• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • pol roku temu byla dyskusja o zamowieniu nowych typow tramwaji, takze mysle ze na chelm bedzie cos nowszego jezdzic..

    co do szwajcarji, to nie tramwaje maja wciagarki tylko kolejki..

    podro z basel

    • 0 0

  • Taaaaa, co jeszcze?

    105 czyli akwarium slizga sie nawet na najmniejszych wzniesieniach, a juz jacys fanatycy tego typu zlomu wymyslaja, ze podjedzie wszedzie (tam gdzie nie ma torow pewnie tez).
    Po pierwsze, tego typu tramwaje nadaja sie tylko i wylacznie do kasacji, bo przez swoja przestarzalosc staja sie niebezpieczne dla pasazerow oraz innych uczestnikow ruchu drogowego. Kazde szanujace sie miasto posyla je na zyletki, wrzucajac na to miejsce nieco nowsze wozy.
    A co tu wyczytuje o Gdansku? 3 Bombardiery i czesc?
    Kto tym zakladem zarzadza? Na pewno nie osoba, ktorej zalezy na komforcie podrozy tramwajem.
    A gdyby zalezalo, mozna by spokojnie kupic co najmniej 10 nowych lub nowszych od zlomiastych 105 za nizsza cene.

    • 0 0

  • ZIMA

    JAK ONI CHCA W ZIMIE KŁASC TORY TO JA IM DZIĘKUJE.
    PEWNIE BĘDĄ Z PÓŁ ROKU ROBIĆ TAK JAK BŁĘDNIK

    • 0 0

  • bobmbardiery

    wszystko ładnie cacy tylko jeden feler mnie martiw- brak klimi w tych "cudach".... wg inforamcji ma byc system nawiewu .... jesli taki jak w krotkich mercedesach (busach) bez tylnich drzewi to ja dziekuje za jazde takm tramwajem.......w jakies troche cieplejsze lato

    • 0 0

  • ciekawe

    1. "będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru" - czy z tego należy wnioskować, że będzie tylko jeden tor ?
    2. "Kiedy na ul. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? – Dopiero pod koniec października." - a nasza portalowa specjalistka od robót drogowych Jola twierdzi, że sezon na takie roboty kończy się w listopadzie. No chyba że roboty torowe w przeciwieństwie do drogowych można z powodzeniem prowadzić zimą?
    3. My tu gadu gadu a tymczsem roboty przy hali sportowej jak stanęły z miesiąc temu tak stoją.

    i tylko jeden problem się jeży
    zadania stoją a robota leży

    • 0 0

  • 105N

    Najbardziej w tym tramwaju podoba mi się otwieranie drzwi. Zauważcie że dzieje się to w ułamku sekundy z ogromnym impetem uderzają o ograniczniki. Ile razy już uszkodziły pasażerów... Co do hamowania to nie jest to problem. zapraszam na strony o tej tematyce. W skrócie - 105 posiada: hamulec elktrodynamiczny (roboczy); Przy małych prdkoścach - szczękowe (bębnowe) - wykorzystywane podczas postoju; Funkcję hamulców awaryjnych pełnią natomiast elektromagnetyczne hamulce szynowe oraz hamulec szczękowy (II stopień). Zaletą hamulców szynowych jest niezależność siły hamowania od współczynnika przyczepności koło - szyna, co umożliwia zatrzymanie wagonu, który wpadł w poślizg. Hamulec szczękowy II stopnia gwarantuje natomiast zatrzymanie wagonu w przypadku całkowitego zaniku napięcia w obwodach sterowania (za jatrzab.LHS.pl)

    • 0 0

  • ZUUT

    Czytaj uważnie - cała trasa niecałe 3km czyli 5,8 pojedynczego toru. Oczywiście tory mozna układać zimą - nawet lepiej niż w takie upalne dni. problemem możebyć jedynie śnieg. Ale jak go odgarną to wystarczy podsypai jedziemy z robotą...

    • 0 0

  • ciekawe 2

    a jak te Kanadole robią te Bombardiery, że one pod górę na taki Chełm potrafią wjechać. Znam jednego Jacka co siedzi w tej firmie i coś tam robi na kompie w programie 3D Catia więc może sprzedałby nam tę tajemnicę ...
    wtedy w kraju możnaby takie Bombardiery wyprodukować i mielibyśmy własne Bombardiery znad Wisły

    • 0 0

  • Do przedmówcy

    Wsrod 10-ciu przykazan jest jedno, najwyrazniej Ci obce: nie kradnij.

    • 0 0

  • do przedmowcy

    Na calym swiecie jest szpiegostwo przemyslowe, rzecz w tym zeby nie dac sie zlapac i nie dac sobie wykrasc tajemnic technologicznych, taka jest prawda.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane