• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety na komunikację miejską będą tańsze? Sprawdziliśmy, czy to możliwe

Szymon Zięba
11 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
Bilety na komunikację miejską w Trójmieście podrożały od 3 kwietnia. Bilety na komunikację miejską w Trójmieście podrożały od 3 kwietnia.

Bilety na komunikację miejską mogą być tańsze? Rosnące ceny paliwa i energii, bijąca rekordy inflacja i koszty zatrudnienia - w ten sposób miejscy urzędnicy argumentowali kolejną podwyżkę cen biletów na komunikację miejską. Sprawdziliśmy, co musiałoby się stać, by miasta zdecydowały się na ruch w odwrotnym kierunku. Czy obniżka cen biletów w Trójmieście jest możliwa?



Sprawdź ważność swojej karty miejskiej





Jaki wpływ na ceny biletów ma sytuacja gospodarcza? Wyjaśniamy



Przekonuje cię argumentacja urzędników?

Na wstępie warto uporządkować kilka faktów:

  • Według prognoz Narodowego Banku Polskiego szczyt inflacji już za nami - teraz wskaźnik informujący o tym, jak szybko rosną ceny, ma się sukcesywnie zmniejszać. Część ekonomistów twierdzi, że 2023 rok zakończymy z jednocyfrową inflacją. Część, że będzie ona oscylować w granicach 10 proc. Analitycy jednak zgodnie przyznają, że minęliśmy "inflacyjny szczyt".

    W tym miejscu należy jednak podkreślić, że spadająca inflacja nie oznacza, że spadać będą ceny, a jedynie to, że wolniej będą rosnąć. By doszło do cięć w cenach, musi dojść do deflacji, a ta po 1989 r. w Polsce wystąpiła raz, w latach 2014-2016, a jej przyczyną były spadki cen surowców na światowych rynkach.
  • Ceny paliwa, choć nadal dużo wyższe niż przed wojną na Ukrainie, ustabilizowały się. Koszt baryłki ropy na giełdzie (co ma bezpośrednie przełożenie na ceny na stacjach benzynowych) oscyluje w granicy 80-90 dolarów (w dniu napaści Rosji na Ukrainę baryłka ropy kosztowała 99 USD, a najdroższe notowania sięgały do 130 USD).
  • Również i problemy z energią okazały się dużo mniejsze, niż pierwotnie zakładano, na co wpływ miała ciepła zima, pełne magazyny gazu oraz dostawy węgla do trójmiejskich portów.

Czy spadająca inflacja i koszty ceny energii mogą wywołać "odwrotny" skutek i sprawić, że ceny biletów na komunikację miejską spadną? Zadaliśmy takie same pytania urzędnikom z Gdańska i Gdyni. Odpowiedzi przedstawiamy niżej.



Ile teraz kosztuje paliwo? Bieżące ceny



Gdańsk. Oszczędności miasta zostaną przeznaczone na rozwój komunikacji



Ostatnią podwyżkę cen biletów argumentowano m.in. wzrostem kosztów energii oraz paliwa. Na jakim poziomie kształtują się obecnie wydatki w tym zakresie przy utrzymaniu komunikacji miejskiej?

Paulina Chełmińska, Urząd Miejski w Gdańsku: Wydatki bieżące na rok 2023 zakłada się w wysokości ok. 580 mln zł, z czego około 53 proc. to koszty pracy, energii elektrycznej i paliwa.

Do jakiego poziomu musiałyby - hipotetycznie - spaść ceny paliwa oraz energii, by wchodziła w grę obniżka cen biletów?

Jeśli ceny spadną do takiego poziomu, w którym uda się zaoszczędzić środki, zostaną one przeznaczone na rozwój komunikacji miejskiej i jej jakość, zwiększenie częstotliwości oraz rozwój tras. Jeśli będzie taka możliwość, to uruchomimy również dodatkowe linie, na które w tym momencie środków nie posiadamy.

Jeśli ceny spadną do takiego poziomu, w którym uda się zaoszczędzić środki, zostaną one przeznaczone na rozwój komunikacji miejskiej i jej jakość
Czy w przypadku unormowania sytuacji na rynku, tj. zmniejszenia inflacji (prognozowane osiągnięcie celu to - w zależności od ośrodka badawczego - 2024 lub 2025 r.), ustabilizowania (obniżki) cen paliwa lub energii, istnieje furtka na obniżenie cen biletów?

Inflacja to ogólny poziom wzrostu cen, deflacja natomiast to ogólny poziom spadku cen. Więc jeśli inflacja spada, to znaczy, że doświadczamy jej niższego odczytu, nie zawsze będzie to oznaczało spadek cen. Jeśli wskaźnik inflacji zatrzymuje się, niestety ceny nadal rosną.



Gdynia. Żeby obniżyć ceny biletów, potrzebna jest deflacja



Ostatnią podwyżkę cen biletów argumentowano m.in. wzrostem kosztów energii oraz paliwa. Na jakim poziomie kształtują się obecnie wydatki w tym zakresie przy utrzymaniu komunikacji miejskiej?

Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni: W 2022 r. budżet gdyńskiej komunikacji miejskiej wyniósł 166 mln zł, na 2023 r. zaplanowano 181 mln zł, czyli o 15 mln zł więcej. Ale w tym samym czasie sam tylko wzrost kosztów paliwa i energii elektrycznej dla autobusów, trolejbusów i elektrobusów wyniósł 18,5 mln zł - nastąpił wzrost o 73,5 proc. Dodatkową dotacją nie udało się więc nawet pokryć wzrostu cen paliwa i energii, a przecież wzrosły również płace i ceny innych czynników produkcji.

Nie można było takiego wzrostu pokryć wyłącznie środkami budżetowymi, gdyż tylko w latach 2022 i 2023, w wyniku polityki władz centralnych, budżet Gdyni stracił 211 mln zł.

Do jakiego poziomu musiałyby - hipotetycznie - spaść ceny paliwa oraz energii, by wchodziła w grę obniżka cen biletów?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż oprócz cen nośników energii wzrosły również płace i inne składniki kosztów, chociażby z powodu kilkunastoprocentowej inflacji. Skoro wzrost cen nośników energii wyniósł 73,5 proc., to teoretycznie można założyć, że spadek tych cen do pierwotnego poziomu i brak inflacji mógłby stanowić przesłankę obniżania cen.

Obniżenie teoretycznie jest możliwe, ale nie w sytuacji dezinflacji, czyli obniżenia tempa wzrostu cen, tylko deflacji, a więc spadku cen.
Należy jednak podkreślić, że decyzje o wysokości cen biletów nie są podejmowane w Gdyni autonomicznie - są wspólne dla całej metropolii.

Czy w przypadku unormowania sytuacji na rynku, tj. zmniejszenia inflacji (prognozowane osiągnięcie celu to - w zależności od ośrodka badawczego - 2024 lub 2025 rok), ustabilizowania (obniżki) cen paliwa lub energii, istnieje furtka na obniżenie cen biletów?

Obniżenie teoretycznie jest możliwe, ale nie w sytuacji dezinflacji, czyli obniżenia tempa wzrostu cen, tylko deflacji, a więc spadku cen.

Trójmiasto: przejazdy dla dzieci i młodzieży nadal bezpłatne



Na koniec warto zaznaczyć, że - mimo wzrostu kosztów obsługi komunikacji miejskiej - zarówno Gdańsk, jak i Gdynia nie mają w planach szukania oszczędności na młodzieży, która obecnie może korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie.

Aktualne rozkłady na wszystkie rodzaje komunikacji miejskiej

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • Komunikacja w Trójmieście jest najlepsza w Polsce

    Władze stworzyły nam świetną alternatywę dla aut. Dziękujemy!

    • 10 50

  • Energa nie chce obniżyć cen prądu a utrzymanie MZKZG też kosztuje

    Ostatnio przedstawiciele energii elektrycznej ogłosili że pomimo że ceny energii elektrycznej na światowych rynkach są mniejsze to na razie nie chcą jak Orlen obniżenia cen żeby nie było wstrząsu społecznego. Po drugie sztuczny twór zwany MZKZG też kosztuje i utrzymanie prezesa i jego podopiecznych kosztuje co roku nasz krocie.

    • 31 1

  • Żeby bilety staniały należałoby zrezygnowac z fali.

    Paliwo tanieje więc to musiało zadecydować. Wprowadzenie fali.

    • 68 2

  • (8)

    Trochę pracy zdalnej, trochę jazdy na rowerze do pracy, zero wykupywania biletu miesięcznego za ta cenę :)
    Dziękuje Miastu za luksusowe ceny

    • 124 7

    • Dokładnie. (1)

      Ta garstka osób, którzy nie są emerytami, uczniami, kombatantami, niepełnosprawnymi, rodzicami dużych rodzin itp itd. Czyli którzy płacą za bilety i sponsorują cały ten kołowrotek po prostu przesiądzie się do samochodu, albo na rowery i cały system padnie

      • 21 5

      • nie padnie, bo miasto dofinansowuje komunikację zbiorową na poziomie 75% czyli tak naprawdę wpływy z biletów wynoszą 25%.

        • 4 3

    • No faktycznie, miesięczny strasznie drogi (3)

      Widać, że zielonego pojęcia nie masz

      • 3 23

      • Jest absurdalnie drogi (1)

        i tyle w temacie

        • 10 1

        • Półinteligenckie

          "tyle w temacie". Nie ma komu odpowiadać.

          • 0 4

      • Nie bardzo drogi, ale wzrost ceny usługi nie przynosi żadnej poprawy tej usługi. Nie ma nic w zamian. Dodatkowo fundujesz przejazdy 70% pasażerów.

        • 10 0

    • No nie wszyscy tacy w czepku urodzeni. Dla niektorych komunikacja jest niezbędna.

      • 6 0

    • `Poszłeś, wykupywałeś i właśnie jesteś stamtąd przyjechany` :))) Skąd ty PiSzesz ? Spod Moskwy trollu z Nowogrodzkiej :)))

      • 3 5

  • Fala (1)

    Fala kosztowała kilka zestawów pociągów, co z tym zrobi prokuratura ? Tak tylko się pytam.

    • 51 4

    • Chyba zestawów z klocków lego

      • 1 7

  • Zlikwidować natychmiast (3)

    Darmowe przejazdy dla uczniów!!! Co to ma być??? Kiełbasa wyborcza z 2018 to miała być!! A już to trwa 5 lat!!! Dać ulgowe 50%. Każdy te 2, 3 PLN zapłaci

    • 80 8

    • a poźniej zdziwienie.. (1)

      Poźniej następuje zdziwienie, że wieksze korki bo jednak rodzice stwierdzili że wydadzą tą kasę na paliwo by podwieźć samemu.
      Byliśmy już w tym miejscu ale widać niektórzy mają krótką pamięć....

      Podobnie z zabieraniem innych zniżek, sporo z tych osób w takim przypadku nie pojedzie wcale. Widac że niektórzy nie dostrzegają efektów takich zmian, bo przy mniejszym zapotrzebowaniu cześć kursów którymi też by mogli pojechać również zniknie.

      To tak jakby burzyć się do tanich przewozników lotniczych że cześć biletów jest tańszych. Bez nich tych lotów by nie było wcale...

      • 4 15

      • Dobrze, niech będą tańsze ale wtedy dla wszystkich jednakowo a nie dla jakichś uczniów-wybrańców. To łaskę robią, że do szkoły pojadą? Każdy uczy się dla siebie!

        • 3 0

    • Darmowe przejazdy

      W takim razie zlkwodowac tzw "darmowe" przejazdy z dla starych komuchów.

      • 3 0

  • Miasto zmalało sobie grupę jeleni (3)

    Miasto chce być fajne i przyjazne i rozdaje jak może przywileje. Należy pamiętać że każdy przywilej jest formą pewnej dyskryminacji wobec innych. Obecnie 35 procent wszystkich korzystających z komunikacji w Gdańsku za nią płaci. Miasto znalazło sobie grupę frajerów bez auta

    • 133 5

    • Niestety właściciele aut też płacą, mimo że nie korzystają (1)

      a do tego mają podwójne opodatkowanie, bo jeszcze muszą płacić krocie za parkowanie. Ogólnie mamy najdroższą w Polsce komunikację miejską i prawie najdroższe parkowanie (a w niedzielę trzeba płacić za parkowanie tylko tu i we Wrocławiu).
      Gdańsk! Tu się żyje!

      • 20 8

      • najdroższe parkowanie a jakoś korków nie ubywa

        czyli co, jeżdżą w kółko żeby nie zaparkować? Przypominam, że w zeszłym roku benzyna była o połowę tańsza.

        • 1 3

    • Tu się po prostu poszerza strefę prestiżu

      droga komunikacja, drogie parkowanie i coraz więcej drogich sklepów osiedlowych na literę Ż

      • 10 1

  • Miasto Gdańsk! Zróbcie coś dla emerytów i wspaniałym (2)

    Gestem zafundujcie przykładem dzieci również darmowe bilety!

    • 10 25

    • Nie ma darmowych biletów

      Ktoś inny za to płaci.

      • 8 0

    • Dostajesz emeryturę więc cię stać na zniżkowy bilet

      • 2 3

  • (4)

    Przejazdy dla dzieci powinny być płatne. Żeby od małego uczyły się, że nie ma nic za darmo.

    • 59 5

    • (3)

      Tylko że jak będą płatne to niejednemu wyjdzie taniej zawiezienie brzdąca do szkoły autem... to generuje korki itp. W taki sposób na pewno naucza się ekonomii i liczenia.

      • 0 1

      • (2)

        A niby dlaczego ktoś inny ma płacić za przejazd jakiegoś dziecka w takim razie? Żeby tylko nie jechało ono autem? I zabierało miejsce siedzące w autobusie czy kolejce ludziom wracającym po męczącym dniu pracy?

        • 2 0

        • (1)

          A niby ten komu zależy na mniejszych korkach. Jak uważasz że wolisz większe korki ale więcej miejsca siedzącego to masz rację. Ale nasza władza chce inaczej i przynajmniej sprawia wrażenie walki z korkami.

          • 0 0

          • Ja akurat jeżdżę SKM i płacę 100% ceny biletu. Korki mnie nie obchodzą. Poza tym nie chcę jeszcze dopłacać do biletu jakiegoś brzdąca byleby ów tylko samochodem nie jechał. Mój bilet i tak już jest dostatecznie drogi. Każdy niech płaci tyle samo za komunikację miejską jeśli jeździmy wszyscy w tych samych warunkach. Dlaczego jedni mają 100% ceny a inni 50%, to absurd i dyskryminacja części pasażerów.

            • 2 0

  • Nie jeżdżę od 3 lat i żyje mi się dużo lepiej zachęcam spróbujcie sam (1)

    • 16 10

    • a i tak płacisz za przejazd 2/3 pasażerów komunikacji miejskiej, którzy jeżdżą za darmo

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane