- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (262 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (322 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.
Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.
Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.
Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.
O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.
Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne
Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.
Powrót do szkół i większe korki
Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.
Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem
Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.
- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów
Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.
Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.
W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:
- al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
- ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.
Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?
Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera
Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.
Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.
W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.
Opinie (874) ponad 50 zablokowanych
-
2020-09-16 11:15
(1)
Czyli zamiast poprawić bezpieczeństwo rowerzystom np.poprzez postawienie znaku dla rowerzystow uwaga na drogę z pierwszeństwem przejazdu, to totalnie blokuje się ruch samochodowy nie poprawiając bezpieczeństwa dla rowerzystow co zresztą sami przyznają, a teraz zadufany w sobie urzędas nie przyzna ze popełnił błąd tacy ludzie u bas decydują o mieście brawo
- 10 10
-
2020-09-16 14:03
ale to rowerzyści mają tam pierwszeństwo a nie samochody więc o jakim znaku mówisz?
- 4 0
-
2020-09-16 11:15
"od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji...."
Bo nikt tego nie zgłaszał. Bo Policja ma to głęboko w D**** i nikt sobie policją nie zawraca głowy bo i tak się sprawą nie zajmą. Nie ma trupa to nie ma zainteresowania z ich strony.
Jak rowerzyści w tym miejscu egzekwowali by swoje pierwszeństwo to kolizji byłoby 100 na dzień.
Wiem bo jestem tam każdego dnia i rzadko dawało się tam przejechać bez jakiś "przygód".
Od zmian jest już spokój. Rożnica to niebo, a ziemia.- 11 7
-
2020-09-16 11:18
skrót skrzyżowania wyspiańskiego grunwaldzka
Trochę szkoda, bo często piramowicza omijałem korek do skrętu w lewo w grunwaldzką.
- 8 0
-
2020-09-16 11:19
To może odwrócić kierunek ulicy Konarskiego?
I byłby skrót z mniejszą ilością zakrętów :-)
Chyba nawet lepsza widoczność rowerzystów jest na skrzyżowaniu z Aleją Zwycięstwa- 7 0
-
2020-09-16 11:20
Ilu z respondentów potwierdzających, że bezpieczeństwo się nie zwiększyło, jeździ tam autem, a ilu rowerem? Jaki jest sens przytaczania wyników ankiety, która tego nie różnicuje?
- 10 0
-
2020-09-16 11:45
(1)
Ktomkrytykuje? Autob artykulu bo skracal sobie droge? Ta zmiana to bardzo dobre posuniecie
- 6 6
-
2020-09-16 14:09
Napisz po polsku
- 0 0
-
2020-09-16 11:52
Buta urzędników nie zna granic
Wmawiają na siłę, że to dla dobra ogółu. Od kiedy zdecydowana mniejszość jest ogółem?! Nie potrafią przyznać się do błędu. A te bzdurne tłumaczenia gościa z UM są po prostu żałosne.
- 10 2
-
2020-09-16 11:53
Nikt nie wspomina o jeszcze jednym ważnym aspekcie odwrócenia ruchu. (2)
A mianowicie ograniczenie ruchu samochodowego pod szkołą "Conradinum". Jak w cywilizowanym kraju można kwestionować tłoczenie tak dużego ruchu pod samą szkołą. To, że w ogóle toczy się taka rozmowa i tak dużo ludzi protestuje przeciw poprawionemu układowi komunikacyjnemu świadczy o tym jak zacofani transportowo jesteśmy, jak bardzo usamochodowieni, i jak mało obywatelskie jest nasze społeczeństwo.
- 11 10
-
2020-09-16 12:22
Bzdura na bzdurze!
Nie ma czegoś takiego jak społeczeństwo obywatelskie. Są jednostki, a zbiór wszystkich jednostek nazywamy, umownie, społeczeństwem, ale to tylko tyle. Nazwa. Ale w przyrodzie występują tylko jednostki. I stąd też taka "kariera" samochodów, bo pozwalają jednostkom się w sposób zindywidualizowany przemieszczać.
Nie poprawiono układu komunikacyjnego - w wyniku tejże zmiany komunikacja nie stała się ani szybsza ani bardziej płynna ani bardziej dogodna, wygodna, funkcjonalna.
Nie było tam żadnego tłoku pod szkołą, a poza tym dlaczego niby nie może być ruchu pod szkołą?! Szkoła stoi przy drodze, na drodze są samochody - normalność.
Jesteśmy zacofani, ale w rozwoju infrastruktury drogowej.- 6 3
-
2020-09-16 14:03
Komuś marzy się wózek z oślim zaprzęgiem?
- 2 2
-
2020-09-16 11:54
trójkąt lub stop dla rowerzystów
i załatwiona sprawa
- 8 5
-
2020-09-16 12:01
Niebezpieczeństwo starego rozwiązania to mit! (1)
Nie było żadnych statystyk, tylko wrażenie urzędników. A efektem zmiany są korki zwiększające niebezpieczeństwo ruchu na skrzyżowaniu Hallera i Zwyxięstwa.
- 10 7
-
2020-09-16 12:10
Zakładam że na to drugie oczywiście masz statystyki?
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.