• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • A gdzie ci obrońcy zieleni?

    Jak są artykuły o drzew to lament, że wszędzie beton. A teraz jak ten beton chcą wywalić to lament w drugą stronę. Jak nie patrzeć d*pa zawsze z tyłu.

    • 12 1

  • Obrońcy drzew pożal się Boże.

    Najpierw wycinają a potem niby chcą ich bronić. Zwężą a deweloperzy pobudują. Tyle w temacie.

    • 15 3

  • Dulkiewicz to kosmitka

    Moze wprowadzic zakaz ruchu od wrzeszcza do orunii ? I po klopocie!

    • 20 5

  • (4)

    Z Al. Zwycięstwa zabrać dwa pasy, jeden wystarczy - żeby nie było, że nie ma drogi.
    Trakt Konny zlikwidować, przecież od dawna nikt tu końmi nie jechał.

    • 228 21

    • A w wolnym miejscu zrobić trzypasmową autostradę rowerową. (2)

      • 49 5

      • dokładnie (1)

        i pobierac od rowerzystów opłaty po 50zł za kilometr

        • 28 2

        • O co wam chodzi z tymi rowerami?!

          Przecież tu nie ma być ścieżki/drogi rowerowej. Mało tego - jeden z pasów Traktu Konnego ma być przeznaczony na parking - może tam trzeba będzie pobierać opłatę parkingową 50zł/h?

          • 3 6

    • zrobic zakaz dla samochodów na trakcie konnym, ale puscic ruch bryczkami i powozami

      • 8 1

  • Lux

    Najpierw powinni domknąć pełne koło obwodnicy Gdańska. Zrobić na tejże obwodnicy drogi po 4 pasy bo obecne dwa dawno przestały być wystarczające. Potem połatać dziury w drogach w mieście (np odcinek Hucisko - Okopowa centrum miasta a można koła pogubić). Na końcu jak już wszystko co może być gładkie i drożne takowe będzie to sobie można zwracać głowę czy zwężenie jednej z głównych dróg przez 3 miasto to dobry pomysł.

    • 13 4

  • Dość (4)

    Czas rozgonić to towarzystwo wzajemnej adoracji. Gdańszczanie mają dość.

    Podziękujemy i pogonimy was na bruk !

    Pamiętamy :
    1. Piramowicza
    2. Grunwaldzka ograniczenie do 50km/h
    3. Przejścia naziemne zamiast dotychczasowych przejść podziemnych.

    • 45 7

    • Ja jestem Gdańszczaninem i nie mam dość. (2)

      Mam nadzieję, że to dopiero początek.

      • 5 17

      • Prawdziwi Gdańszczanie nie przyjeżdzają ze słoikami i słomą w butach xD (1)

        Tak masz rację. To początek końca tej władzy.

        • 10 4

        • Noooo, ja tu znam wielu prawdziwych gdańszczan

          Co pod domem do śmietnika trafić nie umieją i buty na korytarzu trzymają

          • 0 1

    • tak, wszystkie swietne decyzje, ktore popieramy

      aa, my mieszkamy w Gdansku, an nie okolicznych bieda wioskach. Na pewno chcecmy dalszyhc zmian

      • 1 7

  • Zlikwidować i oddać deweloperom obrońcom zieleni za symboliczną złotówkę.

    • 20 2

  • Moze sprawdzic kto z urzedu mieszka blisko al. Zwycięstwa? (1)

    Bo za chwilę zrobią z głównej alterii miasta deptak

    • 21 5

    • Och nie, i co?

      • 2 3

  • Czy gdańskich urzę_dasów już kompletnie pogięło?!

    • 15 3

  • Wszędzie można (1)

    Zaorajcie całe miasto, tylko ścieżki rowerowe, bus pasy i parki wszędzie. Do tego proponuję płatny wjazd do miasta dla każdego auta, parkowanie po 100zl za godzinę i ograniczenie prędkości do 25km/h. Czy wszystkich już pogrzało? Korzystając z okazji, pozwolę sobie zauważyć że największe korki tworzą autobusy, nie auta. Doskonałym przykładem jest rondo przy pętli tramwajowej na Havla.

    • 23 3

    • Autobusy tworzą korki. Boże, widzisz i nie grzmisz.

      Jeden autobus wiezie mniej więcej tyle ludzi co tkwi w tym korku w autach. Jakby nie było autobusu - korek automatycznie 2x taki. I tak z każdym autobusem. I oto pojawia się on - wizjoner ruchu drogowego, tytan piłowania gałęzi na której siedzi i apostoł strzału w stopę. Prowadź swoje tępe samochodowe owieczki ku nieuniknionemu zatorowi ostatecznemu.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane