• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus na paliwo przyszłości na testach w Gdańsku

Maciej Korolczuk
13 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku

Napędzany wodorem autobus Neso Bus, polskiej produkcji, przez najbliższy tydzień będzie testowany w Gdańsku. Autobus będzie można spotkać na sześciu liniach autobusowych. Pojazd na jednym tankowaniu, które trwa 13 minut, może przejechać aż 450 km.



Czy samorządy powinny więcej inwestować w paliwa przyszłości?

Jak mówi Maciej Stec, wiceprezes grupy Polsat, która stworzyła prototypowy autobus, Gdańsk będzie pierwszym miastem w Polsce, który w ruchu liniowym przetestuje nowoczesny pojazd.

- Jego niewątpliwym atutem jest fakt, że autobus tankuje się w niecały kwadrans, a pełny zbiornik wystarcza na przejechanie aż 450 km - mówi Maciej Stec. - Tak naprawdę jest to autobus elektryczny, który przy użyciu ogniwa paliwowego wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego zielonego wodoru. Posiada własną "minielektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma tu żadnego procesu spalania, a autobus emituje z rury wydechowej tylko destylowaną parę wodną.

W czasie jazdy oczyszcza powietrze



Co ciekawe, poza wytwarzaniem prądu z wodoru autobus oczyszcza też powietrze. Aby ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen, pobierane z atmosfery powietrze jest wcześniej oczyszczone przez specjalne filtry.

Ponadto pojazd wyróżnia się też modułową konstrukcją, dzięki czemu w łatwy sposób można w nim np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć tym samym jego zasięg. Egzemplarz testowany w Gdańsku jest pojazdem prototypowym, a grupa Polsat zamierza uruchomić jego produkcję seryjną w przyszłym roku w fabryce w Świdniku.

  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.
  • Autobus od środy będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130.

Białe fotele, imitacja drewna na podłodze



Wodorowy autobus ma 12 m długości i mieści 93 miejsca dla pasażerów (w tym 29 siedzących). W oczy rzuca się nietypowe obicie siedzeń (biała skóra) oraz imitacja drewna na podłodze. To typowy zamysł projektantów, by pasażerowie czuli się w autobusie "jak w domu".

Zimą komfort pasażerów ma zapewnić ogrzewanie, a latem - klimatyzacja. Pojazd przystosowany jest dla osób niepełnosprawnych i wyposażony jest w wi-fi i dostęp do 5G, porty USB do ładowania telefonów i urządzeń elektronicznych oraz trzy miejsca ładowania indukcyjnego. Wewnątrz znajdują się też wyświetlacze, na których wyświetlane są bieżące informacje o trasie autobusu, lokalne wiadomości, reklamy czy informacje o pogodzie. Jego budowa trwała 1,5 roku.

Przewaga nad innymi elektrykami



- Gdy w styczniu ogłaszaliśmy, że odchodzimy od zakupu autobusów spalinowych, zapowiadaliśmy jednocześnie, że nadchodzi era pojazdów napędzanych paliwem przyszłości, a więc zielonym wodorem, pozyskiwanym m.in. z biomasy i innych źródeł odnawialnych. Dużym atutem tego autobusu jest krótki czas tankowania i jednocześnie spory zasięg. To duża przewaga nad innymi pojazdami elektrycznymi, które potrzebują na to więcej czasu i dodatkowej infrastruktury - dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w mieście.
Zanim autobus wyjedzie na ulice Gdańska, wcześniej musi zostać wyposażony w system informacji pasażerskiej i kasowniki do biletów. Od środy będzie testowany na sześciu liniach autobusowych: 175, 199, 115, 189, 111 i 130. Wkrótce w Gdańsku ma też powstać stacja do ładowania pojazdów wodorowych. Poza pojazdami komunikacji miejskiej będą mogli z niej korzystać także mieszkańcy i przedsiębiorcy posiadający pojazdy wodorowe.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • Super - zaparkuje w bramce i Lechia nie straci goli. (1)

    • 8 2

    • najlepszy wybór z elektryków !

      #tylkoWodór!
      kiedyś jedna z dwóch stacji paliw oferujących wodór była przy ZKM na hallera

      • 0 1

  • zabawne jest to że technologia miała nam pomóc ,a doprowadzi do naszego upadku

    • 4 0

  • juz widzę menela na białej kanapie ...

    • 4 1

  • nie wodór ... tylko paliwa syntetyczne są przyszłością

    • 1 1

  • przyszłoscią jest nasza partia ukochana i wódz słońce ...

    • 1 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak wygląda autobus napędzany wodorem

    Łatwiej utrzymać energię w wodorze (1)

    Pozyskaną z elekrolizy na podstawie prądu z wiatraków czy ogniw foto niż ładować prąd w drogie baterie. Pod warunkiem, że istnieje siec wiatraków i ogniw a nie tylko wungiel, którego zresztą brakuje

    • 10 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak wygląda autobus napędzany wodorem

      na wodór? Nie ma silników na wodór!

      Z wodoru w ogniwach paliwowych produkuje się prąd, którym jest ładowana bateria, która zasila silnik elektryczny. Jednym słowem pojazd "z silnikiem na wodór" jest pojazdem napędzanym silnikiem elektrycznym. W takim pojeździe jest mniejsza bateria niż w "elektryku" ale do produkcji wodoru zużywamy ponad 4 razy więcej energii niż uzyskujemy w z ogniw paliwowych. Wszystkie pomysły są tylko po to aby wyciągać naszą kasę z podatków. Najtańsze i najbardziej ekologiczne są stare poczciwe trolejbusy, które po Gdyni jeżdżą już od 80 lat!!!!

      • 0 0

  • O, a gdzie można taki wodór kupić/zatankować?

    Bo chętnie bym wlewał do swojego passata 1.9E-TDI.

    • 2 1

  • A czy toto nie wybuchnie?

    • 2 0

  • Pewnie nie mam racji ale ..... (1)

    ale najpierw powinny powstać stacje tankowania wodorem (jak na Islandii), a potem można wpuszczać pojazdy na trasę. Inaczej to bedzie typowa Polska Prowizorka typu Polski Ład.

    • 4 1

    • Zgadza sie niemasz racji i jestes tylpowym POkemonem co sam nawet tekstu nie przeczytał

      • 0 1

  • pytanie w ankiecie powinno brzmieć (1)

    ile jesteś gotowy dopłacić ze swoich (wyższych) podatków do takiego autobusu

    • 2 1

    • Gdybys miał rozum to bys sie pytal dlaczego urzednicy gdańska marnuja setki milionów w tramwajowy złom

      co psuje sie codziennie .Ile doplacamy wiecej do tramnwajów juz sie nie pytasz bo musiał bys najpierw miec czym myslec.
      Ale niech bedzie wiec ile jestes gotów zaplacic by ocalic swoje zdrowie by spalin w miescie nie było!!By nie truc sie spalinami i ocalic swoje oraz inne dzieci przed chorobami które własnie przez spaliny mają .Ale ty tego pytania nie zadasz bo masz pustke we łbie!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane