• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • Duma Gdańska

    TW Bolek,Abp Stella Maris,Delegat.Świętoszki-ha,ha,ha!

    • 0 0

  • antoś skończ wpierw jedną linię mądralo

    • 0 0

  • w końcu!!!!!!!!!!!!

    w końcu jakaś przyjazna decyzja dla ludzi mieszkających w tej części miasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Idą wybory to pomysłami miasto sypie jak z rękawa. Zobaczę ten tramwaj to uwierzę.

    • 0 0

  • Ilona..

    brawo za spostrzegawczość.

    • 0 0

  • 105N

    Brawa dla tego pana co stwierdził, że 105N bez prądu nie mają hamulców ROTFL. To ja do tego dorzuce windy, które, jak zabraknie prądu to spadają ......

    • 0 0

  • Bardzo to krzepiące... ale

    Wszystko super wygląda, mimo że to wybory, to już niech zaczną budować te tramwaje na Chełm, Morenę i pociągną na Orunię, bo przecież tam też ludzie mieszkają, czyż nie?

    Martwi mnie tylko jeszcze jedna sprawa. Skoro się remontuje torowiska w Gdańsku, gdzie przecież nie ma wszędzie szerokich arterii, to można było skopiować rozwiązanie z Amsterdamu, gdzie na torowisku, układa się płyty betonowe, w taki sposób, żeby tam mogły jeździć również autobusy.
    W czasie korków, autobus wykorzystuje wolny pas tramwaju i nie blokuje ruchu samochodowego...
    a tak mamy w centrum kilka metrów nie do końca wykorzystanego pasa po którym biegną tory...

    Poza tym, rzeczywiście winszuję tej inwestycji...

    • 0 0

  • A może na lotnisko?

    Wczoraj jechałem autobusem na lotnisko i był straszny korek. Ludzie bali się że nie zdążą na samolot. Pozatym z centrum Wrzeszcza jadzie się Słowackiego do niedźwiednika 30 min, a to zaledwie 3 km. Może tam ktoś pomyśli o tramwaju? Przecież lotnisko rozrasta się w ogromnym tempie!

    • 0 0

  • Ossaka bardzo dobry pomysl, ale jak widac po remoncie blednika nie pomyslano i skopiowano stare rozwiazanie, bedzie na nastepne wybory jak znalazl, po co odrazu myslec.
    Tymbardziej ze kilka lat temu bylo o tym mowione ze tak ma byc. W Polsce w kilku miastach tak jest i funkcjonuje to dobrze.

    • 0 0

  • JW

    Proste ale skuteczne rozwiązanie z torami tramwajowymi połączonymi z jezdnią dla autobusów z powodzeniem stosują Szwedzi np w Geteborgu ale u nas to pewnie byłby problem z ułożeniem bezkolizyjnego rozkładu jazdy...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane