• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biototalitaryzm

PiF
24 grudnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Od 1 lipca 2003 roku kierowcy nie będą mieli wyboru jakie paliwo zatankować. Każde będzie zawierało nie mniej niż 4,5 proc. bioetanolu. Sejm odrzucił bowiem poprawkę Senatu dotyczącą wyboru rodzaju paliwa i mniejszej zawartości biokomponentów. Niektóre przepisy przyjęte przez posłów są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

Największe emocje, w trakcie sejmowej debaty, wzbudziła poprawka Senatu obniżająca poziom bioetanolu z 4,5 do 3,5 proc. Interesowano się wpływem biopaliwa na silniki samochodów oraz normy obowiązujące w Unii Europejskiej.

- Poziom 4,5 proc. biokomponentów spełnia wszystkie polskie normy. Natomiast w Unii Europejskiej nie obowiązują normy co do zawartości biokomponentów w paliwie - zapewniał Kazimierz Gutowski, wiceminister rolnictwa.

Zenon Bistram, prezes Izby Rolniczej w Gdańsku, zapewnił, że pomorscy rolnicy, wspólnie z producentami z okolicznych województw, będą w stanie uprawiać tyle rzepaku, ile będzie trzeba do produkcji bioetanlu.

- Rolnicy już tworzą grupy producentów. Jest to szansa dla wielu rolników - uważa Bistram. Ustawa zawiera jednak przepisy, że do produkcji biopaliw będą mogły być użyte tylko surowce, czyli rzepak, zebrane na terenie Polski oraz takie, które dopuszczone są do uprawy w naszym kraju.

Zapisy te wywołały wątpliwości Danuty Huebner, ministra ds. europejskich, że są one niezgodne z prawem UE. Zdaniem posłow skoro do Unii wejdziemy dopiero w 2004 roku, to będzie jeszcze czas na poprawę kontrowersyjnych przepisów.

Z kolei Marek Sawicki z PSL stwierdził, że silniki samochodowe przyzwyczają się do biopaliwa poprzez stopniowe dochodzenie do poziomu 5 proc. bioetanolu.

- Samochód to nie koń i do spirytusu trzeba przyzwyczajać go stopniowo - stwierdził Sawicki. Ludowcy argumentowali, że zmniejszenie różnicy o 1 proc. spowoduje utratę tysięcy miejsc pracy w rolnictwie.

Pod wpływem PSL posłowie nie zgodzili się także, aby kierowcy mieli wybór co tankować: biopaliwo lub paliwo tradycyjne. Przystali natomiast na przesunięcie wprowadzenia biokomponentów z 1 stycznia na 1 lipca 2003 roku.

- Najlepsze samochody produkują Niemcy. Dlatego może warto wprowadzić rozwiązania niemieckie - powiedział w radiowej "Trójce" Donald Tusk, wicemarszałek Sejmu z PO. W Niemczech natomiast, podobnie jak w Czechach, kierowcy mają możliwość wyboru i sami decydują, czy chcą jeździć na biopaliwie czy na benzynie tradycyjnej. Niższa o 1 proc. jest także zawartość w paliwie bioetanolu.

Janusz Lewandowski, poseł PO, stwierdził, że jego klub starał się znaleźć rozwiązanie między lobby producentów biokomponentów, a lobby producentów paliw nie przygotowanych na produkcję tego typu paliw.

- Uważaliśmy, że poprawki Senatu są lepsze dla konsumentów niż propozycje Sejmu. Ale okazało się, że jesteśmy w tym osamotnieni - stwierdził Lewandowski.

Podobała mu się również poprawka dająca kierowcom wybór w rodzaju tankowanego paliwa. Nikt nie przedstawił jednak rozsądnego rozwiązania, jak wprowadzić to w życie. Co ciekawe, jego klubowy kolega z Platformy, Adam Grada stwierdził, że wybór rodzaju paliwa wprowadziłby tylko niepotrzebny bałagan na stacjach.

Wątpliwości nie mieli posłowie SLD, którzy w pełni poparli pomysł koalicyjnego partnera z PSL. Zdaniem Andrzeja Różańskiego, posła SLD, "uszlachetnianie" paliw biokomponentami jest szansą na rozwój jednego z segmentów produkcji rolnej. Natomiast propozycja wyboru w rodzaju paliwa mogłaby wprowadzić tylko zamęt na rynku i niepotrzebne koszty dystrybutorów.

Producenci i dealerzy samochodów m.in. Forda i Opla wciąż sprzeciwiają się przyjętym przez Sejm przepisom. Ich zdaniem taka ilość biokomponentów w paliwie spowoduje niszczenie silników, pomp paliwowych, zatykanie się przewodów paliwowych oraz zmniejszenie osiągów pojazdów. Zapowiadają, że zmianie ulegną przepisy gwarancji na użytkowanie pojazdów.

Z kolei producenci paliw, zarówno PKN Orlen, jak i Rafineria Gdańska, ostrzegają, że wprowadzenie w życie przyjętych przez Sejm przepisów może spowodować wzrost cen paliw nawet o 10 proc.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (44)

  • a teraz siedź juz cicho

    będę kontemplował hehehehe

    • 0 0

  • długo...?
    bo mnie energia rozpiera...
    i ten rzepak...

    • 0 0

  • cicho

    • 0 0

  • tak więc zamilknę

    • 0 0

  • inna opcja

    a może da rade zrobić bimber z rzepaku - to by mocno zmieniło sytuację.. nic by się nie zmarnowało i wszyscy by byli zadowoleni

    • 0 0

  • Propozycja dla Sejmu

    Proponuję ustawowy obowiązek zakupu biopaliwa (np. 10 l na miesiąc) przez każdego obywatela III RP. Dzieci mogą mieć zniżkę.

    • 0 0

  • mamooooo

    Wesolutkich i pogodnych, smacznych i spokojnych, szczerych życzeń i mało zmywania....:)))))

    • 0 0

  • silniki samochodowe przyzwyczają się do biopaliwa C2H5OH

    Posel Sawicki powinien dowiesc tej mozliwosci dostosowywania na wlasnym silniku lub wlasnym przelyku. Specjalnie dla jego przelyku bym wydluzyl okres probny i dawke.
    Jakos jeszcze nigdy nie widzialem samochodu, ktory by sie doczegos tam przyzwyczail. Czy jesli moj slinik padnie, to zamiast naprawy dostane wymowke, ze sie nie chcial przyzwyczaic i sam sobie winny ?

    "sami decydują, czy chcą jeździć na biopaliwie czy na benzynie tradycyjnej" - on ma racje, decyzje tego typu podejmuje sie czesto, czyli raz na kupno samochodu. BIO-Paliwo w niemczech to glownie BIO-DIESEL ktory napewno dobrze chodzi w silniku benzynowym. Co do benzyny to nie ma ona w zasadzie zadnych oznaczen, ze ta bazuje na biokomponentach a ta nie. BIO-DIESEL w niemczech jest co prawda unormowany ale ciezko stwierdzic, co sie naprawde tam tankuje. Bio-Diesel jest chemicznie agresywniejszy niz normalny diesel i powoduje rozpuszczanie osadow w filtrze paliwa oraz zanieczyszczanie pompy wtrysku. Nie kazdy samochod (silnik) jest dopuszczony do eksploatacji z BIO-Dieslem, tu nie chodzi tylko o silnik ale takze o gumowe przewody doprowadzajace paliwo z baku.

    Sam BIOETANOL ma szereg zalet: podczas spalania nie powstaje sadza, powoduje zmniejszenie ilosci szkodliwych spalin i jest bardziej wydajny.
    W kraju, w ktorym sex powinno sie miec dopiero po slubie ( tak mowi prezydent USA) istnieje dopiero 5% samochodow "Flexible Fuel Vehicles", ktore moga sie przyzwyczaic do tego paliwa.
    Czy my tez jestesmy takim krajem ?

    • 0 0

  • Mnie jedno bardzo interesuje..

    Co to jest BIOETANOL ?
    Etanol to co pamiętam z lekcji chemii to jest alkohol etylowy czyli spożywczy ( taki którym się można uwalić jeżeli nie jest skażony różnymi świństwami i zabarwiony na fioletowo)
    Etanol produkuje się przeważnie z kartofelków , zbóż i innych płodów rolnych.
    Może ktoś mi wyjaśni jaka jest różnica pomiędzy etanolem a bioetanolem i co robi w tym wszystkim rzepak z którego produkuje się olej jadalny.

    • 0 0

  • Odpowiedz dla Durnej Paly-Ja tez nie wiem

    czym sie roznia te biopaliwa od niebiopaliw

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane