• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniej na przejściu na Wysepkę. Wróci przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura

Krzysztof Koprowski
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (327)
Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni. Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni.

Jedyne przejście przez al. Grunwaldzką bez sygnalizacji świetlnej - na tzw. wysepkę we WrzeszczuMapka - zostanie w nią wyposażone. Urzędnicy zapowiadają również przywrócenie przejścia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura i parku UphagenaMapka, które zostało "tymczasowo" zlikwidowane ze względów bezpieczeństwa ponad dekadę temu.



Która inwestycja jest pilniejsza?

Przejście przez trzy pasy al. Grunwaldzkiej na tzw. wysepkę we Wrzeszczu na wysokości ul. Lendziona to obecnie jedyne przejście przez tę aleję w Gdańsku, które pozbawione jest sygnalizacji świetlnej.

Piesi muszą tutaj wykazać się niezwykłą ostrożnością. Częściowo w pokonaniu jezdni pomaga układ świateł w rejonie przystanku tramwajowego KlonowaMapka, który wstrzymuje ruch aut na al. Grunwaldzkiej, po czym jednak zapala się zielone światło dla aut wyjeżdżających z ul. De Gaulle'aMapka.

Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej. Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej.

Koniec z czekaniem na inne działania inwestycyjne



Montaż świateł nie wpłynie zatem na ograniczenie w ruchu pojazdów, bo ten i tak jest dzisiaj wstrzymywany sygnalizacją. Znacznie za to poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy co do zasady zgadzali się z tym, że budowa sygnalizacji jest potrzebna, jednak przez lata inwestycja była odkładana "na potem". Tłumaczono to potrzebą określenia przyszłego zagospodarowania tzw. wysepki i tego, czy znajdująca się tam zabudowa nie będzie wyburzona.

Kolejną wymówką była planowana rozbudowa Galerii Bałtyckiej, w ramach której zamierzano przebudować na koszt inwestora ul. Lendziona i skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Wątpliwe jest jednak, by ta inwestycja doszła w najbliższym czasie do skutku.

Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej? Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Miasto: sygnalizację zbudujemy nawet bez Galerii Bałtyckiej



- Pomimo braku inwestycji związanej z rozbudową galerii handlowej uważamy budowę sygnalizacji świetlnej w tym miejscu za zasadną. W związku z tym wystąpiliśmy już o zabezpieczenie środków na realizację tego przedsięwzięcia w budżecie miasta - zapowiada Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Możliwy termin budowy sygnalizacji w tym miejscu to 2024 r. i to właśnie w przyszłorocznym budżecie miasta ma zostać uwzględniona przebudowa przejścia. Wstępny szacunkowy koszt prac budowlanych wraz z włączaniem "zebry" w system Tristar to ok. 700-800 tys. zł.

Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r. Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r.

Przejście przy Teatrze Miniatura czeka na realizację



Zdecydowanie mniej skonkretyzowane jest odtworzenie przejścia przez al. Grunwaldzką na wysokości Teatru Miniatura i parku Uphagena. W 2010 r. zostało ono zlikwidowane ze względu na wąski azyl dla pieszych w pasie rozdziału alei.

Pod naporem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych władze miasta zapowiedziały dokonać korekty jezdni, aby wygospodarować więcej przestrzeni dla pieszych w obrębie torowiska i ustawić maszty sygnalizacji świetlnej. W przetargu najtańsza oferta opiewała na 907 tys. zł i przekroczyła budżet zarezerwowany na ten cel o ok. 270 tys. zł.

Ostatecznie w ramach szukania oszczędności w związku z budową tunelu pod Martwą Wisłą
(koszt ok. 1,450 mld zł) zdecydowano odłożyć inwestycję na bliżej nieokreśloną przyszłość. W międzyczasie wygasły wszystkie pozwolenia i uzgodnienia projektu przebudowy alei.

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia. Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia.

Przejście musiało ustąpić innym ważniejszym inwestycjom



Dzisiaj urzędnicy nie mają już wątpliwości, że przejście w tym miejscu jest potrzebne. Stanowiłoby bowiem najkrótszą drogę dojścia do parku Uphagena dla mieszkańców rejonu ul. Politechnicznej i Brackiej. Z szacunków GZDiZ przed jego likwidacją wynikało, że aleję w tym miejscu pokonuje ok. 30-50 osób w ciągu godziny szczytu komunikacyjnego.

- Przejście znajduje się na liście przejść do wykonania na głównych arteriach komunikacyjnych miasta, a jedynym ograniczeniem jego realizacji były wysokie koszty z tym związane, szczególnie w zestawieniu z potrzebami realizacji podobnych inwestycji, z których część została już wykonana, m.in. przejście przy Bramie Wyżynnej, przejście przy GUMed czy przejścia przez Podwale Przedmiejskie - mówi Tomasz Wawrzonek.
Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r. Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r.

Przejścia jako element dodatkowy trasy Nowa Politechniczna?



Należy przy tym nadmienić, że przejścia nie można "przesunąć" na wysokość ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka i przebudowanych peronów tramwajowych na przystanku Miszewskiego w ramach trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Podyktowane jest to układem łuków wjazdowych i wyjazdowych z Nowej Politechnicznej.

Niewykluczone jest natomiast włączenie projektu przejścia jako elementu uzupełniającego budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna, która wymusi znaczną przebudowę fragmentu al. Grunwaldzkiej w tej części Wrzeszcza.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej?

Miejsca

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Tymczasowe rozwiązania są zawsze najbardziej długotrwałe.

    Ja już dawno zdążyłem zapomnieć, że tam kiedykolwiek było jakieś przejście.

    • 3 0

  • Po co na raty robić deptak z Grunwaldzkiej.Zróbcie to jednorazowo zamykając całą.

    To miałoby sens gdyby była alternatywa w komunikacji czyli wybudowana droga Czerwona której plany leżą od 1956 roku albo nad torami jak w niektórych miastach na zachodzie widziałem.

    • 1 2

  • Już siedzi cała wierchuszka z UM/czytajPO/ i minusuje.

    Kto tam się wprowadził z PO że przejście robią.

    • 1 0

  • ludzie opanujcie się (2)

    To miasto przestaje byc atrakcyjne. Przez wasze oczekiwania. Za chwile firmy sie powynosza i zobaczycie jak to bedzie w miescie bez wplywow z podatkow, rumunia sie tu zrobi. Bo komus zabrano przejscie z lat 70tych i musi isc 300 metrów do okola aby przejsc przez 7 pasmową ulicę... (plus 2x tory). Klepowiska wolicie zamiast urbanizacji. Ciagniecie to miasto w dol przez te swoje oczekiwania.

    • 3 0

    • (1)

      Wita Stwosza chyba 30 lat temu wybudowana 2 pasy w jedną stronę wtedy ludzie myśleli na kupę lat wprzód tam samochód przejeżdzał raz na jakiś czas .Teraz gdzie aut jest 10 razy więcej barany zabrali po jednym pasie dla rowerów super ,taki d**il nie powinien już tam pracować

      • 1 0

      • Chodziło o 880tys.Przejście 88 tys.chyba.

        Chyba Kamiński z Adamowiczem wymyślili.Wszyscy jadą na czerwonym dla rowerów zielone.

        • 0 0

  • 800 tyś. za dwa słupki ze światłami i kawałek kabla???

    • 3 0

  • chcecie przejść nowych?

    Dobrze ale w tym miejscu auta niech jadą krótkim tunelem. Nie stać nas na to?! to przejscia nie powinno byc.

    • 2 1

  • Hey pani prezydent (1)

    To pani stoi na czele urzędu, to pania bedziemy winic za takie decyzje, to przez takie decyzje (nie tylko bo nisko pania oceniam) nie bedzie kolejnej kadencji. Bo nie bedzie na pewno!!! Przejscia, przejscia, grunwaldzka 50kmh, przejscia, przejscia, forum, przejscie przy forum... zegnamy

    • 2 0

    • Mieszkańcy Banina wybierają wójta, a nie prezydenta Gdańska.

      • 2 0

  • Wróci

    .....i to jest bardzo dobra wiadomość :)

    • 1 1

  • proponuję przejscie co 20 m i wstrzymać ruch samochodów na Grunwaldzkiej, będzie jeszcze bezpiecznej, furmanki tylko puszczać i to z trzeźwym wożnicą, a samochody w kosmos

    • 0 1

  • jestem pieszym i jest to dla mnie paranoją, że na głównej drodze wiodącej przez miasto (1)

    przejścia dla pieszych są co 100 metrów, a leniwcom nie chce się ruszyć kawałek dalej, tylko muszą mieć wszystko pod nosem

    • 4 1

    • Gdzie poza rejonem skrzyżowań masz na Grunwaldzkiej przejścia co 100 metrów? Daj chociaż jeden przykład.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane