• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blokada Zalewu zła dla A1

Maciej Sandecki
5 lipca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Tego lata znowu nie będzie można pływać z Zalewu Wiślanego na pełne morze, bo negocjacje z Rosjanami utknęły w martwym punkcie. Na blokadzie polskie firmy tracą miliony - zniechęcony właściciel Żeglugi Gdańskiej sprzedał statki, które kursowały do Kaliningradu.

Rok temu Rosjanie zabronili pływać polskim statkom po ich stronie Zalewu Wiślanego i przez Cieśninę Pilawską na pełne morze. Zażądali zawarcia nowej umowy regulującej żeglugę, bo stara - podpisana jeszcze w 1946 r. przez Stalina - przestała ich zdaniem obowiązywać, gdy weszliśmy do Unii Europejskiej. Ówczesny rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych Andrzej Sadoś zapewniał, że żegluga zostanie szybko wznowiona: - Pani minister Anna Fotyga pochodzi z Trójmiasta, zna dobrze to zagadnienie i traktuje je poważnie.

Tymczasem negocjacje z Rosjanami nie posunęły się do przodu. Jesienią Federacja Rosyjska przedstawiła Polsce dwa projekty nowej umowy dotyczącej Zalewu. Oba zostały odrzucone przez nasz MSZ - bo nie przewidują możliwości żeglugi przez statki państw trzecich. Na blokadzie Zalewu cierpią jednak głównie polskie firmy: Żegluga Gdańska, której pasażerskie statki kursowały z Gdańska i Elbląga do Kaliningradu, straciła już ponad 2 mln zł.

- Straciliśmy nie tylko pieniądze, ale coś bardziej wartościowego: kontrahentów, głównie polskie i niemieckie biura podróży, z którymi współpracowaliśmy od 15 lat - mówi Jerzy Latała, prezes ŻG. - Tego nie da się odzyskać, bo nad zaufaniem do partnera pracuje się wyjątkowo długo.

Żegluga Gdańska wycofała swoje statki z Zalewu: dwa z nich już sprzedała, na trzy wodoloty szuka kupców.

750 tys. zł na blokadzie stracił elbląski port. To pieniądze, które zarobiłby tylko na opłatach portowych ze statków pasażerskich i barek wożących towary z Kaliningradu do Elbląga.

- Otrzymaliśmy ostatnio propozycję sprowadzania z Rosji i składowania w naszym porcie kruszywa potrzebnego do budowy autostrady A1 - mówi dyrektor portu Julian Kołtoński. - Dla budowniczych tej trasy byłby to złoty interes, bo rosyjskie kruszywo transportowane morzem jest najtańsze. Niestety, nic z tego pewnie nie wyjdzie.

Około miliona straciły też firmy, które przez lata importowały z Rosji węgiel - tyle samo ich rosyjscy kontrahenci. Prezydent Elbląga, wojewoda i marszałek warmińsko-mazurski oraz przedsiębiorcy napisali już kilkanaście monitów do rządu z prośbą o szybkie załatwienie sprawy.

- Wszyscy błagają o interwencję, ale nie otrzymujemy żadnej odpowiedzi, po prostu ręce opadają - mówi Kołtoński.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (106) ponad 10 zablokowanych

  • ach ci rosjanie brawo rasputin i caryca katarzyna

    • 0 0

  • Nnnno, to się kręci dalej....

    Zalewski, jedyny ponoć sensowny facet w otoczeniu Fotygi, został zawieszony w prawach członka PiS, a Karski prowadzi postępowanie dyscyplinarne. Min. Spr. Zagr. w rozsypce, PIĘKNIE PiSdusie, Trybunał jak nic czeka....
    Gdy sobie przypomnieć czasy, kiedy najwięksi antagoniści potrafili usiąść do stła, podejść do płota i zwyczajnie się DOGADAĆ, to łezka się kręci. A problemy były takie, że łeb boli: ruskie wojsko w lasach do wyprowadzenia, z komuchami łagodnie się rozejść bez mordobicia, stworzyć nowy ustrój, "załapać się" do NATO i UE, napisać Konstytucję z rękami i nogami (co dziś najbardziej kole kaczorów), powołać instytucje demokratyczne jak TK, NBP i jeszcze parę. I to wszystko się udawało! Szkoda tylko, że kaczolandu nie przewidziano.....zapomnieli, że kandydat na szefa rządu powinien na wszelki wypadek przejść badania psychiatryczne.

    • 0 0

  • "nie wierzysz, spytaj W.-on je widzial."

    Widziałem tylko pewne umocnienia zasieki i zamaskowane miejsca, ponieważ nikt tam nie wejdzie z zewnątrz. Natomiast przy wódce można sie wiele dowiedzieć, zwłaszcza jak sie ma w towarzystwie ładne dziewczyny.
    Choć tak naprawdę nie radziłbym ci wypytywać, ja, a może nawet zwłaszcza człowiek z kontrwywiadu, z którym miałem przyjemność być na Syberii o mało doprowadziłby, ze pewnie nigdy byśmy stamtąd nie powrócili.

    • 0 0

  • "wszelki wypadek przejść badania psychiatryczne."

    Ja bym poszedł dalej, wszyscy głosujący powinni przejść.
    Bo największym świństwem jest jak wiesz zagłosować na PiS i uciec za granice.

    • 0 0

  • W

    To miales panie dzieju przezycia silosowe.Dzieki za dobre rady.Bez nich jednak,jako doswiadczonemu pilotowi orbisowskiemu nigdy mi nawet przez mysl nie przeszlo pytac o takie rzeczy.Najwyzej,gdie nachoditsja letnij dworiec,kak twaja familia,katoryj czas i tym podobne bzdury.Nie bylem widocznie taki odwazny(lekkomyslny)jak ty.

    • 0 0

  • (lekkomyslny)jak ty

    Powiem tak, to sport o stalowych nerwach.To wymaga myślenia, odwagi, doskonałej sprawności psycho-fizycznej oraz umiejętności kalkulowania ryzyka.
    A dlatego nigdy bym nie polecał osoba, które nie maja szczęścia.

    • 0 0

  • W; ),

    "Ja bym poszedł dalej, wszyscy głosujący powinni przejść."

    O to, to! Trafiłeś w samo sedno problemA.

    • 0 0

  • Przekopać

    Jak w tytule

    • 0 0

  • Studium Wykonalności dla inwestycji

    Studium Wykonalności dla inwestycji
    Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

    http://www.umgdy.gov.pl/pium/przetargi/podglad?id=21676

    • 0 0

  • dowcip taki sobie
    dobry dowcip jest wtedy kiedy wszyscy sie śmieją, nawet ofiary

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane