• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniej na przejściu na Wysepkę. Wróci przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura

Krzysztof Koprowski
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (327)
Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni. Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni.

Jedyne przejście przez al. Grunwaldzką bez sygnalizacji świetlnej - na tzw. wysepkę we WrzeszczuMapka - zostanie w nią wyposażone. Urzędnicy zapowiadają również przywrócenie przejścia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura i parku UphagenaMapka, które zostało "tymczasowo" zlikwidowane ze względów bezpieczeństwa ponad dekadę temu.



Która inwestycja jest pilniejsza?

Przejście przez trzy pasy al. Grunwaldzkiej na tzw. wysepkę we Wrzeszczu na wysokości ul. Lendziona to obecnie jedyne przejście przez tę aleję w Gdańsku, które pozbawione jest sygnalizacji świetlnej.

Piesi muszą tutaj wykazać się niezwykłą ostrożnością. Częściowo w pokonaniu jezdni pomaga układ świateł w rejonie przystanku tramwajowego KlonowaMapka, który wstrzymuje ruch aut na al. Grunwaldzkiej, po czym jednak zapala się zielone światło dla aut wyjeżdżających z ul. De Gaulle'aMapka.

Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej. Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej.

Koniec z czekaniem na inne działania inwestycyjne



Montaż świateł nie wpłynie zatem na ograniczenie w ruchu pojazdów, bo ten i tak jest dzisiaj wstrzymywany sygnalizacją. Znacznie za to poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy co do zasady zgadzali się z tym, że budowa sygnalizacji jest potrzebna, jednak przez lata inwestycja była odkładana "na potem". Tłumaczono to potrzebą określenia przyszłego zagospodarowania tzw. wysepki i tego, czy znajdująca się tam zabudowa nie będzie wyburzona.

Kolejną wymówką była planowana rozbudowa Galerii Bałtyckiej, w ramach której zamierzano przebudować na koszt inwestora ul. Lendziona i skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Wątpliwe jest jednak, by ta inwestycja doszła w najbliższym czasie do skutku.

Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej? Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Miasto: sygnalizację zbudujemy nawet bez Galerii Bałtyckiej



- Pomimo braku inwestycji związanej z rozbudową galerii handlowej uważamy budowę sygnalizacji świetlnej w tym miejscu za zasadną. W związku z tym wystąpiliśmy już o zabezpieczenie środków na realizację tego przedsięwzięcia w budżecie miasta - zapowiada Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Możliwy termin budowy sygnalizacji w tym miejscu to 2024 r. i to właśnie w przyszłorocznym budżecie miasta ma zostać uwzględniona przebudowa przejścia. Wstępny szacunkowy koszt prac budowlanych wraz z włączaniem "zebry" w system Tristar to ok. 700-800 tys. zł.

Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r. Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r.

Przejście przy Teatrze Miniatura czeka na realizację



Zdecydowanie mniej skonkretyzowane jest odtworzenie przejścia przez al. Grunwaldzką na wysokości Teatru Miniatura i parku Uphagena. W 2010 r. zostało ono zlikwidowane ze względu na wąski azyl dla pieszych w pasie rozdziału alei.

Pod naporem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych władze miasta zapowiedziały dokonać korekty jezdni, aby wygospodarować więcej przestrzeni dla pieszych w obrębie torowiska i ustawić maszty sygnalizacji świetlnej. W przetargu najtańsza oferta opiewała na 907 tys. zł i przekroczyła budżet zarezerwowany na ten cel o ok. 270 tys. zł.

Ostatecznie w ramach szukania oszczędności w związku z budową tunelu pod Martwą Wisłą
(koszt ok. 1,450 mld zł) zdecydowano odłożyć inwestycję na bliżej nieokreśloną przyszłość. W międzyczasie wygasły wszystkie pozwolenia i uzgodnienia projektu przebudowy alei.

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia. Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia.

Przejście musiało ustąpić innym ważniejszym inwestycjom



Dzisiaj urzędnicy nie mają już wątpliwości, że przejście w tym miejscu jest potrzebne. Stanowiłoby bowiem najkrótszą drogę dojścia do parku Uphagena dla mieszkańców rejonu ul. Politechnicznej i Brackiej. Z szacunków GZDiZ przed jego likwidacją wynikało, że aleję w tym miejscu pokonuje ok. 30-50 osób w ciągu godziny szczytu komunikacyjnego.

- Przejście znajduje się na liście przejść do wykonania na głównych arteriach komunikacyjnych miasta, a jedynym ograniczeniem jego realizacji były wysokie koszty z tym związane, szczególnie w zestawieniu z potrzebami realizacji podobnych inwestycji, z których część została już wykonana, m.in. przejście przy Bramie Wyżynnej, przejście przy GUMed czy przejścia przez Podwale Przedmiejskie - mówi Tomasz Wawrzonek.
Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r. Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r.

Przejścia jako element dodatkowy trasy Nowa Politechniczna?



Należy przy tym nadmienić, że przejścia nie można "przesunąć" na wysokość ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka i przebudowanych peronów tramwajowych na przystanku Miszewskiego w ramach trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Podyktowane jest to układem łuków wjazdowych i wyjazdowych z Nowej Politechnicznej.

Niewykluczone jest natomiast włączenie projektu przejścia jako elementu uzupełniającego budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna, która wymusi znaczną przebudowę fragmentu al. Grunwaldzkiej w tej części Wrzeszcza.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej?

Miejsca

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy miasto wyburze tee syfiaste,zaniedbane kamienice na wysepce a tory poprowadzi po prostej a nie po jakis chorych (5)

    "Zygzakach"

    • 8 12

    • Konuna się skończyła (4)

      Te kamienice mają właścicieli (wspójnoty) i trzeba by je było wykupić. To nie jest bynajmniej takie tanie.

      • 4 4

      • (2)

        To zamiast przejścia robić to kasę na to przeznaczyć

        • 2 1

        • Sprawdź cenę metra kwardatowego w tej okolicy (1)

          Jedna taka kamienica to parę milionów.

          • 2 2

          • na Chmielnej stoją opróżnione kamienice

            Przy Podwalu Przedmiejskim...
            Takich miejsc jest wiele... Jakoś zachęcono właścicieli/lokatorów do opuszczenia...

            A biurowiec ile kasy przynosi?
            Policzyć i jak się business case zepnie, to jest to zrobienia.
            Na przykład, Bałtycka mogła by zrobić ekspansję...

            • 2 1

      • jakoś devele to robią...

        Przy udziale miejskich urzędników.

        Patrz chociażby zdrowa kamienica przy Chmielnej, stojąca od lat pusta...
        Sie buduje ludziom mieszkania, sie ludzi przeprowadza i gitara...

        A wtedy "Bałtycka" nie musiałaby "zmieniać biegu rzek" a wpuściłaby Grunwaldzką w tunel a sama rozlała się po całej okolicy...

        • 1 1

  • auto kataryniarze się jak zwykle uaktywnili (2)

    a proponuję zrobić deptak
    a po co a na co
    a windy
    a 50 metrów dalej jest
    a ebe debe
    a bo stoje w korkach, ktore powoduje
    a mieszkanczy tego nie chca (a ja przyjechałem tu z suburbii smrodzić i halasowac, ale moje zdanie ważniejsze)

    • 9 19

    • (1)

      A psychiatria na Srebrzysku przyjmuje, udaj się czym prędzej

      • 5 4

      • Widać masz doświadczenie

        • 1 0

  • To dopiero d..l..e ci urzednicy-najpierw likwiduja przejscie mimo protestow aby za 10 lat je otwierac.choreee choree!! (2)

    • 15 2

    • (1)

      Trzeba dać zarobić komu trzeba

      • 2 1

      • Tak samo bedzie z tramwajem na sobieskiego-teraz ludzie niechca to ci id... na sile go robia by za 10,20 likwidowac!ide o zklad

        • 0 2

  • człowiek, który mieszka w sypialni, na jakiejś "morenie", albo co (9)

    albo jeszcze dalej, jakimś Zakoniczynie czy innym końcu świata, gdzie i tak wszędzie jeździ autem, może do żabki nie, to nie rozumie, jak się zyje w mieście i jak ludzie chcą się przemieszczać. Taka osoba wsiada rano z dzieciakami do auta, postać w korku, jedzie do roboty XX km, jak wraca, to jedzie znów po te dziecioki, robić korki, później na parking pod lidla, na parking pod blokiem i do widzenia. Najwięcej z buta przeszedł się po skelpie i w drodze od biurka do kibla w pracy.

    • 12 20

    • Przecież Ty że swojego ukochanego... (5)

      ... Wrzeszcza po niemal wszystko musisz jechać na drugi koniec miasta. A z za koniczyna masz rzut beretem do durzego centrum handlowego, a dwa kolejne o 15 minut drogi. Lidla, żabkę i biedre to masz w swoim Wrzeszczu, jak masz szczęście to obrócisz tam i spowrotem po sól w pół godziny.

      • 0 7

      • W Wrzeszczu masz 3 centra handlowe obok siebie (4)

        To pół Gdańska wali do Wrzeszcza na zakupy

        • 4 1

        • Serio? (3)

          Tyle, że w tych centrach handlowych są niejakie braki. Ot, choćby nie kupisz nic do remontu. Albo może mnie oswiecisz, gdzie tu kupisz świeżą rybę.
          Z Wrzeszcza po zakupy jadę na zaspę lub przymorze.

          • 0 3

          • A bo codziennie coś remontujesz?

            Jest kilka sklepów jak coś potrzebujesz innego niż płyty KG.

            Na Waryńskiego, na Kościuszki, na Paryzantów, na Grunwaldzkiej, na Hallera, na Chrobrego itd

            Można tam kupić wszystko od gwoździ przez umywalki po rury kanalizacyjne i farby.

            • 2 0

          • jak nie ma we Wrzeszczu (1)

            to jedziesz do Oliwy parę km i masz Obi, Casto i LM:D

            Możesz jechać autem, ale nie musisz, bo nie zawsze jedziesz po 20 l farby i 15 płyt GK. A nawet jeśli tego potrzebujesz, możesz wziąć dostawę.

            • 1 0

            • A, czyli to tak, jak na zakoniczynie.

              • 0 0

    • i sądzisz, że ten człowiek to tak robi (2)

      bo tak lubi?!

      • 4 5

      • każdy może zamieszkać tak

        żeby mieć wszędzie blisko, czyli pieszo 15 min

        ale jak się myśli przez pryzmat auta, to się mieszka na Zakoniczynie

        15 minut autem to nie jest blisko

        • 0 1

      • Najczęściej robi tak, bo nie myślał perspektywicznie

        gdy kupował lokal.

        • 0 0

  • (2)

    ja się pytam....na przejście na Zaspie kasy nie ma i nie będzie a tu zaraz znajdą, ci co dostali podwyżki od stycznia niech oddadzą na roboty bieżące skoro pani D napisała że tylko jej ludziom się należy bo inflacja a reszta hołoty niech sobie radzi....kiedyś Kurski chciał być preziem Gdańska, może nie byłoby lepiej ale śmieszniej...

    • 10 2

    • PiS Ci oczy mydli

      • 1 0

    • Bo są przejścia ważne i ważniejsze.

      Obecnie ważne jest włączanie ruchu w zaspę, żabiankę i przymorze, a grunwaldzka i okoloce ma być dla klasy wyższej.

      • 0 1

  • Zwolennikiem mnozenia przejśc ze światłami nie jestem ale na tej ulicy to jedyne rozsądne rozwiązanie

    Dziwię się, że tyle lat to trwało ale chyba władze miasta były zbyt zajete sobą i innymi sprawami.
    Gorzej, że to będa trzecie światła na długości może ze 300m (naprzeciwko dworca, przejazd pprzez tory tramwajowe i teraz przejście dla pieszych)

    • 5 3

  • Miasto staje się coraz bardzierj nieprzyjazne (2)

    jeśli chcemy się po nim poruszać. Nie mówie o emerytach mających czas jechać zbiorkomem godzine z Siedlec do Oliwy. Jeśli mam coś gdzieś kupić wybieram dostawy kurierem albo sklepy poza miastem. Wybieranie się do centrum miasta traci sens.

    • 15 4

    • To ty na zakupy jeździsz z Siedlec do Oliwy? (1)

      Lidla bliżej nie macie?

      • 3 4

      • Jeżdżę tam gdzie chce i nic ci do tego.

        • 2 3

  • przejscia naziemne w Gdańsku - interes życia (1)

    absurd drogowy obniżający bezpieczeństwo i w efekcie projekt przeciwko wszystkim

    • 16 6

    • będziecie mieli na sumieniu jak ktoś zginie na super przejściu.Proponuję pokazać gębę tych co to wymyślają

      • 0 2

  • Ja pierdziele znowu kolejne światła! Litości...

    • 9 7

  • Oczywiscie nie bedzie wpiete w Tristara (1)

    Wydaje sie kupe kasy na caly system, a pozniej dodaje sie kolejne swiatla, skrzyzowania bez integracji z system. Pieniadze wyrzucone w bloto.

    • 10 1

    • jaki tristar przecież to był kolejny przekręt ja nie widziałem żadnej różnicy przed i po

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane