- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (25 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach
Pasażerowie narzekali na zimno, kierowcy na niski zasięg baterii, a spółka GAiT naliczyła ponad ćwierć miliona złotych kar - tak wyglądał początek funkcjonowania autobusów elektrycznych w Gdańsku. Władze miasta zapewniły w poniedziałek, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.
- Chcieliśmy się sprawdzić w trudnych warunkach, przy -8, -10 stopniach Celsjusza - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Wszystkie autobusy elektryczne każdego dnia pokonują łącznie ok. 3-4 tys. km. Kursują na różnych liniach, porach i warunkach pogodowych. Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty - zapewnił Borawski.
Na czym polegała konfiguracja autobusów elektrycznych?
Po początkowych problemach z zasięgiem autobusów, które nie były w stanie pokonać minimalnego dystansu wskazanego w kontrakcie i przetargu, producent w porozumieniu z obsługą GAiT zmienił ustawienia m.in. ogrzewania pojazdu. To dlatego, w początkowej fazie korzystania z autobusów, na niską temperaturę w pojeździe narzekała duża część pasażerów.
Obecnie temperatura w pojazdach wynosi ok. 18 stopni, co - zdaniem przedstawicieli GAiT - w warunkach zimowych jest temperaturą optymalną.
Po drugie, skupiono się na dodatkowych szkoleniach kierowców, uczulanych na mniej "wyrywną" jazdę. Kierowcy zostali zobligowani do bardziej ekologicznego prowadzenia pojazdów, a więc m.in. hamowania silnikiem, a nie przy użyciu hamulca.
Kolejne szkolenia kierowców zaplanowano w styczniu. Spółka spośród całej załogi chce też wyłonić jednego instruktora, który docelowo będzie szkolić pozostałych kierowców w zakresie "ekojazdy".
Po trzecie, zasięg baterii wydłużyło też bardziej efektywne ułożenie siatki połączeń - autobusy są wysyłane na trasy, gdzie mogą osiągać wyższe średnie prędkości. Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii.
- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na wdrożenie. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji, były związane przede wszystkim z topografią miasta i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły - podkreśla z kolei Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o.
Dofinansowanie ma zamortyzować koszty
Według danych przekazanych w poniedziałek dziennikarzom przez władze Gdańska,średnio jeden autobus elektryczny pokonuje 300 km dziennie (rekordzista przejechał 340 km).
Jak podkreślił Borawski, podróż autobusem elektrycznym jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale wkrótce ma być także tańsza.
- W kwietniu, półtorej minuty po północy, a więc natychmiast, gdy pojawiła się taka możliwość, spółka GAiT złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na dofinansowanie, a w zasadzie refinansowanie zakupu autobusów na kwotę 50 mln zł. Wciąż czekamy na jego rozpatrzenie, ale jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i dofinansowanie zostanie nam przyznane, wówczas stawka za wozokilometr znacząco spadnie.
Będą kolejne zakupy elektrycznych autobusów
Jak już informowaliśmy, po początkowych problemach z zasięgiem autobusów spółka GAiT nałożyła na producenta autobusów kary umowne. Początkowo było ich ok. 40 tys. zł. Ostatecznie naliczono 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Po konfiguracji ustawień w autobusach liczba kolejnych kar spadła do zera.
Miasto już planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.
Miejsca
Opinie (375) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-13 08:32
Zhakowali nasze autobusy elektryczne?
- 1 0
-
2023-12-13 09:06
Czyli te nowe ustawienia nie dotyczą pojazdów...
tylko kierowców i siatki połączeń?! Dobre!
Jak można ludziom wciskać kit, że większe zużycie baterii było, gdy w autobusie było chłodniej bo ogrzewanie nie działało? Przecież ogrzewanie wymaga dostarczania energii, więc raczej baterii nie ładuje tylko przeciwnie.
Ktoś tu nieźle bierze ludzi pod włos. Czyżby coś "przytulił"?- 1 0
-
2023-12-13 15:21
Linia 115
Jechałem wczoraj autobusem z PKP Gd-Wrzeszcz na Szadółki. Tak zmarzłem, że głowa mała. Nie mogłem się doczekać, aż autobus dojedzie na miejsce i będę mógł wysiąść. Jakieś nieporozumienie....
- 1 0
-
2023-12-14 06:12
Dofinansowanie
Z jakiej racji państwo ma dofinansować nie udany zakup przez miasto.
Za głupotę powinno się płacić samemu.- 1 0
-
2023-12-14 06:48
Mrozu niema to jadą, lepiej biednym coś dołóżcie zamiast na autobusy wydawać to nie jest priorytet !!!!!!!!! Najpierw domowy budżet budujcie później przyjemności
- 1 0
-
2023-12-14 09:24
Trolejbusy
Wprowadźcie trakcję i przejdźcie na trolejbusy, tak jak w Gdyni. Wtedy nie ma problemu z zasięgiem.
- 1 0
-
2023-12-15 22:37
Trasa 25 minut w elektryku 35 warto ?
- 1 0
-
2023-12-16 00:17
Od razu mówiłem, że to badziew
- 1 0
-
2023-12-16 02:57
Krótko i na temat - elektrośmieci i tyle.
- 1 0
-
2023-12-20 09:55
Szczególnie
po zmianach ppgody
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.