• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błąd projektowy powodem odkształcenia torów tramwajowych

Maciej Naskręt
8 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Od kilku dni tramwaje zwalniają na ul. Siennickiej w Gdańsku do 5 km/h. Powód? Na skutek wysokich temperatur odkształciły się ułożone w zeszłym roku tory. Wygląda to na błąd projektowy.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Od roku w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku trwa przebudowa linii tramwajowej. Prace toczą się na odcinku między ul. Elbląską a ul. Wosia Budzysza. W sumie wymienianych jest ok. 2,5 km toru. Do grudnia 2014 r. udało się wymienić lwią część torowiska, dzięki czemu tramwaje wróciły na trasę z centrum do pętli Przeróbka.

Przez pół roku wydawało się, że torowisko zostało ułożone wzorowo, ale po ostatnich gorących dniach tory zaczęły się wyginać. Usterka pojawiła się za przystankiem Głęboka w kierunku centrum, w miejscu, gdzie kończy się wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Po wygięciu się szyn tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h.

Z naszych ustaleń wynika, że to efekt niezastosowania dylatacji między torowiskiem z tłuczniem a torowiskiem osadzonym w betonie. Co gorsza, podobne odkształcenie jest widoczne także na torze w kierunku Przeróbki.

Przypomnijmy, że inwestorem remontu torowiska są Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł. Prace mają zakończyć się we wrześniu tego roku. Zaawansowanie prac obecnie to ponad 70 proc.

W nocy z poniedziałku na wtorek zostanie wykonana naprawa doraźna odkształconych torów.

- Pozwoli ona na kontynuowanie komunikacji tramwajowej w tym rejonie. Nadal jest to plac budowy i prace nie zostały tam odebrane. Termin i sposób naprawy docelowej torów jest obecnie konsultowany - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.



Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej.
Modernizowana 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce to przedsięwzięcie prowadzone w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku etap III c.

Inwestycja zapewnić ma nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn. Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Zmiany w ruchu na Długich Ogrodach

W związku z rozpoczęciem prac przy prawej jezdni ulicy Siennickiej od 10 czerwca od godziny 11 nastąpi zmiana w organizacji ruchu na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Stary Dwór. Kierowcy będą poruszać się lewą jezdnią w kierunku do Elbląskiej - objazdy poprowadzone zostaną ulicami: Głęboką i Wiesława - w załączeniu schemat organizacji ruchu. Utrudnienia potrwają do końca lipca.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • (3)

    Czy tramwaje moga jezdzic po torowisku ktore nie przeszlo odbioru?tak pytam tylko...

    • 28 0

    • (2)

      Był tzw. odbiór ekspoatacyjny i dopuszczenie do ruchu.

      • 4 1

      • czyli odbiór był niewystarczający (1)

        zgodnie pewnie z procedurami a i tak du*a blada...

        • 1 1

        • film Zmiennicy

          Mowi wam to cos?
          Byla tam scena prostowania szyn. Niech urzedasy teraz skacza i prostuja.

          • 1 1

  • no cóż , torów na codzień sie raczej nie projektuje, stąd ten błąd

    • 5 10

  • (2)

    Co się dziwicie? Projekty robią studenci.wszyscy dobrzy specjaliści już wyjechali z kraju.

    • 17 3

    • Nie wyjechali (1)

      Jednakże studenci robią projekty, a specjaliści się tylko podpisują.
      Jest to dość częsta praktyka, bo tak biura projektowe więcej mogą projektów zrobić. Gdyby były one jeszcze sprawdzane, ale nie po co student da radę.

      I tak w każdej branży, przecież student jest tańszy.

      • 9 0

      • Jak do tego dodamy "nowych fachowców" nad realizacją po "marketing i zarządzanie".

        To mamy pełne wytłumaczenie skali problemów które dopiero się zaczną. Wymierają fachowcy praktycy, którzy poprawiali wypociny projektantów na placu budowy. Kiedyś tramwaje stukały na stykach, ale kompensatory zmniejszał rozszerzalność liniową. Teraz po prostu szyny się "wygły".

        • 7 0

  • W T F ? (2)

    Nie no płakać się chce jak na to patrzę :(.
    Czy to jakaś kpina? Nowe tory i przy 25 stopniach wyginają się??
    Mam nadzieję że ktoś wyciągnie za to konsekwencje i następnym razem zrobią raz a dobrze. Czy u nas w PL zawsze trzeba robić wszystko 2 razy?? ŻAAL!

    • 25 1

    • Słaby nadzór ze strony Zamawiającego, wykonawca tez do uczciwych nie należy...

      • 9 0

    • A czy wszyscy specjaliści na tym forum mieli w szkole fizykę? O rozprezaniu toru to juz na pewno nikt nie słyszał

      • 1 3

  • Eeeeee

    Układali tory jak było zimno, a teraz wielkie zdziwienie. Oczywiście "inżyniery" nie znają pojęcia rozszerzalności temperaturowej.

    • 19 0

  • A miały się wygiąć

    po 1 maja....

    • 3 0

  • co się dzieje ? to już jest jakaś plaga ! (1)

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Znowu-wolniej-na-nowej-trasie-tramwajowej-n61087.html

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Naprawa-torow-z-Chelmu-na-Lostowice-Wstrzymany-ruch-tramwajow-n60004.html

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Znowu-problemy-z-szynami-na-nowej-trasie-z-Chelmu-na-Lostowice-n58494.html

    • 16 0

    • To totalna FUSZERKA i wyrzucanie pieniędzy

      kto za to wszystko odpowiada ???

      • 6 0

  • budyń

    były budyniowe, ot i co!!!

    • 5 3

  • Budimex ...

    i wszystko jasne ....

    • 23 0

  • Aż strach pomyśleć, że z Moreny do przystanku PKMki Brętowo (czy jakoś tam) tramwaje pojadą po wiadukcie (2)

    ...tak na wszelki wypadek, z czystej ostrożności, nie skorzystam z tego połączenia. Tramwaje na prostych odcinkach wypadają z szyn a co będzie jak się coś stanie na wysokości????

    • 26 4

    • Stanie na wysokości zadania.

      • 2 0

    • Torowisko na estakadzie jest innej konstrukcji a przed nią bedą przyrządy wyrównawcze wiec chyba możesz zaryzykować. Pozdrawiam

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane