• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniej na przejściu na Wysepkę. Wróci przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura

Krzysztof Koprowski
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (327)
Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni. Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni.

Jedyne przejście przez al. Grunwaldzką bez sygnalizacji świetlnej - na tzw. wysepkę we WrzeszczuMapka - zostanie w nią wyposażone. Urzędnicy zapowiadają również przywrócenie przejścia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura i parku UphagenaMapka, które zostało "tymczasowo" zlikwidowane ze względów bezpieczeństwa ponad dekadę temu.



Która inwestycja jest pilniejsza?

Przejście przez trzy pasy al. Grunwaldzkiej na tzw. wysepkę we Wrzeszczu na wysokości ul. Lendziona to obecnie jedyne przejście przez tę aleję w Gdańsku, które pozbawione jest sygnalizacji świetlnej.

Piesi muszą tutaj wykazać się niezwykłą ostrożnością. Częściowo w pokonaniu jezdni pomaga układ świateł w rejonie przystanku tramwajowego KlonowaMapka, który wstrzymuje ruch aut na al. Grunwaldzkiej, po czym jednak zapala się zielone światło dla aut wyjeżdżających z ul. De Gaulle'aMapka.

Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej. Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej.

Koniec z czekaniem na inne działania inwestycyjne



Montaż świateł nie wpłynie zatem na ograniczenie w ruchu pojazdów, bo ten i tak jest dzisiaj wstrzymywany sygnalizacją. Znacznie za to poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy co do zasady zgadzali się z tym, że budowa sygnalizacji jest potrzebna, jednak przez lata inwestycja była odkładana "na potem". Tłumaczono to potrzebą określenia przyszłego zagospodarowania tzw. wysepki i tego, czy znajdująca się tam zabudowa nie będzie wyburzona.

Kolejną wymówką była planowana rozbudowa Galerii Bałtyckiej, w ramach której zamierzano przebudować na koszt inwestora ul. Lendziona i skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Wątpliwe jest jednak, by ta inwestycja doszła w najbliższym czasie do skutku.

Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej? Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Miasto: sygnalizację zbudujemy nawet bez Galerii Bałtyckiej



- Pomimo braku inwestycji związanej z rozbudową galerii handlowej uważamy budowę sygnalizacji świetlnej w tym miejscu za zasadną. W związku z tym wystąpiliśmy już o zabezpieczenie środków na realizację tego przedsięwzięcia w budżecie miasta - zapowiada Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Możliwy termin budowy sygnalizacji w tym miejscu to 2024 r. i to właśnie w przyszłorocznym budżecie miasta ma zostać uwzględniona przebudowa przejścia. Wstępny szacunkowy koszt prac budowlanych wraz z włączaniem "zebry" w system Tristar to ok. 700-800 tys. zł.

Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r. Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r.

Przejście przy Teatrze Miniatura czeka na realizację



Zdecydowanie mniej skonkretyzowane jest odtworzenie przejścia przez al. Grunwaldzką na wysokości Teatru Miniatura i parku Uphagena. W 2010 r. zostało ono zlikwidowane ze względu na wąski azyl dla pieszych w pasie rozdziału alei.

Pod naporem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych władze miasta zapowiedziały dokonać korekty jezdni, aby wygospodarować więcej przestrzeni dla pieszych w obrębie torowiska i ustawić maszty sygnalizacji świetlnej. W przetargu najtańsza oferta opiewała na 907 tys. zł i przekroczyła budżet zarezerwowany na ten cel o ok. 270 tys. zł.

Ostatecznie w ramach szukania oszczędności w związku z budową tunelu pod Martwą Wisłą
(koszt ok. 1,450 mld zł) zdecydowano odłożyć inwestycję na bliżej nieokreśloną przyszłość. W międzyczasie wygasły wszystkie pozwolenia i uzgodnienia projektu przebudowy alei.

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia. Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia.

Przejście musiało ustąpić innym ważniejszym inwestycjom



Dzisiaj urzędnicy nie mają już wątpliwości, że przejście w tym miejscu jest potrzebne. Stanowiłoby bowiem najkrótszą drogę dojścia do parku Uphagena dla mieszkańców rejonu ul. Politechnicznej i Brackiej. Z szacunków GZDiZ przed jego likwidacją wynikało, że aleję w tym miejscu pokonuje ok. 30-50 osób w ciągu godziny szczytu komunikacyjnego.

- Przejście znajduje się na liście przejść do wykonania na głównych arteriach komunikacyjnych miasta, a jedynym ograniczeniem jego realizacji były wysokie koszty z tym związane, szczególnie w zestawieniu z potrzebami realizacji podobnych inwestycji, z których część została już wykonana, m.in. przejście przy Bramie Wyżynnej, przejście przy GUMed czy przejścia przez Podwale Przedmiejskie - mówi Tomasz Wawrzonek.
Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r. Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r.

Przejścia jako element dodatkowy trasy Nowa Politechniczna?



Należy przy tym nadmienić, że przejścia nie można "przesunąć" na wysokość ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka i przebudowanych peronów tramwajowych na przystanku Miszewskiego w ramach trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Podyktowane jest to układem łuków wjazdowych i wyjazdowych z Nowej Politechnicznej.

Niewykluczone jest natomiast włączenie projektu przejścia jako elementu uzupełniającego budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna, która wymusi znaczną przebudowę fragmentu al. Grunwaldzkiej w tej części Wrzeszcza.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej?

Miejsca

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Włodarzy Gdańska po*ebało bardzo mocno!

    Mam do nich prośbę - przestańcie pier*olić o ekologii, jak nawalacie świateł, co 100 metrów!!

    • 16 7

  • Można poprawić jakość przejścia na wysepkę bez świateł (1)

    Wystarczy zwęzić tam Grunwaldzką do 2 pasów. Profit 1 - autobusy będą bezkolizyjnie i bez czekania wyjeżdżać z Lendziona. Profit 2: Samochody zwolnią, bo już nie da się tak zap%$#%$ na zakręcie jak teraz, jeśli z 3 pasów będą robić się 2. Profit 3: Przejście będzie węższe, a więc pieszy będzie je szybciej przekraczać. Profit 4: Znacznie taniej niż sygnalizacja świetlna.

    • 6 9

    • Mózg możesz sobie zwęzić

      • 1 1

  • Przejście przy MIniaturze zostało zlikwidowane na stałe- !!!!!! (3)

    Od tego miejsca w jedna stronę 50m jest przejście do politechniki ,a z drugiej strony około 100m jest przejście przy ul. Miszewskiego .Robienie w tym miejscu przejścia dla pieszych jest zbędne , niebezpieczne i szkodliwe ; tym bardziej że ruch pieszych w tym miejscu jest znikomy i sa dwie alternatywne przejścia !!!!!!!!!!!!!

    • 16 7

    • Do Politechniki jest 280m a nie 50m

      • 4 1

    • Ty chyba o tym miejscu tylko słyszałeś z opowieści

      • 3 0

    • Ktoś z PO się musiał tam wprowadzić.

      • 0 1

  • Lepiej i taniej będzie zrobić przez cały Wrzeszcz tunel dla samochodów pod obecna ul.Grunwaldzka od al.Zwycięstwa do ul. Chopina (1)

    To raz na zawsze zakończy wszelkie przeróbki na poziomie gruntu !!!!!

    • 13 3

    • Lepiej równolegle do Grunwaldzkiej wybudować w końcu DCz po estakadzie...

      a z samej Grunwaldzkiej zrobić deptak.

      • 4 5

  • Krzysiu

    kup w końcu samochód i daj żyć kierowcom.

    • 12 8

  • To moze (1)

    Jeszcze przywrócenie poprzedniego ruchu na Piramowicza? Tak w ramach przebłysków normalności...

    • 18 5

    • Marzenia ściętej głowy...

      • 4 3

  • Już widzę narzekania kierowczykow. (1)

    Zostawcie gruchoty pod swoim ranczo to wam przejdzie. A i zdrowia przybędzie.

    • 7 17

    • psychiatra przyjumje cały dzień zapisz sie córko

      • 0 0

  • potrzebne badanie, kto optuje za takimi pomyslami...

    Czy "przybysze", co chca sie poczuc "jak u siebie" i wszystko miec w zasiegu spaceru?
    Czy moze "tubylcy", ktorzy chca zawlaszczyc miejskie facility na swoja wylacznosc?

    Obie te grup nie uznaja/wypieraja fakty:
    - zyjemy w sporym, zle zarzadzanym miescie, gdzie dostepnosc miejskich uslug jest mocno nierownomierna.
    - rownie nierownomiernie rozlozone sa mozliwosci zamieszkania i zarobkowania.
    - miasto nie ma zadnego planu urbanistycznego, poza monetyzacja coraz wiekszych polaci miasta i tworzeniem "stref smierci".
    - sprawna i sensowna komunikacja miejska to bardzo kosztowne przedsiewziecie, na ktore stac niewiele miejskich organizmow...

    Jest jeszcze jedna mozliwosc, w ktorej trzecia grupa, rekami i glowami "pozytecznych aktywistow" szczuje na siebie rozne miejskie plemiona, tak aby dac gawiedzi zajecie we wzajemnym obrzucanem sie nawozem. Podczas gdy sprawcy w zaciszu gabinetow moga spokojne zajmowac sie sprawami realnie istotnymi.

    Stara, sprawdzona i udokonalana bolszewicka metoda... Wystarczy dac odrobine wladzy...

    • 6 6

  • No i elegancko. Miasto jest dla ludzi, przede wszystkim, samochody to maszyny. To ludzie tworza miasto, zycie. Cieszy fakt, ze bedzie bezpieczniej w rejonie tzw. wysepki. Marzy mi sie przywrocenie dawnego przejscia na wysokosci ul. Sobotki, to byloby fajne, pozyteczne i ozywiloby al. Grunwaldzka.

    • 6 13

  • (2)

    Trochę wolno te zmiany postępują, ale ważne że idzie ku lepszemu. Zwłaszcza to przejście przy teatrze jest bardzo potrzebne. Jakoś też cicho o przejściu naziemnym przy dworcu. Prace miały się już rozpocząć w ubiegłym roku. Poza tym na wszystkich głównych ciągach komunikacyjnych powinny być buspasy i ograniczenie prędkości do 50.

    • 12 26

    • Jaja sobie robisz trole wolno?To jest TOtalna kompromitacja władz Gdańska!Najpierw je zlikwidowali i 14lat obiecuja odnowic!

      • 0 7

    • Przejście przez tory kolejowe też jest potrzebne zwłaszcza że ruch pociągów jest mniejszy niż samochodów

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane