- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (262 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.
Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.
Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.
Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.
O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.
Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne
Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.
Powrót do szkół i większe korki
Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.
Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem
Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.
- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów
Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.
Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.
W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:
- al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
- ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.
Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?
Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera
Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.
Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.
W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.
Opinie (874) ponad 50 zablokowanych
-
2020-09-16 12:02
Czemu opozycja milczy?
Kolejna głupota wydana przez Gdsbski magistrat a reakcji brak!
Gdzie interpelacje? Gdzie reakcje?- 9 1
-
2020-09-16 12:14
Przy wyborach wezmę to po uwagę
To będzie koniec tej władz. Chyba zapomnieli kto dla kogo pracuje.
- 7 1
-
2020-09-16 12:18
Kretynizm, pomysł rodem z PIS-u!!!
To ulice są dla samochodów czy tylko dla rowerzystów, przestańmy gloryfikować rowerzystów i tak już mogą jeździć pod prąd
- 7 6
-
2020-09-16 12:18
(4)
A pan piszący ten artykuł (bo na miano redaktora raczej nie zasługuje) padł "ofiarą" korka, że tak ambitnie magluje temat?
- 9 12
-
2020-09-16 12:22
(2)
Nie zasługuje na miano redaktora wg ciebie bo śmie poddawać w wątpliwość hucpiarską decyzję miasta. Rowerzyści to nie są święte krowy!!!
- 6 6
-
2020-09-16 13:59
Ktoś minusuje
Czyli jednak uważa, że to są święte krowy. I ma rację!
- 1 1
-
2020-09-16 14:02
nie święte krowy tylko uczestnicy ruchu drogowego którzy mają pierwszeństwo według przepisów. i te przepisy nie szanowane przez kierowców ktorzy mają teraz wielkie pretensje
- 3 3
-
2020-09-16 12:41
Nie-padł ofiarą zakrętki
rowerzysto
- 3 2
-
2020-09-16 12:20
Kretynizm, czyżby pomysł wzięty z ul. Nowogrodzkiej??? (2)
Głupota! To ulice są dla samochodów czy dla wariatów rowerzystów, którzy i tak już mogą jeździć pod prąd!!!
- 4 6
-
2020-09-16 18:53
"walczymy z przemocą słowną"
Widać, że trójwioska kocha wyzwiska.
- 0 0
-
2020-09-16 18:59
Ni przecistawiajmy jednych drugim tylko zmienmy zla urzednicza decyzje na Piramowicza.
- 0 0
-
2020-09-16 12:35
pokrzyczą pokrzyczą i przestaną
fajnie teraz jest !
- 3 7
-
2020-09-16 12:38
i**oto Urzędniku!!
Jesteś dla nas a nie My dla Ciebie. Utrzymywany jesteś z Naszych Podatków !!!
Mieszkańcy nie pochwalają Twojego zachowania więc zrób tak aby było jak kiedys.- 8 5
-
2020-09-16 12:44
odwołać zmianę (1)
Uzasadnienie zmiany jest niezrozumiałe. Skrót przez Piramowicza sprawdzał się. Teraz organizacja ruchu jest totalną bzdurą. Mieszkańcy są ciekawi, kto to wymyślił i w czyim interesie?
- 10 7
-
2020-09-16 19:41
nie sprawdzał się skoro kierowcy nie patrzeli na znaki i walili w rowerzystów w imie przepustowości
- 2 0
-
2020-09-16 12:49
Bezpieczeństwo (1)
Bezpieczeństwo jest najważniejsze, ale nie może być osiągane połśrodkami, bo dochodzimy do absurdów. Podam przykład. Dla bezpieczeństwa można na najniebezpieczniejszych ulicach miasta, wprowadzić ruch tylko w jedną stronę. I mamy teoretycznie mniej wypadków. Albo wcale, bo paraliżujemy cześć miasta.
- 4 3
-
2020-09-16 12:58
Bezpieczeństwo NIE jest najważniejsze!
A Twój argument jest żaden - ulice jednokierunkowe to akurat całkiem dobry pomysł. Np autostrady (najbezpieczniejsze i najpłynniejsze z dróg) działają de facto właśnie w ten sposób.
- 2 1
-
2020-09-16 12:51
ile dostaje pani Dulkiewicz za takie decyzje? (3)
paradoks wszyscy w europie rozbudowują drogi przejścia pod nad ziemne a w gdańsku zabiera się pasy(podwale przedmiejskie) zwęża drogi (Dmowskiego,Grunwaldzka) dodaje się przejścia dla pieszych kiedy istnieją pod ziemne (Chlebnicka) śmieszne ronda (Uphagena) ile zarabiają firmy robiące tak bez sensowne inwestycje ?
- 9 7
-
2020-09-16 14:01
Plus od Rogera J. I jego popleczników (2)
Którzy od lat terroryzują miasto.
- 2 2
-
2020-09-16 14:02
I nadal będziemy to robić
nasi są u władzy
- 1 2
-
2020-09-16 18:54
Roger się akurat zbratał z Kacprem i jego prestiżową tubą propagandową
to dzięki sprzeciwowi Rogera na końcu Hallera jest wspólny chodnik rowerowy zamiast rozdzielonych dróg
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.