• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy na gaz zachęcą do odstawienia samochodów?

Michał Sielski
20 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowoczesne autobusy napędzane gazem ziemnym mają pomóc gdynianom czuć się luksusowo. Nowoczesne autobusy napędzane gazem ziemnym mają pomóc gdynianom czuć się luksusowo.

Siedem nowych autobusów wyjechało na ulice Gdyni. Ciche, klimatyzowane, komfortowe i tanie w eksploatacji mają pomóc miastu w... walce z korkami.



Władze Gdyni chcą, by gdynianie chętniej korzystali z komunikacji miejskiej. Przekonują do tego nie tylko poprzez wprowadzenie opłat za parkowanie w centrum.

W poniedziałek, na parkingu przy Bulwarze Nadmorskim, zaprezentowano gdynianom siedem nowych autobusów. Pięć z nich należy do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej (MAN-y Lion's City G, zasilane sprężonym gazem ziemnym), a dwa - Solarisy Urbino 12 - do Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Pięć nowoczesnych MAN-ów Lion's City napędzanych sprężonym gazem ziemnym będzie obsługiwać najdłuższe trasy: 181 do Sopotu, linię R do Rumi, 152, 171. W razie konieczności - także inne.

MAN-y na CNG są o ok. 30 proc droższe, niż inne autobusy. O ile "zwykłe" autobusy kosztują ok. 1 mln zł, o tyle za MAN-y PKM zapłaciło o 280 tys. zł więcej. Kazimierz Gałkiewicz, prezes PKM Gdynia: - Inwestycja się opłaci. Mamy już pięć MAN-ów, które po przejechaniu 180 tysięcy kilometrów zaoszczędziły nam 620 tys. zł na paliwie.

- Pasażer musi czuć się komfortowo - podkreśla Zdzisław Maksymowicz, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

- Tylko poprzez wysoki standard autobusów i trolejbusów możemy walczyć z korkami - dodaje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

To nie koniec wymiany gdyńskiego taboru: - W tym roku na gdyńskich ulicach pojawi się jeszcze siedem nowych autobusów przegubowych, pięć standardowej długości i dwa nowe trolejbusy. Trafi do nas także pięć trolejbusów, na które przebudowane zostaną autobusy marki Mercedes - zapowiada dyrektor ZKM, Olgierd Wyszomirski.

Opinie (152) 4 zablokowane

  • Jak mam się przesiadać na komunikacje miejską skoro nie ma parkingów na obrzeżach miasta, gdzie mógłbym zostawić bezpiecznie i tanio samochód. Przykład: zostawiam samochód na parkingu przy obwodnicy i jadę sobie do centrum autobusem lub tramwajem, lub SKM. Tak to jest rozwiązane w dużych zachodnich miastach...

    • 4 4

  • autobusy na gaz źle mi się kojarzą, ale niech wam bedzie (1)

    mogą być nawet na węgiel drzewny, chrust, torf, a nawet szyszki BYLEBY BYŁY

    • 3 5

    • Autobusy, to nie kierowcy na GAZIE:))

      choć faktycznie coś takiego było, jak za Wilusia instalacja pruska. Co prawda ale, to nie jest piec na holzgaz:))

      • 0 0

  • samoloty na Szczrodromie też będą na gaz! (1)

    rowery w Gdyni też na gaz
    jak w sam raz!

    • 1 6

    • u pankracego coś z glacą nie tego:-)

      • 0 0

  • A co z Hotelem Żeromski

    i odpowiednim zagospodarowaniem tego skwerku?? Część samochodów można by wcisnąć pod ziemie, ponieważ nie dalej jak 200 m jest w "Marin Clubie" sześć pięter podziemnych w tym 4-ry zalane wodą. Zwłaszcza że vis a vis jest przystanek

    • 0 3

  • No widać ze w koncu powoli (2)

    Gdynia zaczyna doganiać Gdańsk pod względem taboru... 7 autobusów wiosny jednakże nie czyni...

    • 4 8

    • lepsze 7 ...ale to kropla w morzu

      • 0 5

    • wez ty pomysl co piszesz po gdyni jezdza glownie neoplany solarisy i many a wy dopiero poznajecie te autobusy bo jeszcze ikarusami niedawno jezdziliscie w miescie burackiej lechii haha

      • 7 2

  • @moz

    Pitolenie, dolicz do swojego kalkulatorka koszta eksploatacji inne poza paliwem i Ci wyjdzie ponad 2x tyle..

    • 2 7

  • AUTO LEPSZE (5)

    lepiej autobusem?
    spalanie auta 5,5l diesel
    koszt na 100km 19,25zl
    koszt 1 kilometra? niecałe 20 Groszy

    odległość średnio pokonywana 5km
    koszt ropy 1zl

    bilet by dojechać w okolice 2zl

    WNIOSEK AUTO TAŃSZE!!

    koszty eksploatacji? (części) to dla mnie zaoszczędzony czas na dojściach od przystanku, czekania na autobus, komfortu, nic mi nie przemawia za autobusami!!

    Chcecie mniej korków? zorganizujcie DUŻO lepiej organizacje komunikacji i zróbcie więcej dróg!!

    • 2 10

    • Scatan

      To dlaczego na Zachodzie Europy są korki choć pobudowali o wiele więcej dróg?

      • 2 6

    • Kolego, zorganizuj sobie myślenie. (1)

      Na razie może jeszcze dla Ciebie konkretnie lepiej własnym autem. Im więcej będzie samochodów w mieście (które nie jest z gumy i się nie rozciągnie, aby je wszystkie pomieścić), a Twoje auto im będzie starsze, tym szybciej Twoje krótkowzroczne argumenty stracą siłę. Koszty eksploatacji Ci wzrosną i coraz częściej będziesz stał w korkach. Powiem Ci nawet dość brutalnie: rolą Miasta jest tak wpływać na koszty eksploatacji samochodów, aby każdemu dorosłemu mieszkańcowi, którego stać na samochód (a takich będzie coraz więcej), opłacało się korzystać z niego tylko w weekendy i na urlopie. Czasem wieczorem po pracy, ale nigdy - do pracy i z pracy.
      Całego miasta nie można zabudować ulicami. Przestrzeń w mieście jest potrzebna przede wszystkim dla ludzi, dopiero potem dla aut, zgodzisz się? Policz sobie, ile powierzchni Twój samochód zajmuje na jezdni. Ile osób nim zwykle jedzie? Ty? No i teraz policz sobie to samo dla autobusu, którym jedzie nierzadko 50 - 70 osób. Tym bardziej racjonalny dla Miasta jest trolejbus, który dodatkowo chroni powietrze przed spalinami. Wprawdzie koszty jego eksploatacji są wyższe, bo trzeba utrzymywać sieć trakcyjną, ale energia potrzebna do przejechania 1 kilometra jest i powinna być tańsza w przypadku trolejbusu. Jeśliby nawet tak nie było, to byłaby to wina Państwa, bo w cenie paliw płynnych ogromna większość to podatki i choć się oburzysz - tak powinno być.
      Oczywiście ulice i drogi w mieście trzeba rozbudowywać i modernizować, ale kierując się całościowo rozumianym interesem wszystkich mieszkańców, a nie tylko liczbą samochodów przez nich posiadanych. Lepsze ulice są potrzebne choćby po to, żeby służby alarmowe mogły szybciej dojechać do każdego zakątka Gdyni. Mimo to napiszę coś, co Cię rozzłości, bo moim zdaniem masz problemy z logiką - na ulicach wielopasmowych powinno się wydzielać jeden pas jako dostępny WYŁĄCZNIE dla pojazdów komunikacji zbiorowej.

      • 4 5

      • i rowerów. Coś takiego istniej już w Krakowie. O miastach na zachodzie Europy nie wspomnę.

        • 1 5

    • poczekaj jeszcze jak ci dokopia akcyze ktora moze siegnac nawet 3000 to wtedy pogadamy co sie bardziej oplaca ok. narazie dodam ze w km wsiadasz i jedziesz a samochodem to musisz jeszcze szukac miejsca postojowego bo takich jak ty jest wiecej a miejsc zawsze tyle samo wiec kto pierwszy ten lepszy

      • 7 1

    • "na ulicach wielopasmowych powinno się wydzielać jeden pas jako dostępny WYŁĄCZNIE dla pojazdów komunikacji zbiorowej"

      jestem po części za ALE nie wydzielić pas a dobudować kolejny dla komunikacji masowej
      "szukac miejsca postojowego" jakoś nigdy z tym nie mam problemu ;]

      • 0 3

  • Parodia

    Piękne ekologiczne tanie w użytkowaniu a ceny biletów od 1.06.09 r. zamiast tanieć to drożeją poprzez wprowadzenie jednego biletu na trójmiasto i wyrównanie cen Zkm i Ztm w górę - paranoja dosłownie czysta zachęta i nawet mobilizacja przez wprowadzanie płatnych parkingów. Kpina i drwina rządzących z ludzi

    • 1 4

  • Dajcie spokój... (2)

    Autobusy, które się spóźniają godzinami a połowa z nich wcale nie odjeżdża, jedne linie notorycznie zatłoczone, inne pędzą jak szalone w kółko praktycznie puste, taryfy z księżyca, których i tak wszechmogący kontroler nie honoruje i w dodatku w zęby lubi przyłożyć...

    Jak dla mnie autobusy mogłyby jeździć nawet na obierki z ziemniaków i mieć klamki ze złota, a i tak się nie przesiądę z samochodu. Dopóki w dyrekcjach przedsiębiorstw komunikacji miejskiej nie poprawi się poziom inteligencji, tanie paliwo nic nie pomoże.

    • 2 8

    • I taki dureń uczy Młodzież?

      Profesorowi Wyszomirskiemu szanowny Pan belfer nie powinien móc nawet butów zawiązywać. Bzdury wypisujesz, Kolego, totalne i nie mające absolutnie pokrycia w faktach. To są zwyczajne złośliwości tępego konserwatysty, wybacz szczerość. Takiego jak Ty nauczyciela w pierwszej kolejności zwolniłbym z pracy i zakazał pracy z Młodzieżą. Czego Ty ich nauczysz, będąc tak beznadziejnie głupi?

      • 1 4

    • a ja zadam ci zagadke nauczycielu o ile nim jestes. autobusy po czym jezdza?? i dlaczego sie spozniaja?? kazdy samochod to zbedne ~4 metry na pasie na jednej zmianie przejedzie powiedzmy 10 samochodow w kazdym samochodzie to srednio 1 do 2 osob siedzi czyli 20 osob zawyzam w gore a w autobusie kolo 40 osob wiec sam se policz

      • 7 0

  • Dlaczego nie mamy takiego człowieka w Gdańsku?

    Cytat: - Tylko poprzez wysoki standard autobusów i trolejbusów możemy walczyć z korkami - dodaje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni (myślący co jest chyba karalne w Gdańsku?).
    A w Gdańsku mamy nowe autobusy z klimatyzacją która nigdy nie jest uruchamiana oraz dzięki staraniom prezydenta Adamowicza takie drogi że gdy podróżujemy autobusem można sobie język odgryźć na wertepach albo dostać choroby wibracyjnej.

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane