• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus nie przyjechał? Jest szansa, że oddadzą za taksówkę

Szymon Zięba
19 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (96)
Autobus nie przyjechał, więc pasażer wezwał taksówkę. Może się starać o zwrot pieniędzy od przewoźnika. Zdjęcie ilustracyjne. Autobus nie przyjechał, więc pasażer wezwał taksówkę. Może się starać o zwrot pieniędzy od przewoźnika. Zdjęcie ilustracyjne.

Jeżeli kierowca autobusu lub motorniczy tramwaju za późno wyjedzie z bazy albo z jakichś powodów kurs w ogóle nie zostanie zrealizowany, niedoszły pasażer może domagać się zwrotu kosztów np. za taksówkę. Rekompensata nie należy się jednak w sytuacji, gdy linia ma opóźnienie przez wypadek, korki czy... awarię.





Taksówka zamiast spóźnionej komunikacji miejskiej. Szansa na zwrot kosztów?



Wiedziałe(a)ś, że można się starać o zwrot kosztów w podobnych sprawach?

Autobus nie przyjechał, a ty spieszysz się na ważne spotkanie. Zniecierpliwiony nie czekasz już na przystanku, tylko zamawiasz taksówkę. Za kilkadziesiąt złotych dojeżdżasz do celu - mimo że kupiłeś wcześniej bilet na komunikację miejską.

Chyba każdy z nas znalazł się kiedyś w podobnej sytuacji. Jak się okazuje, nie zawsze trzeba być stratnym. Istnieje furtka do ubiegania się od przewoźnika rekompensaty za poniesione koszty.

- Zawsze jeżeli pasażer poniesie straty i może je udokumentować, przysługuje mu prawo żądania rekompensaty. Umowy podpisane między ZTM w Gdańsku a operatorami (wykonawcami przewozów, czyli GAiT oraz BP Tour) przewidują, że to operator odpowiada za szkodę, jaką pasażer poniósł wskutek wcześniejszego odjazdu, opóźnionego przyjazdu lub odwołania kursowania pojazdu, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa operatora. W takiej sytuacji adresatem ewentualnego roszczenia podróżnego jest operator - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego.

Najpopularniejsze teksty w serwisie Trojmiasto.pl



"Wina umyślna" lub "rażące niedbalstwo" to określenia dość nieprecyzyjne, jednak nie działa to na korzyść pasażera.

Wypadek czy korki to nie "rażące niedbalstwo"



- Jeżeli np. tramwaj ma opóźnienie, bo torowisko blokuje samochód osobowy, nie ma w tym winy operatora, więc roszczenie zostanie odrzucone. Jeżeli zaś zdarzyłoby się, że kurs jest opóźniony, bo np. kierowca za późno wyjechał z bazy, pasażer bierze wtedy taksówkę, by zdążyć na pociąg, to koszty zostaną mu zwrócone. To na pasażerze spoczywa obowiązek udowodnienia szkody, jaką poniósł. Zazwyczaj jest to rachunek za taksówkę - mówi Dagmara Szajda.
Co ciekawe, w ostatnich miesiącach takie "zwroty" były dokonywane:



Pasażer sam musi się dowiedzieć, czy kurs odwołano z winy przewoźnika



Skąd jednak pasażer ma wiedzieć, czy do opóźnienia doszło wskutek "rażącego niedbalstwa"? W skrócie: można albo skontaktować się z centralą ruchu ZTM (58 520-57-75) albo złożyć reklamację na "chybił-trafił".

- Każdy pasażer może złożyć reklamację do ZTM w Gdańsku jako organizatora transportu albo bezpośrednio do operatora. W przypadku każdego takiego zgłoszenia uruchamiane jest postępowanie wyjaśniające. Weryfikacja ta odbywa się w oparciu o obiektywne dane, takie jak system monitorujący pracę pojazdów czy monitoring. Każdy zgłaszający jest informowany o wynikach postępowania wyjaśniającego. I jeżeli roszczenie jest zasadne, pasażer otrzymuje zwrot np. za przejazd alternatywnym transportem - podsumowuje Dagmara Szajda.

Opinie (96) 3 zablokowane

  • Jeżdże samochodem. Zdarzyło się ze musiałem jechac autobusem. I tu zaskoczenie. nigdzie nie mogłem kupic biletu.

    • 5 1

  • Kiedy takie coś w ZKM Gdynia zwłaszcza na przystanku Stankiewicza gdzie kierowcy odjeżdżają notoryczne przed czasem?

    Wtedy taksiarze by mieli takie żniwa, że ho ho ! a skragi na pka by leciały nieustannie, już ostatnio widząc, że znowu odjechał autobus przed czasem kierowca samochodu się zlitował i goniliśmy autobus do przystanku Maciejewicza na którym oczywiście tym kierowcom się nie śpieszy i tam stoją po pare minut jak na złość !

    • 1 6

  • Rażące niedbalstwo, odjeżdżanie przed czasem zwłaszcza na linii 194 i 282.

    • 3 4

  • W Sztokholmie zwracają za taxi zawsze (1)

    Nie ważne z jakiej przyczyny jest opóźnienie.

    • 6 5

    • Nie porównuj cywilizacji

      z tym czymś

      • 2 1

  • Pytanie

    Czy jeżeli śmieci nie zostaną odebrane zgodnie z umową to mogę zamówić wywóz u konkurencji i domagać się zwrotu kosztów? Bo to, że nie jest się zwolnionym z opłat już wiemy.

    • 7 0

  • Awarie mogą dochodzić powodu rażącego niedbalstwa.

    • 0 0

  • Nie ma szans

    Na odzyskanie pieniędzy.

    • 1 0

  • ZTM - śmieszne (1)

    Jakoś tydzień temu zadzwoniłem do centrali ruchu ztm zgłosić że prowadzący tramwaj może być pod wpływem alkoholu to spotkałem się ze ściana. Nr służbowy motorniczego który wyświetlał się na wyświetlaczu i linia nie pomógłby bo pan potrzebował nr boczny tramwaju. Musiałem zadzwonić na oficjalny tel kontaktu Gdańsk do urzędu miasta by powiedzieć że jak tramwaj kogoś zabije to przynajmniej będę miał potwierdzenie że przynajmniej 1 rozmowa jest nagrana. ZTM to beton i odejście Zomkowskiego nic nie zmieniło. Dopóki "prezydentka" rządzi to nie będzie żadnych zmian w mieście bo dwór na to nie pozwoli

    • 5 2

    • Pewnie sam byles pod wplywem

      • 0 1

  • Nauczcie się wychodzić z domu szybciej i nie będzie problemów ale po co nie ?.

    • 2 7

  • Gdy autobus nie przyjedzie (1)

    " muszą oddać ci furę.....to taka stara tradycja"

    • 3 0

    • Samolot. Muszą oddać samolot.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane