• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • K.O.R.E.K-----------autobus--------------

    zanim doczekamy tramwajów na Chełm należałoby jakoś pokombinować żeby zjazd z Chełmu nie trwał 40 minut! Sugeruję przeznaczenie jednego pasa ruchu w stronę centrum od wysokości przystanku przy ul. Odrzańskiej wyłącznie dla autobusów. Kto lubi korki niech się wozi swoim autkiem

    • 0 0

  • TRÓJMIASTO.PL 08.08.2006

    • 0 0

  • niezła sprawa- tylko czy z dalsza rozbudową nie przesadzają ?

    na mniej uczęszczanych liniach spokojnie wystarczą autobusy a kasa przyda się gdzie indziej

    • 0 0

  • do OLO

    Czy nie zauważyłeś co od początku lata
    dzieje się na najważniejszych ulicach miasta.
    Jeśli nie zauważyłeś to cię uświadomię w
    Gdańsku REMONTUJĄ DROGI!!!

    • 0 0

  • Za a nawet przeciw

    Mam tylko nadzieje, ze nie powstanie to kosztem jezdni. Jezeli nie to podpisuje sie nawet nogami

    • 0 0

  • zlikwidowac linie do new porta i orunii ciuchciem holocie mowimy nie!!!! linia na pacholek i metro do osowy tak!!!!

    • 0 0

  • co jak co ale tramwaj na orunie górna by sie przydal

    bo jak juz tam jest korek to ny dy rydy. a i ludzi pełno jezdzi z oruni, wiec tramwaj bylby dobrym rozwiazaniem

    • 0 0

  • 105N

    Te tramwaje często ślizgają się we Wrzeszczu na podjeździe do Jaśkowej także na większych górkach może byc problem. Ciekawym rozwiązaniem może być wciągarka ułożona na szynach (częste rozwiązanie w Szwajcarii). A na Morenę to chyba trzeba zaadaptować rozwiązania z Gubałówki ;-)

    • 0 0

  • stopiatki

    105ki by podjechały i zjechały z Chelmu z palcem w ;) Chodzi o to ze wrazie gdyby zabrakło prądu, to one nie maja hamulców, i wtedy by był cyrk. 3 nowe bombardiery na jedna linie o długości 5km, oj chyba jednak Nki tez będą tam jeździły :D

    • 0 0

  • Piotr

    zupełnie się z tobą zgadzam na morene to tylko kolejka linowa.
    A jezeli chodzi o orunie to tramwaj byłby niezlym rozwiązaniem na te kosmiczne korki co się tworzą. Dajcie spokój tramwajowi na morene i zamias zróbcie tory na orunie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane