• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniej na przejściu na Wysepkę. Wróci przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura

Krzysztof Koprowski
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (327)
Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni. Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni.

Jedyne przejście przez al. Grunwaldzką bez sygnalizacji świetlnej - na tzw. wysepkę we WrzeszczuMapka - zostanie w nią wyposażone. Urzędnicy zapowiadają również przywrócenie przejścia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura i parku UphagenaMapka, które zostało "tymczasowo" zlikwidowane ze względów bezpieczeństwa ponad dekadę temu.



Która inwestycja jest pilniejsza?

Przejście przez trzy pasy al. Grunwaldzkiej na tzw. wysepkę we Wrzeszczu na wysokości ul. Lendziona to obecnie jedyne przejście przez tę aleję w Gdańsku, które pozbawione jest sygnalizacji świetlnej.

Piesi muszą tutaj wykazać się niezwykłą ostrożnością. Częściowo w pokonaniu jezdni pomaga układ świateł w rejonie przystanku tramwajowego KlonowaMapka, który wstrzymuje ruch aut na al. Grunwaldzkiej, po czym jednak zapala się zielone światło dla aut wyjeżdżających z ul. De Gaulle'aMapka.

Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej. Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej.

Koniec z czekaniem na inne działania inwestycyjne



Montaż świateł nie wpłynie zatem na ograniczenie w ruchu pojazdów, bo ten i tak jest dzisiaj wstrzymywany sygnalizacją. Znacznie za to poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy co do zasady zgadzali się z tym, że budowa sygnalizacji jest potrzebna, jednak przez lata inwestycja była odkładana "na potem". Tłumaczono to potrzebą określenia przyszłego zagospodarowania tzw. wysepki i tego, czy znajdująca się tam zabudowa nie będzie wyburzona.

Kolejną wymówką była planowana rozbudowa Galerii Bałtyckiej, w ramach której zamierzano przebudować na koszt inwestora ul. Lendziona i skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Wątpliwe jest jednak, by ta inwestycja doszła w najbliższym czasie do skutku.

Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej? Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Miasto: sygnalizację zbudujemy nawet bez Galerii Bałtyckiej



- Pomimo braku inwestycji związanej z rozbudową galerii handlowej uważamy budowę sygnalizacji świetlnej w tym miejscu za zasadną. W związku z tym wystąpiliśmy już o zabezpieczenie środków na realizację tego przedsięwzięcia w budżecie miasta - zapowiada Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Możliwy termin budowy sygnalizacji w tym miejscu to 2024 r. i to właśnie w przyszłorocznym budżecie miasta ma zostać uwzględniona przebudowa przejścia. Wstępny szacunkowy koszt prac budowlanych wraz z włączaniem "zebry" w system Tristar to ok. 700-800 tys. zł.

Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r. Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r.

Przejście przy Teatrze Miniatura czeka na realizację



Zdecydowanie mniej skonkretyzowane jest odtworzenie przejścia przez al. Grunwaldzką na wysokości Teatru Miniatura i parku Uphagena. W 2010 r. zostało ono zlikwidowane ze względu na wąski azyl dla pieszych w pasie rozdziału alei.

Pod naporem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych władze miasta zapowiedziały dokonać korekty jezdni, aby wygospodarować więcej przestrzeni dla pieszych w obrębie torowiska i ustawić maszty sygnalizacji świetlnej. W przetargu najtańsza oferta opiewała na 907 tys. zł i przekroczyła budżet zarezerwowany na ten cel o ok. 270 tys. zł.

Ostatecznie w ramach szukania oszczędności w związku z budową tunelu pod Martwą Wisłą
(koszt ok. 1,450 mld zł) zdecydowano odłożyć inwestycję na bliżej nieokreśloną przyszłość. W międzyczasie wygasły wszystkie pozwolenia i uzgodnienia projektu przebudowy alei.

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia. Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia.

Przejście musiało ustąpić innym ważniejszym inwestycjom



Dzisiaj urzędnicy nie mają już wątpliwości, że przejście w tym miejscu jest potrzebne. Stanowiłoby bowiem najkrótszą drogę dojścia do parku Uphagena dla mieszkańców rejonu ul. Politechnicznej i Brackiej. Z szacunków GZDiZ przed jego likwidacją wynikało, że aleję w tym miejscu pokonuje ok. 30-50 osób w ciągu godziny szczytu komunikacyjnego.

- Przejście znajduje się na liście przejść do wykonania na głównych arteriach komunikacyjnych miasta, a jedynym ograniczeniem jego realizacji były wysokie koszty z tym związane, szczególnie w zestawieniu z potrzebami realizacji podobnych inwestycji, z których część została już wykonana, m.in. przejście przy Bramie Wyżynnej, przejście przy GUMed czy przejścia przez Podwale Przedmiejskie - mówi Tomasz Wawrzonek.
Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r. Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r.

Przejścia jako element dodatkowy trasy Nowa Politechniczna?



Należy przy tym nadmienić, że przejścia nie można "przesunąć" na wysokość ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka i przebudowanych peronów tramwajowych na przystanku Miszewskiego w ramach trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Podyktowane jest to układem łuków wjazdowych i wyjazdowych z Nowej Politechnicznej.

Niewykluczone jest natomiast włączenie projektu przejścia jako elementu uzupełniającego budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna, która wymusi znaczną przebudowę fragmentu al. Grunwaldzkiej w tej części Wrzeszcza.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej?

Miejsca

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • za duzo

    za duzo przejsc i swiatel jest w gdansku, proponuje co 100 metrow.....przeciez miasto bedzie wiecznie w korkach stało.

    • 13 4

  • To jest jakaś choroba z tymi przejściami i światłami co 20 metrów.

    Może nie bawcie się i nie wyrzucajcie kolejnych milionów na te zabawy, tylko od razu zróbcie z Grunwaldzkiej deptak i będzie spokój. Tylko zostawcie swoje numery telefonów, żeby szczęśliwi mieszkańcy mogli wam podziękować.

    • 21 5

  • Proponuję wymalować pasy wzdłuż ulicy od dworca aż do Gdyni, będzie taniej. I zlikwidować parkingi przy UM.

    • 12 2

  • Litania do Świętej Przepustowości (2)

    Święta Przepustowości, módl się za nami.

    Orędowniczko w korkach beznadziejnych,
    Pocieszycielko zmotoryzowanych,
    Obrono i ucieczko spóźnionych,
    Wierna orędowniczko we wszystkich przejazdach,
    Przykładzie emisji gazów cieplarnianych,
    Ozdobo zakonu samochodowego,
    Różo spalin.

    • 12 26

    • Lecz się

      • 10 4

    • Idż do psychiatry!

      • 5 0

  • (3)

    Nie ma w języku osób cywilizowanych słów, które mogą w sposób dostatecznie obelżywy opisać chore pomysły gdańskich urzędników.... tworzenia korków ciąg dalszy.... Oby pomysłodawca korkowania tego miasta umarł czekając na karetkę, która przez korki jego pomysłu do niego nie zdąży

    • 17 9

    • Grunwaldzka to nie autostrada ale ulica w mieście (2)

      Według Ciebie przejścia dla pieszych w gęsto zabudowanych dzielnicach miasta powinny być co ile setek metrów (czy może kilometrów)?

      • 7 9

      • Wcale, powinni być podziemne (1)

        • 8 1

        • Ale to właśnie nie jest autostrada ani trasa szybkiego ruchu. I nie powinna być.

          • 2 6

  • Banieczka za przejście dla pieszych i swiateleczka (1)

    To jest dopiero złoty biznes :)

    • 22 2

    • Realny koszt max 50 tys.

      Eldro

      • 1 0

  • bezsensowne inwestycje (1)

    przejście na "wysepkę" wystarczy przenieść na skrzyżowanie z deGaulle'a to tylko kilkanaście metrów !!! Drugie to niby dla kogo ?? Ile osóɓ z Politechnicznej chodzi do miniparku na Uphagena ?! Nie dajmy się zwariować.

    • 21 4

    • Tam się przecież da dojść aż do Lidla.

      Tam chodzi mnóstwo ludzi tylko trzeba wysiąść z auta i się tam przejść. Ty na pewno nigdy tam nie byłeś

      • 1 2

  • (1)

    Przy dworcu PKP w Gdańsku najbardziej brak.

    • 7 16

    • szczególnie tego przez tory

      • 4 0

  • Spoko niech

    Jeszcze wrócą do przejazdu przez Piramowicza...

    • 7 1

  • (1)

    Trójmiejscy kierowcy po zaparkowaniu przy krawężniku przechodzą przez jezdnię wprost od swego samochodu "na rympał", nawet jeśli do przejścia jest ledwie 10 metrów. Może dlatego nie rozumieją potrzeby istnienia przejść dla pieszych?

    • 6 19

    • A może odwrotnie?

      Nie rozumieją bo nie umieją z nich korzystać.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane