• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyjęto uchwałę o przewozie rowerów komunikacją miejską

Maciej Korolczuk
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 14:13 (30 stycznia 2020)
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Za przyjęciem uchwały o przewozie rowerów głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.
Za przyjęciem uchwały o przewozie rowerów głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.

Dyskusja nad zmianami w uchwale o przewożeniu rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej trwała kilkadziesiąt minut i - co nie było trudne do przewidzenia - podzieliła radnych na zwolenników nowych przepisów i ich przeciwników. Przysłuchiwało się jej ok. 10 pracowników GAiT. Ostatecznie po ponadgodzinnej dyskusji uchwałę przyjęto.



Po tym, jak zmiany w uchwale przedstawił Wojciech Siółkowski, z-ca dyrektora ZTM głos zabrali radni. Jako pierwszy Przemysław Majewski z PiS.

- Przewożenie roweru komunikacją jest zachowaniem wyjątkowym. Często jednak konfrontacja rowerzystów z osobami na wózku czy matką z dzieckiem kończy się konfliktem, a odpowiedzialność za to co się dzieje w pojazdach spoczywa na kierowcach i motorniczych. Cedowanie na nich tej odpowiedzialności jest dyskusyjne.
Odpowiedział mu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

- Szanuję głosy pracowników GAiT. Spotkaliśmy się ze związkowcami, prezesem Maciejem Lisickim i dyrektorem Sebastianem Zomkowskim. Postulaty związkowców były dwa: likwidacja sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy oraz całkowity zakaz przewożenia rowerów. Musimy jednak myśleć o wszystkich mieszkańcach. Uchwała jest w naszym przekonaniu rozsądnym kompromisem.
Borawski zwrócił się też bezpośrednio do radnych opozycji.

- Jeśli uważacie, by zakazać sprzedaży biletów i przewożenia rowerów i zbierzecie większość w tej sprawie, jesteśmy skłonni do dyskusji. Nie możemy zapisać w uchwale zasad współżycia społecznego czy kultury osobistej. Czy mamy w komunikacji w Gdańsku zakazać przewozu rowerów? A może wprowadzenia dodatkowych opłat za przewóz rowerów? Proszę określić swoje stanowisko - powiedział Borawski do przewodniczącego klubu PiS Kazimierza Koralewskiego.
- Nie dziwię się kierowcom, że dążą do komfortu pracy i walczą o bezpieczeństwo pasażerów - odpowiedział Koralewski. - To nieprawda, że pasażer będzie brał odpowiedzialność za to co się stanie w pojeździe. Bo do pojazdu wpuścił go przewoźnik. Ubolewamy, że stanowisko związków zawodowych nie zostało uwzględnione przez władze miasta.
Ponad godzinnej dyskusji przysłuchiwało się ok. 10 pracowników GAiT. Ponad godzinnej dyskusji przysłuchiwało się ok. 10 pracowników GAiT.
Emocji nie ukrywał radny Andrzej Skiba (PiS). Jak mówił, sam codziennie korzysta z transportu zbiorowego i problem poruszony w dyskusji jest mu znany.

- Codziennie widzę, z jakimi trudnościami musi się mierzyć każdy kierowca czy motorniczy. Ciąży na nim duża presja, musi dbać o bezpieczeństwo wszystkich pasażerów. Taka osoba nie powinna mieć żadnych innych zadań ponad prowadzenie pojazdu czy pomaganie we wsiadaniu osobom niepełnosprawnym. Kierowca nie może zajmować się w czasie jazdy decydowaniem czy może jechać ten czy inny pasażer. Nie może zajmować się sprzedawaniem biletów. Co od lat stoi na przeszkodzie, by taki bilet można było kupić w biletomacie?
Wiceprezydent Borawski tłumaczył, że nie może wykazać się niegospodarnością i w trakcie prac spółki Innobaltica nad wprowadzeniem wspólnego biletu nagle kupić i instalować w pojazdach biletomatów, których czas amortyzacji wynosi kilka lat.

Głos w dyskusji zabrał też Karol Rabenda. Jego zdaniem uchwała zachęci rowerzystów do podróżowania komunikacją miejską i problem się nasili.

- Jak wobec tego chcecie rozwiązać problem, gdy na przystankach pojawią się rowerzyści, matki czy ojcowie z wózkiem oraz osoby niepełnosprawne. Spór będzie musiał rozstrzygać kierowca. Robimy ukłon w kierunku grupy [rowerzystów], która tej pomocy nie potrzebuje - przekonywał radny PiS i złożył wniosek o ponowne skierowanie uchwały do prac w komisji.
W głosowaniu wniosek radnego został odrzucony.

- Proszę zwrócić uwagę, że ta uchwała ogranicza przewóz rowerów w pojazdach, które nie będą miały stosownych piktogramów i nie będą wyposażone w stojaki, wieszaki czy pasy. Będzie to możliwe tylko w autobusach i tramwajach, które zostaną do tego dostosowane - zauważył Cezary Śpiewak-Dowbór z Koalicji Obywatelskiej.
Ostatecznie po ponadgodzinnej dyskusji uchwałę przyjęto.

Za głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.



Czy obawy kierowców i motorniczych są zasadne?

"Informuję, że jutro, 30.01.2020 r., na sesji Rady Miasta Gdańska zostanie podjęta uchwała ws. przewozu rowerów w autobusach i tramwajach. Zapraszam wszystkich kierujących z GAiT, którzy mogą nas wesprzeć, do Nowego Ratusza, przy ul. Wały Jagielońskie 1, do sali obrad RMG na pierwszym pietrze" - taką wiadomość przekazywali sobie we wtorek pracownicy GAiT.

Mobilizacja kierowców i motorniczych to pokłosie uchwały, jaką radni miasta mają poddać pod głosowanie na dzisiejszej sesji. Zmiany w przepisach dotyczą m.in. przewozu rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej. Uchwała zakłada, że wkrótce będzie to możliwe tylko w pojazdach oznaczonych piktogramem, w miejscu do tego wyznaczonym. Dodatkowo rower będzie musiał być zabezpieczony specjalnymi pasami, a pełną odpowiedzialność za ewentualne szkody ponosi pasażer.

Dlaczego więc zaproponowane zmiany, które teoretycznie powinny uregulować sporne kwestie między rowerzystami, pasażerami a kierowcami i motorniczymi, nie podobają się tym pracownikom GAiT?

  • Uchwała zakładająca zmianę dotychczasowych przepisów o przewozie rowerów.

Brak elementarnych wymogów bezpieczeństwa



Jak czytamy w uzasadnieniu pisma, jakie kilka dni temu trafiło na biurko władz miasta, związkowcy zwracają uwagę, że kierowcy i motorniczowie wciąż są zmuszani do przewozu rowerów "w pojazdach, które nie spełniają nawet elementarnych wymogów bezpieczeństwa, tj. nie mają wyodrębnionej przestrzeni bagażowej odizolowanej od pasażerów oraz żadnych urządzeń mocujących i zabezpieczających rowery przed gwałtownym hamowaniem".

- Tylko brakiem wyobraźni oraz wiedzy z fizyki można wytłumaczyć projektantów obecnych i tych nowo proponowanych przepisów porządkowych. W tej sytuacji dalej się chce obciążać odpowiedzialnością kierujących za skutki dopuszczenia do ruchu nieodpowiedniego taboru - czytamy w uzasadnieniu stanowiska związkowców.
  • Stanowisko ze sprzeciwem wobec uchwały przekazane przez związkowców władzom miasta.

Policja i sądy po stronie pokrzywdzonego, a nie kierowcy



Jako "prawnie kontrowersyjny" związkowcy określają też zapis o odpowiedzialności pasażerów za powstanie ewentualnych szkód w trakcie przewozu bagażu, roweru czy hulajnogi.

- W praktyce zarówno policja, jak i sądy są zawsze po stronie pokrzywdzonego, a nie kierującego - twierdzą związkowcy. - Ten zapis w żadnym wypadku nie zabezpiecza kierujących przed odpowiedzialnością prawną i materialną za ewentualne szkody.
Uchwała w nowym brzmieniu precyzuje też, że pierwszeństwo podczas zajmowania miejsca w pojeździe przed osobą z rowerem mają mieć osoby niepełnosprawne na wózkach oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi. Ewentualny przewóz kilku osób ma być zależny od decyzji kierującego.

- Na tym tle dochodzi do najczęstszych sporów między pasażerami i kierującymi pojazdami. W takich sytuacjach solidarność pozostałych pasażerów powoduje wręcz presję społeczną i frustrację kierujących - podkreślają pracownicy GAiT.
  • Wrześniowy wniosek związkowców do KWP o wyrażenie opinii w sprawie przewozów w pojazdach komunikacji miejskiej m.in. rowerów.
  • Obszerne stanowisko KWP ww. sprawie.

Stencel: chcemy, by władze nas wysłuchały



Poza 500 podpisami pracowników związkowcy do swojego protestu dołączyli też obszerną opinię z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, która sprawą zajęła się już we wrześniu 2019 r.

- Ani obecne, ani nowe zmiany w przepisach nie gwarantują komfortu i bezpieczeństwa pracy kierowców i motorniczych, którzy zawsze ponoszą pełną odpowiedzialność za przewożonych pasażerów - tłumaczy Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Poza tym czujemy się zwodzeni obietnicami o likwidacji sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy. Na mocy porozumienia z 2016 r. miało to nastąpić do końca 2019 r., a tymczasem mamy rok 2020 i teraz nakłada się na nas obowiązek sprzedaży karnetów. Pojawimy się na sesji, bo chcemy zabrać głos w tej sprawie. Mamy nadzieję, że władze miasta będą chciały nas wysłuchać - dodaje.
Początek czwartkowej sesji Rady Miasta o godz. 9.

Opinie (853) ponad 20 zablokowanych

  • Grubasy zza kierownicy tylko narzekają a bo rampa otworzyć dla inwalidy ciegle coś im nie pasuje narzekadla

    • 5 16

  • (3)

    Żeby się ustrzec przed żałosnymi komentarzami moich rodaków kupiłem sobie mocowaną na haku samochodu platformę do przewożenia rowerów . Przewożę kiedy chcę i gdzie chcę często napotykając po drodze nienawistne spojrzenia bo mam rower i do tego elektryczny. Nie chcę mieć nic wspólnego z wiecznie ze wszystkiego niezadowolnymi i mściwymi Polakami dlatego ograniczam kontakt z nimi do niezbędnego minimum i im jestem starszy tym większym łukiem was omijam .Smutne jak smutna jest nasza rzeczywistość gdzie jeden drugiego utopiłby w łyżce wody.

    • 11 3

    • (1)

      Rower elektryczny to rower z silnikiem czyli motorower.
      Ja mam zwykły rower i z politowaniem patrzę na elektryki bo ja jeżdżąc rowerem spalam kalorie, zyskuje kondycje a im bardziej się zmęczę tym bardziej jestem zadowolony.

      Samochód z platformą na haku stwarza problemy na parkingu, jeśli rower jest na dachu można o tym zapomnieć i zahaczyć nim przy jakimś zadaszonym parkingu. Do tego zwiększony hałas w czasie jazdy. To się nie opłaca. Jak ktoś bardzo chce wozić to lepiej niż w bagażnik rowerowy zainwestować w jakiś składany rower.

      • 1 4

      • odróżnij rower wspomagany elektrycznie od roweru elektrycznego (tylko ten drugi to motorower)

        • 1 0

    • Dlatego nawet kosę na sztorc obowiązuje POzwolenie posiadania i użytkowania , tylko immunitety

      mogą PO-PiS posiadać broń osobistą , ''zdradzeckie mordy ''

      • 0 0

  • O co tyle krzyku ?zawsze może coś się stać ..czy coś się stało do tej pory?? Czemu sprzedaż biletów jest tak obrzydliwa dla kierowców może ograniczyć w spożywczym maks do 10 produktów w koszyku żeby zmniejszyć presję kasjera, groźne hulajnogi w autobusie? Czy ktoś już dokumentnie zwariował ??
    Ja nie rozumiem ciagle Polak dla Polaka wilkiem
    Jeżeli kiedyś zrozumiemy ze w większości nawzajem świadczymy dla siebie różne usługi (człowiek dla człowieka ) to będzie nam się lepiej żylo dłużej mniej stresowo
    A tymczasem ten je..ny rowerzysta wegetarianin

    • 4 3

  • Rowerzyści bardzo chętnie pokazują pieszym i kierowcom, gdzie ich miejsce, często z użyciem wulgaryzmów, a nawet przemocy,

    ale jak próbuje się rowerzystom pokazać, gdzie ich miejsce, to są wielce oburzeni.

    • 13 6

  • Ludziom to już w d*pach się poprzewracało.

    Kiedyś był zakaz i było dobrze a teraz w d*pach się przewraca. Komunikacja służy do przewozu ludzi i wszystko w temacie.

    • 13 5

  • Bezczelni kierowcy (4)

    Kierowcy są chamscy dla pasażerów. Albo uwazaja sie za panów wszechpojazdow albo ze pracuja za kare i lepiej zeby pasazerow nie bylo. Oni są od wożenia ludzi. Jak im sie nie podoba - przymusu pracy nie ma.

    • 7 11

    • Do wożenia ludzi , a nie rowerów

      • 3 3

    • Brawo ! Do taczek prostaki ! (1)

      • 0 0

      • dyzio

        za takie wyzywanie powinieneś dostać w ryj

        • 0 0

    • Nie wszyscy, nie uogolniaj. Wielu jest bardzo milych.

      • 0 0

  • Gdansk, tu wszystko stoi na głowie.

    Ale widać lemingi tego chcą.

    • 3 2

  • Sfrustrowane samochodowe dzieci z osiedla nowe biedne południe

    Sieją nienawiścią bo jedyne czym mogą dojechać do roboty to samochód. Jest to typowy przykład co stanie w korku robi z ludźmi...zmienia ich w umysłowe korki.

    • 4 6

  • obiektywny (2)

    sprawa nadaje sie do itd.każdy pojazd mający przewozić rower powinien miecć homologacje na przewoz rowerów w ilośći tyle i tyle.
    zanim podrożny wejdzie i przypnie rower do stojaka zabezpieczając go odpowiednio to dwa razy zrobi fikołajt.
    trzeba więc czekać aż rower zamocuje co generuje opóżnienie.
    ponadto podróżni-,,który mądry,, będą skarżyć o odszkodowania za spóżnienia do sądów przewożników jak w warszawie.

    • 4 1

    • Gdyby tak zatrudnić mocującego i kierującego ruchem pasażerów w tramwaju itp

      • 1 0

    • jakoś Czesi

      nie maja z tym problemu.
      Tylko na tej północy tylko sobie pod górke rpbią...

      • 0 0

  • ciemnogród (6)

    Chryste - to jest problem z tyłka. W Warszawie rower przewozi się wszystkim i za darmo - nie ma z tym żadnych problemów, nie ma też niemal przykrych zdarzeń z tego tytułu, bo nikt nie wepchnie przecież roweru do pełnego pojazdu! W Gdańsku to powinna być absolutna norma, tak jak w całym cywilizowanym świecie. Jak zwykle gdańska komunikacja setki lat za normalnością. Miasto jest pagórkowate, zdarzają się awarie roweru. Czy jak komuś zepsuje się auto, to każe się ludziom je pchać? Wyjdzie trochę z tego zaścianka i zobaczcie jak to wygląda poza gdańskim grajdołem.

    • 16 11

    • (3)

      Zepsute auto zabiera laweta, a nie autobus czy tramwaj. A rower może zabrać np. serwis rowerowy.

      • 4 3

      • taxi bagażowe

        • 1 2

      • (1)

        daj mi namiar mądralo ...

        • 0 2

        • Jak nie dasz rady znaleźć

          Poproś o pomoc kogoś dorosłego.

          • 1 1

    • W Gdańsku komunikacja jest za biedna

      nie ma kasy na miejsce dla rowerów.

      • 0 1

    • Trzeba być ciemniakiem

      aby pchać się z rowerem do autobusu, Nie życzę sobie, aby jakiś ubłocony śmierdziel się o mnie wycierał. nie wspominając o złomie w smarach, który w przypadku kiolizji albo gwałtownego hamowania , jest zagrożeniem dla zdrowia i ,,zycia pasażerów.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane