• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (375)
Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny. Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny.

Pasażerowie narzekali na zimno, kierowcy na niski zasięg baterii, a spółka GAiT naliczyła ponad ćwierć miliona złotych kar - tak wyglądał początek funkcjonowania autobusów elektrycznych w Gdańsku. Władze miasta zapewniły w poniedziałek, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.



Czy miasto powinno kupować już wyłącznie autobusy elektryczne lub wodorowe?

Władze Gdańska i spółki GAiT nie ukrywają, że z dziennikarzami chciały się spotkać kilka tygodni wcześniej, zaraz po pierwszych doniesieniach mediów o kłopotach z nowym taborem. Konferencję jednak odwołano, by w warunkach zimowych zebrać więcej danych i przekazać je mediom.

- Chcieliśmy się sprawdzić w trudnych warunkach, przy -8, -10 stopniach Celsjusza - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Wszystkie autobusy elektryczne każdego dnia pokonują łącznie ok. 3-4 tys. km. Kursują na różnych liniach, porach i warunkach pogodowych. Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty - zapewnił Borawski.
Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych. Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych.

Na czym polegała konfiguracja autobusów elektrycznych?



Po początkowych problemach z zasięgiem autobusów, które nie były w stanie pokonać minimalnego dystansu wskazanego w kontrakcie i przetargu, producent w porozumieniu z obsługą GAiT zmienił ustawienia m.in. ogrzewania pojazdu. To dlatego, w początkowej fazie korzystania z autobusów, na niską temperaturę w pojeździe narzekała duża część pasażerów.

Obecnie temperatura w pojazdach wynosi ok. 18 stopni, co - zdaniem przedstawicieli GAiT - w warunkach zimowych jest temperaturą optymalną.

Po drugie, skupiono się na dodatkowych szkoleniach kierowców, uczulanych na mniej "wyrywną" jazdę. Kierowcy zostali zobligowani do bardziej ekologicznego prowadzenia pojazdów, a więc m.in. hamowania silnikiem, a nie przy użyciu hamulca.

Kolejne szkolenia kierowców zaplanowano w styczniu. Spółka spośród całej załogi chce też wyłonić jednego instruktora, który docelowo będzie szkolić pozostałych kierowców w zakresie "ekojazdy".



Po trzecie, zasięg baterii wydłużyło też bardziej efektywne ułożenie siatki połączeń - autobusy są wysyłane na trasy, gdzie mogą osiągać wyższe średnie prędkości. Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii.

- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na wdrożenie. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji, były związane przede wszystkim z topografią miasta i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły - podkreśla z kolei Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o.

Dofinansowanie ma zamortyzować koszty



Według danych przekazanych w poniedziałek dziennikarzom przez władze Gdańska,średnio jeden autobus elektryczny pokonuje 300 km dziennie (rekordzista przejechał 340 km).

Jak podkreślił Borawski, podróż autobusem elektrycznym jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale wkrótce ma być także tańsza.

- W kwietniu, półtorej minuty po północy, a więc natychmiast, gdy pojawiła się taka możliwość, spółka GAiT złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na dofinansowanie, a w zasadzie refinansowanie zakupu autobusów na kwotę 50 mln zł. Wciąż czekamy na jego rozpatrzenie, ale jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i dofinansowanie zostanie nam przyznane, wówczas stawka za wozokilometr znacząco spadnie.


Będą kolejne zakupy elektrycznych autobusów



Jak już informowaliśmy, po początkowych problemach z zasięgiem autobusów spółka GAiT nałożyła na producenta autobusów kary umowne. Początkowo było ich ok. 40 tys. zł. Ostatecznie naliczono 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Po konfiguracji ustawień w autobusach liczba kolejnych kar spadła do zera.

Miasto już planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.

Miejsca

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • To co jak dzialaja toozna nastepne na ukraine wyslac a mieszkanców znow po kieszeniach dac!?

    • 3 1

  • Chinczyki juz produkują auta elektryczne (1)

    z systemami wymiany baterii. Akcja trwa automatycznie 5 minut. Moduł wymieniony jest na naładowany po podjechaniu na stacje wymiany. To jest sens i przyszłość elektryków.

    • 1 2

    • konkretne przykłady

      • 0 1

  • Najbardziej ekologiczne autobusy są bez silnika

    Pasażerowie pchają pod gurke, na gurce wskakują i na dół jada

    • 2 0

  • Działają już znacznie lepiej, choć wcale nie było problemów i nie prawdą jest że dach przeciekał, bo wcale nie padało (2)

    Teraz sytuacja jest bardzo dobra choć nie beznadziejna

    • 55 6

    • Borawski zapomniał wspomnieć że to ogrzewanie jest agregatem na olej napędowy (1)

      Tak więc wyglądała ta rzekoma konfiguracja autobusów i tak prawdomówny jest Piotruś zastępca Oli.

      • 5 1

      • W gdańskich MAN-ach nie ma agregatów olejowych. Z tego co kojarzę - nie ma ich zresztą chyba w żadnych jeżdżących w Polsce. Pomyliło Ci się chyba z Solarisami, gdzie taka opcja występuje (choć też nie jest to rozwiązanie standardowe, a tylko właśnie opcja).

        • 0 1

  • Czyli elektryki, których największą zaletą jest to, że stojąc w korku nie generują spalin

    puszczono na trasy długie, w których ich wszystkie "ekologiczne" zalety znikają. A spaliniaki puszczono w największe korki, żeby produkowały spaliny stojąc, ruszając i co chwila hamując bez żadnego odzysku energii..

    No brawo Gdańsk! Prawdziwa ekologia! To nasza przyszłość!!! Wzorowo!

    • 7 1

  • No teraz

    to Gdańsk dostanie dofinansowanie, platforma u władzy to nie będzie problemu.

    • 2 1

  • Miasto nie powinno kupować elektrycznych pojazdów --Co to promuje nie ekologiczne akumulatory i brak ich utylizacji !!!!!!!!! (1)

    • 2 1

    • Liczy się tylko to, że Gdańsk zapłacił Niemcom ponad 60 mln złotych za te bublowate autobusy.

      A teraz jest wciskanie kitu, że wszystko gra. Nikt nie ma odwagi zwrócić wybrakowany niespełniający wymogów produkt.
      Tak zostanie, bo tak ma być...

      • 0 0

  • Kiedy odbierałem auto elektryczne i miałem do domu kilkaset kilometrów moje zużycie wyniosło ok 20kwh/100km. (2)

    Obecnie bez problemu mieszczę się w 14-16kwh/100km. To jest kwestia zmiany przyzwyczajeń osoby kierującej.
    Należy hamować silnikiem i jeździć płynnie (ale to każdym autem) i dzięki temu zasięg wydłuża się o dobre 30%.
    Proste i skuteczne.
    Obecnie w okresie zimowym z ogrzewaniem ustawionym na 20 stopni auto zużywa średnio 17-18kwh a w okresie letnim ok 13-14. To są dane z trasy.
    W mieście jest podobnie w lecie (12-13) a w zimie ok 16kwh.

    Nigdy już nie wrócę do auta spalinowego. Różnica w kosztach eksploatacji jest znacząca z korzyścią dla elektryka.

    Tak naprawdę TAXI powinno być tylko elektryczne oraz wszelkie pojazdy miejskie

    • 0 13

    • Tyle teorii ale tu masz autobus miejski. Non stop ruszanie i zatrzymania. W Gdansku dodatkowo czesto pod gore

      • 0 0

    • Długo nad tym myślałeś, jak kit wcisnąć?

      • 1 0

  • Z tego co pamiętam zasięgi minimalne były bez obostrzeń dodatkowych (1)

    A teraz mowa o ekojezdzie, bardziej optymalnym planowaniu połączeń, itp. Kto tu teraz kit ludziom wciska?

    • 7 0

    • Wciskają kit nie tylko teraz.

      Pasożyty rządzą Gdańskiem. Bezkarnie rządzą. Marnują finanse naszego miasta, sami się bogacą...

      • 0 0

  • Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty (1)

    I o to chodzi. Dostosowano ustawienia elektroniki, kierowcy nauczyli się jeździć i jest ok. No ale Polacy w swoim stylu musieli ponarzekać od samego początku.

    • 0 9

    • o czy piszesz ?

      skonfiguruj zarząd gajtu....to jezdzi tylko na dodatkach....propaganda jak za komuny...300km w sumie bo..rano 150...przerwa na ładowanie ...po południu 150-t i adowanie...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane