• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

Maciej Korolczuk
13 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Napędzany wodorem autobus Neso Bus, polskiej produkcji, przez najbliższy tydzień będzie testowany w Gdańsku. Autobus będzie można spotkać na sześciu liniach autobusowych. Pojazd na jednym tankowaniu, które trwa 13 minut, może przejechać aż 450 km.



Czy samorządy powinny więcej inwestować w paliwa przyszłości?

Jak mówi Maciej Stec, wiceprezes grupy Polsat, która stworzyła prototypowy autobus, Gdańsk będzie pierwszym miastem w Polsce, który w ruchu liniowym przetestuje nowoczesny pojazd.

- Jego niewątpliwym atutem jest fakt, że autobus tankuje się w niecały kwadrans, a pełny zbiornik wystarcza na przejechanie aż 450 km - mówi Maciej Stec. - Tak naprawdę jest to autobus elektryczny, który przy użyciu ogniwa paliwowego wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego zielonego wodoru. Posiada własną "minielektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma tu żadnego procesu spalania, a autobus emituje z rury wydechowej tylko destylowaną parę wodną.

W czasie jazdy oczyszcza powietrze



Co ciekawe, poza wytwarzaniem prądu z wodoru autobus oczyszcza też powietrze. Aby ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen, pobierane z atmosfery powietrze jest wcześniej oczyszczone przez specjalne filtry.

Ponadto pojazd wyróżnia się też modułową konstrukcją, dzięki czemu w łatwy sposób można w nim np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć tym samym jego zasięg. Egzemplarz testowany w Gdańsku jest pojazdem prototypowym, a grupa Polsat zamierza uruchomić jego produkcję seryjną w przyszłym roku w fabryce w Świdniku.

  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.

Białe fotele, imitacja drewna na podłodze



Wodorowy autobus ma 12 m długości i mieści 93 miejsca dla pasażerów (w tym 29 siedzących). W oczy rzuca się nietypowe obicie siedzeń (biała skóra) oraz imitacja drewna na podłodze. To typowy zamysł projektantów, by pasażerowie czuli się w autobusie "jak w domu".

Zimą komfort pasażerów ma zapewnić ogrzewanie, a latem - klimatyzacja. Pojazd przystosowany jest dla osób niepełnosprawnych i wyposażony jest w wi-fi i dostęp do 5G, porty USB do ładowania telefonów i urządzeń elektronicznych oraz trzy miejsca ładowania indukcyjnego. Wewnątrz znajdują się też wyświetlacze, na których wyświetlane są bieżące informacje o trasie autobusu, lokalne wiadomości, reklamy czy informacje o pogodzie. Jego budowa trwała 1,5 roku.

Przewaga nad innymi elektrykami



- Gdy w styczniu ogłaszaliśmy, że odchodzimy od zakupu autobusów spalinowych, zapowiadaliśmy jednocześnie, że nadchodzi era pojazdów napędzanych paliwem przyszłości, a więc zielonym wodorem, pozyskiwanym m.in. z biomasy i innych źródeł odnawialnych. Dużym atutem tego autobusu jest krótki czas tankowania i jednocześnie spory zasięg. To duża przewaga nad innymi pojazdami elektrycznymi, które potrzebują na to więcej czasu i dodatkowej infrastruktury - dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w mieście.
Zanim autobus wyjedzie na ulice Gdańska, wcześniej musi zostać wyposażony w system informacji pasażerskiej i kasowniki do biletów. Od środy będzie testowany na sześciu liniach autobusowych: 175, 199, 115, 189, 111 i 130. Wkrótce w Gdańsku ma też powstać stacja do ładowania pojazdów wodorowych. Poza pojazdami komunikacji miejskiej będą mogli z niej korzystać także mieszkańcy i przedsiębiorcy posiadający pojazdy wodorowe.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • A jak co do czego

    i tak będą kupować merce i many z drugiej ręki. Po co ta szopka

    • 5 0

  • W miescie maja przyszłość tylko i wyłacznie autobusy!! (1)

    • 1 5

    • No i samochody prywatne !

      A reszta motłochu won !

      • 0 0

  • Jaki jest koszt przejechania 100km ? (1)

    Dla kolegi pytam

    • 3 1

    • 10 tys.

      • 1 0

  • 2035 rok to koniec produkcji i rejestracji samochodów spalinowych, ale tylko dla plebsu i biedoty (7)

    Już będzie głosowana w parlamencie europejskim tak zwana "poprawka Ferrari".
    W skrócie, wykorzystując różne mętne tłumaczenia, producenci luksusowych i sportowych samochodów typu Ferrari, Lamborghini czy Rolls-Royce, będą mogli produkować i sprzedawać swoim klientom samochody z silnikami benzynowymi.

    • 11 1

    • Ale to było wiadomo od początku tusk jak był przewodniczacym nie chcial zadnych okresów przejsciowych dla Polaków

      bo jak zawsze mial ich gdzies

      • 5 1

    • Spokojnie, to, że eko oszołomstwo i ignoranci oderwani od świaga przegłosowali ten absurdalny przepis w PE nic w praktyce nie zmieni.

      • 3 1

    • No to właśnie jaskrawy przykład oszustwa Brukselskich muzgów !

      Tam zawsze byli i będą równi i równiejsi czas skończyć z tym pobłażaniem Brukseli bo w końcu nam na łeb wejdą oszust oszusta goni oszustem ! Jaka różnica być pod butem Brukseli czy Moskwy ?

      • 2 1

    • "Poprawka ferrari" przedłuża produkcję małoseryjną o rok

      Robisz z igły widły

      • 1 1

    • pajacu odroczenie o jeden rok (2)

      • 1 2

      • Tylko nie pajacu. Pajacu (1)

        Poprawka dopiero będzie głosowana, a rok 2036 jest propozycją a nie faktem.
        Powiedz tylko dlaczego, za każdym razem jak są wprowadzane jakieś ograniczenia czy opłaty dla zwykłych ludzi, to zazwyczaj jest jakaś furtka dla bogatych? Patrz zwolnienie z opłaty klimatycznej jachtów do 5 000 ton wyporności.
        Albo wszyscy ponosimy koszty, albo są równi i równiejsi.

        • 2 2

        • pajacu pajacu, skoro będzie dopiero głosowana to co szczekasz - logika się kłania

          poza tym odroczenie dotyczy nie tyle drogich samochodów co liczby produkowanych, co ma jednak uzasadnienie

          poza tym o ile dobrze słyszałem dotyczy także ciężarowych

          • 1 2

  • Już nie mogę słuchać o tym wodorze

    • 3 3

  • Kolor biały jest tylko we wnętrzu testowanego autobusu. W zamawianych klient decyduje

    • 0 1

  • To się nazywa postęp (1)

    W tym kierunku powinna iść motoryzacja,olać te baterie które wcale nie są eko.

    • 2 7

    • wodór też nie jest

      • 2 0

  • Tankowanie (2)

    To gdzie go będą tankować w czasie tych testów? W Berlinie? Jakieś inne bliższe stacje ładowania? Czy ma wymienne butle z H2? ;-)

    • 4 1

    • Mylisz się rafineria Gdańska jest producentem wodoru a także dystrybuuje go już teraz ! (1)

      • 1 1

      • Czyli jest otwarty punkt tankowania?

        • 2 0

  • z tego co czytałem wodór nie jest absolutnie produkowany z biomasy ani ze źródeł odnawialnych

    do jego wytworzenia potrzebny jest prąd elektryczny (czyli w Polsce z węgla) w bardzo dużej ilości, o wiele większej niż potrzebna do naładowania akumulatora w autobusie elektrycznym napędzanym z akumulatorów a nie z ogniwa wodorowego. Poza tym slogan "oczyszczam powietrze" jest mocnym nadużyciem bo te autobusy zużywają całą masę tlenu, a elektryk nie zużywa tlenu. Równie dobrze mogli by napisać na kopcącym dieslu że oczyszcza powietrze zanim je spali razem z paliwem.

    Czyli kłamstwo za kłamstwem aby tylko reklamę sobie robić!

    • 5 2

  • Typowy gadżecik, żeby się Borawski i Grzelak popromowali (1)

    Autobusy niech będą i 20 letnie, byle jeździły często i szybko. A z tym jest w Gdańsku dramat. Linie-ślimaki do zwiedzania miasta, a nie sprawny transport. Spróbujcie dojechać komunikacją z Kokoszek na Stogi. Trzy razy wolniej niż samochodem

    • 7 1

    • Pomysl dlaczego bo stoją w korkach !!Jak by zrobiono im buspasy wmiejscu torowisk tramwajowych były by szybsze

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane