• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (375)
Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny. Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny.

Pasażerowie narzekali na zimno, kierowcy na niski zasięg baterii, a spółka GAiT naliczyła ponad ćwierć miliona złotych kar - tak wyglądał początek funkcjonowania autobusów elektrycznych w Gdańsku. Władze miasta zapewniły w poniedziałek, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.



Czy miasto powinno kupować już wyłącznie autobusy elektryczne lub wodorowe?

Władze Gdańska i spółki GAiT nie ukrywają, że z dziennikarzami chciały się spotkać kilka tygodni wcześniej, zaraz po pierwszych doniesieniach mediów o kłopotach z nowym taborem. Konferencję jednak odwołano, by w warunkach zimowych zebrać więcej danych i przekazać je mediom.

- Chcieliśmy się sprawdzić w trudnych warunkach, przy -8, -10 stopniach Celsjusza - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Wszystkie autobusy elektryczne każdego dnia pokonują łącznie ok. 3-4 tys. km. Kursują na różnych liniach, porach i warunkach pogodowych. Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty - zapewnił Borawski.
Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych. Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych.

Na czym polegała konfiguracja autobusów elektrycznych?



Po początkowych problemach z zasięgiem autobusów, które nie były w stanie pokonać minimalnego dystansu wskazanego w kontrakcie i przetargu, producent w porozumieniu z obsługą GAiT zmienił ustawienia m.in. ogrzewania pojazdu. To dlatego, w początkowej fazie korzystania z autobusów, na niską temperaturę w pojeździe narzekała duża część pasażerów.

Obecnie temperatura w pojazdach wynosi ok. 18 stopni, co - zdaniem przedstawicieli GAiT - w warunkach zimowych jest temperaturą optymalną.

Po drugie, skupiono się na dodatkowych szkoleniach kierowców, uczulanych na mniej "wyrywną" jazdę. Kierowcy zostali zobligowani do bardziej ekologicznego prowadzenia pojazdów, a więc m.in. hamowania silnikiem, a nie przy użyciu hamulca.

Kolejne szkolenia kierowców zaplanowano w styczniu. Spółka spośród całej załogi chce też wyłonić jednego instruktora, który docelowo będzie szkolić pozostałych kierowców w zakresie "ekojazdy".



Po trzecie, zasięg baterii wydłużyło też bardziej efektywne ułożenie siatki połączeń - autobusy są wysyłane na trasy, gdzie mogą osiągać wyższe średnie prędkości. Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii.

- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na wdrożenie. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji, były związane przede wszystkim z topografią miasta i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły - podkreśla z kolei Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o.

Dofinansowanie ma zamortyzować koszty



Według danych przekazanych w poniedziałek dziennikarzom przez władze Gdańska,średnio jeden autobus elektryczny pokonuje 300 km dziennie (rekordzista przejechał 340 km).

Jak podkreślił Borawski, podróż autobusem elektrycznym jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale wkrótce ma być także tańsza.

- W kwietniu, półtorej minuty po północy, a więc natychmiast, gdy pojawiła się taka możliwość, spółka GAiT złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na dofinansowanie, a w zasadzie refinansowanie zakupu autobusów na kwotę 50 mln zł. Wciąż czekamy na jego rozpatrzenie, ale jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i dofinansowanie zostanie nam przyznane, wówczas stawka za wozokilometr znacząco spadnie.


Będą kolejne zakupy elektrycznych autobusów



Jak już informowaliśmy, po początkowych problemach z zasięgiem autobusów spółka GAiT nałożyła na producenta autobusów kary umowne. Początkowo było ich ok. 40 tys. zł. Ostatecznie naliczono 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Po konfiguracji ustawień w autobusach liczba kolejnych kar spadła do zera.

Miasto już planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.

Miejsca

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Do autobusu elektrycznego celem ogrzewania w zime można wstawić koze (3)

    A na lato wyjmować. Koze na węgiel oczywiscie.

    • 9 0

    • (2)

      Jest juz koza spalajaca olej napedowy

      • 2 0

      • Gdzie? (1)

        Bo w autobusach elektrycznych nie da się zamontować webasto.

        • 0 3

        • normalnie jest piec jak w każdym autobusie.

          • 1 0

  • Przetestowali w temperaturach -8 -10

    A rekord tej zimy to jakieś -2. Pewnie specjalną lodówkę w Zajezdni zamontowali

    • 2 2

  • Kiedyś widziałem w materiałach reklamowych miniaturowe stacje (1)

    Ładujące na przystankach. Autobus podpina się automatycznie złączem na dachu i podładowuje akumulatory. Może to jest rozwiązanie? Raz, że można zwiększyć zasięg, dwa - ogrzać pojazd bez obciążania akumulatora, trzy - dać wsparcie na pierwsze sekundy ruszania. Postawić takie ładowarki na przystankach końcowych i tam gdzie autobusy stoją dłużej. W dzień mamy nadmiar energii z paneli solarnych. To czy ładować akumulatory czy kondensatory, to już inna kwestia

    • 1 1

    • Ale Prezes Wiatr jest wizjonerem i robi odwrotnie. A nie byloby problemu z zasiegami

      • 3 0

  • Oby nie kupili elektrycznych pługów do odśnieżania

    Bo będzie na drogach armageddon...

    • 4 0

  • A ten z prawej co taki zadowolony?

    • 4 0

  • Zamontować katapulty do rozpędzania z przystanków

    Podobne do tych na lotniskowcach. Od 0 do 100 jak sportowa Tesla, skończy się śmieszkowanie, że muli. Zsynchronizować że światłami, to jeszcze hamować będzie trzeba na następnym przystanku

    • 5 0

  • Czy to prawda (4)

    Że te ekologiczne / elektryczne autobusy mają ogrzewanie na olej napędowy tzw. webasto?
    Bo widziałem jak te elektryki tankują ON

    • 5 0

    • (1)

      A jak chcesz ogrzac taka powierzchnie? Dzien w dzien 25 litrow idzie

      • 1 0

      • 60-70litrow

        • 0 0

    • To jest taki myk, że silnik musi spełniać odpowiednie normy Euro, a webasto pod to nie podlega i można kopcić do woli

      • 3 1

    • Dobra, dajesz.

      W którym miejscu jest wlew ON?

      • 0 2

  • Przyszłość jest w autobusach z napędem jądrowym

    Dajcie już spokój z tymi elektrykami

    • 2 0

  • Widać po minie że Borawski ma ciepło w kalesonach po tych wpadkach z autobusami i falą.

    • 4 1

  • Elektryk

    Urzędniczy bełkot

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane