• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy niezgody na osiedlu domów jednorodzinnych

Maciej Korolczuk
15 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Linię 195 obsługują głównie krótkie midibusy. Ale zdarza się, że na trasę wyjeżdżają też dłuższe autobusy, które mają później problem z ominięciem zaparkowanych aut. Linię 195 obsługują głównie krótkie midibusy. Ale zdarza się, że na trasę wyjeżdżają też dłuższe autobusy, które mają później problem z ominięciem zaparkowanych aut.

Część kierowców autobusów miejskich omija wąskie i zastawione samochodami uliczki na na Wzgórzu MickiewiczaMapka w Gdańsku i zjeżdża z ustalonej trasy. Na widok autobusów na ulicy, na której ich być nie powinno, reagują jej mieszkańcy i radni dzielnicy, pisząc skargi do Zarządu Transportu Miejskiego.



Jak rozwiązać ten konflikt?

Jak słyszymy od urzędników, konflikt dotyczący funkcjonowania komunikacji miejskiej na Wzgórzu Mickiewicza trwa od lat. O rozbieżnych punktach widzenia mieszkańców rozmawiamy z Krzysztofem Knitterem, przewodniczącym zarządu Rady Dzielnicy Wzgórze Mickiewicza.

Jak mówi, część mieszkańców - głównie starszych osób - cieszy się i korzysta z autobusów linii 195. To krótka linia, obsługująca pasażerów między cmentarzem przy Cedrowej a pętlą na Siedlcach. Po drodze autobusy jadą właśnie przez Wzgórze Mickiewicza.

Jest też druga grupa. To głównie osoby w średnim wieku i młodsze, korzystające raczej z własnego transportu i parkujące auta przed swoimi posesjami.

I to właśnie samochody zaparkowane wzdłuż wąskich ulic stały się zarzewiem konfliktu.

- Kierowcy autobusów mają z tym problem - mówi Knitter. - Część z nich, widząc zastawione ulice, decyduje się na przejazd ul. WojskiegoMapka na wprost w ul. FilomatówMapka, a następnie w lewo w ul. ŚwiteziankiMapka, na końcu której znajduje się przystanek. Problem w tym, że trasa została - po konsultacjach z Radą Dzielnicy - wytyczona wcześniej przez ul. TelimenyMapkaDomeykiMapka. Rozumiem zgłaszanie przez kierowców problemów z przejazdem przez Filomatów, ale prawdę mówiąc - ich tam w ogóle nie powinno być. Inna sprawa, że częsta rotacja wśród kierowców sprawia, że nie każdy z nich zna trasę na pamięć i czasem może zabłądzić. Sam miałbym pewnie z tym problem - przyznaje radny.
Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy fragment, którym kierowcy próbują objechać utrudnienia, jadąc po innych wąskich ulicach. Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy fragment, którym kierowcy próbują objechać utrudnienia, jadąc po innych wąskich ulicach.
Sporna ulica po obu stronach zabudowana jest prywatnymi posesjami domów jednorodzinnych i zabudowy szeregowej. Podobnie wygląda prostopadła do niej ul. Telimeny, którą powinny poruszać się autobusy. Kierowcy wolą jechać na wprost, bo na dojeździe do przystanku Świtezianki czeka ich wówczas tylko jeden zakręt, a jadąc przez ul. Telimeny - aż trzy. Jak zauważa Knitter, zdarza się, że kursy realizowane są zbyt dużymi autobusami, co dodatkowo komplikuje sprawę.

- Nie dość, że ulice są wąskie i zastawione samochodami, to jeszcze zdarza się, że przewoźnik sam utrudnia pracę kierowcom, wypuszczając ich z zajezdni przegubowymi autobusami. Tymczasem tu powinny jeździć - i najczęściej tak się dzieje - małe midibusy, które znamy z linii 100 w Śródmieściu. Prawda jest taka, że z tych połączeń nie korzysta wiele osób i często autobus wiezie powietrze. Mniejsze, w przyszłości może elektryczne pojazdy tutaj w zupełności wystarczą - twierdzi Knitter.
Ale nie wszystkich mieszkańców cieszą autobusy kursujące pod oknami. Część z nich - jak mówi nam radny dzielnicy - w ogóle najchętniej pozbyłaby się transportu miejskiego ze Wzgórza Mickiewicza. Przeszkadza im hałas, zanieczyszczanie powietrza, a nawet lokowanie przystanków kosztem miejsc postojowych.

  • Sporny odcinek ul. Filomatów, którym kierowcy próbują ominąć utrudnienia na sąsiedniej ulicy Telimeny.
  • Mieszkańcy narzekają m.in. na hałas i zanieczyszczanie powietrza przez midibusy. Część z nich najchętniej w ogóle pozbyłaby się transportu publicznego z dzielnicy.
  • Autobusy linii 195 kursują między Cedrową a Siedlcami. To niewielka linia, która kursuje raz na godzinę i tylko w dni powszednie.

Mieszkańcy i radni piszą skargi



Ci mniej radykalni też narzekają, ale nie chcąc odcinać dzielnicy od świata, próbują wpłynąć na ZTM i GAiT, by dyscyplinowały swoich pracowników. I jeśli już muszą kursować przez dzielnicę, to niech przynajmniej trzymają się wytyczonej trasy. W tej sprawie mieszkańcy regularnie piszą skargi do Zarządu Transportu Miejskiego. Na początku marca, po kolejnym zażaleniu od jednej z mieszkanek, ZTM zwrócił się do spółki GAiT z prośbą o przypomnienie kierowcom zasad i trasy obowiązującej w tej części dzielnicy.

- Do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wpłynęły w styczniu i lutym 2022 r. dwa pisma od jednej z radnych dzielnicy w sprawie przejazdu autobusów linii 195 przez ul. Filomatów. Ulica ta rzeczywiście nie jest uwzględniona na trasie linii. Radna została poinformowana przez nas, że zwrócimy operatorowi - Gdańskim Autobusom i Tramwajom Sp. z o.o. - uwagę, by przypomniał kierowcom trasę, po której powinny poruszać się autobusy - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.
Prośba ZTM skierowana do kierowców GAiT o stosowanie się do przyjętego przebiegu linii 195. Prośba ZTM skierowana do kierowców GAiT o stosowanie się do przyjętego przebiegu linii 195.

Od poniedziałku, 14 marca, zmiana trasy i nowy przystanek



Na wniosek mieszkańców i Rady Dzielnicy ZTM w poniedziałek, 14 marca, zmienił trasę linii autobusowej 195, ale na razie tylko w kierunku pętli Siedlce. Od pierwszych porannych kursów, od przystanku "Świtezianki" 02, autobusy jeżdżą ulicami: Pana Tadeusza - Telimeny - Wojskiego - Macieja i dalej po stałej trasie. Przy ulicy Macieja w okolicy posesji nr 25 uruchomiony został nowy przystanek "Soplicy" 02.

Nowy przebieg linii 195 w kierunku Siedlec obowiązuje od poniedziałku, 14 marca. Nowy przebieg linii 195 w kierunku Siedlec obowiązuje od poniedziałku, 14 marca.

Dawniej pola, ogródki i sady



Wzgórze Mickiewicza to - jak podaje miejska strona gdansk.pl - pierwotnie północno-wschodnia część wsi Ujeścisko. Znajdowały się tu pola uprawne, sady i ogródki działkowe. W 1935 r. wydzielono je jako Nowe Ujeścisko (Neuwonneberg) i przeznaczono do zabudowy. 26 marca 1942 r. zostało włączone, wraz z Ujeściskiem (także planowanym do zabudowy mieszkaniowej), w granice administracyjne Gdańska, czego po 1945 r. nie uznały władze polskie. Nowe Ujeścisko włączono ostatecznie w granice administracyjne Gdańska 5 października 1954 r.

Obecnie jest to "kompleks" około 800 domków jednorodzinnych (wolnostojących, bliźniaczych lub szeregowych), powstałych głównie na początku lat 80. XX wieku.

Opinie (214) 6 zablokowanych

  • Jezusie, ta dzielnica to jakieś Wariatkowo (1)

    Mieszkańcy co chwile mają o coś pretensje i ból pupy. Jak nie budowa 12 domków szeregowych (nie żeby w dzielnicy było 800 innych domów, pomijam już, że deweloper kupił milion lat temu tą działkę, i było widome w jakim celu i zdziwko?) to teraz pretensje o komunikacje miejską, o której wcześniej się sr@lii.... współczuje normalnym mieszkańcom wspaniałych sąsiadów. Jeszcze ten argument, ze przeszkadza im hałas autobusów,( które są cichsze niż nie jeden 20letni passat z dzielnicy) które jeździą raz na 30/60 minut XD. Autobus przegubowy na 195? ktoś tu chyba do okulisty musi podjechać, 18m autobus w życiu nie dałby rady wjechać na to osiedle

    • 25 0

    • Bo to podobno dzielnica starych działaczy partyjnych. Tak mówią na mieście...

      • 7 0

  • 195

    Puścić bus co 20 min i też przez Chełm,z tamtad też przecież są ludzie co jeżdżą na cmentarz, i każdy by był zadowolony . A jak co nie gra że Wz.Mickiewicza to tylko na Chełm. Dziękuję

    • 6 0

  • Jak nie chcą, to zlikwidować linie na Wzgórze

    po co na sile uszczęśliwić? Taka Letnica, czy Cedrowa (wydłużenie do Kartuskiej) ucieszą się z nowej krótkiej linii dowodowej, jeszcze będą dziękować a nie sr@ć z pretensjami

    • 7 1

  • W ankiecie brakuje opcji:

    Mieszkańcy powinni parkować na swoich posesjach. Blokowanie ulic i chodników samochodami powinno być surowo karane.

    • 16 0

  • Nie było autobusiku źle. Zrobili specjalną linie autobusowa też źle.
    Pewnie najgłośniej jęczą Ci którzy są młodzi i maja po dwa auta.

    • 11 0

  • Autobusy na wąskich uliczkach Wzgórza Mickiewicza to nieporozumienie

    Czasami osobówką jest problem przecisnąć, a do dopiero busem

    • 4 7

  • Zabronić mieszkancom parkować na ulicy

    • 13 1

  • Hmmmm...to może szanowni posiadacze samochodów zaczną trzymać swoje pojazdy w garażu? To naprawdę jest taki problem?

    • 11 1

  • (1)

    Ja by chciał zobaczyć podsumowanie rentowności tej linii autobusowej??

    • 4 1

    • Same straty. Biletow nikt nie kasuje. Jezdzi paru emerytow na cmentarz

      • 1 0

  • gdzie ludzie mają parkować ,pytam sie gdzie.... (2)

    nie stawiam tam gdzie nie wolno ale zaczynam rozumieć ludzi co to robią. ileż można się męczyć, władze trójmiasta zajmuje się głupotami ,politykuja,nie robia totalnie nic, parkowanie w mieście to koszmar.

    • 4 18

    • Maja swoje posesje i garaze ale parkuja na chodnikach, skrzyzowaniach czy przystankach

      • 11 0

    • w miescie moze i tak ale tam kazdy ma garaz i podjazd

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane