- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (161 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (190 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Brzeźno zyska 4 tys. mieszkańców oraz trasę tramwajową
Nawet 4 tys. osób będzie mogło zamieszkać w południowej części Brzeźna, w rejonie ul. Uczniowskiej. Przez tę ulicę pojedzie też tramwaj łączący al. Hallera i ul. Marynarki Polskiej. Na nowym osiedlu zaplanowano m.in. szkołę i przedszkole.
Teraz, po dwóch latach prac, Biuro Rozwoju Gdańska zaprezentowało koncepcję nowych ustaleń urbanistycznych.
Najważniejsze założenia planu dla obszaru dawnych osadników oczyszczalni ścieków oraz przyległych terenów zakładają:
- nowe budynki mieszkalne i usługowe dla ok. 4 tys. nowych mieszkańców (w granicach całego planu; Brzeźno zamieszkuje obecnie ok. 11,4 tys. osób),
- budynki nie wyższe niż pięć-sześć kondygnacji oraz dwie dominanty 40-metrowe (ok. 12 kondygnacji),
- utworzenie placu miejskiego otoczonego zabudową mieszkaniową z frontami usługowymi w parterach oraz wspomnianymi wyżej dwiema dominantami,
- rezerwę terenu pod budowę szkoły oraz przedszkola,
- budowę dwutorowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Uczniowskiej, która połączy al. Hallera z ul. Marynarki Polskiej przez Letnicę (tzw. ul. Nową Muzyczną),
- podłużne pasmo zieleni biegnące przez środek terenu inwestycyjnego, stanowiące element zielonego ringu wokół Brzeźna,
- zachowanie terenów zadrzewionych przy ul. Gdańskiej
oraz Kobieli (przy ogródkach działkowych
),
- poprzeczne pasmo zieleni wzdłuż ul. Nowej Gdańskiej, która połączy Drogę Zieloną (al. Płażynskiego) z ul. Krasickiego w rejonie wiaduktu nad torami kolejowymi.
![Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3315/150x100/3315908__c_116_14_905_653__kr.webp)
Połączenia piesze poprowadzone korytarzami zieleni
Układ komunikacji pieszej oraz pieszo-rowerowej zakłada zarówno wykorzystanie istniejących dróg, wspomnianych terenów zieleni, jak i przedłużenie istniejącej osi kompozycyjnej osiedla Łozy
- Ciąg pieszy jest kontynuowany w sąsiednim planie zagospodarowania i sięga Drogi Zielonej, gdzie mamy wstępnie uzgodnione z GZDiZ nowe przejście. Istnieje zatem szansa, że połączenie piesze będzie kontynuowane dalej, aż do kompleksu boisk Gedanii 1922
Kto zbuduje mieszkania przy ul. Uczniowskiej?
Największym właścicielem gruntów w granicach planu jest miejska spółka Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna.
Nie ma ona jeszcze sprecyzowanych założeń, w jakim modelu finansowym miałaby powstać nowa zabudowa.
- Sposób realizacji, czy to indywidualnie, czy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jest kwestią otwartą. Wymaga on podjęcia strategicznej decyzji Rady Miasta Gdańska i obecnie przedwcześnie o tym mówić - wyjaśniał na posiedzeniu komisji Wiesław Bielawski, członek zarządu GIWK, a wcześniej w latach 2002-2018 wiceprezydent ds. polityki przestrzennej.
Należy przy tym podkreślić, że GIWK jako spółka powołana - zgodnie z nazwą - do realizacji zadań związanych z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, nie prowadzi działalności deweloperskiej. Nie dysponuje odpowiednim doświadczeniem ani specjalistami w tej dziedzinie.
Sprzedaż mało realna, możliwa budowa mieszkań gminnych
To oznacza, że teren musiałby zostać sprzedany deweloperowi lub być oddany w zarząd innej miejskiej spółce specjalizującej się w budowie mieszkań np. TBS Motława, Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego czy Gdańska Infrastruktura Społeczna.
Scenariusz ze sprzedażą wydaje się obecnie najmniej korzystny i mało prawdopodobny. Oznaczałby wprawdzie jednorazowy "zastrzyk" gotówki (dla GIWK lub miasta), ale w żaden sposób nie rozwiązuje problemu niedoboru mieszkań komunalnych oraz TBS.
W sytuacji utrudnionego dostępu do kredytów hipotecznych, potencjalnego kryzysu na rynku nieruchomości oraz całkowitej klapy rządowego programu budowy mieszkań na wynajem przeznaczenie tak ogromnego terenu pod budownictwo gminne wydaje się zatem optymalnym kierunkiem zagospodarowania (taka propozycja wysunięta została również podczas posiedzenia komisji).
![Nowe budynki TBS powstaną na Ujeścisku.180 mieszkań na wynajem](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3085/150x100/3085259__c_109_3_769_556__kr.webp)
Plan zagospodarowania jeszcze przed wyłożeniem
Etap koncepcji planu zagospodarowania oznacza, że nie jest to jeszcze ostateczna wersja dokumentu. Możliwe są daleko idące zmiany w toku dalszych uzgodnień z różnymi podmiotami oraz w wyniku decyzji politycznych.
Gotowy projekt planu poznamy najwcześniej za kilka-kilkanaście miesięcy, a jego wyłożenie będzie ustawowo wymagało przeprowadzenia dyskusji publicznej oraz wskazania terminu na zgłaszanie uwag przez mieszkańców.
![Był Supersam, będzie 4-piętrowy budynek](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3311/150x100/3311275__kr.webp)
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (184) 5 zablokowanych
-
2022-11-30 14:27
tylko nie tbs.nie ładujcie sie w to,przerobiony temat.co roku podwyżki opłat aż będziecie uciekać.
- 8 0
-
2022-11-30 14:30
jak chcą tramwaj dać w jednej z wersji, skoro drzewa wsadzili na pasie zieleni? (1)
- 12 0
-
2022-12-01 09:41
Ktoś zarobił dziś na sadzeniu, jutro zarobi ktoś inny na wyrywaniu, pojutrze inny na budowie tramwaju.
Czego nie rozumiesz? To gospodarka po gdańsku :)
- 0 0
-
2022-11-30 14:35
I to jest sposób na jeszcze większe korki
- 13 1
-
2022-11-30 14:42
Ok trzeba reaktywować skm
Tory są, kolejka i tak jeździ 20 dni w roku na stadion, tramwaj to melodia przyszlosci
- 10 1
-
2022-11-30 14:43
Prędzej skały będą sr..ły niż tam powstanie linia tramwajowa
nastawiają do do oporu bloków i tyle dojazd będzie rozwaloną drogą po płytach jumbo z wymijankami jak dotychczas
- 10 2
-
2022-11-30 14:50
Czyli 4 tys słoi i gości ze wschodu będzie mogło zamieszkać "Na" Brzeźnie
- 12 0
-
2022-11-30 14:53
Pojdzie do dewelopera bo tylko to się urzędnikom opłaci
- 8 0
-
2022-11-30 14:54
Niczego Brzeźno nie "zyska" - tylko korki, tłok i betonozę.
- 13 1
-
2022-11-30 14:58
A główna droga dojazdowa z Gdańska czyli Jana z Kolna zwężona do jednego pasa. Biurowiec koło biurowca i jeszcze nowe osiedle na Brzeźnie równa się ogromnymi korkami. Ale rowerzyści mają dla siebie jeden pas wyższej wymienionej ulicy. Brawo dla niby urbanistów :(
- 11 4
-
2022-11-30 15:06
Niech usprawnia obecna. Dzisiaj ponownie zdechł tramwaj w Brzeźnie i wszystko stoi bo nie ma jak przejechać a wyjechać autobusem tylko z ronda Płazynskiego, dralowac przez całe Brzeźno trzeba.
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.