• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno zyska 4 tys. mieszkańców oraz trasę tramwajową

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (184)
  • Nowe osiedle, w którym mogą dominować mieszkania budowane przez miejskie TBS-y, powstanie na terenie dawnej oczyszczalni przy ul. Uczniowskiej oraz przyległych terenach.
  • Granicami planu objęty jest niezabudowany obszar dawnej oczyszczalni przy ul. Uczniowskiej oraz przyległe tereny, w tym złomowiec.
  • Granicami planu objęty jest niezabudowany obszar dawnej oczyszczalni przy ul. Uczniowskiej oraz przyległe tereny, w tym złomowiec.

Nawet 4 tys. osób będzie mogło zamieszkać w południowej części Brzeźna, w rejonie ul. UczniowskiejMapka. Przez tę ulicę pojedzie też tramwaj łączący al. Hallera i ul. Marynarki Polskiej. Na nowym osiedlu zaplanowano m.in. szkołę i przedszkole.



W jakiej formule powinny powstać osiedla na terenie miejskiej spółki?

Sporządzenie planu zagospodarowania "Brzeźno rejon ulic Uczniowskiej i Gdańskiej" to efekt uchwały Rady Miasta Gdańska podjętej w listopadzie 2020 r.

Teraz, po dwóch latach prac, Biuro Rozwoju Gdańska zaprezentowało koncepcję nowych ustaleń urbanistycznych.

Najważniejsze założenia planu dla obszaru dawnych osadników oczyszczalni ścieków oraz przyległych terenów zakładają:

  • nowe budynki mieszkalne i usługowe dla ok. 4 tys. nowych mieszkańców (w granicach całego planu; Brzeźno zamieszkuje obecnie ok. 11,4 tys. osób),
  • budynki nie wyższe niż pięć-sześć kondygnacji oraz dwie dominanty 40-metrowe (ok. 12 kondygnacji),
  • utworzenie placu miejskiego otoczonego zabudową mieszkaniową z frontami usługowymi w parterach oraz wspomnianymi wyżej dwiema dominantami,
  • rezerwę terenu pod budowę szkoły oraz przedszkola,
  • budowę dwutorowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Uczniowskiej, która połączy al. Hallera z ul. Marynarki Polskiej przez Letnicę (tzw. ul. Nową Muzyczną),
  • podłużne pasmo zieleni biegnące przez środek terenu inwestycyjnego, stanowiące element zielonego ringu wokół Brzeźna,
  • zachowanie terenów zadrzewionych przy ul. GdańskiejMapka oraz Kobieli (przy ogródkach działkowychMapka),
  • poprzeczne pasmo zieleni wzdłuż ul. Nowej Gdańskiej, która połączy Drogę Zieloną (al. Płażynskiego) z ul. Krasickiego w rejonie wiaduktu nad torami kolejowymi.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
  • Główne założenia koncepcji planu zagospodarowania.
  • Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem nowego wariantu (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.
  • Koncepcja planu - zabudowa do sześciu kondygnacji.
  • Koncepcja planu - zabudowa do pięciu kondygnacji.
  • Struktura własności gruntów w granicach planu.

Połączenia piesze poprowadzone korytarzami zieleni



Układ komunikacji pieszej oraz pieszo-rowerowej zakłada zarówno wykorzystanie istniejących dróg, wspomnianych terenów zieleni, jak i przedłużenie istniejącej osi kompozycyjnej osiedla ŁozyMapka do ul. Uczniowskiej przez wspomniany plac miejski.

- Ciąg pieszy jest kontynuowany w sąsiednim planie zagospodarowania i sięga Drogi Zielonej, gdzie mamy wstępnie uzgodnione z GZDiZ nowe przejście. Istnieje zatem szansa, że połączenie piesze będzie kontynuowane dalej, aż do kompleksu boisk Gedanii 1922Mapka - wyjaśniał podczas ostatniego posiedzenia Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Jarosław Wincek, projektant prowadzący plan dla Brzeźna w BRG.
  • Koncepcja układu zieleni i powiązań w oparciu o opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne.
  • Koncepcja planu - zieleń urządzona.
  • Koncepcja planu - zieleń ekologiczna i leśna.
  • Koncepcja planu - lokalizacja szkoły z zespołem boisk.
  • Koncepcja planu - lokalizacja przedszkola.

Kto zbuduje mieszkania przy ul. Uczniowskiej?



Największym właścicielem gruntów w granicach planu jest miejska spółka Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna.

Nie ma ona jeszcze sprecyzowanych założeń, w jakim modelu finansowym miałaby powstać nowa zabudowa.

- Sposób realizacji, czy to indywidualnie, czy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jest kwestią otwartą. Wymaga on podjęcia strategicznej decyzji Rady Miasta Gdańska i obecnie przedwcześnie o tym mówić - wyjaśniał na posiedzeniu komisji Wiesław Bielawski, członek zarządu GIWK, a wcześniej w latach 2002-2018 wiceprezydent ds. polityki przestrzennej.
Należy przy tym podkreślić, że GIWK jako spółka powołana - zgodnie z nazwą - do realizacji zadań związanych z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, nie prowadzi działalności deweloperskiej. Nie dysponuje odpowiednim doświadczeniem ani specjalistami w tej dziedzinie.

  • Koncepcja planu - kształtowanie zabudowy. Fronty usługowe pokrywają się z liniami zabudowy obowiązującymi, a więc obligatoryjnym miejscem lokalizacji ścian budynków.
  • Modelowy przekrój ul. Nowej Gdańskiej zgodnie z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej.
  • Modelowy przekrój ul. Uczniowskiej zgodnie z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej.

Sprzedaż mało realna, możliwa budowa mieszkań gminnych



To oznacza, że teren musiałby zostać sprzedany deweloperowi lub być oddany w zarząd innej miejskiej spółce specjalizującej się w budowie mieszkań np. TBS Motława, Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego czy Gdańska Infrastruktura Społeczna.

Scenariusz ze sprzedażą wydaje się obecnie najmniej korzystny i mało prawdopodobny. Oznaczałby wprawdzie jednorazowy "zastrzyk" gotówki (dla GIWK lub miasta), ale w żaden sposób nie rozwiązuje problemu niedoboru mieszkań komunalnych oraz TBS.

W sytuacji utrudnionego dostępu do kredytów hipotecznych, potencjalnego kryzysu na rynku nieruchomości oraz całkowitej klapy rządowego programu budowy mieszkań na wynajem przeznaczenie tak ogromnego terenu pod budownictwo gminne wydaje się zatem optymalnym kierunkiem zagospodarowania (taka propozycja wysunięta została również podczas posiedzenia komisji).

Nowe budynki TBS powstaną na Ujeścisku.180 mieszkań na wynajem Nowe budynki TBS powstaną na Ujeścisku.180 mieszkań na wynajem
  • Wzdłuż ul. Uczniowskiej planowane jest poprowadzenie trasy tramwajowej do Letnicy i dalej ul. Marynarki Polskiej.
  • Pomiędzy salonami samochodowymi planowana jest realizacja powiązania pieszego w kierunku boisk Gedanii 1922.
  • Zadrzewiony teren w granicach planu objęty ochroną przed zabudową.
  • Obecny wygląd terenu należącego do miejskiej spółki GIWK.
  • Obecny wygląd terenu należącego do miejskiej spółki GIWK.

Plan zagospodarowania jeszcze przed wyłożeniem



Etap koncepcji planu zagospodarowania oznacza, że nie jest to jeszcze ostateczna wersja dokumentu. Możliwe są daleko idące zmiany w toku dalszych uzgodnień z różnymi podmiotami oraz w wyniku decyzji politycznych.

Gotowy projekt planu poznamy najwcześniej za kilka-kilkanaście miesięcy, a jego wyłożenie będzie ustawowo wymagało przeprowadzenia dyskusji publicznej oraz wskazania terminu na zgłaszanie uwag przez mieszkańców.

Był Supersam, będzie 4-piętrowy budynek Był Supersam, będzie 4-piętrowy budynek
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (184) 5 zablokowanych

  • Minuty od plaży a ci o TBS-ach gadają. (1)

    Tu wszystko od d**y strony, co za i**otyzm. TBS to w kowalach albo za Pruszczem dzbany.

    • 17 3

    • Kolejny zwolennik chatek kopulatek. Mieszkańcy mają mieszkać na śmietnisku, żeby spekulanci mogli wynajmować mieszkania? A potem codzienne korki do miasta, bo nawet przedszkoli czy szkół nie ma na Szadółkach, a są tam, gdzie nie ma mieszkańców, czyli właśnie m.in. w Brzeźnie.

      • 2 7

  • No dobrze, no to gdzie my się teraz z naszym piwkiem i fotelikiem z demobilu podziejemy?

    Podpisano: żurki i żulki.

    • 2 2

  • Pamiętam jak była tam oczyszczalnia ścieków (6)

    W basenach otwartych zalegały fekalia.
    Ciekawe czy tam gleba jest jeszcze skażona?

    • 13 3

    • Wbrew pozorom fekalia nie skażają gleby (3)

      To wsad organiczny, biodegradowalny ;) nie śmierdzi po latach bardziej niż rolnice pola, na których powstało wszystko na zachód i południe od Chełmu ;)

      • 2 0

      • To mnie uspokoiłeś (1)

        Bombelki będą mogły ryć w ziemi do woli

        • 2 0

        • Możliwe,w NP ostatnio plac zabaw zrobili na byłym cmentarzu ,przy aktualnie czynnym cmentarzu,wybrakowany.Bez huśtawek i innych przyrządów bo nie można za głęboko kopać.Za to bardzo kosztowny.

          • 1 0

      • Ale ludzie wlewają do zlewu różne rzeczy i chemikalia.

        • 0 0

    • Zazdrosc, nie stac cie na mieszkanie nawet w bylej oczyszczalni

      • 0 0

    • Prawda

      A jako ciekawostka , tam dalej pod tym pustym placem płyną ścieki nie pamiętam średnicy kanału ale słychać i czuć jak się spaceruje

      • 0 0

  • Tragedia

    Współczuję...

    • 8 3

  • ciąg dalszy (1)

    Gdańszczanin 21 wieku - chów klatkowy. Daliście sobie wmówić, że ludzie upchani w 40-metrowych klitkach na 30-letni kredyt to pełnia szczęścia. A że stanie w korkach to część życia w mieście. Dalej głosujcie na tych samych.

    • 27 8

    • ciekawe czy "ci inni" zadbają o komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych, rowerzystów i odpowiednią jakość serwisu SKM

      i częstotliwość połączeń tramwajowych?

      • 1 1

  • (8)

    1. Patrząc na obecne uwarunkowania gospodarcze projekt mało realny
    2. Zwiększenie liczby mieszkańców Brzeźna o około 35% bez inwestycji drogowych to jakiś absurd.
    3. Połączenie marynarki i Hallera to już na starcie linia niewydolna, bo będzie musiała obsłużyć nowa Legnicę i to nowe Brzeźno

    • 17 5

    • (7)

      Nowa atostrada tuż obok, ale już Jansuze zrosnięci z autami twierdzą, że trzeba 10 pasów.

      • 3 5

      • (6)

        Ta nowa autostrada stoi już teraz codziennie w godzinach szczytu od tunelu to Jana Pawła. No ale zaklinaj dalej rzeczywistosc. Tak, wraz ze wzrostem mieszkańców rośnie liczba aut a system drogowy dolnego tarasu jest oparty na rozwiązaniach z lat 70. No ale lepiej zamykać oczka i bełkotać o januszach

        • 6 2

        • (5)

          Dodamy sto pasów i już problem zniknie? Właśnie ta autostrada najlepiej pokazuje, że budowa dróg jest kompletnym wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Lepiej zbudować tramwaj albo kolej, gdzie przy częstotliwości co 3-4 minuty można przewieźć kilkadziesiąt tysięcy ludzi w godzinach szczytu. Do tego przy mniejszej zajętości terenu i braku spalin.

          • 4 3

          • (3)

            Zgadzam się w zupełności ale gdzie w Gdańsku, może poza ścisłym centrum w godzinach szczytu kursuje jakaś komunikacja miejska co 3-4 min?
            Ps. Przy 100 pasach problem nie zniknie ale jeśli 3 pasy w ciągu kilku lat już się zablokowały to może w końcu ktoś w urzędzie by pomyślał że każde miasto ma swoje granice wydolności i rozbudowy, Gdańsk już się krztusi i żaden tramwaj nie pomoże

            • 7 2

            • Entymie złoty, na odcinku od dworca PKP w Gdańsku co najmniej do Opery (2)

              tramwaje kilku linii zapewniają połączenie co 3-4 minuty w godzinach szczytu. Równolegle do tego masz SKM kursującą w godzinach szczytu co 7,5 minuty, która mogłaby zapewnić bez większych nakładów połączenie co 5 minut lub nawet częściej. Wśród urzędników Gdańska jest wiele osób rozumiejących sens postawienia na transport zbiorowy, z większym trudem niestety przebija się wśród nich i wielu mieszkańców (takich jak ty) pomysł na zwiększenie roli rowerów w zaspokajaniu codziennych potrzeb mobilności, Za rok powinien hulać system MEVO 2.0, który, jeśli nie będzie miał problemów organizacyjno - finansowych może doprowadzić do rewolucji w sposobach myślenia o rozwiązaniach problemów komunikacyjnych mieszkańców naszego miasta.

              • 0 6

              • Jasne mewo, rowery, wrotki, hulajnogi wasz urzędniczy święty gral a życie gdzieś przebiega z dala od waszej urzędniczej bańki i tylko my mieszkańcy znów nie nadążamy i nie rozumiemy postępu, nara bo szkoda czasu.
                Ps. Przecież napisałem wyżej że w godzinach szczytu na głównej arterii może i komunikacja co 3-4 min więc proszę mi tego nie tłumaczyć

                • 4 0

              • Hulać Mevo?

                Siostro, pacjent majaczy...

                • 0 0

          • Nie kolego.

            To pokazuje, że budowa a potem niedokańczanie dróg jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Przypominam, że Płażyńskiego miała się łączyć z Hynka, a nie z Czarnym Dworem. Czarny Dwór nie jest ulicą, która może obsłużyć ruch z wylotu/wlotu do/z tunelu! To pokazuje też gdzie ludzie mają potrzeby dojazdu i nie jest to wbrew życzeniom władz centrum miasta, a dzielnice dolnego tarasu, które obecnie robią za tranzytówki.

            A ten tramwaj to skąd miałby być? Ze Świbna? Przejazdowa? Może Elbląga? Nawet nie wiesz ile ludzi codziennie dojeżdża tu do pracy z tamtych okolic.

            • 1 0

  • Bujdy

    Tylko budownictwo komunalne doda mieszkańców. Budownictwo deweloperskie oznacza multum pustych mieszkań, częściowo wynajmowanych krótkoterminowo. Sxykuje się kolejna mieszkaniowa bezludna dzielnica.

    • 9 3

  • Ooo p. Bielawski nadal we wladzach. Jak to twierdzil klasyk, ustroj sie zmieni, a ci sami ludzie nadal w komisjach, mozna dodac na dobrych stolkach.Tluste koty zawsze spadaja na 4 lapy. Co do Brzezna zycze, zeby pozostalo nadal zielone i raczej kameralne.

    • 13 0

  • Drogi i hałas (2)

    Mieszkam w Sopocie i od kilku lat staram się nie przemieszczać samochodem bo ten paraliż w pasie nadmorskim bez dróg i całym Przymorzem to koszmar!!! Już brakuje dróg i rozwiązań a to dopiero pogłębi problem.
    Cieszę się że na Mieszkanie
    W Sopocie ludzie się nie decydują bo mam spokój . Sezon letni wszędzie jest trudny!
    Ale przynajmniej teraz to wiem ze mieszkam w kurorcie a nie w betonozie!
    Te bloczysko za ciężkie pieniądze powodują ze młodzi ludzie w przyszłości będą chodzić po różnych terapiach do psychologów i psychiatrów bo organizm tego nie udźwignie!! Przestrzeń budowana niby nowoczesna a jaka koszmarna ciasna i zieleń znikoma! Bo wychodzona i osaczona spragnionymi ludźmi

    • 21 0

    • Takie są opinie o zamieszkaniu w Nowej Letnicy.

      • 1 0

    • Sezon letni w Sopocie to koszmar, chyba właśnie tam jest najciężej żyć od maja do września

      • 0 0

  • już się mówi że to będzie ukraińska dzielnica.

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane