• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniej na przejściu na Wysepkę. Wróci przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura

Krzysztof Koprowski
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (327)
Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni. Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni.

Jedyne przejście przez al. Grunwaldzką bez sygnalizacji świetlnej - na tzw. wysepkę we WrzeszczuMapka - zostanie w nią wyposażone. Urzędnicy zapowiadają również przywrócenie przejścia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura i parku UphagenaMapka, które zostało "tymczasowo" zlikwidowane ze względów bezpieczeństwa ponad dekadę temu.



Która inwestycja jest pilniejsza?

Przejście przez trzy pasy al. Grunwaldzkiej na tzw. wysepkę we Wrzeszczu na wysokości ul. Lendziona to obecnie jedyne przejście przez tę aleję w Gdańsku, które pozbawione jest sygnalizacji świetlnej.

Piesi muszą tutaj wykazać się niezwykłą ostrożnością. Częściowo w pokonaniu jezdni pomaga układ świateł w rejonie przystanku tramwajowego KlonowaMapka, który wstrzymuje ruch aut na al. Grunwaldzkiej, po czym jednak zapala się zielone światło dla aut wyjeżdżających z ul. De Gaulle'aMapka.

Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej. Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej.

Koniec z czekaniem na inne działania inwestycyjne



Montaż świateł nie wpłynie zatem na ograniczenie w ruchu pojazdów, bo ten i tak jest dzisiaj wstrzymywany sygnalizacją. Znacznie za to poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy co do zasady zgadzali się z tym, że budowa sygnalizacji jest potrzebna, jednak przez lata inwestycja była odkładana "na potem". Tłumaczono to potrzebą określenia przyszłego zagospodarowania tzw. wysepki i tego, czy znajdująca się tam zabudowa nie będzie wyburzona.

Kolejną wymówką była planowana rozbudowa Galerii Bałtyckiej, w ramach której zamierzano przebudować na koszt inwestora ul. Lendziona i skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Wątpliwe jest jednak, by ta inwestycja doszła w najbliższym czasie do skutku.

Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej? Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Miasto: sygnalizację zbudujemy nawet bez Galerii Bałtyckiej



- Pomimo braku inwestycji związanej z rozbudową galerii handlowej uważamy budowę sygnalizacji świetlnej w tym miejscu za zasadną. W związku z tym wystąpiliśmy już o zabezpieczenie środków na realizację tego przedsięwzięcia w budżecie miasta - zapowiada Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Możliwy termin budowy sygnalizacji w tym miejscu to 2024 r. i to właśnie w przyszłorocznym budżecie miasta ma zostać uwzględniona przebudowa przejścia. Wstępny szacunkowy koszt prac budowlanych wraz z włączaniem "zebry" w system Tristar to ok. 700-800 tys. zł.

Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r. Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r.

Przejście przy Teatrze Miniatura czeka na realizację



Zdecydowanie mniej skonkretyzowane jest odtworzenie przejścia przez al. Grunwaldzką na wysokości Teatru Miniatura i parku Uphagena. W 2010 r. zostało ono zlikwidowane ze względu na wąski azyl dla pieszych w pasie rozdziału alei.

Pod naporem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych władze miasta zapowiedziały dokonać korekty jezdni, aby wygospodarować więcej przestrzeni dla pieszych w obrębie torowiska i ustawić maszty sygnalizacji świetlnej. W przetargu najtańsza oferta opiewała na 907 tys. zł i przekroczyła budżet zarezerwowany na ten cel o ok. 270 tys. zł.

Ostatecznie w ramach szukania oszczędności w związku z budową tunelu pod Martwą Wisłą
(koszt ok. 1,450 mld zł) zdecydowano odłożyć inwestycję na bliżej nieokreśloną przyszłość. W międzyczasie wygasły wszystkie pozwolenia i uzgodnienia projektu przebudowy alei.

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia. Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia.

Przejście musiało ustąpić innym ważniejszym inwestycjom



Dzisiaj urzędnicy nie mają już wątpliwości, że przejście w tym miejscu jest potrzebne. Stanowiłoby bowiem najkrótszą drogę dojścia do parku Uphagena dla mieszkańców rejonu ul. Politechnicznej i Brackiej. Z szacunków GZDiZ przed jego likwidacją wynikało, że aleję w tym miejscu pokonuje ok. 30-50 osób w ciągu godziny szczytu komunikacyjnego.

- Przejście znajduje się na liście przejść do wykonania na głównych arteriach komunikacyjnych miasta, a jedynym ograniczeniem jego realizacji były wysokie koszty z tym związane, szczególnie w zestawieniu z potrzebami realizacji podobnych inwestycji, z których część została już wykonana, m.in. przejście przy Bramie Wyżynnej, przejście przy GUMed czy przejścia przez Podwale Przedmiejskie - mówi Tomasz Wawrzonek.
Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r. Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r.

Przejścia jako element dodatkowy trasy Nowa Politechniczna?



Należy przy tym nadmienić, że przejścia nie można "przesunąć" na wysokość ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka i przebudowanych peronów tramwajowych na przystanku Miszewskiego w ramach trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Podyktowane jest to układem łuków wjazdowych i wyjazdowych z Nowej Politechnicznej.

Niewykluczone jest natomiast włączenie projektu przejścia jako elementu uzupełniającego budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna, która wymusi znaczną przebudowę fragmentu al. Grunwaldzkiej w tej części Wrzeszcza.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej?

Miejsca

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Poprostu budujmy przejscia....

    na kazdej ulicy co 100m i światla dla nich, to rozwiaze wszystkie problemy

    • 1 0

  • Proponuję budować przejścia co 50 m

    Tylko proszę później nie narzekać na korki, bo nie tylko samochody będą stały przed przejściami, ale także tramwaje i autobusy. Następnym etapem będzie likwidacja jezdni. Hip hip hurra!

    • 3 0

  • Trzeba zrobić tunel dla samochodów przez cały Wrzeszcz od al. Zwycięstwa do ul. Wojska polskiego,ajak starczy kasy to do Sopotu

    W taki sposób załatwi się raz na zawsze problemy przejść dla pieszych !!!!!!!!!

    • 1 0

  • taka strategia,....

    nie długo nawet rydwanem zaprzęgniętym pod owce nie przejedziesz

    • 2 0

  • Tych czubkow powaliło (1)

    Pamietam jak je likwidowali z uwagi na bezpieczenstwo. Z tego samego powodu zbudowali przejscie naziemne przy akademii- najlepiej wydawac nie swój hajs .

    • 4 0

    • Święte słowa

      o tym samym pomyślałem

      • 2 0

  • Działania na rzecz czyjegoś dobra

    Jeszcze nigdy nie skończyły sie dobrze dla tej osoby...
    Jak miasto ma zamiar wpasować to przejście w tristar tak jak zrobiło to na wys. Gumed-u to lepiej chyba tego nie robić szkoda kasy (mojej i twojej tez)

    • 1 0

  • Marnujcie pieniądze gdzieś indziej, tam przy teatrze minatura definitywnie musi mieszkać jakiś "pomysłodawca", który chce mieć bliżej do pobliskiej żabki. Na pewno ta sama osoba ma związek ze zmianą kierunku ruchu na Piramowicza

    • 3 0

  • Obwodnica Trojmiasta

    Jeżeli Trójmiasto nie otrzyma od rządu pieniędzy jako priorytetu zbudowania 3go pasa od Gdansk Centrum do Gdynia Centrum zjazdów do 2030 roku jestem przekonany,że inwestorzy będą odchodzić.Metropolitalna nic nie da.A po 2030 dokończyć resztę do 3 pasów,ten odcinek to priorytet.Przebudowa trzech wiaduktów i poszerzenie do 3 pasów.

    • 1 0

  • przejście przy Miniaturze - bzdura

    Było i będzie to bardzo niebezpieczne przejście, trzeba nie mieć rozumu aby robić przejście przez 3 pasy bez świateł, kawałeczek dalej jest bezpieczne przejście ze światłami przechodniom korona z głowy nie spadnie jak się kawałek przejdą, a i dla zdrowia lepiej.

    • 2 0

  • Przejścia dla pieszych (1)

    Przejścia dla pieszych powinny być co 500 metrów żeby można było spokojnie przejść. Samochodem każdy mądry podjedzie a na pieszo trzeba taki kawał iść.

    • 0 2

    • Wrażenie

      Hmm a miałem wrażenie że te przejścia są co 200 m maks na calej grunwaldzkiej.
      tak tak zrobmy co 500 m! xD

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane