- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (339 opinii)
- 2 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (215 opinii)
- 3 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (339 opinii)
- 4 50 lat pracuje w jednym zakładzie (271 opinii)
- 5 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (914 opinii)
- 6 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (181 opinii)
Największe emocje, w trakcie sejmowej debaty, wzbudziła poprawka Senatu obniżająca poziom bioetanolu z 4,5 do 3,5 proc. Interesowano się wpływem biopaliwa na silniki samochodów oraz normy obowiązujące w Unii Europejskiej.
- Poziom 4,5 proc. biokomponentów spełnia wszystkie polskie normy. Natomiast w Unii Europejskiej nie obowiązują normy co do zawartości biokomponentów w paliwie - zapewniał Kazimierz Gutowski, wiceminister rolnictwa.
Zenon Bistram, prezes Izby Rolniczej w Gdańsku, zapewnił, że pomorscy rolnicy, wspólnie z producentami z okolicznych województw, będą w stanie uprawiać tyle rzepaku, ile będzie trzeba do produkcji bioetanlu.
- Rolnicy już tworzą grupy producentów. Jest to szansa dla wielu rolników - uważa Bistram. Ustawa zawiera jednak przepisy, że do produkcji biopaliw będą mogły być użyte tylko surowce, czyli rzepak, zebrane na terenie Polski oraz takie, które dopuszczone są do uprawy w naszym kraju.
Zapisy te wywołały wątpliwości Danuty Huebner, ministra ds. europejskich, że są one niezgodne z prawem UE. Zdaniem posłow skoro do Unii wejdziemy dopiero w 2004 roku, to będzie jeszcze czas na poprawę kontrowersyjnych przepisów.
Z kolei Marek Sawicki z PSL stwierdził, że silniki samochodowe przyzwyczają się do biopaliwa poprzez stopniowe dochodzenie do poziomu 5 proc. bioetanolu.
- Samochód to nie koń i do spirytusu trzeba przyzwyczajać go stopniowo - stwierdził Sawicki. Ludowcy argumentowali, że zmniejszenie różnicy o 1 proc. spowoduje utratę tysięcy miejsc pracy w rolnictwie.
Pod wpływem PSL posłowie nie zgodzili się także, aby kierowcy mieli wybór co tankować: biopaliwo lub paliwo tradycyjne. Przystali natomiast na przesunięcie wprowadzenia biokomponentów z 1 stycznia na 1 lipca 2003 roku.
- Najlepsze samochody produkują Niemcy. Dlatego może warto wprowadzić rozwiązania niemieckie - powiedział w radiowej "Trójce" Donald Tusk, wicemarszałek Sejmu z PO. W Niemczech natomiast, podobnie jak w Czechach, kierowcy mają możliwość wyboru i sami decydują, czy chcą jeździć na biopaliwie czy na benzynie tradycyjnej. Niższa o 1 proc. jest także zawartość w paliwie bioetanolu.
Janusz Lewandowski, poseł PO, stwierdził, że jego klub starał się znaleźć rozwiązanie między lobby producentów biokomponentów, a lobby producentów paliw nie przygotowanych na produkcję tego typu paliw.
- Uważaliśmy, że poprawki Senatu są lepsze dla konsumentów niż propozycje Sejmu. Ale okazało się, że jesteśmy w tym osamotnieni - stwierdził Lewandowski.
Podobała mu się również poprawka dająca kierowcom wybór w rodzaju tankowanego paliwa. Nikt nie przedstawił jednak rozsądnego rozwiązania, jak wprowadzić to w życie. Co ciekawe, jego klubowy kolega z Platformy, Adam Grada stwierdził, że wybór rodzaju paliwa wprowadziłby tylko niepotrzebny bałagan na stacjach.
Wątpliwości nie mieli posłowie SLD, którzy w pełni poparli pomysł koalicyjnego partnera z PSL. Zdaniem Andrzeja Różańskiego, posła SLD, "uszlachetnianie" paliw biokomponentami jest szansą na rozwój jednego z segmentów produkcji rolnej. Natomiast propozycja wyboru w rodzaju paliwa mogłaby wprowadzić tylko zamęt na rynku i niepotrzebne koszty dystrybutorów.
Producenci i dealerzy samochodów m.in. Forda i Opla wciąż sprzeciwiają się przyjętym przez Sejm przepisom. Ich zdaniem taka ilość biokomponentów w paliwie spowoduje niszczenie silników, pomp paliwowych, zatykanie się przewodów paliwowych oraz zmniejszenie osiągów pojazdów. Zapowiadają, że zmianie ulegną przepisy gwarancji na użytkowanie pojazdów.
Z kolei producenci paliw, zarówno PKN Orlen, jak i Rafineria Gdańska, ostrzegają, że wprowadzenie w życie przyjętych przez Sejm przepisów może spowodować wzrost cen paliw nawet o 10 proc.
Opinie (44)
-
2002-12-24 11:52
a teraz siedź juz cicho
będę kontemplował hehehehe
- 0 0
-
2002-12-24 11:53
długo...?
bo mnie energia rozpiera...
i ten rzepak...- 0 0
-
2002-12-24 12:05
cicho
- 0 0
-
2002-12-24 12:10
tak więc zamilknę
- 0 0
-
2002-12-24 12:22
inna opcja
a może da rade zrobić bimber z rzepaku - to by mocno zmieniło sytuację.. nic by się nie zmarnowało i wszyscy by byli zadowoleni
- 0 0
-
2002-12-24 12:55
Propozycja dla Sejmu
Proponuję ustawowy obowiązek zakupu biopaliwa (np. 10 l na miesiąc) przez każdego obywatela III RP. Dzieci mogą mieć zniżkę.
- 0 0
-
2002-12-24 13:04
mamooooo
Wesolutkich i pogodnych, smacznych i spokojnych, szczerych życzeń i mało zmywania....:)))))
- 0 0
-
2002-12-24 15:11
silniki samochodowe przyzwyczają się do biopaliwa C2H5OH
Posel Sawicki powinien dowiesc tej mozliwosci dostosowywania na wlasnym silniku lub wlasnym przelyku. Specjalnie dla jego przelyku bym wydluzyl okres probny i dawke.
Jakos jeszcze nigdy nie widzialem samochodu, ktory by sie doczegos tam przyzwyczail. Czy jesli moj slinik padnie, to zamiast naprawy dostane wymowke, ze sie nie chcial przyzwyczaic i sam sobie winny ?
"sami decydują, czy chcą jeździć na biopaliwie czy na benzynie tradycyjnej" - on ma racje, decyzje tego typu podejmuje sie czesto, czyli raz na kupno samochodu. BIO-Paliwo w niemczech to glownie BIO-DIESEL ktory napewno dobrze chodzi w silniku benzynowym. Co do benzyny to nie ma ona w zasadzie zadnych oznaczen, ze ta bazuje na biokomponentach a ta nie. BIO-DIESEL w niemczech jest co prawda unormowany ale ciezko stwierdzic, co sie naprawde tam tankuje. Bio-Diesel jest chemicznie agresywniejszy niz normalny diesel i powoduje rozpuszczanie osadow w filtrze paliwa oraz zanieczyszczanie pompy wtrysku. Nie kazdy samochod (silnik) jest dopuszczony do eksploatacji z BIO-Dieslem, tu nie chodzi tylko o silnik ale takze o gumowe przewody doprowadzajace paliwo z baku.
Sam BIOETANOL ma szereg zalet: podczas spalania nie powstaje sadza, powoduje zmniejszenie ilosci szkodliwych spalin i jest bardziej wydajny.
W kraju, w ktorym sex powinno sie miec dopiero po slubie ( tak mowi prezydent USA) istnieje dopiero 5% samochodow "Flexible Fuel Vehicles", ktore moga sie przyzwyczaic do tego paliwa.
Czy my tez jestesmy takim krajem ?- 0 0
-
2002-12-25 12:09
Mnie jedno bardzo interesuje..
Co to jest BIOETANOL ?
Etanol to co pamiętam z lekcji chemii to jest alkohol etylowy czyli spożywczy ( taki którym się można uwalić jeżeli nie jest skażony różnymi świństwami i zabarwiony na fioletowo)
Etanol produkuje się przeważnie z kartofelków , zbóż i innych płodów rolnych.
Może ktoś mi wyjaśni jaka jest różnica pomiędzy etanolem a bioetanolem i co robi w tym wszystkim rzepak z którego produkuje się olej jadalny.- 0 0
-
2002-12-26 02:06
Odpowiedz dla Durnej Paly-Ja tez nie wiem
czym sie roznia te biopaliwa od niebiopaliw
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.