• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy na gaz zachęcą do odstawienia samochodów?

Michał Sielski
20 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowoczesne autobusy napędzane gazem ziemnym mają pomóc gdynianom czuć się luksusowo. Nowoczesne autobusy napędzane gazem ziemnym mają pomóc gdynianom czuć się luksusowo.

Siedem nowych autobusów wyjechało na ulice Gdyni. Ciche, klimatyzowane, komfortowe i tanie w eksploatacji mają pomóc miastu w... walce z korkami.



Władze Gdyni chcą, by gdynianie chętniej korzystali z komunikacji miejskiej. Przekonują do tego nie tylko poprzez wprowadzenie opłat za parkowanie w centrum.

W poniedziałek, na parkingu przy Bulwarze Nadmorskim, zaprezentowano gdynianom siedem nowych autobusów. Pięć z nich należy do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej (MAN-y Lion's City G, zasilane sprężonym gazem ziemnym), a dwa - Solarisy Urbino 12 - do Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Pięć nowoczesnych MAN-ów Lion's City napędzanych sprężonym gazem ziemnym będzie obsługiwać najdłuższe trasy: 181 do Sopotu, linię R do Rumi, 152, 171. W razie konieczności - także inne.

MAN-y na CNG są o ok. 30 proc droższe, niż inne autobusy. O ile "zwykłe" autobusy kosztują ok. 1 mln zł, o tyle za MAN-y PKM zapłaciło o 280 tys. zł więcej. Kazimierz Gałkiewicz, prezes PKM Gdynia: - Inwestycja się opłaci. Mamy już pięć MAN-ów, które po przejechaniu 180 tysięcy kilometrów zaoszczędziły nam 620 tys. zł na paliwie.

- Pasażer musi czuć się komfortowo - podkreśla Zdzisław Maksymowicz, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

- Tylko poprzez wysoki standard autobusów i trolejbusów możemy walczyć z korkami - dodaje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

To nie koniec wymiany gdyńskiego taboru: - W tym roku na gdyńskich ulicach pojawi się jeszcze siedem nowych autobusów przegubowych, pięć standardowej długości i dwa nowe trolejbusy. Trafi do nas także pięć trolejbusów, na które przebudowane zostaną autobusy marki Mercedes - zapowiada dyrektor ZKM, Olgierd Wyszomirski.

Opinie (152) 4 zablokowane

  • GDYNIA GDYNIA NAJLEPSZA !!! (1)

    I ZNOWU GDYNIA LEPSZA OD GDANSKA !!!!! I ZAWSZE TAK BĘDZIE !!!! pozdrawiam Gdynian !!!

    • 10 9

    • lepsza lepsza lepsza

      jak twój tępy mózg

      • 1 1

  • GDYNIA ZAWSZE GÓRA!!!! (1)

    GDYNIA ZAWSZE NAJLEPSZA W CAŁYM KRAJU !!!!

    • 9 9

    • najlepsza na świecie - i w ogóle!

      • 1 3

  • ehh naprawde szkoda . (3)

    Trolejbusy przestały spełniać swoją funkcje jakoś 25 lat temu Gdy Gdynia :) stała się co by nie mówić dość sporym miastem . W tym momencie trzeba było zainwestować w tramwaje a teraz tak jak np. Gdańsk unowocześniać tabor tramwajowy . Kto jeździ komunikacją miejska w Gdyni i Gdańsku mnie zrozumie

    • 5 6

    • 1922

      rocznik się zgadza dla Gdańska.
      Najsampierw zobacz gdzie i w jakich miastach jeżdżą trolejbusy zanim zaczniesz wypisywać głupoty:))
      Na dziś są to najnowocześniejsze aglomeracje. Często trolejbusy na dodatek są hybrydowe i super ekologiczne.
      Szkoda, że na Fikakowo dopiero za dwa lata przez to złośliwe i mało gospodarne PO.

      • 2 2

    • dlaczego własnie tramwaje? (1)

      nie stoją w korkach -tylko teoretycznie bo kierowcy w Gdańsku nie wiedzą, że na skrzyżowanie nie wjeżdża się gdy nie można go opuścić i to głównie ci z GD i GA
      - jak jeden stanie to reszta też sobie postoi
      - hałasują tak jak kilkanaście autobusów razem wziętych...

      Zastanawiam się dlaczego zamiast torów nie można zrobić w ich miejsce pasów dla trolejbusów i autobusów. Fakt, takie rozwiązanie wymagałoby troche więcej miejsca ale było by elastyczniejsze, wyeliminować można by opóźnienia autobusów i karetki miały by szybszy dojazd...

      ale nie znam się, ze wsi jestem i tak sobie tylko gdybam :))

      Gdyńskie busy nawet mi się podobają:)

      • 10 0

      • I autobusy i tramwaje maja swoje zalety i wady.

        No a nikt nie będzie likwidować istniejącej sieci żeby w jej miejsce budować od podstaw inną. To było by zupełnie nieopłacalne.

        W Gdańsku lepszym rozwiązaniem będzie dalszy rozwój sieci tramwajowej i unowocześnianie taboru. Trzeba pamiętać, że jeden tramwaj może być znacznie pojemniejszy od trolejbusu a i jeżeli w końcu ruszy budowa nowych linii na większą skalę (najlepiej w systemie szybkiego tramwaju który pod wieloma względami jest o wiele lepszy od trolejbusu) to odległe dzisiaj dzielnice staną się w końcu bardzo dobrze skomunikowane.

        Ogólnie nowoczesny tramwaj daje nieco większe możliwości niż trolejbus, często bywa nawet konkurencją dla droższego metra czy kolei miejskiej. Nie znaczy to że trolejbus jest zły, to po prostu nieco inne rozwiązanie które tak jak i tramwaj ma zarówno wiele wad jak i zalet. W jednym przypadku korzystniejsze będzie rozwiązanie jedno a gdzie indziej zupełnie inne...

        No a z tymi kierowcami na torach to przydało by się w końcu zrobić porządek.

        • 1 0

  • GDYNIA GDYNIA GDYNIA !!!!!!!

    Gdynia zakupuje porządne autobusy solarisy,many, a Gdańsk śmieszne solbusy WSTYD !!!

    • 9 12

  • GDYNIA JEST OK !!!!

    GDYŃSKIE AUTOBUSY ZAWSZE LEPSZE OD GDAŃSKICH !!!!!!

    • 8 11

  • Podwyżka cen biletów w Gdyni ! (1)

    Juz wiadomo że zakup autobusów był możliwy gdyz szykuje sie podwyzka cen biletów w Gdyni

    • 6 7

    • nie strasz nie strasz bo sie...

      wiesz, co nie?

      • 0 0

  • Trolejbusy w Gdyni przerabiane sa z kilkunastoletnich mercedesów :/ (5)

    Ile pojeździ sobie kilkunastoletni mercedes przerabiany na trolejbus?
    Władze Gdyni nie maja od kilku lat odpowiedniego plany na ratowanie wciąż starzejącego się taboru w Gdyni.

    W przeciągu kilku lat trzeba wymienić ponad 100 autobusów w tym 60 szt. 14 i 15 letnich Jelczy 122MB
    Czy miasto da radę czy na to ich stać?

    • 4 13

    • Otóż tak! (4)

      PKT kupuje średnio kilka Solarisów rocznie. Są to NOWE pojazdy. Merce będą jeździć te 10-15 lat... ale zauważmy, że:
      Kiedy Gdynia będzie kupowała po 4 Solarisy na rok, wyjdzie nam za 15 lat... 60 pojazdów! Poza tym szykuje się podobno przetarg na większą liczbę trajtków! No i mamy te, przyjmijmy, 80 trajtasów.
      Za 15 lat będziemy mieli kupe trolejbusów - ale Mercedesy nie będą używane na głównych liniach - tylko jako dodatki i rezerwa. Obecnie w rezerwie są 25-letnie Jelcze. Za 15 lat Merce będą miały też z 25 lat. Poza tym, uważam że wykonanie kilku kursów dziennie przez starszy trolejbus to nie problem, biorąc pod uwagę to, że w mieście będzie jeździć 90-100 troli.

      No a co do autobusów - tez biorąc pod uwagę tempo, ok. 10-15 pojazdów rocznie, daje nam to ładną sumkę :) TE 100 sztuk to kwestia kilku lat. No, a jak piszę - przecież taki staroć jeśli pojedzie kilka kursów jako rezerwa, nocny, czy nawet zostanie zachowany na linie typu "Opener", to może na bazie kilka takich postać

      • 5 0

      • Starzejace sie trolejbusy! (3)

        Oto zakupy nowych fabrycznie niskopodłogowych trolejbusów w Gdyni:

        2008 - 1 sztuka
        2007 - 1 sztuka
        2006 - 9 sztuk ( finansowane ze środków UE)
        2005 - 3 sztuki
        2004 - 1 sztuka
        2003 - 1 sztuka
        2002 - 0 nie kupiono żadnego nowego niskopodłogowego trolejbusu
        2001 - 4 sztuki
        2000 - 0 nie kupiono żadnego nowego niskopodłogowego trolejbusu
        1999 - 1 sztuka

        Łącznie przez 10 lat od 1999 do 2008 roku Gdynia zakupiła 21 nowych niskopodłogowych pojazdów! co daje jakieś tylko 23 % taboru!

        Nowoczesne miasto Gdynia starzejące się trolejbusy!

        Obecnie firma PKT posiada 86 pojazdów więc 21 nowych zakupionych przez 10 lat więc cały tabor wymieni takim tempem za 30 lat :(

        • 1 3

        • Zauważ, że konkurs związany z UE (2)

          związany z elektryfikacją 159, dotyczy kupna nowych wozów. Podobnie z wydłużeniem 26 i 30 na Cisowej itd.
          Sumka robi się niezła.

          P.S: nie wiem tylko jak idą pracę z przetargiem na 40 nowych trolejbusów. Może ktoś poinformowany wie?

          • 2 0

          • obecnie jak unia da to jedynie na 25 trolejbusy

            Ale czy UE dołoży się do zakupu 25 trolejbusów - tego nikt nie wie :)
            Jak otrzyma Gdynia dofinansowanie to porozmawiamy jak na razie to futurologia.

            Starzejące się trolejbusy w nowoczesnej Gdyni!

            Oczywiscie Witomino i jego elektryfikacja nie brana jest pod uwagę :(

            • 0 1

          • Ale nie będzie żadnego projektu w 2009 roku ponieważ nic się w tym kierunku nie robi.Nie będzie żadnego Fikakowa ani Cisowej bo unia nie da na to w bliskiej przyszłości kasy.W tym roku będą 2 nowe trolejbusy i to dopiero w końcówce roku i te Mercedesy ale te przerobione w 2005 czy 2006 roku już się rozlatują.Jak one mają jeździć jeszcze 10 lat to ja jestem primabalerina.One nie wytrzymają tyle.

            • 0 0

  • (1)

    Nie da się zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Można ich tylko zniechęcić do korzystania z samochodów. Na przykład organizując akcję "Autobusy kupiliśmy na kredyt - nieprzepisowo parkujący pomogą go spłacić" :)

    • 8 3

    • dobre;)

      • 2 2

  • Następnym razem ustawcie się pod Sea Towers (7)

    a nie reklamować mi tu kopalniany zaniedbany hotel.
    Widać Gdynia nie ma ani jednego biura PiR-owskiego.

    Natomiast w Gdańsku jeszcze nie ma BA a już szumu co nie miara.

    • 4 8

    • sry tołers czyli brzydki jak mordor czarny blok (4)

      w którym invest-komfort po raz kolejny obniżył ceny bo jeszcze zostało wiele mieszkań na sprzedaż. he he

      porównanie tego czegoś do pięknej baltic areny to może tylko zaślepiony gryzonioidiota jak ten bezstronny matoł.

      • 0 9

      • Baltic Arena piękne?

        HAHAHAHAHAHAHA! Cały kraj się z Ciebie śmieje... i z Twojego ZIeleniaka!

        • 6 1

      • obniżył ceny:)))) a ja powiem tak - twoje kłamstwo to rzecz brzydka. (2)

        jeśli wynajęcie apartamentu na dobę ca 1800 zł. jest obniżką to życzę tak dalej:)))

        Znajdź mi dom, który jeden ładniejszy od ST. Zobacz ofiaro kto prowadzi w Architekturze "Mieszkanie i Dom" http://www.sztuka-architektury.pl/index.php

        Już mnie nie dziwi, że nawet posprzątać po sobie nie potraficie tylko wszędzie syf i malaria estetyczna.

        • 3 0

        • matołku śmiac to się będzie gdyński matołku (1)

          jak tWÓJ pryncypał zbuduje stadionik dla korupcji z filarkami.
          Obiecuje to 5 rok ale juz ze słupków i pojemności śmieja się nawet Kielce i Lubin.

          • 0 4

          • Wypowiedziałem się już nie raz NIE DLA STADIONU za publiczne pieniądze dla Sportu komercyjnego, jeśli budowa to tylko z środków

            co najmniej 70% prywatnych. Takie nry możliwe są tylko w Gdańsku, a następnie będzie on już najdroższym miastem nie tylko w Polsce ale i w Europie.
            Wtedy niech dalej mieszkańcy tacy jak ty lub podobni tobie chwalą dalej Adamowicza:)))

            Natomiast Gdynia musi pozostać mądrze zarządzana pod wodzą najlepszego z prezyd.w kraju. Co prawda potrzeba co najmniej jakichś trzech-czterech na początek wieżowców powyżej 140m w najbliższej okolicy (a miejsce jest, tylko PO musi zwolnić tereny Dalmoru) a rewitalizacja tej części śródmieścia jest dobrym kierunkiem nie tylko w woj.pomorskim, ale i Polsce. Trzeba tylko uporządkować(własnymi a nie amerykańskimi rękoma) okolicę i znaleźć inwestorów np.jakąś instytucje europejską ds. rybołówstwa - popyt na biura i hotele byłby niewątpliwie. Tylko władze miasta muszą jeszcze bardziej się interesować i mieć jeszcze więcej polotu. Może namówić NATO, aby wspólnie rozbudowywali uczelnie AMW i jakiś wschodni instytut strategiczny. Bo bardzo ładnie są remonty gdyńskich kamienic, dworca,drogi, wspaniały ekologiczny transport, itd, itp.
            To piękne i wspaniałe, że robią drogi, ale Gdynia potrzebuje się mądrze i porządnie wylansować. I to na prawdę nowocześnie, spektakularnie i jak zauważyłem, co prawda taki drobiazg jak "ustawcie się pod Sea Towers" nie może uiść w przyszłości niedopatrzeniem.

            • 4 1

    • aha jak agroma bedzie kręcić reklame kombajnu ziemniaczenego

      to idealnym miejscem na tło jest ta przerośnieta piwnica zwana halą.
      Nie trzeba będzie daleko zawozić ziemniaków bo magazyn pod nosem

      • 0 3

    • Bo Gdynia jest ekologiczna:))))

      Zużywają o 46 proc. paliwa mniej niż konwencjonalne pojazdy i są o 7 decybeli cichsze. Na dodatek są bardzo ekologiczne takie jak trajtki:)).

      • 0 0

  • klimatyzowane

    terefere, ciekawe czy kierowcy będą mogli włączać klimkę w tych nowych, lśniących autobusach. czy znowu będą się tłumaczyć,że średnio co 3 min. trzeba otwierać drzwi na przystanku i klima nie jest efektywna...
    ale,ogólnie,całkiem niezłe zakupy.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane