• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biototalitaryzm

PiF
24 grudnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Od 1 lipca 2003 roku kierowcy nie będą mieli wyboru jakie paliwo zatankować. Każde będzie zawierało nie mniej niż 4,5 proc. bioetanolu. Sejm odrzucił bowiem poprawkę Senatu dotyczącą wyboru rodzaju paliwa i mniejszej zawartości biokomponentów. Niektóre przepisy przyjęte przez posłów są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

Największe emocje, w trakcie sejmowej debaty, wzbudziła poprawka Senatu obniżająca poziom bioetanolu z 4,5 do 3,5 proc. Interesowano się wpływem biopaliwa na silniki samochodów oraz normy obowiązujące w Unii Europejskiej.

- Poziom 4,5 proc. biokomponentów spełnia wszystkie polskie normy. Natomiast w Unii Europejskiej nie obowiązują normy co do zawartości biokomponentów w paliwie - zapewniał Kazimierz Gutowski, wiceminister rolnictwa.

Zenon Bistram, prezes Izby Rolniczej w Gdańsku, zapewnił, że pomorscy rolnicy, wspólnie z producentami z okolicznych województw, będą w stanie uprawiać tyle rzepaku, ile będzie trzeba do produkcji bioetanlu.

- Rolnicy już tworzą grupy producentów. Jest to szansa dla wielu rolników - uważa Bistram. Ustawa zawiera jednak przepisy, że do produkcji biopaliw będą mogły być użyte tylko surowce, czyli rzepak, zebrane na terenie Polski oraz takie, które dopuszczone są do uprawy w naszym kraju.

Zapisy te wywołały wątpliwości Danuty Huebner, ministra ds. europejskich, że są one niezgodne z prawem UE. Zdaniem posłow skoro do Unii wejdziemy dopiero w 2004 roku, to będzie jeszcze czas na poprawę kontrowersyjnych przepisów.

Z kolei Marek Sawicki z PSL stwierdził, że silniki samochodowe przyzwyczają się do biopaliwa poprzez stopniowe dochodzenie do poziomu 5 proc. bioetanolu.

- Samochód to nie koń i do spirytusu trzeba przyzwyczajać go stopniowo - stwierdził Sawicki. Ludowcy argumentowali, że zmniejszenie różnicy o 1 proc. spowoduje utratę tysięcy miejsc pracy w rolnictwie.

Pod wpływem PSL posłowie nie zgodzili się także, aby kierowcy mieli wybór co tankować: biopaliwo lub paliwo tradycyjne. Przystali natomiast na przesunięcie wprowadzenia biokomponentów z 1 stycznia na 1 lipca 2003 roku.

- Najlepsze samochody produkują Niemcy. Dlatego może warto wprowadzić rozwiązania niemieckie - powiedział w radiowej "Trójce" Donald Tusk, wicemarszałek Sejmu z PO. W Niemczech natomiast, podobnie jak w Czechach, kierowcy mają możliwość wyboru i sami decydują, czy chcą jeździć na biopaliwie czy na benzynie tradycyjnej. Niższa o 1 proc. jest także zawartość w paliwie bioetanolu.

Janusz Lewandowski, poseł PO, stwierdził, że jego klub starał się znaleźć rozwiązanie między lobby producentów biokomponentów, a lobby producentów paliw nie przygotowanych na produkcję tego typu paliw.

- Uważaliśmy, że poprawki Senatu są lepsze dla konsumentów niż propozycje Sejmu. Ale okazało się, że jesteśmy w tym osamotnieni - stwierdził Lewandowski.

Podobała mu się również poprawka dająca kierowcom wybór w rodzaju tankowanego paliwa. Nikt nie przedstawił jednak rozsądnego rozwiązania, jak wprowadzić to w życie. Co ciekawe, jego klubowy kolega z Platformy, Adam Grada stwierdził, że wybór rodzaju paliwa wprowadziłby tylko niepotrzebny bałagan na stacjach.

Wątpliwości nie mieli posłowie SLD, którzy w pełni poparli pomysł koalicyjnego partnera z PSL. Zdaniem Andrzeja Różańskiego, posła SLD, "uszlachetnianie" paliw biokomponentami jest szansą na rozwój jednego z segmentów produkcji rolnej. Natomiast propozycja wyboru w rodzaju paliwa mogłaby wprowadzić tylko zamęt na rynku i niepotrzebne koszty dystrybutorów.

Producenci i dealerzy samochodów m.in. Forda i Opla wciąż sprzeciwiają się przyjętym przez Sejm przepisom. Ich zdaniem taka ilość biokomponentów w paliwie spowoduje niszczenie silników, pomp paliwowych, zatykanie się przewodów paliwowych oraz zmniejszenie osiągów pojazdów. Zapowiadają, że zmianie ulegną przepisy gwarancji na użytkowanie pojazdów.

Z kolei producenci paliw, zarówno PKN Orlen, jak i Rafineria Gdańska, ostrzegają, że wprowadzenie w życie przyjętych przez Sejm przepisów może spowodować wzrost cen paliw nawet o 10 proc.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (44)

  • Bioethanol

    roznicy w chemicznej formule nie ma zadnej. Bioethanol to po prostu ethanol, ktory jest produkowany z odnawialnych zrodel takich jak drewno, ziemniaki, buraki, groch, zboza tudziez trawa.
    Ethanol uzyskiwany z szlachetnieszych owocow w celach konsumpcyjnych nie jest wedlug tej klasyfikacji uznawany jako bioetanol lecz po prostu jako etanol (proste, nie prawda ...)
    Eby cos moglo byc (bio)etanolem nusi zawierac 99.99% alkoholu (zawarta w ethanolu woda musi byc odciagnieta)

    Ponizsze zostalo zerzniete z Dokumentu EU 07/2001 PE Nr. 297.566 Luty 2001

    Zalety Bioethanolu
    - mniejsza ilosc CO2
    - wyzsza liczba Oktanowa
    - mniejsza zawartosc pylow na skutek spalania (sadzy)
    - mnieszy sklonnosc do tworzenia ozonu
    - brak siarki
    - biologicznie redukowalny (rozkladalny)
    - dostosowane do ethanolu samochodu osiagaja wyzsza sprawnosc
    - wyzsza odpornosc na spalanie stukowe uzyskiwalna za pomoca mniejszych kosztow

    Wady Bioethanolu
    - niska liczba cetanowa powoduje brak mozliwosci uzycia w silnika diesla
    - latwa parowalnosc m.in. powoduje problemy z zaplonem podczas chlodow
    - podczas spalania powstaje wiecej Acetylaldehydu ale za to mniej Formaldehydu
    - mniejsza zdolnosc smarowania (wspomaga tym samym korozje)
    - podczas spalania czystego Erthanolu powstaje niewidzialny plomien, co powoduje problemy z bezpieczenstwem
    - reagujacy ethanol z powierzchnia starszych katalizatorow powoduje powstanie zapachu octu

    • 0 0

  • Propozycja dla PSL ! ! !

    No tak: do benzyn - 4,5 % bioetanolu - OK
    - do diesli - olej rzepakowy - OK - niech maja...
    A do LPG ?? Panowie z PSL ! co z LPG ???
    Proponuje, aby rzad wprowadzil obowiazek
    dodawania 10% SMRODU Z OBORY do LPG -
    to przeciez kolejne setki tysiecy miejsc pracy
    dla rolnikow...

    • 0 0

  • Przyzwyczaic silnik ? IDIOTYZM !

    Ktos, kto wogole uzywa takiego terminu jak "przyzwyczaic silnik" od razu daje swiadectwo temu, ze kompletnie nie zna sie na samochodach. Ci ludzie kompletnie nie maja pojecia o mechanice !!! Przeciez to jest niedopuszczalne zmuszac uzytkownikow samochodow do niszczenia swoich pojazdow ! Nie dziwie sie producentom, ktorzy zapowiedzieli zmiany w warunkach gwarancji na swoje samochody !

    • 0 0

  • Ciekawe....

    To interesujące że po przeczytaniu tego zaczynam wątpić że propaganda z czasów niedawnego PRL
    nie odeszła bezpowrotnie.
    Ludzie......!!! poczytajcie troszkę....o źródłach odnawialnych....
    Ale projekt ustawy jest stekiem bzdur i przyszłej korupcji....to fakt niezaprzeczalny.
    Proponuję też przeczytać

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane