• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biurowiec zamiast hali dla maszyn? Pomysł radnych dzielnicy

Michał Brancewicz
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (275)
Zdaniem rady dzielnicy ta część Oruni zmienia się, dlatego błędem jest lokowanie tam kolejnego obiektu przemysłowego, jakim ma być hala do remontu maszyn kolejowych. Zdaniem rady dzielnicy ta część Oruni zmienia się, dlatego błędem jest lokowanie tam kolejnego obiektu przemysłowego, jakim ma być hala do remontu maszyn kolejowych.

Radni dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce są przeciwni budowie dużej hali dla PKP PLK, gdzie będą remontowane maszyny kolejowe. Według jej przedstawicieli, miasto mogłoby się zamienić z kolejarzami na grunty. W miejscu hali mógłby w przyszłości stanąć np. biurowiec.



O zaawansowanych planach budowy na OruniMapka hali o powierzchni ponad 11 tys. m kw., która będzie miała 150 m długości i 75 m szerokości, pisaliśmy dwa tygodnie temu.

Tak ma wyglądać planowana hala do remontu maszyn, która powstanie na Oruni. Tak ma wyglądać planowana hala do remontu maszyn, która powstanie na Oruni.

Biurowiec czy hala dla maszyn, co lepiej się sprawdzi w tym miejscu?

Ten pomysł od dawna nie podoba się radnym dzielnicy Orunia. 30 stycznia wyrazili swój sprzeciw w formie uchwały z uzasadnieniem.

- Miasto powinno pomyśleć o odzyskaniu tego terenu. Przecież znajduje się on kilometr od ścisłego centrum Gdańska, a ta część dzielnicy powoli się zmienia - mówi Bartosz Łabuda, przewodniczący rady dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

Zmiany na terenach wzdłuż Traktu św. Wojciecha



Pewne oznaki zmian już się pojawiają. Po drugiej stronie torów, przy Trakcie św. Wojciecha, blisko BP, zniknęły poprzemysłowe hale.

Na terenie dawnej fabryki ZREMB ma powstać nowy obiekt, do którego przeniesie się kilka wydziałów Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ.

Część sądu przeniesie się do ZREMB-u Część sądu przeniesie się do ZREMB-u

Swoją ziemię ma tam również deweloper Invest Komfort, który specjalizuje się w budownictwie mieszkaniowym.

Tymczasem, według radnych dzielnicowych, postawienie wielkiej hali dla maszyn kolejowych zahamuje te zmiany.

Propozycja rady dzielnicy: centrum biurowe zamiast hali maszyn



Jej członkowie mają swoją wizję na wykorzystanie tego terenu.

- Gdańsk mógłby się zamienić na grunty miejskie zlokalizowane między Trasą Sucharskiego a ul. Ku UjściuMapka. Tam są tereny stricte przemysłowe i podobna infrastruktura kolejowa - przekonuje Bartosz Łabuda. - Gdyby tak się stało, to jednym z naszych pomysłów jest stworzenie w tym miejscu centrum biurowego zamiast hali. Skoro mogło ono powstać w Oliwie, blisko torów, to tutaj też nie powinno być przeszkód.

Węzeł Czerwony Most - wizja sprzed dekad



Teren, na którym planowana jest budowa hali, nie ma miejscowego planu określającego, w jakim kierunku ma się rozwijać ten obszar miasta. Co ciekawe, prace nad jego opracowaniem zaczęły się już w 2010 roku, ale dotąd nie zakończyły. Wynika to zapewne z tego początkowo planowano w tym miejscu stworzenie ogromnego węzła przesiadkowego Czerwony Most. Dziś już jednak wiadomo, że ten obiekt nigdy nie powstanie.

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Miejsca

Opinie (275) 6 zablokowanych

  • Słabe te komentarze i o niczym. A miasto Gdańsk fabryką!

    Typowe komentarze ludzi, którzy nie potrafią czytać ze zrozumieniem. Czepiają się biurowca bo korki, bo beton, bo brak zieleni. A pracownicy tak wielkiej hali, korków nie stworzą? Hala remontowa to jakieś wyjątkowe dzieło architektoniczne, które w dodatku może powstać bez ingerencji w przyrodę? A może by tak pomyśleć szerzej Drogi Czytelniku? Skoro są miejsca lepsze dla rozwoju przemysłu w Gdańsku, a są, to czemu ich tam nie przenieść? Strefy miejskie pozostawić dla rozwoju miasta, zabudowy mieszkalnej, w tym dróg, parków, terenów rekreacyjnych, miejsc atrakcyjnych dla Gdańszczan. To nie o sam biurowiec chodzi w tym artykule, czego czepia się ogół komentujących. Nie o deweloperów. Poza komfortem mieszkańców tej dzielnicy chodzi też o wizerunek miasta. W jakim miejscu na świecie stawia się hale produkcyjne w pobliżu historycznej części miasta, projektuje się brzydotę, mnoży smród w centralnych rejonach miasta? Ludzi zaś, wysiedla się na peryferyjne dzielnice tworząc dla nich nowe osiedla z dala od wszystkiego. Ba, budowane przez tych samych deweloperów, którzy przecież są fe! Miasto tętniące życiem musi się rozwijać, ale oby ten rozwój był odpowiednio planowany z korzyścią dla miasta i jego mieszkańców.

    • 6 9

  • Invest Komfort ma działkę obok, dlatego całe to zamieszanie.

    • 11 3

  • Jeszcze jeden kwiatek (1)

    Niedawno przeszła prawie bez echa skandaliczna sprawa ponownego wyrzucenia do kosza wniosku na
    finansowanie budowy drugiego (!!!) toru kolejowego na odcinku od Wejherowa do Słupska. To jest linia o znaczeniu krajowym, nr 202! Horror! Sowieci zwinęli jeden tor jako wojenny łup po IIWŚ, bo ... ? Bo zbudował go cesarz Niemiec jeszcze w XIX wieku? To miała być przecież Polska, polska ziemia, a nie wraża. Okazuje się, że PIS dziś traktuje Pomorze jak niesławni Sowieci, bo ma inne zachcianki, jakieś wille sobie kupuje, a projekt jest gotowy. No cóż. Prezes nie lubi Pomorza i to ma być całe uzasadnienie nieinwestowania na Pomorzu. Brawo ONI ?

    • 4 5

    • Przecież ile pieniędzy Państwo sypie?
      Obwodnice, nowe trasy, rozbudowy portów przeładunkowych itd.
      A miasto co? Nikomu niepotrzebne ECS, stadiony itp.

      • 1 0

  • Bzdura. Już nie można tam dojechać i stamtąd wyjechać w godzinach szczytu! (1)

    To co dopiero będzie jak pojawi się tam biurowiec czy mieszkania? Pan Łabuda za daleko pofrunął- czy widział jak wielki jest ruch przy tych biurowcach w Oliwie i to przy trzech pasach ruchu? Żeby dojechać na Orunię (a właściwie Stare Szkoty) z północnych dzielnic Gdańska to trzeba będzie przebić się przez Śródmieście- centrum- Gdańska! A przy obecnych preferencjach władz Gdańska i Oli to lada moment przed dworcem w Gdańsku zniknie jeden pas ruchu który zostanie zmieniony na ścieżkę rowerową. Słabe to, panie Łabuda- tereny te są mocno przemysłowe i obszar węzła kolejowego. Co za różnica czy ludzie do pracy na Starych Szkotach będą jezdzić do hali remontowej czy do biur? Czy panu chodzi o prestiż? Przy hali też zresztą będą biura. A ludzie bez względu na wykonywany zawód też muszą pracować i zarabiać.

    • 5 3

    • Głupota! Miasto musi się rozwijać tylko trzeba znaleźć dobre rozwiązania. Łatwo się mówi komuś kto nie musi sąsiadować z obrazkiem koszmarnych zabudowań za oknem, które w dodatku powodują hałas, syf i na pewno wizytówką miasta nie są. Problem jest to, że buduje się mnóstwo osiedli w różnych częściach miasta, które nie są dobrze skomunikowane. Potem cała sypialnia Gdańska zjeżdza do centrum i jest problem bo korki. Rozbudowuje się południowe dzielnice, a na tereny przyległe do centrum nie ma pomysłu, leżą odłogiem i straszą. Może trzeba byłoby pochylić się nad problemem komunikacji i infrastruktury drogowej. Pokupują tacy mądrzy, piękne, nowe mieszkania hen hen daleko, a potem zastanawiają się jak dojechać do centrum. To wy tworzycie te korki w mieście klienci deweloperów! Dzielnice nie cieszące się sławą, przyległe do centrum Gdańska, wiecznie pod butem rządzących, spychane na margines bo stale ciągnie się za nimi smród dawnej złej opinii. Nigdy nie staną się wizytówką miasta, a powinny bo są tuż za rogiem. Nie problem w radnych dzielnicy bo oni lepiej wiedzą drogi Panie z jakimi problemami mierzy się dana dzielnica i mieszkańcy. Pana głos wpisuje się za to bardzo w retorykę obecnych Włodarzy. Kompletny brak zrozumienia lokalsów bo tym na południu zrobi się ku ku. Gracie do innych bramek Panowie. Gdyby Pan miał pod nosem kolej, zamknięte szlabany, masę firm straszydeł, rozwój przemysłu, spychanie patologii i stłoczenie jej na jednym, małym terenie w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej to może inaczej by Pan na to spojrzał. Różne spojrzenia bo różne potrzeby. Boli jednak fakt, że miasto pozostawia mnóstwo pustych plam na mapie Gdańska w okolicach Oruni, opływu Motławy, Olszynki, a jedyny pomysł to wtłoczenie tam kolejnych koszmarków zamiast wzorem miast zachodnich zrobić z nich perełkę. Bo przykro mi,ale do Pana na te cudowne, pobudowane przez deweloperów osiedla turysta raczej nie zawita. A tutaj spojrzy i stwierdzi, że Polacy to jednak głupi naród

      • 0 0

  • Biurowiec w tym miejscu nie ma sensu. Bokiem tego terenu będą szły na nasypie tory PKM, więc i tak ten teren będzie odcięty od reszty. Jedyna logiczna tam funkcja to działalność związana z koleją.

    • 9 1

  • Spółka z ogromną odpowiedzialnością.

    Widać deweloper działa, prawda radni?

    • 7 1

  • Za dużo jest urzędników, większość należy

    wywalić na bruczek. Skarb państwa odetchnie.

    • 6 1

  • Na dwoje babka wróżyła. Radni częściowo mają rację, bo rzeczywiście centrum miasta blisko i warto rozwijać funkcje miejskie, ale

    ten planowany zakład to tak naprawdę rozbudowa PPMT, które ma tam swoją siedzibę i pokaźną infrastrukturę niezbędną do obsługi pojazdów kolejowych, której nikt nigdy nie zlikwiduje ani nie przeniesie z uwagi na koszty. Dla nich budowa zakładu w odległej lokalizacji byłby to tylko dodatkowy kłopot organizacyjny oraz wyższe koszty działalności, co należy brać pod uwagę w całym rachunku.

    • 6 1

  • Chciałam tylko zauważyć ze obecnie dojazd w te okolice jest fatalny- albo przez Orunię równą i przejazd kolejowy który jest wiecznie zamknięty albo przez dolna bramę gdzie ruch jest naprzemienny. W dodatku nowy przejazd starym nasypem kolejowym nie zostanie zrealizowany. Litości.

    • 2 1

  • Developer i radni i lobby

    Ciekawe ile maja obiecane radni aby cena ziemii i przyszlych mieszkan dl Invest Komfortu wzrosla. To tak oczywiste ze az boli. Ponownie schemat dziala tak samo. Developer kupuje dzialke potem lobbuje obiecuje kase dla tych co uchwala zmiane zagospodarowania na mieszkaniowa. I kaska znowu plynie Orunia to wlasnie tereny przemyslowe od dawna. Developer niech poszuka mieszkan poza centrum tak bedzie lepiej. Sypialnie z dobrym dojazdem niech lromuje ale tedy bedzie dlugo czekal na zwrot inwestycji

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane