• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus nie przyjechał? Jest szansa, że oddadzą za taksówkę

Szymon Zięba
19 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (96)
Autobus nie przyjechał, więc pasażer wezwał taksówkę. Może się starać o zwrot pieniędzy od przewoźnika. Zdjęcie ilustracyjne. Autobus nie przyjechał, więc pasażer wezwał taksówkę. Może się starać o zwrot pieniędzy od przewoźnika. Zdjęcie ilustracyjne.

Jeżeli kierowca autobusu lub motorniczy tramwaju za późno wyjedzie z bazy albo z jakichś powodów kurs w ogóle nie zostanie zrealizowany, niedoszły pasażer może domagać się zwrotu kosztów np. za taksówkę. Rekompensata nie należy się jednak w sytuacji, gdy linia ma opóźnienie przez wypadek, korki czy... awarię.





Taksówka zamiast spóźnionej komunikacji miejskiej. Szansa na zwrot kosztów?



Wiedziałe(a)ś, że można się starać o zwrot kosztów w podobnych sprawach?

Autobus nie przyjechał, a ty spieszysz się na ważne spotkanie. Zniecierpliwiony nie czekasz już na przystanku, tylko zamawiasz taksówkę. Za kilkadziesiąt złotych dojeżdżasz do celu - mimo że kupiłeś wcześniej bilet na komunikację miejską.

Chyba każdy z nas znalazł się kiedyś w podobnej sytuacji. Jak się okazuje, nie zawsze trzeba być stratnym. Istnieje furtka do ubiegania się od przewoźnika rekompensaty za poniesione koszty.

- Zawsze jeżeli pasażer poniesie straty i może je udokumentować, przysługuje mu prawo żądania rekompensaty. Umowy podpisane między ZTM w Gdańsku a operatorami (wykonawcami przewozów, czyli GAiT oraz BP Tour) przewidują, że to operator odpowiada za szkodę, jaką pasażer poniósł wskutek wcześniejszego odjazdu, opóźnionego przyjazdu lub odwołania kursowania pojazdu, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa operatora. W takiej sytuacji adresatem ewentualnego roszczenia podróżnego jest operator - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego.

Najpopularniejsze teksty w serwisie Trojmiasto.pl



"Wina umyślna" lub "rażące niedbalstwo" to określenia dość nieprecyzyjne, jednak nie działa to na korzyść pasażera.

Wypadek czy korki to nie "rażące niedbalstwo"



- Jeżeli np. tramwaj ma opóźnienie, bo torowisko blokuje samochód osobowy, nie ma w tym winy operatora, więc roszczenie zostanie odrzucone. Jeżeli zaś zdarzyłoby się, że kurs jest opóźniony, bo np. kierowca za późno wyjechał z bazy, pasażer bierze wtedy taksówkę, by zdążyć na pociąg, to koszty zostaną mu zwrócone. To na pasażerze spoczywa obowiązek udowodnienia szkody, jaką poniósł. Zazwyczaj jest to rachunek za taksówkę - mówi Dagmara Szajda.
Co ciekawe, w ostatnich miesiącach takie "zwroty" były dokonywane:



Pasażer sam musi się dowiedzieć, czy kurs odwołano z winy przewoźnika



Skąd jednak pasażer ma wiedzieć, czy do opóźnienia doszło wskutek "rażącego niedbalstwa"? W skrócie: można albo skontaktować się z centralą ruchu ZTM (58 520-57-75) albo złożyć reklamację na "chybił-trafił".

- Każdy pasażer może złożyć reklamację do ZTM w Gdańsku jako organizatora transportu albo bezpośrednio do operatora. W przypadku każdego takiego zgłoszenia uruchamiane jest postępowanie wyjaśniające. Weryfikacja ta odbywa się w oparciu o obiektywne dane, takie jak system monitorujący pracę pojazdów czy monitoring. Każdy zgłaszający jest informowany o wynikach postępowania wyjaśniającego. I jeżeli roszczenie jest zasadne, pasażer otrzymuje zwrot np. za przejazd alternatywnym transportem - podsumowuje Dagmara Szajda.

Opinie (96) 3 zablokowane

  • Słowo klucz, wręcz wytrych, "może".

    Pasażer może nawet żądać autobusu na księżyc. To nie jest zabronione. Przewoźnik może oddać pieniądze za taksówkę, ale nie musi.

    • 4 0

  • Niedawno zepsuł się tramwaj na Pohulance i zmuszony byłem wziąć hulajnogę. Wysłałem ZTM paragon z aplikacji , opis sytuacji i po tygodniu zwrócili mi kasę za przejazd hulajnogą

    • 0 2

  • Cobyła

    Pompować komuchów.

    • 0 0

  • Czy takie sprawy się przedawniają?

    Jaki zwrot za taxi? Miałam taka sytuację z 4 lata temu. Autobus nie przyjechał. Wzięłam taksówkę. Napisałam rekalamcje. Odrzucona. Jedna. Druga. I kolejna. ... I teraz najlepsze..odpowiedź bp tour nie zauważyłam jak autobus zatrzymał się na przystanku...I nie wsiadłam do niego. Ja i z 20 innych osób stojących ze mną. Chyba trzeba będzie się przypomnieć.

    • 3 0

  • Tym samym otwierają drogę do mocnego kombinowania pasażerów na koszt miasta...

    • 0 2

  • No tak awaria...

    Powinno być to rozwiązane w inny sposób.

    Organizator przewozów w tym przypadku ZTM. Po otrzymaniu zgłoszenia od pasażera, i potwierdzeniu opóźnienia, lub anulowania kursu, obciąża wykonawcę, Gait, BP tour, PKS czy co tam jeszcze jeździ, i należną kwotę przelewa pasażerowi.

    ZTM nakłada przecież kary na przewoźników, za takie czy inne sytuację, ale jak widać kasa zostaje na koncie w ZTM.

    Jak samolot się spóźni czy nie wystartuje w związku z awarią, to przewoźnik ma obowiązek wypłacić odszkodowanie, bo prawo UE nie dopuszcza wytłumaczenia o awarii samolotu. Jak widać ZTM poszedł dalej..

    • 2 0

  • Piekne zdjecie. Tam powinien byc staly patrol SM bo ubery blokuja non stop przystanki

    • 1 0

  • Czy z gory fosfogipsu na Wislince -mozna wykorzystac po obrobce do budowy bateri Litowo -fosforowych?

    Czy gora fosfogipsu to nie gora zlota czy gora problemow?Do kogo ta gora nalezy? A jesli jest mozliwosc wytwarzania bateri to kto nam ten pomysl ukradnie jako miastu?I dlaczego miasto nie moze zarabiac i tworzyc przedwsiewziec biznesowych?A jezeli nie moze to dlaczego Radni z formacjo Nic dla Gdanksa nie wystosuja odpowiedniego projektu ustawy do swoich kolegow z Sejmu by taki projekt w partnerstwie publicznym powstal ?

    • 1 0

  • Gdzie jest straż miejska ?

    Za zatrzymywanie się w zatoczce autobusowej należy się mandat. Proponuję na podstawie zdjęcia wystawić mandat!!!

    • 1 1

  • Jak taxi to tylko z polskim kierowcom. Zawsze przed usługa transportową proszę o dowód osobisty lub paszport. Po potwierdzeniu, z uśmiechem na ustach, wsiadam do taxi. Korzystajcie z przysługujących wam praw drodzy rodacy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane