• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • Właśnie...

    No wiem, że to dobry pomysł, bo daje w razie czego dodatkowy pas ruchu nie tylko dla autobusów, ale również karetek, straży czy policji. Do tego wygląda estetycznie, bo łatwiej utrzymać w czystości kawałek równego betonu, wymalować na nim pasy i inne oznaczenia, niż co kilka miesięcy wycinać haszcze i krzaczory...

    • 0 0

  • 0sskaa

    Tylko jedno ale, znając kulturę jazdy w Polsce obawiam się że w czasie korków nasi wspaniali kierowcy będą blokować również taki pas tramwajowo-autobusowy.

    • 0 0

  • "Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm ulicą Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z." To nie problem autobusów powoduje korki. To liczba samochodów w tym TIR-ów rozjeżdżających tą trasę. Przez wiele lat nawierzchnia była w niezłym stanie, ale teraz koleiny od ciężarówek można porównać z tym co się działo na trasie do Warszawy przed jej remontem. Wywalcie TIR-y z tej trasy i zajmijcie się budową dojazdów do portów. Ciekawe którędy np. do Łodzi będą jeździły te ciężarówki wożące kontenery z/do nowo budowanego portu w Gdańsku, no którędy?

    • 0 0

  • Przy innych pracach ponoć nie da się pracować zimą, a tutaj zaczną w październiku. No po prostu pięknie.

    • 0 0

  • prima aprilis

    też dałam się nabrać - oczywiście trasy nie będzie , bo przecież nie istnieje 31 listopad!!!!!!!!a Stąporka cofnąć nawet do podstawówki bo ma duże braki w wiedzy ogólnej/nawet nie zna się na miesiącach/ i robi dużo błędów ortograficznych, albo niech portal zatrudni korektora.

    • 0 0

  • Zaczynaja w pazdzierniku bo wyobraz sobie, ze nie za wiele asfaltu trzeba wylac zeby pozlozyc linie tramwajowa. Smiem nawet twierdzic, ze te ilosci oscyluja w okolicy zera.

    Fajny news, ja Wam o tym napisalem juz z 2 miesiace temu, takze max nowosc :)

    Pozatym rozumiem, ze windy dla niepelnosprawnych powinny byc i jak najbardziej je popieram tylko kto bedzie nad nimi czuwal 24h/dobe zeby mlodziez z chelmu ich nie zdewastowala?
    Jesli nikt, no to daje im jakies 2 tygodnie dzialania.

    Kazdy wie jak czesto sa wymieniane szyby w przystankach na armii krajowej.
    ~

    • 0 0

  • A czy w tramwaju będzie WC?

    A czy w tych nowych trawmajach bendom toalety żeby pasażerowie mogli skorzystać potczas jazdy?

    • 0 0

  • Nie martw się Nonno bendom na karzdym pszystanku z klimą i "s****z babcią" na straży przybytku.

    • 0 0

  • phi..

    do Osowy by zrobili, przynajmiej by się przydały.

    • 0 0

  • Justyśka

    A po co się ograniczać do Osowy, od razu do Warszawy albo i Nowego Jorku... Niby którą trasą, wg Ciebie ten tramwaj miałby do Osowy jeździć?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane