• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

Maciej Korolczuk
13 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Napędzany wodorem autobus Neso Bus, polskiej produkcji, przez najbliższy tydzień będzie testowany w Gdańsku. Autobus będzie można spotkać na sześciu liniach autobusowych. Pojazd na jednym tankowaniu, które trwa 13 minut, może przejechać aż 450 km.



Czy samorządy powinny więcej inwestować w paliwa przyszłości?

Jak mówi Maciej Stec, wiceprezes grupy Polsat, która stworzyła prototypowy autobus, Gdańsk będzie pierwszym miastem w Polsce, który w ruchu liniowym przetestuje nowoczesny pojazd.

- Jego niewątpliwym atutem jest fakt, że autobus tankuje się w niecały kwadrans, a pełny zbiornik wystarcza na przejechanie aż 450 km - mówi Maciej Stec. - Tak naprawdę jest to autobus elektryczny, który przy użyciu ogniwa paliwowego wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego zielonego wodoru. Posiada własną "minielektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma tu żadnego procesu spalania, a autobus emituje z rury wydechowej tylko destylowaną parę wodną.

W czasie jazdy oczyszcza powietrze



Co ciekawe, poza wytwarzaniem prądu z wodoru autobus oczyszcza też powietrze. Aby ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen, pobierane z atmosfery powietrze jest wcześniej oczyszczone przez specjalne filtry.

Ponadto pojazd wyróżnia się też modułową konstrukcją, dzięki czemu w łatwy sposób można w nim np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć tym samym jego zasięg. Egzemplarz testowany w Gdańsku jest pojazdem prototypowym, a grupa Polsat zamierza uruchomić jego produkcję seryjną w przyszłym roku w fabryce w Świdniku.

  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.

Białe fotele, imitacja drewna na podłodze



Wodorowy autobus ma 12 m długości i mieści 93 miejsca dla pasażerów (w tym 29 siedzących). W oczy rzuca się nietypowe obicie siedzeń (biała skóra) oraz imitacja drewna na podłodze. To typowy zamysł projektantów, by pasażerowie czuli się w autobusie "jak w domu".

Zimą komfort pasażerów ma zapewnić ogrzewanie, a latem - klimatyzacja. Pojazd przystosowany jest dla osób niepełnosprawnych i wyposażony jest w wi-fi i dostęp do 5G, porty USB do ładowania telefonów i urządzeń elektronicznych oraz trzy miejsca ładowania indukcyjnego. Wewnątrz znajdują się też wyświetlacze, na których wyświetlane są bieżące informacje o trasie autobusu, lokalne wiadomości, reklamy czy informacje o pogodzie. Jego budowa trwała 1,5 roku.

Przewaga nad innymi elektrykami



- Gdy w styczniu ogłaszaliśmy, że odchodzimy od zakupu autobusów spalinowych, zapowiadaliśmy jednocześnie, że nadchodzi era pojazdów napędzanych paliwem przyszłości, a więc zielonym wodorem, pozyskiwanym m.in. z biomasy i innych źródeł odnawialnych. Dużym atutem tego autobusu jest krótki czas tankowania i jednocześnie spory zasięg. To duża przewaga nad innymi pojazdami elektrycznymi, które potrzebują na to więcej czasu i dodatkowej infrastruktury - dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w mieście.
Zanim autobus wyjedzie na ulice Gdańska, wcześniej musi zostać wyposażony w system informacji pasażerskiej i kasowniki do biletów. Od środy będzie testowany na sześciu liniach autobusowych: 175, 199, 115, 189, 111 i 130. Wkrótce w Gdańsku ma też powstać stacja do ładowania pojazdów wodorowych. Poza pojazdami komunikacji miejskiej będą mogli z niej korzystać także mieszkańcy i przedsiębiorcy posiadający pojazdy wodorowe.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (35)

    Elektryki,wodorowe...nie rozumiem tych zachwytów.Wszystkie Tiry,cieżarówki,betoniarki,dostawczaki jeszcze długo będą na ropę...do tego ładowanie elektryka z elektrowni na węgiel to niezła hipokryzja.To eko nie ma zadnego sensu,czysty biznes.W Afryce,Azji czy Am.Płd jeszcze dziesiątki lat będzie królować ropa i benzyna.

    • 76 79

    • (12)

      wodór mas z z wody, także nie potrzeba ci węgla z elektrowni.

      • 14 14

      • (8)

        A jak ten wodór wydobędziesz z wody? Elektrolizą która wymaga prądu?

        • 25 6

        • Np. ze źródeł odnawialnych. (6)

          Kolejna sprawa to możliwość magazynowania energii.

          • 9 13

          • (4)

            Przecież sam piszesz że nie mamy źródeł odnawialnych tylko węgiel. A gdybyśmy mieli, to łatwiej energię elektryczną zmagazynować w akumulatorach niż w wodorze.

            • 4 9

            • Bzdura (3)

              Wodór jako gaz zmagazynujesz latami. Prąd w akumulatorze słabo się trzyma. Zostaw swój samochód na kilka miesięcy bez ładowania i spróbuj go potem odpalić.

              • 11 2

              • Samochód samochodem (jakaś elektronika cały czas chodzi, więc z rok tylko wytrzyma), ale sama bateria kilka lat utrzyma ładunek.

                • 3 3

              • Wodór bardzo słabo sie magazynuje (1)

                Za małyuciekaserio. Doczytaj

                • 5 4

              • To może ty doczytaj.

                Obecne światowe trendy jeżeli chodzi o sposób magazynowania energii to:
                - wodór
                - amoniak
                - metanol
                Baterie są beznadziejnym magazynem energii. Już wyżej jest sprężone powietrze albo ponowne wytwarzanie węglowodorów.

                • 5 1

          • Nikt na razie tego nie robi w ten sposób z tego co wiem.

            • 0 0

        • Gdyby tylko świat chciał to można by było jeździć tylko na wodór, pozyskanie jest proste i tanie. Można go pozyskiwać nawet z wody morskiej. Prąd do elektrolizy można pobierać ze źródeł odnawialnych, słonce, wiatraki Gdyby tylko chcieli to afryka wodorem by stała,,,transport sprężonego wodoru droga morską i koniec tematu.

          • 1 1

      • on nie rozumie i nie zrozumie, wode ma w kranie. pisze by pisac

        • 14 3

      • Sprawność procesu P2G2P to 30%

        To trzy razy mniej, niż naładowanie akumulatora litowego. Oznacza to, że tym samym prądem możesz napędzić trzy elektryki z bateriami - lub jeden wodorowy

        • 3 6

      • A węgiel możesz mieć z CO2

        • 0 0

    • elektryk zeby mial jakikolwiek sens musi miec standardowe akumulatory, ktore mamy przynajmniej dwa (8)

      na pojazd i zeby mozna bylo je wymieniac na stacjach. Jak kiedys melexy na stoczni.

      • 8 5

      • Był taki pomysł wdrożony ale się nie sprawdził (5)

        Pojazdy mają różne rozmiary, różne zapotrzebowanie na energię, a akumulator jest bardzo ciężki i potrzebny jest podnośnik. To się może sprawdzać w sieci skuterów elektrycznych gdzie akumulator jest mały i wszędzie taki sam, ale nie w prywatnych samochodach.

        • 7 1

        • czyli generalnie te elektryki to nietrafiony pomysl (3)

          • 10 1

          • Tak, nietrafiony, tak jak dostawczaki na zakupy w galerii handlowej albo skutery z Krakowa na narty w Tatry (1)

            No chyba że chcesz codziennie do pracy dojeżdżać parę czy parędziesiąt km - wtedy chyba by się elektryk sprawdził, ale czy są tacy co tak daleko do pracy mają?

            • 3 0

            • Ech, jak to super ekspertów poczytać

              Normalnie Panowie, szacunek. Takie wnioski, analizy, obliczenia i naukowe dysputy. Nic tylko klaskać

              • 2 3

          • chyba że ktoś dojeżdża do pracy 15 -20 kilometrów i ma domek

            prąd na 100 kilometrów zasięgu to kilka złotych - podczas gdy nawet oszczędne spalinówki to teraz 30-40pln/100km...

            • 3 3

        • Tak czy inaczej baterie powinny być znormalizowane i wymienne

          Wystarczy aby można było je wymienić w warsztacie co jakiś czas.

          • 0 0

      • Tylko po co? (1)

        Autobus przejedzie dziennie max 200km i odstawia się go na noc do zajezdni.

        Zwyczajnie nie ma potrzeby szybkiego ładowania autobusów.

        • 8 5

        • Zadzwoń do nich i im to powiedz

          Może dostaniesz etat

          • 3 1

    • to nic nowego ze nierozumiesz

      • 3 2

    • Dr Swencjusz,Ty chyba masz za dużo czasu (1)

      Często,piszesz głupoty,a teraz przechodzisz sam siebie! Elektryczne z akumulatorów złe, elektryczne z generatora wodorowego też źle.Czemu Ty człowieku jesteś takim malkontentem? Ja ma 72 lata, ale przyjaźnie patrzę na działania zmierzające do uwalniania się od paliw kopalnych, które nie tylko , że mogą się wyczerpać,ale przy okazji wykorzystywania ich trują naszą planetę.Jestem wielkim zwolennikiem używania energii ze słońca,wiatru i np.wodoru.Co do kosztów,to pierwsze telefony komórkowe też na początku były pierońsko drogie i niedostępne dla dużej ilości użytkowników.Dzis każdy może mieć smartfon,czyli mobilny internet,ma możliwość kupowania biletów, kupowania w sklepach internetowych itd.

      • 15 9

      • Poczekamy aż ci zabiorą z emerytury na te nowości.

        • 0 0

    • Ciągle mi nikt nie odpowiedział - taka duża jest różnica między ropą/benzyną a węglem? (1)

      Na plus węgla zaliczają się filtry w kominach elektrowni w porównaniu do ich braku w rurach wydechowych samochodów.

      • 2 2

      • O DPF'ach słyszałeś?

        A może już sobie wyciąłeś?

        • 3 7

    • kłania się czytanie ze zrozumieniem

      • 0 0

    • Czyli kolejny "ekspert" i nie znam się, ale wypowiem się

      Kolego, przestań już pisać, bo bzdury buzdry tu prawisz.

      • 1 0

    • Autobus na wodór a ten o węglu...

      Weź się stuknij dynie. Nie porównuj UE do Afryki a pojazdów na wodór nie łączy z kopalnia węgla. Mądry niestety nie jesteś z tego co widać.

      • 4 2

    • jak ropa będzie po 50 zł to szybko się to zmieni (1)

      • 0 0

      • Prąd też może być po 50 zł i wodór też.

        • 0 0

    • Widać że zatrzymałeś się w latach 80-tych

      Właśnie pojazdy wodorowe są przyszłością. Emisja czystej pary wodnej jako produkt rozkładu wodoru. Ogniwo wodorowe rozkładając wodór wytwarza prąd który napędza elektryczny silnik. Kiedyś przyjdzie czas na Afrykę i inne biedoty ale żeby to było to ta zmiana musi nastąpić u nas i w naszych głowach. A gdy już nie będzie innej opcji to i Afryka przesiądzie się na wodór. Czas tankowania wodoru porównywalny z LPG z ale zasięg jak w benzynie - w przypadku osobówek to nawet powyżej 650 km na 4-5 kg wodoru... Jak elektryczny to tylko taki a nie żadne baterie

      • 5 2

    • zawsze trafi sie ruski trol ktory bedzie chcial terroryste sponsorowac, bedzie wodor i nie bedziemy

      sponsorowac tyranow i panstw terrorystycznych ktore zyja w bogactwie tylko dlatego ze maja zloza ropy. Wodor bedzie mozna wszedzie wytwarzac i w kazdym panstwie, i to odetnie finansowanie tym mordercom a nam przyniesie czyste powietrze oszczednosci i rozwoj nowych technologii. A przeciwnikom sie nie uda zablokowac tego, teraz jest poczatek ale pujdzie lawinowo jak technologia nowa bedzie duzo tansza od smrodu ropy i wegla

      • 1 1

    • Jak jeszcze będzie ropa i benzyna

      My mielismy wegla na 200 lat i nie ma.

      • 0 0

  • (2)

    latem da radę, testy zimą są istotne

    • 37 4

    • Mimo to wodór to dobra alternatywa do czasu (1)

      opracowania baterii atomowych - w USA już mają mobilne reaktory na ciężarówkach, za 50 lat zapewne będą na tyle małe, tanie i bezobsługowe, że będzie można je montować w większych pojazdach jako napęd. A za 100 lat baterie atomowe do pralek czy lodówek, do użytku przez np. 10 lat a potem do regeneracji i tak w kółko.

      • 1 3

      • ja mam zegar atomowy

        • 2 0

  • Znowu testy (6)

    Czas w końcu na zakupy!

    • 4 29

    • lec do biedronki.

      • 6 0

    • zakupy juz zostały ustalone autobusy elektryczne mercedesa i stare szroty tramwajowe z Niemiec

      • 8 3

    • stac cię? to dlaczego na codzień jeździsz pasatem za 7 tysi? (2)

      • 1 4

      • jezdze medcedesem

        za milion euro

        • 3 0

      • Kwiatek do kożucha, którego się nie ma

        • 0 0

    • Fajna sprawa!!!

      Bedzie powód do podniesienia cen biletów

      • 4 0

  • A ta emitowana para destylowana to zdrowa na pluca? (7)

    • 8 26

    • "Woda destylowana ma bardzo kwaśny i mineralno- wolny odczyn, co jest niezdrowe dla ludzi do picia . " (4)

      • 2 12

      • Woda destylowana ma z definicji neutralny odczyn. (3)

        O czym Ty gadasz?

        • 13 1

        • ok. 5 pH

          pozbawiona części minerałów ale nie jak woda demi .

          • 1 2

        • Z definicji tak

          W praktyce woda destylowana absorbuje niewielkie ilości CO2 z powietrza, co przesuwa pH w stronę kwaśną. Ale to nie jest zabójcze ;)

          • 4 1

        • a para?

          • 0 0

    • Gdyby głupota potrafiła latac to by ci skrzydła urosły ,ale najlepsze jest to ze ty jeżdzisz codziennie starym 20 letnim szrotem (1)

      trujac spalinami na potege!

      • 10 5

      • gdzie jezdze?

        wszedzie spacerkiem

        • 1 0

  • zwlaszcza pyl powstajacy ze scierania sie opon oczyszcza powietrze podczas jazdy? nieprawdaz? a do tego ten wodor powstal z (9)

    z niczego bo takie wodory to na kazdym ulicznym rogu czekaja, aby sie sprezyc i wskoczyc do jakiejs butli.

    • 21 14

    • a jak sie laduje autobus wodorowy? "butle gazowe" sie napelnia raczej

      • 3 3

    • Kazda okazja jest dobra by sie głupota pochwalic ,jeszce dodaj ze rowerzyści tez truja bo maja opony (6)

      a nawet na rolkach jadąc tez scieraja i truja pylem

      • 9 4

      • ty nie masz nawet opon mozgowych.

        • 4 5

      • no widze ze jestes madry inaczej, dlaczego trzeba wymieniac opony? bo czasteczki gumy do raju wedruja? (1)

        Te czastki gumy scierane z kazdej opony zalegaja gdzies w srodowisku a pewnie juz tez dawno w naszych plucach

        • 3 3

        • Ty lepiej zacznij chodzić na bosaka bo buty też zdzierasz i potem wdychasz tom truciznę!

          • 4 1

      • (2)

        rower niekoniecznie, bo jest lekki a do tego ma bardzo małą powierzchnie styku opony z nawierzchnią po której jedzie. A już jak jeździ w lesie, gdzie jego miejsce, to nic nie emituje. Natomiast ciężki autobus - jak najbardziej, auto elektryczne - tak samo. Ale już lekkie auto miejskie z silnikiem spalinowym - stosunkowo mało.

        • 2 2

        • Studiowałeś głupotologie stosowaną?? Zawsze mnie zastanawia co pcha kompletne dzbany do publikowania (1)

          takich głupot kiedys nawet nie próbowali bo jak wiadomo jak jestes głupi lepiej sie nie odzywac milczenie jest złotem.Ale czasy sie zmieniły.Ostatnio im wieksze bzdury tym wiecej ich dzbanki wypisują :)

          • 1 2

          • a może merytorycznie?

            w którym stwierdzeniu minąłem się z prawdą?

            • 1 1

    • Jakby tak patrzeć

      to każda forma życia i każda aktywność jest niezdrowa i nieekologiczna. Pozdrowienia z pierdutem

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Paliwo przyszłości to atom, reszta jest półśrodkami. (16)

    • 37 32

    • atom to piesn przeszlosci (9)

      jest droga energia i w dodatku podnosi temperature, a co za tym idzie coraz wieksze susze sa konsekwencja jej wytwarzania.

      O odpadach tez nie dowiesz sie o entuzjastów.

      • 4 15

      • Wiesz jakimi odpadami są śmigła od wiatraków, które nie nadają się do recyklingu? (5)

        Wiesz, że zakopuje się je w ziemi? Pewnie nie wiesz.
        "Z raportu sporządzonego przez WindEurope wraz z Europejską Radą Przemysłu Chemicznego (CEFIC) oraz Europejskim Stowarzyszeniem Przemysłu Kompozytowego wynika, że istniejące technologie recyklingu łopat (takie jak np. współprzetwarzanie cementu) nie są jeszcze dostępne na powszechną skalę ani opłacalne ekonomicznie."

        • 5 3

        • a co dopiero paliweo lotnicze. a smigla i silniki samolotów? (2)

          • 2 0

          • A jest jakaś alternatywa dla silników lotniczych? Raczej nie będzie jumbo jeta na prąd :) (1)

            • 0 3

            • jest

              promy i jachty

              • 2 0

        • Do recyklingu się może nie nadają, ale są świetnym budulcem. (1)

          Buduje się z nich na przykład wiaty przystankowe.

          • 3 5

          • Te krotkie z Gdańska

            • 2 2

      • Ilość odpadowej energii cieplnej z atomu jest znikoma (1)

        W porównaniu z wymuszeniem radiacyjnym

        • 2 3

        • Ale każda energia użyta przez człowieka w końcu trafi do atmosfery lub gleby.

          • 3 1

      • Podnosi temperaturę czego?

        • 0 0

    • Nie pisz bo jeszcze Grzelak uwierzy

      I zamówi autobusy atomowe

      • 10 1

    • najlepszym paliwem jest wojna (2)

      Zrobi się wojnę wg dzisiejszych standardów zabijania , atomem zlikwiduje połowę ludności i nie będzie problemu.
      Następni będą żyć z oszczędzania , pedałować na rowerze i chodzić pieszo
      Zresztą nie będą się w ogóle liczyć

      • 4 1

      • Widzę że propaganda koncernów naftowych wchodzi mocno. (1)

        • 0 4

        • Każda inna myśl niż twoja to propaganda? Gratuluję!

          • 0 0

    • przyszłością są tokamaki (1)

      • 1 0

      • Patrząc na to jak ludzkość jest prymitywna,

        A 99 procent ludzi ma tylko mokre sny o potędze i władzy to przyszłościa są tomahawki a nie tokamaki.
        Ludzie tylko by podbijali , zabijali i zabierali

        Jak czytam posty z 90 procent lajków Polaków gdy się cieszą że spaliłi się Rosjanie w kinie,to wiem że nie różnia się nic od Rosjan, a są nawet gorsi.

        • 1 1

  • (7)

    Tyle że produkcja wodoru jest tak samo nie ekologiczna jak ropy...

    • 28 24

    • łała normalnie nobla ci dac ale takiego głupoty :) (6)

      • 6 12

      • tobie order z maslaka

        • 2 4

      • (3)

        No to wytłumacz nam jak się robi wodór na dużą skalę? Możesz to robić albo elektrolizą która pożera wielkie ilości prądu, albo jako produkt uboczny przetwarzania ropy w rafinerii.

        • 7 3

        • I stąd właśnie takie promowanie wodoru. (1)

          Rafinerie dalej chcą mieć swoją część rynku po wymarciu spalinowych samochodów.

          • 4 4

          • ale jak nie będą produkować paliw z ropy

            to nie będzie też wodoru jako produktu ubocznego.

            mamy rafinerię w Gdańsku, więc może i miałoby to sens, skoro ten wodór i tak się marnuje. Pytanie jaki jest sens ekonomiczny - założe się, że taki autobus kosztuje o wiele więcej niż odpowiednik w dieslu, nie wspominając, że koszty magazynowania i dystybucji nawet darmowego paliwa mogą sprawić że to się kompletnie nie zepnie ekonomicznie.

            • 7 3

        • sęk w tym że energia zużyta do wyprodukowania pewnej ilości wodoru

          jest większa niż energia, którą odzyskamy ze "spalania" tejże ilosci wodoru.
          A ponieważ do elektorlizy potrzeby jest prąd elektryczny nadal wytwarzany w elektrowniach więc cały system zasilania wodorowego nie wygląda tak różowo.

          • 7 0

      • Raczej tobie, bo produkcja

        wodoru pochłania mnóstwo energii

        • 2 1

  • (5)

    Biała tapicerka i białe elementy wykończenia środka kabiny kierowcy, nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Będzie się to brudzić i ciężko to utrzymać w ciągłej czystości.

    • 57 13

    • brudzi sie tak samo od brudasów

      tylko na białym widać.

      • 5 5

    • jak nie umyjesz to nie bedzie.

      • 1 1

    • Jak napierdzą w siedzenia to 1000 km

      • 0 1

    • Jak kupią autobus, to zamówią czarną tapicerkę dla takich brudasów jak ty.

      • 1 1

    • szczególnie w GAiT gdzie sprzątanie nie istnieje choć wydaje się na nie miliony

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane