• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blokada Zalewu zła dla A1

Maciej Sandecki
5 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Tego lata znowu nie będzie można pływać z Zalewu Wiślanego na pełne morze, bo negocjacje z Rosjanami utknęły w martwym punkcie. Na blokadzie polskie firmy tracą miliony - zniechęcony właściciel Żeglugi Gdańskiej sprzedał statki, które kursowały do Kaliningradu.

Rok temu Rosjanie zabronili pływać polskim statkom po ich stronie Zalewu Wiślanego i przez Cieśninę Pilawską na pełne morze. Zażądali zawarcia nowej umowy regulującej żeglugę, bo stara - podpisana jeszcze w 1946 r. przez Stalina - przestała ich zdaniem obowiązywać, gdy weszliśmy do Unii Europejskiej. Ówczesny rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych Andrzej Sadoś zapewniał, że żegluga zostanie szybko wznowiona: - Pani minister Anna Fotyga pochodzi z Trójmiasta, zna dobrze to zagadnienie i traktuje je poważnie.

Tymczasem negocjacje z Rosjanami nie posunęły się do przodu. Jesienią Federacja Rosyjska przedstawiła Polsce dwa projekty nowej umowy dotyczącej Zalewu. Oba zostały odrzucone przez nasz MSZ - bo nie przewidują możliwości żeglugi przez statki państw trzecich. Na blokadzie Zalewu cierpią jednak głównie polskie firmy: Żegluga Gdańska, której pasażerskie statki kursowały z Gdańska i Elbląga do Kaliningradu, straciła już ponad 2 mln zł.

- Straciliśmy nie tylko pieniądze, ale coś bardziej wartościowego: kontrahentów, głównie polskie i niemieckie biura podróży, z którymi współpracowaliśmy od 15 lat - mówi Jerzy Latała, prezes ŻG. - Tego nie da się odzyskać, bo nad zaufaniem do partnera pracuje się wyjątkowo długo.

Żegluga Gdańska wycofała swoje statki z Zalewu: dwa z nich już sprzedała, na trzy wodoloty szuka kupców.

750 tys. zł na blokadzie stracił elbląski port. To pieniądze, które zarobiłby tylko na opłatach portowych ze statków pasażerskich i barek wożących towary z Kaliningradu do Elbląga.

- Otrzymaliśmy ostatnio propozycję sprowadzania z Rosji i składowania w naszym porcie kruszywa potrzebnego do budowy autostrady A1 - mówi dyrektor portu Julian Kołtoński. - Dla budowniczych tej trasy byłby to złoty interes, bo rosyjskie kruszywo transportowane morzem jest najtańsze. Niestety, nic z tego pewnie nie wyjdzie.

Około miliona straciły też firmy, które przez lata importowały z Rosji węgiel - tyle samo ich rosyjscy kontrahenci. Prezydent Elbląga, wojewoda i marszałek warmińsko-mazurski oraz przedsiębiorcy napisali już kilkanaście monitów do rządu z prośbą o szybkie załatwienie sprawy.

- Wszyscy błagają o interwencję, ale nie otrzymujemy żadnej odpowiedzi, po prostu ręce opadają - mówi Kołtoński.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • "Możemy się nie kochać, nawet możemy się nie znosić, ale...winniśmy się szanować i dbać o swoje interesy"
    pouczył soliter żywiciela :-P

    • 0 0

  • niech zapłacą w rosji komu trzeba i statki będą pływać :)

    • 0 0

  • Baja

    "...Bodajże w kwietniu tego roku Fotyga została zaproszona przez ruskich...i nie pojechała, mętnie się potem tłumacząc..."

    Pewnie zaproszenie było podpuchą. Chodziło o to, by Rosjanie mogli potem wzdychać w rozmowach z zachodnimi dyplomatami: "my się tak staramy, zapraszamy ich na rozmowy-ale nie można się z nimi dogadać. Polski szlachcic zawsze musi się kłócić, jątrzyć i narzucać innym swoje zdanie".

    • 0 0

  • szlachcic,

    jeśli chcesz się tak mianować, to powinieneś wiedzieć, że to dość marne i żałosne wykręty....
    Jutro Jaruś miał jechać na Litwę i...nie pojedzie, bo...ma tyle ważnych obowiązków...lub może kot ma dyspepsję....
    Nie tłumacz gnojów, bo naprawdę NIE PRZYSTOI!

    • 0 0

  • platformy

    Historia zna przypadki ze statki przezucano ladem przeroznymi sposobami.
    Dlaczego nie wybudowac specjalnych platform do przeciagania statkow po ladzie. Zdaje sie ze wiekszosc problemow by znikla, koszty bylyby o wiele nizsze a i atrakcja turystyczna o wiele wieksza.

    • 0 0

  • Banda nierobów magistrackich NIC nie robi, by kraj stawał się

    n i e z a l e ż n y!Mierzeja JUZ DAWNO winna być przekopana!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane