynająć 20 autobusów wodorowych

Michał Brancewicz
13 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (142)
W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem. W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem.

Mają być nowe, 12-metrowe, zasilane wodorem i na jednym tankowaniu przejeżdżać minimum 400 km. Gdańsk przymierza się do wynajęcia 20 autobusów, które dostawca będzie tankował, naprawiał, mył i podstawiał do użytkowania. W rozeznaniu rynku pomogą wstępne konsultacje.



Miasto powinno więcej pojazdów kupować czy wynajmować?

W czerwcu na testach gościł w Gdańsku Neso Bus - autobus polskiej produkcji, który przez tydzień woził pasażerów na liniach 111, 115, 130, 175, 189 i i 199.

W sierpniu miasto podpisało umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych. 8 przegubowych i 10 standardowych pojazdów ma się pojawić na ulicach jesienią 2023 r.

Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Wówczas włodarze Gdańska zapowiadali, że nie wykluczają, że kolejna partia pojazdów będzie już napędzana wodorem.

Najem 20 autobusów na 10 lat



Teraz miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje robi krok w tym kierunku, ogłaszając wstępne konsultacje rynkowe na długoterminowy najem autobusów zasilanych wodorem produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Umowa miałaby obejmować najem 20 sztuk nowych autobusów miejskich o standardowej długości (ok. 12 m) na okres 10 lat.

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

GAiT oczekuje, że gotowe do jazdy, zatankowane do pełna autobusy wodorowe po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności utrzymania technicznego będą podstawiane codziennie na zajezdnię autobusową przy al. Hallera 142 oraz odbierane po zakończeniu pracy.

Preferowane będzie tankowanie pojazdów na terenie zajezdni. Spółka udostępni miejsce do zamontowania przenośnej stacji tankowania wodoru. Wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

400 km na jednym tankowaniu i 70 tys. km w rok



Pojazdy mają mieć zbiorniki o pojemności zapewniającej zasięg min. 400 km na jednym tankowaniu

Wykonawca ma zagwarantować roczny przebieg jednego autobusu na poziomie 70 tys. wozokilometrów.

W ramach kontraktu wykonawca będzie odpowiedzialny za obsługę techniczną, naprawy eksploatacyjne i powypadkowe oraz sprzątanie i mycie autobusów wewnątrz i na zewnątrz.

Chęć udziału w konsultacjach można zgłaszać do 22 grudnia. Termin ich zakończenia przewidywany jest na 23 stycznia 2023 r. GAiT zastrzega jednak, że nieprzeprowadzenie konsultacji nie zobowiązuje spółki do wszczęcia przetargu.

Opinie (142) 3 zablokowane

  • Kolejny wał lisickiego

    Serwis nowych autobusów ? Tankowanie na zajezdni ? Ale trzeba jakoś wytłumaczyć zakup autobusós ktore są droższe o 10 mln zł niż jakby zkm je kupił sam . Spółka spółeczka znajomi muszą zarobić

    • 13 5

  • Coś wam się popsuło

    Nie ma godz newsa, i wyświetlają się 2 ankiety

    • 2 1

  • Na podwyżki dla kierowców nie ma (6)

    Ale na przetargi w których biorą udział te same spółeczki ustawione od lat - nigdy milionów nie brakuje . Lisicki wie jak wyprowadzić pieniądze na spółki nikt gk nie kontroluje od lat . Za pół roku renomz hop znowy 20 mln zł zarobi i tak od lat a kierowcy za 20 zl h robią

    • 79 21

    • Kierowcy mają pasażerów na plecach nosić rozumiem?

      • 8 7

    • Jeśli zarabiasz minimalną stawkę godzinową to czas się zastanowić. (2)

      1. Dlaczego na tylko tyle ktoś Ciebie wycenia?
      2. Dlaczego Ty sam siebie na tyle wyceniasz skoro się na to godzisz?
      3. Czy może trzeba było za młodu nauczyć się czegoś więcej niż jeździć autobusem co normalny człowiek ogarnie w 280h?

      • 15 9

      • tjaaa ... ty se tu waszmość prawisz oPiSowe MORAŁy-dyrdyMAŁY.... (1)

        jak zarabiasz jak króliczek NBP+ 65tys/mies
        ... i nikt nie może "ujawniać" jakim cudem ktoś tak je wycenia? ... dlaczego prezes PiS popiera wbrew swoim wcześniejszym słowom tak skrajny nepotyzm? i tak horrendalne pensje na państwowej posadzie zupełnie bez najmniejszej praktyki w bankowości bez jakichkolwiek kompetencji i absolutnie zerowej wiedzy

        • 4 2

        • Co ma Kaczyński i Glapiński do tego co koleś napisał o minimalnej stawce?

          Odpowiadając na twoje pytanie. Kaczyński pozwoli na wszystko co pozwoli mu zachować władzę. Wykorzystał najgorsze cechy Polaków aby do władzy się dopchać i zrealizować swój plan karzełka moralnego. Wystarczy pomyśleć jaki plan na Polskę może mieć stary kawaler, uzależniony od mamusi - aż włos się jeży na głowie.

          • 0 0

    • No przecież była ostatnio informacja o podwyżkach dla kierowców.

      Może niech się bardziej nad jakością swojej pracy zastanowią i kulturą osobistą, zanim będą się domagać kolejnych podwyżek.

      • 1 11

    • jakie są pensje ?

      pytam serio z ciekawości.

      • 2 0

  • Tu 10 mln zł zaraz renoma zarobi 30 mln

    Lisicki wie jak pieniądze wydawać

    • 2 1

  • Wiadomo dlaczego kierowcy tak kiepskie pensje mają (13)

    Jak co chwilę spółki które sztucznie wyprowadzają pieniądze pod pretekstem to niby sereisu to niby tankowania to leasingu to kontroli biletów zarabiają dziesiątki milionów złotych . Potem mamy bilety za 5 zł a kierowcy ledwo wiążą koniec z końcem

    • 85 22

    • (10)

      A ile wg ciebie ma zarabiać kierowca autobusu?

      • 8 24

      • (2)

        Więcej niż aktualnie

        • 22 3

        • tzn ? (1)

          błyśnij jakąś wiedzą w temacie o którym piszesz

          • 1 2

          • To ja powiem

            Obecnie 31zł/godz Brutto, uczciwa stawka - 45zł/godz Brutto.

            • 2 0

      • (6)

        ja ci powiem ile ma zarabiać... więcej niż specjalista od łopaty, koparkowy, pan od lania paliwa na stacji czy kasjerka w markecie, ale mniej niż lekarz, kapitan, pilot czy architekt. A szczegóły powinny dograć konferencje związków zawodowych i związków pracodawców tak jak to się odbywa od wielu dekad w np. Szwecji.

        • 22 1

        • Koparkowy to jednak wymaga więcej umiejętności niż kierowca autobusu, a też jak zarobi 4k na rękę to już dobrze.

          • 3 8

        • powinien zarabiać tyle co Króliczki NBP+ czyli 65tys/mies (2)

          - 65tys/mies - tyle zarabiają socjolożka+ i rusyfistka+ ... takim specjalistkom od dojenia z państwowej kasy to i 20% inflacja+ nie straszna
          "dobra zmiana"

          • 5 2

          • zamiast powielać bzdury wyssane z palca sprawdź jakie miały wykształcenie i doświadczenie (1)

            bo się możesz zdziwić

            • 1 4

            • noooo 65tys/mies .... i 50% premie+

              jakie to doświadczenie BaNKOWE mają nauczycielki-pedagożki - socjolożka z rusyfistką... ???
              -czekam na odpowiedz

              • 4 1

        • koparkowy ? (1)

          Nowoczesna koparka kosztuje kilak razy tyle co ten autobus, nie mówiąc o ryzyku uszkodzenia sprzętu. Uważasz że tak dobrze i łatwo mają na kasie ? Kto ci broni, zmień pracę i sprawdź. Mój wuj przez pół życia jeździł autobusem / autokarem z manualną skrzynią, bez żadnej limy i oddzielenia kabiny od pasażerów, pod koniec przed emeryturą jak przesiadł się do nowego Neoplana to się śmiał, że czuje się tam lepiej niż w domu, radio, GPS, klima, oddzielona kabina z przyciemnionymi szybami, automat, hamulec na przycisk, tryb stromego podjazdu i zatrzymania na nim, tryb zjazdu z wzniesienia, tempomat itp ....

          • 2 2

          • I co dalej? Bo nie widzę żadne puenty. To źle, że jest postęp technologiczny i obecni kierowcy autobusów mają lżej niż ci sprzed 40 laty. I w związku z tym mają zarabiać gorzej? Koparka droższa niż autobus na wodór? Śmieszny jesteś.

            • 4 0

    • Dokladnie tak ale to nie tylko to bo miliony na kaprysy urzedników nie brakuje brakuje na mieszkanców

      • 1 4

    • 5 000 to mało

      Jazda w kółko i darmowe bilety

      • 2 4

  • Ubezpieczenie (1)

    To jak oni tak ochoczo wynajmują takie autobusy do gait. To może pomyślą o ubezpieczeniu dla kierowców odrazu by z własnej kieszeni nie musieli płacić za ewentualne szkody, które w ruchu miejskim zawsze się zdarzyć mogą. Tak jak ma to miejsce obecnie przy leasingowych mercedesach Citaro.

    • 64 7

    • O tym powinny myśleć związki zawodowe, które robią za mało. Jeden związek ma kochones i postawił się ponieważ umie liczyć cyferki.
      Jeżeli dalej kierowcy będą przychodzić z wolnego i pracować 200 godzin w miesiącu to wypłaty dla innych będą mniejsze.

      Apel do kierowców pracoholików ! Odpuście przychodzenie z wolnego a wszystkim będzie lepiej bez tyrania przez 25 dni w miesiącu za premię z wolnego która jest owiana tajemnicą ponieważ nie wiesz ile dostaniesz! Chyba, że lubicie hazard.

      • 1 0

  • Wodór to przyszłość, elektryki to przejściówki na siłę.

    • 3 2

  • Likwidacja GAiT (1)

    To po co GAiT skoro całą robotę zrobi wykonawca tylko GAiT łaskawie da kierowcę i skasuje za to z miasta pieniądze. Należy ich zlikwidować a wykonawca da swoich kierowców. Wał że aż śmierdzi (jak Szadółki)

    • 10 4

    • likwidacja GAiT

      Gait to moloch i do utylizacji

      • 1 1

  • Wyprowadzania pieniędzy z zkm ciąg dalszy

    Kolejne miliony gdzieś polecą

    • 5 3

  • Juz jeden najem zrobili na zlomowate Mercedesy. 3 rok leci a autobusy to zlom

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane