- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (209 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (69 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (316 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (118 opinii)
80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.
Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.
Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.
Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.
O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.
Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne
Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.
Powrót do szkół i większe korki
Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.
Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem
Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.
- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów
Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.
Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.
W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:
- al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
- ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.
Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?
Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera
Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.
Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.
W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.
Opinie (874) ponad 50 zablokowanych
-
2020-09-16 13:35
(1)
Czas powiedzieć sobie wprost: indywidualny transport drogowy jest bardzo drogi. Tyle że mamy tu do czynienia z prywatyzacją korzyści i (w dużym stopniu) uspołecznieniem kosztów. Nieuchronnie będziemy zmierzać ku prywatyzacji kosztów i zamiast zaprzeczać i tupać jak małe dziecko trzeba się zastanawiać jak się do tego przygotować zarówno jeśli chodzi o wspólnotę mieszkańców jak i o poszczególne osoby.
- 5 6
-
2020-09-16 13:56
Co to za pustosłowie?
- 1 3
-
2020-09-16 13:44
Ul. Ogrodowa
Może redakcja też zorientuje się w sprawie zamknięcia przejazdu przez ulicę Ogrodową. Od czasu jego zamknięcia znacznie zwiększyły się korki na skrzyżowaniu ulicy Potokowej z al. Żołnierzy Wyklętych - w obu kierunkach
- 6 1
-
2020-09-16 13:45
Jestem w szoku że trójmiasto.pl zamieściło artykuł tak niekorzystny dla obecnego urzędu miasta (2)
Przecież nie od dziś wiadomo że jak spuszczają ścieki do Motławy to w sumie nic się nie stało, jak śmierdzi z Szadułek to mi to nawet pachnie, jak paraliżują ruch na dolnym mieście budując przejścia naziemne tam gdzie były przejścia podziemne, pod hotelarke i deweloperke która ma tam powstać, to w sumie tak jest bezpieczniej, jak podnoszą ceny za wywóz śmieci, ogrzewanie to w sumie i tak przecież jest tanio... Mieszkańcy kiedy w końcu pogonimy tą Panią...
- 10 4
-
2020-09-16 15:37
Po prostu redaktor stoi w korku
- 6 0
-
2020-09-17 02:49
Pis im cenzora podrzucil-to musza sie dostosowac do ,,dobrej zmiany".
- 0 0
-
2020-09-16 13:56
Od lat dojeżdżam na rowerze al. Zwycięstwa do pracy . (3)
W rejonie ul. Piramowicza nigdy nie miałem kłopotów.
Urzędnik Tomasz Wawrzonek opowiada bajki.- 15 14
-
2020-09-16 14:04
po co kłamiesz (2)
nie masz roweru tylko starego vw polo
- 8 7
-
2020-09-16 15:18
Mam rower Unibike Vision. (1)
W każdy miesiąc przejeżdżam nim ponad 300 km.
Skrzyżowań nie przejeżdżam na pełnej prędkości. Zwalniam.- 6 5
-
2020-09-16 19:38
nie zapomnij tak robic autem. Przepychasz przez skrzyżowanie oraz przed tobą idzie człowiek z czerwoną latarnią
- 1 3
-
2020-09-16 14:00
Panowie i Panie z ZDiZ, nominuję Waszą decyzję
administracyjną do Nagrody Gdańskiego Absurdu 2020.
- 9 5
-
2020-09-16 14:06
Bezpieczeństwo? Chyba kpiny! (4)
Czy bezpieczeństwo ma polegać na tym, że pogotowie, straż pożarna czy policja ma przebijać się przez dodatkowe korki, które wygenerowali swoimi decyzjami urzędnicy?
- 12 10
-
2020-09-16 14:37
Spokojnie, oni na sygnale mogą jechać pod prąd. (2)
Przyjadą szybciej niż przy poprzedniej organizacji.
- 4 4
-
2020-09-16 16:58
(1)
Mylisz się, nie przejadą pod prąd bo z drugiego kierunku tez są tam wieczne korki teraz!
- 2 2
-
2020-09-16 20:00
W drugą stronę "wieczne korki teraz"? I to nie spowodowane zamknięciem Piramowicza? No patrzcie państwo, to może nie o Piramowicza chodzi, a o koordynację świateł?
- 0 0
-
2020-09-16 19:11
To po co tworzysz te korki jak tak cie to martwi?
- 2 0
-
2020-09-16 14:07
Bezpieczeństwo (3)
Aby było bezpiecznie na wyjeździe z Piramowicza ustawić znak stop dla rowerzystów jadących wzdłuż Grunwaldzkiej. Takie kontrowersyjne i bardzo nietypowe rozwiązanie w dodatku niedrogie na pewno poprawiło by bezpieczeństwo po przywróceniu starej organizacji ruchu.
- 8 8
-
2020-09-16 14:16
Jak można komuś stop postawić skoro jest na drodze z pierwszeństwem (1)
nie byłoby to logiczne. Wymagałoby to odwrócenia pierwszeństwa.
Ci na Piramowicza mieliby pierwszeństwo przed tymi co są na grunwaldzkiej.- 8 3
-
2020-09-16 14:23
a jak masz czerwone na przejsciu
przy Konarskiego to się zatrzymujesz i czekasz?
- 1 2
-
2020-09-16 14:46
A musi być? Bezpieczniej?
Już się nic innego w życiu nie liczy?
- 1 0
-
2020-09-16 14:08
Na przejściu dla pieszych między Konarskiego a Piramowicza
zamontować sygnalizację dla rowerzystów skoro jest dla samochodów, oczywiście w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszych których rozjezdżają tam rowerzyści.W ten sposób przy czerwonym świetle w ciągu al.Zwycięstwa rowerzystów będzie można się spodziewać tylko z prawej strony. I przy wszystkich przejściach dla pieszych zamontować sygnalizację dla rowerzystów a nie człowiek jak ma zielone na przejściu a ma przekroczyć jeszcze ścieżkę rowerową to dyga czy go rowerzysta nie rozjedzie na pasach. Zadbajmy o bezpieczeństwo pieszych przed piratami na dwóch kołach.
- 7 6
-
2020-09-16 14:08
Nowa organizacja ruchu na Swietojanskiej tez do kitu
Powinna powrocic poprzednia, z ruchem aut osobowych w obu kierunkach
- 4 5
-
2020-09-16 14:14
Było prawie OK
Po zwężeniu wyjazdu na Grunwaldzką ruch się tam znacznie uspokoił.
Jeszcze 1 ostra hopa przed wyjazdem, znak STOP i byłoby naprawdę dobrze.
Problemem będą długie auta (bus, lub coś z przyczepką), bo mogą zablokować przejazd - takich miejsc w Gdańsku jest jednak mnóstwo i nikt nie wyłącza ich z ruchu.- 9 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.