• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (375)
Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny. Jak mówią władze Gdańska, po zmianach ustawień autobusy przejeżdżają średnio ok. 300 km na jednym ładowaniu. To ok. 50 km więcej, niż powinny.

Pasażerowie narzekali na zimno, kierowcy na niski zasięg baterii, a spółka GAiT naliczyła ponad ćwierć miliona złotych kar - tak wyglądał początek funkcjonowania autobusów elektrycznych w Gdańsku. Władze miasta zapewniły w poniedziałek, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.



Czy miasto powinno kupować już wyłącznie autobusy elektryczne lub wodorowe?

Władze Gdańska i spółki GAiT nie ukrywają, że z dziennikarzami chciały się spotkać kilka tygodni wcześniej, zaraz po pierwszych doniesieniach mediów o kłopotach z nowym taborem. Konferencję jednak odwołano, by w warunkach zimowych zebrać więcej danych i przekazać je mediom.

- Chcieliśmy się sprawdzić w trudnych warunkach, przy -8, -10 stopniach Celsjusza - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Wszystkie autobusy elektryczne każdego dnia pokonują łącznie ok. 3-4 tys. km. Kursują na różnych liniach, porach i warunkach pogodowych. Po przeprowadzonej ostatecznie konfiguracji wszystkie autobusy wykonują powierzone im zadania przewozowe w sposób należyty - zapewnił Borawski.
Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych. Po początkowych problemach z autobusami elektrycznymi władze miasta są zadowolone ze zmian, które poprawiły efektywność nowego taboru, i zapowiadają kolejne zakupy autobusów bateryjnych.

Na czym polegała konfiguracja autobusów elektrycznych?



Po początkowych problemach z zasięgiem autobusów, które nie były w stanie pokonać minimalnego dystansu wskazanego w kontrakcie i przetargu, producent w porozumieniu z obsługą GAiT zmienił ustawienia m.in. ogrzewania pojazdu. To dlatego, w początkowej fazie korzystania z autobusów, na niską temperaturę w pojeździe narzekała duża część pasażerów.

Obecnie temperatura w pojazdach wynosi ok. 18 stopni, co - zdaniem przedstawicieli GAiT - w warunkach zimowych jest temperaturą optymalną.

Po drugie, skupiono się na dodatkowych szkoleniach kierowców, uczulanych na mniej "wyrywną" jazdę. Kierowcy zostali zobligowani do bardziej ekologicznego prowadzenia pojazdów, a więc m.in. hamowania silnikiem, a nie przy użyciu hamulca.

Kolejne szkolenia kierowców zaplanowano w styczniu. Spółka spośród całej załogi chce też wyłonić jednego instruktora, który docelowo będzie szkolić pozostałych kierowców w zakresie "ekojazdy".



Po trzecie, zasięg baterii wydłużyło też bardziej efektywne ułożenie siatki połączeń - autobusy są wysyłane na trasy, gdzie mogą osiągać wyższe średnie prędkości. Gdy stoją w korkach albo kursują na bardziej wymagających trasach, trudniej utrzymać wysoki zasięg baterii.

- Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na wdrożenie. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji, były związane przede wszystkim z topografią miasta i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły - podkreśla z kolei Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska Sp. z o. o.

Dofinansowanie ma zamortyzować koszty



Według danych przekazanych w poniedziałek dziennikarzom przez władze Gdańska,średnio jeden autobus elektryczny pokonuje 300 km dziennie (rekordzista przejechał 340 km).

Jak podkreślił Borawski, podróż autobusem elektrycznym jest nie tylko bardziej ekologiczna, ale wkrótce ma być także tańsza.

- W kwietniu, półtorej minuty po północy, a więc natychmiast, gdy pojawiła się taka możliwość, spółka GAiT złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na dofinansowanie, a w zasadzie refinansowanie zakupu autobusów na kwotę 50 mln zł. Wciąż czekamy na jego rozpatrzenie, ale jeśli wszystko ułoży się po naszej myśli i dofinansowanie zostanie nam przyznane, wówczas stawka za wozokilometr znacząco spadnie.


Będą kolejne zakupy elektrycznych autobusów



Jak już informowaliśmy, po początkowych problemach z zasięgiem autobusów spółka GAiT nałożyła na producenta autobusów kary umowne. Początkowo było ich ok. 40 tys. zł. Ostatecznie naliczono 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Po konfiguracji ustawień w autobusach liczba kolejnych kar spadła do zera.

Miasto już planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.

Miejsca

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Nasza planeta już się zmienia, trzeba jak najszybciej wprowadzić takie pojazdy.Młodzi ludzie też chcą mieć przyszłość. (1)

    • 0 7

    • Limity

      Planeta się nie zmienia w sensie propagandowym. Nie ma żadnej katastrofy klimatycznej, a zmiany są cykliczne. Co roku zmienia się nachylenie planety. Mamy okresy kiedy robi się cieplej i potem kiedy robi się zimniej. To są cykle. Ale jak weźmie się na tapetę taki jeden cykl a nie pokazuje innych, tylko ten konkretny fragment kiedy temperatura rośnie, to można medialnie innych straszyć i wciskać kit o CO2, albo że za dużo ludzi na Ziemi. A ludzie i ich produkcja CO2 to zaledwie 4-8% całości. Ale co tam, trzeba na tym robić pieniądze i sprzedawać bajkę a wkrótce wdrażać limity na CO2 dla człowieka i punkty zaufania społecznego jak w Chinach.

      • 1 0

  • Skoro kierowcy mają jeździć eko to trzeba zmienić rozkłady.

    • 5 0

  • Co? Temperaturka się podniosla powyżej 0"? Jest lepiej nie?

    • 4 0

  • To są pieniądze czy nie ma?

    Samorządy nie mają pieniędzy, okradł je poprzedni rząd przepisami, ale na ekstrawagancję w postaci elektrycznych autobusów są pieniądze? To czemu podwyższono cenę biletów?

    • 4 0

  • Ile km dziennie robi spalinowy autobus w Gdańsku? (1)

    Brakuje tej informacji, do porównania.

    • 5 0

    • Nawet 350km

      • 0 0

  • Tanie bilety (1)

    Skoro korzystanie z jazdy autobusami elektrycznymi jest takie ekonomiczne to w Gdańsku stanieją bilety ?
    Przedstawiciele firmy mówią to co im pasuje,autobusy na jednym ładowanie miały przejechać 400 km. Gdańsk to duże zatłoczone komunikacyjne miasto więc po co zakup kolejnych takich autobusów skoro te które już mamy zostały przekierowane na trasy o mniejszym natężeniu?

    • 4 1

    • Kilometr elekteykiem jest drozszy niz dieslem

      • 0 0

  • fake news (1)

    Prawda jest całkiem inna ;) Ogrzewanie jest na diesla a nie na prąd poptajcie kierowcow.

    Prosze pamietac o zatankowaniu paliwa do ogrzewania na zajezdni..

    • 3 0

    • Ogrzewanie jest elektryczne i na diesla

      • 0 0

  • (1)

    W Oslo przyszla zima i elektryki Solarisa polegly

    • 3 0

    • Jesteś spostrzegawczy, a teraz to niewygodne dla władz Gdańska.

      Wszystkie fakty mówią jedno, a nam się kit wciska, że aż dziw bierze, że tak bezczelnie można kłamać, pogrążając miasto Gdańsk w kosztach...

      • 0 1

  • Cytuję z artykułu: "wszystkie problemy udało się rozwiązać"

    Wyłączyli ogrzewanie, ograniczyli lub wyłączyli klimatyzację, nawiewy... Udało się???
    Służba niemcom się udaje. Ale to jest przeciw naszemu dobru, przeciw dobru Gdańska.
    Zapytajcie kierowców tych autobusów, wtedy fakty będą nieubłagalne. Manipulacja nie pomoże.

    • 4 0

  • Hipokryzja (1)

    Temat ogrzewania rozwiązano montując ogrzewanie typu Webasto na olej napędowy.Co za hipokryzja

    • 5 0

    • Nie zamontowali tylko jest fabryczne

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane