• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

400 km na jednym tankowaniu. Miasto chce wynająć 20 autobusów wodorowych

Michał Brancewicz
13 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (142)
W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem. W czerwcu autobus na wodór jeździł testowo po Gdańsku. Niewykluczone, że niedługo w mieście pojawi się więcej pojazdów napędzanych tym paliwem.

Mają być nowe, 12-metrowe, zasilane wodorem i na jednym tankowaniu przejeżdżać minimum 400 km. Gdańsk przymierza się do wynajęcia 20 autobusów, które dostawca będzie tankował, naprawiał, mył i podstawiał do użytkowania. W rozeznaniu rynku pomogą wstępne konsultacje.



Miasto powinno więcej pojazdów kupować czy wynajmować?

W czerwcu na testach gościł w Gdańsku Neso Bus - autobus polskiej produkcji, który przez tydzień woził pasażerów na liniach 111, 115, 130, 175, 189 i i 199.

W sierpniu miasto podpisało umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych. 8 przegubowych i 10 standardowych pojazdów ma się pojawić na ulicach jesienią 2023 r.

Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł Umowa na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Wówczas włodarze Gdańska zapowiadali, że nie wykluczają, że kolejna partia pojazdów będzie już napędzana wodorem.

Najem 20 autobusów na 10 lat



Teraz miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje robi krok w tym kierunku, ogłaszając wstępne konsultacje rynkowe na długoterminowy najem autobusów zasilanych wodorem produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Umowa miałaby obejmować najem 20 sztuk nowych autobusów miejskich o standardowej długości (ok. 12 m) na okres 10 lat.

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

GAiT oczekuje, że gotowe do jazdy, zatankowane do pełna autobusy wodorowe po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności utrzymania technicznego będą podstawiane codziennie na zajezdnię autobusową przy al. Hallera 142 oraz odbierane po zakończeniu pracy.

Preferowane będzie tankowanie pojazdów na terenie zajezdni. Spółka udostępni miejsce do zamontowania przenośnej stacji tankowania wodoru. Wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

400 km na jednym tankowaniu i 70 tys. km w rok



Pojazdy mają mieć zbiorniki o pojemności zapewniającej zasięg min. 400 km na jednym tankowaniu

Wykonawca ma zagwarantować roczny przebieg jednego autobusu na poziomie 70 tys. wozokilometrów.

W ramach kontraktu wykonawca będzie odpowiedzialny za obsługę techniczną, naprawy eksploatacyjne i powypadkowe oraz sprzątanie i mycie autobusów wewnątrz i na zewnątrz.

Chęć udziału w konsultacjach można zgłaszać do 22 grudnia. Termin ich zakończenia przewidywany jest na 23 stycznia 2023 r. GAiT zastrzega jednak, że nieprzeprowadzenie konsultacji nie zobowiązuje spółki do wszczęcia przetargu.

Opinie (142) 3 zablokowane

  • Ładnie zrobili (1)

    W kakao zrobili tych z elektrykami
    Będą auta na wodor

    • 13 4

    • Kiedyś tak, ale to jeszcze za młoda technologia, żeby się kalkulowała. Przez najbliższe lata będą auta tradycyjne, hybrydowe, elektryczne oraz powoli nadchodzące na wodór. Za jakiś czas, kto wie, może głównie te ostatnie.

      • 2 1

  • Zwykłego Kowalskiego nie stać na (1)

    ekologiczny samochód. Za to urzędnicy miejscy zawsze na bogato. Drogi autobus to dla nich nie problem. Kasę wyciśnie się z podatnika

    • 14 9

    • a skad ty wiesz czy drogi czy tani?

      żadnych kwot nie ma tu

      • 4 5

  • Wodór nie ma sensu, tylko elektryki (6)

    Tak powiedział Elon Musk, najmądrzejszy człowiek na świecie. Ja w to wierze, trzeba mieć arcypotężne umiejętności żeby prowadzić na raz tyle firm i jeszcze sobie wysyłać rakietki w kosmos.

    • 7 58

    • Tak, potwierdzam.

      • 10 5

    • (2)

      Dzwoniłem do Leona w tej sprawie,powiedział mi że tylko elektryk i pod znakiem Tesli...

      • 10 3

      • Widziałem parę dni temu w Gdańsku tesle z rejestracją ELON. (1)

        Czyżby jednak?

        • 1 1

        • to pewnie samochód

          tego Grzyba z jutuba

          • 0 1

    • Zarówno elektryk jak i stolarz może jechać autobusem na wodór.

      • 4 1

    • za 70 lat nikt nie będzie pamiętał o autach elektrycznych.

      • 3 2

  • Dobry wybór !!! Zasieg bedzie dwa razy wiekszy a zima na mrozie nawet cztery!!!

    • 5 5

  • (2)

    To jakaś gruba ustawka.

    Zajezdnia niby służy do przechowywania autobusów, niby ma pracowników do sprzątania, ale lepiej żeby to robiła firma zewnętrzna.

    Autobusy mają być rano podstawione zatankowane, ale stacja ma być w zajezdni.

    Zielony wodór jest bardzo drogi, a akurat autobusy elektryczne można spokojnie ładować w nocy, ze znacznie mniejszymi stratami.

    • 10 5

    • Autobus o takiej godzinie 14:00 to ma zapier.. po przystankach a nie czekać na swoją kolej przy ładowarce albo noc.

      • 4 1

    • Ogniwa

      Ogniwo i wodór waży ułamek tego co bateria w tego typu pojeździe.

      • 2 1

  • Władze gdańska są specjalistami od marnowania kasy mieszkanców i tworzenia kosztów dla prywatnych kieszeni by zyskali (3)

    • 10 8

    • a jak leci u Kacpra w Elblągu

      • 3 4

    • Specjalnie kupują od spółek żeby wyprowadzić miliony (1)

      Ślepy by tego nie zauważył gdzie jest nik

      • 2 4

      • Nikt teraz lata na skarge do TVNu potem jak wykazali ze ma powiazania prezes z bandytami i pis go ukarał to nagle zmienił sie w

        I teraz dla TVNu juz jest bohaterem

        • 1 2

  • żadne koszty nie odpadają

    Ankieta wprowadza w błąd. Najem nie powoduje "odejścia" jakichkolwiek kosztów. Koszty te są po prostu wliczane w czynsz - nikt tych autobusów nie będzie mył, serwisował czy naprawiał za darmo. Przeciwnie wszystkie usługi są realizowane z dodatkowym narzutem. Plus najmu jest taki, że jeżeli dane rozwiązanie okazuje się niewłaściwe (nikt nie ma pojęcia czy te autobusy na wodór mają jakikolwiek sens, a patrząc na zakupione elektryki to można mieć obawy), to jest możliwość wypowiedzenia najmu i ograniczenia kosztów błędnej decyzji. Ryzyko tylko, że nasi mądrzy inaczej decydenci mogą podpisać umowę która będzie bardzo trudna lub niemal niemożliwa do wypowiedzenia.

    • 22 3

  • najpierw wypożyczać , sprawdzać i jagby co kupić

    • 5 0

  • Elektryki to złom (2)

    Wodór to przyszłość

    • 10 6

    • Daleka przyszlosc

      Brak fabryk i magazynow wodoru. Wodor najblizej mozna kupic od Niemca. 60zl kg.

      • 1 0

    • Serwis

      Tak wiemy, każdy serwis o tym marzy. :)

      • 0 0

  • (2)

    Niech już nikt nie opowiada o 400 km na jednym tankowaniu, bo gdyby benzyna była tańsza, to taki wynik też byśmy byli w stanie pokonać.

    • 4 4

    • walka się toczy pomiędzy wodorem a bateriami.

      Walka pomiedzy paliwem tankowanym a ładowaniem baterii już dawno została przez spalinówki wygrana o ile nie będzie stacji wymiany akumulatorów. Co ty tu wyjeżdżasz z jakimś porównaniem do benzyny? No chyba oczywiste że ona ma taki zasięg. Co nas też obchodzi że ciebie na paliwo teraz nie stać a kiedyś było stać? Co to ma w ogóle do rzeczy?

      • 1 2

    • Benzyna

      Jak by benzyna była tania to wiele rzeczy wyglądało by inaczej ale jest droga i będzie coraz droższa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane