• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budujemy Tristar. Dlaczego nie korzystamy z dostępnej infrastruktury?

Maciej Naskręt
8 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trakt św. Wojciecha w Gdańsku. Budowa infrastruktury pod przyszły system inteligentnego sterowania - Tristar. Trakt św. Wojciecha w Gdańsku. Budowa infrastruktury pod przyszły system inteligentnego sterowania - Tristar.

Rozkopane chodniki, ścieżki rowerowe i trawniki wzdłuż głównej arterii Trójmiasta to efekt budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Rozkopów można by uniknąć wykorzystując istniejącą kanalizację techniczną. Tyle tylko, że trzeba by było za to płacić.



Gotowa do wykorzystania kanalizacja techniczna. Gotowa do wykorzystania kanalizacja techniczna.
W Trójmieście trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. W sumie objętych nim będzie ponad 140 skrzyżowań. Prace toczą się w centrum Gdańska i Gdyni i na głównej arterii Sopotu. Inwestorem przedsięwzięcia w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni.

Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

Zanim jednak Tristar ułatwi nam poruszanie się po Trójmieście, trzeba trochę pocierpieć. System składa się m.in. z setek kilometrów kabli, które trzeba schować w ziemię. No i te kable są właśnie chowane, tyle że - według części naszych czytelników - w sposób nieprzemyślany. Dlaczego?

- Przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, nieopodal nieczynnej stacji benzynowej, wykonawca rozkopał chodnik i instaluje kable Tristara. Prace prowadzone są zupełnie niepotrzebnie, bo w sąsiedztwie znajdują się studzienki i tunele kablowe ze światłowodami i jest miejsce na inne przewody - przekonuje nasz czytelnik.

Sprawdziliśmy: nasz czytelnik się nie myli. Co więcej, podobna sytuacja ma miejsce w innych częściach Trójmiasta.

Czy to dowód na niegospodarność budowniczych Tristara? Niekoniecznie.

Jak oceniasz prace związane z budową systemu Tristar?

- Za skorzystanie z już istniejącej, cudzej infrastruktury, słono byśmy zapłacili. Należałoby wynająć studzienki i tunele kablowe należące m.in. do operatorów telefonii. Warto zaznaczyć jednak, że budowana właśnie infrastruktura systemu Tristar może ułatwić realizację innych projektów zlecanych przez miasto - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ile kosztuje wynajęcie kanalizacji technicznej? Ich właściciele niechętnie dzielą się takimi informacjami. - Nie możemy ujawnić kwot za najem naszej sieci podziemnej, obowiązuje nas tajemnica handlowa - mówi Maria Piskier z biura prasowego Orange Polska.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że cena uzależniona jest od wielkości dzierżawionej infrastruktury. Nie są to małe sumy. Przeprowadzenie światłowodu pod linią kolejową lub tramwajową w kanalizacji technicznej to wydatek od 400 do 800 zł miesięcznie.

Przedstawiciele firmy Orange nie są jednak zdziwieni, że miasto wykonuje własną infrastrukturę. - Planowana sieć ma z pewnością spełniać nieco inne zadania niż wybudowana i utrzymywana przez nas kanalizacja, z ekonomicznego punktu decyzja wydaje się słuszna - przekonuje Maria Piskier.

Przypomnijmy, że koszt objęcia systemem Tristar 140 skrzyżowań w całym Trójmieście to wydatek ponad 133 mln zł. Przetarg na budowę sieci wygrała firma Qumak-Sekom. Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • To jest Polska... (22)

    tu wszystko robi się po Chińsku...

    • 77 55

    • tristar, dobre na każdym skrzyżowaniu czerwone

      • 10 7

    • Poczytaj...

      • 2 4

    • przekret daja zarobic kolesia (10)

      dajcie mi ta kase to sam zrobie taki system ze kazda glowna droga w trojmiescie bedzie przejezdna jadac 60-70 na godzine plynnie
      ludzie o czym mowa wystarcza styczniki czasowe dobrze ustawione takie jak mamy w przy zapalaniu swiatem na klatce schodowej nie ma w tym zadnej filozofi dla elektryka ale powiedza system tristar teraz przetarg wygra firma krzak wywala kupe kasy robote spieprza kase wezma firma oglosi upadlosc i ska my to znamy to juz chleb powszedni gdzie nie spojrzec wsystko co jest robione za nasze pieniadze jest tak robione

      • 6 17

      • te styczniki to wymyśliłeś ze szwagrem przy flaszce? (8)

        Miszcze w każdej dziedzinie, lekarze, trenerzy, prawnicy...

        • 16 2

        • kiedyś to tak działało (7)

          o dziwo spisywało się bez większych problemów. Największym problemem Tristara jest to, że wszelkie prognozy ruchu oparte na modelowaniu matematycznym i analizie strumieni są jedynie przybliżone. Odchyłka poza "widełki" i system leży.

          • 7 3

          • Kiedyś to ludzie jeździli bryczkami ;) (6)

            Kiedyś było mniej aut, do tego Grunwaldzka miała długą zmianę, a problemem było tylko dostanie się na nią. A jak stawałeś na światłach to byłeś max 3 w kolejce. Teraz to jesteś nawet 10-20, bo i aut więcej.

            A drogi z gumy nie są więc kiedyś do tego dojść musiało.

            Po drugie nie traktuj tego systemu jak działania, które zostanie wykonane raz i uzyskamy wynik. Po to się stawia kamery, aby człowiek mógł pomóc, a czujniki, aby się system mógł sam uczyć i dostosowywać do zmian.

            • 4 2

            • kamery nie po to by pomoc tylko po to by karac jak juz.. (5)

              • 5 1

              • Karać za co (4)

                Za to, że nie potrafisz jeździć zgodnie z przepisami, a skoro nie potrafisz to powinni zabrać prawo jazdy.

                Aut jest za dużo, więc części trzeba je zabrać.

                • 5 3

              • karac, zabrac... (2)

                oszaleliscie?! Czy to ma byc miasto dla ludzi czy oboz komunistyczny?

                • 1 1

              • jak ktoś wymusza pierwszeństwo wyprzedza na przejściach i jeździ na czerwonym to nie powinien mieć prawa jazdy i nie ma znaczenia jaki ustrój polityczny panuje....

                • 3 2

              • Jeżeli ktoś łamie przepisy

                to karać. Nie może tak być, że jeden z drugim będą robili co chcieli w imię ich widzi misie, nie licząc się z bezpieczeństwem pozostałych.
                Miasto dla ludzi tak, ale nie dla piratów.

                • 2 0

              • "aut jest za duzo wiec czesci trzeba je zabrac"

                Przerazajaco socjalistyczne myslenie

                • 1 0

      • ale fajnie bylo

        podjezdzasz pod swiatla zalaczasz sobie sam swiatlo wysiadajac z samochodu i idac na klatke załączajac tym samym stycznik czasowy.rewelka

        • 0 1

    • Po chińsku??? (1)

      Chińczycy budują w sposób zupełnie nowoczesny i racjonalny, nie znany dotąd w Polsce. Np. przy okazji budowy metra w Szanghaju powstaje / zostaje jednocześnie przebudowana cała infrastruktura: drogi, estakady, ronda z wyjściami prowadzącymi do domów towarowych, sieć sklepów, restauracji, banków, instytucji itd. Wszystkie niezbędne dla miasta instalacje prowadzone są jednocześnie: instalacja burzowa, wodociągowa, energetyczna, telekomunikacyjna, kanalizacja itp. W ten sposób nie trzeba potem na nowo rozkopywać, niszcząc to co zrobiono wcześniej - jak to ma miejsce właśnie w Polsce...

      • 5 0

      • To tylko metafora z tą Chińszczyzną Bywalcu...

        Zawsze znajdzie się tralaliński mądraliński który wie wszystko najlepiej...

        • 0 1

    • .. Polska tuska w budowie, na szczescie w elblagu zakończyli (2)

      . Polska tuska w budowie, na szczescie w elblagu zakończyli

      po 6-latach igrzysk "co tu jeszcze sp...Rzyc" jest finał na tron wsadzamy wariatów!!!

      • 5 2

      • (1)

        no i teraz dopiero się zacznie budowa przekopy kanały miliony mieszkań....
        a ludzie wierzą w bajki i politykę świętego Mikołaja....

        • 5 1

        • przekop jest jak najbardziej potrzebny

          A bajania tzw ekologow bez sensu. Niestety teraz juz brak na to kasy a i z bedacej we wladaniu tychze "ekologow" Unii ewropejskiej nic nie dostaniemy. Szkoda.

          • 0 1

    • (2)

      a co maja od francuzów wynajmować za nie wiadomo jaką kasę?

      • 2 0

      • (1)

        A może by tak spytać dr Jana i prof. Buzka jak to się stało, że sprzedano Francuzom te studzienki, czyli monopol na infrastrukturę telekomunikacyjną w Polsce?

        • 3 1

        • nie widzę potrzeby :) dobrze ze miasto inwestuje w infrastrukturę a nie w jakieś infoboxy

          • 0 2

    • Po Chińsku?

      Jakbyśmy robili po Chińsku już dawno mielibyśmy wszystko pobudowane i nosilibyśmy własne koszulki...

      • 4 1

  • NAJTANSZA OFERTA=stolec A NIE FACH (6)

    nie ma co sie dziwic jak wygrywa najtansza oferta...

    • 61 16

    • Właśnie, twoja najdroższa powinna wygrać !!! (1)

      • 3 9

      • Powinna wygrać najlepsza.

        • 7 1

    • (2)

      a wystarczyloby żeby było państwowe - wtedy by nie musiala jedna firma drugiej firmie płacić za to co nam się należy jakiś niebotycznych kwot, ludzie obudźcie się, neoliberalny kapitalistyczny sen się kończy, to jest wasza kasa, którą wam się zabiera!!!!

      • 0 5

      • no to chyba właśnie nie będzie nikt płacił?

        • 1 0

      • panstwowe czyli niczyje

        Juz to przerabialismy

        • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Jak na razie to wymienili na skrzyżowaniu sygalizatory (3)

    na takie które wydają przeraźliwy wibrujący dzwięk jak się zapala zielone światło. Mieszkam obok i dostaję już szału. Toż to tortura jest.

    • 70 7

    • (2)

      chociaż osoby niewidome wiedzą kiedy przejść ;p

      • 4 0

      • tak ale Trojmiasto mialo zawsze swoj sygnal dla pieszych

        chyba nigdzie indziej tak nie ma. Teraz będziemy nudni jak reszta Polski. Taki lokalny smaczek ucieka. Apel do redakcji nagłośnijcie sprawę.

        • 7 1

      • i co dla jednego niewidomego ma mieć taki człowiek p******** całe dnie?

        • 2 3

  • tak to jest, jak urzędasy decydują (8)

    myślicie, że prywatny właściciel robiłby dodatkowe wykopy (generujące kolejne koszty), mając w zasięgu ręki gotową kanalizację? i nie chodzi mi o prywatyzację, ale o sam fakt potrzebności tego całego wymysłu, jakim jest TRISTAR. Nie lepiej i nie taniej byłoby po prostu ustawić "zieloną falę"? Ahh, no tak, wtedy nie byłoby fotoradarów dbających o reperację municypalnego budżetu.

    UM sypnął pieniądzem, więc się wszyscy wokół bogacą, nawet jeśli ich praca jest niepotrzebna.

    • 83 22

    • A ile tak naprawdę gmina zapłaci za tą kanalizację? 20%? 30% (2)

      Reszta z unijnej dotacji. Więc dla gminy jest to zwyczajnie opłacalne, tym bardziej że wszelkie następne kable będą mogli położyć bez dodatkowych kosztów. Więc nie ma się co tak unosić. Liczyć trzeba.

      • 14 4

      • 15% (1)

        • 1 0

        • unia to my

          A unijne pieniądze to na drzewach rosną? to jak byś powiedział że kupiłeś mieszkanie za pieniądze banku anie swoje.(tylko kto będzie to spłacał 30lat?)

          Pozdrawiam.

          • 4 0

    • (2)

      Prywatny właściciel zrobiłby to co jemu się opłaci, a nie tobie

      • 2 1

      • hahaha no ta, (1)

        a włodarze miasta robią to, co nie opłaca się nikomu :)

        • 5 2

        • ty chyba jesteś niepełnorozumny?

          • 2 2

    • Co najwyżej głupek, co myśli, że rozumy pozjadał i wielu debili co dało plusa

      Czy ty w ogóle wiesz o czym mówisz?
      Co to jest gotowa kanalizacja?
      Wiesz ile kosztuje dzierżawa kanalizacji?
      Wiesz, że TP nie ma kanalizacji wszędzie, a studzienek nie ma przy każdym skrzyżowaniu?
      Czy wiesz, że kanalizacja idzie raz jedną raz drugą stroną?
      Czy wiesz, że w każdym punkcie nie jest ona drożna?
      Wiesz, że każde odejście i tak trzeba zaprojektować?

      Zapewne nie masz zielonego pojęcia o czym mówię, ale nie smuć się wielu jest takich co popiera twoją głupotę, bo są jeszcze głupsi.

      Wielu działań urzędu nie pochwalam, ale tym razem ktoś tam policzył i zrozumiał, że koszt jaki by musieli ponieść za dzierżawę i roboty dodatkowe po krótkim czasie przewyższy koszt wybudowaniu własnej.

      Dzierżawienie kanalizacji TP ma sens, gdy jest mowa o mało skomplikowanych inwestycjach, bo uzyskanie wodotrysków od TP jest nie możliwe, a dostanie się tylko na bank odmowę od nich.

      • 8 0

    • zdroworozsądkowy - ty decyduj!!!

      • 0 0

  • każda firma buduje swoje studzienki i żąda kokosy za wynajem (5)

    w rezultacie mamy niebezpieczne slalomy między studzienkami na drogach oraz małą konkurencję na internet i telewizję cyfrową

    • 74 5

    • żąda (kogo, czego?) kokosów

      książek więcej czytaj... to nie boli

      • 3 4

    • Głupoty gadasz i co gorsza teza kupy się nie trzyma. (3)

      Skoro każdy ma własne studzienki to kto od kogo ma żądać kasy za wynajem.

      A prawda jest taka, że w większości kanalizację teletechniczną ma TP, a tylko tam gdzie jej nie ma buduje reszta. Problem to jest przyłącze od studzienki do budynku, gdzie rzeczywiście ma każdy własne. Ale to już jest wynikiem: prawa, niechęci u Polaków do dogadywania się, brakiem zgód od wspólnoty, a także wiadomości kogo jest obecne.

      A co do slalomu, to na drodze masz nie tylko studzienki teletechniczne, ale także wodociągowe, gazowe, elektryczne itd. Ale powiedz czy ty na pewno chciałbyś aby to połączyć.

      Można by je przenieść na teren po za chodnikiem, drogą np na teren właścicieli gruntu, ale na to by nie było zgody ich, więc odpowiedź już masz.

      • 2 0

      • a do głupot (2)

        do kogo powinny należeć wszystkie studzienki TP???
        Gdy powstawały te studzienki odziwo na koszt państwa (firma państwowa) na gruntach miejskich (za darmo) zostały teraz za darmo oddane w prywatne ręce a my znów płacić musimy (jeśli byśmy chcieli skorzystać) za nie bo niby prywatne.

        • 2 0

        • Firma została sprzedana wraz z infrastrukturą (1)

          Można dyskutować tylko czy po odpowiedniej cenie.

          Na szczęście ma dojść do rozdziału spółki zarządzającej samą infrastrukturą, a Orange operatorem klienckim.

          • 0 0

          • Nikt z głową na karku nie sprzedaje prywatnej a tym bardziej obcej firmie monopolu na infrastrukturę w swoim kraju. Ale u nas sprzedano. A może by tak spytać dr Jana i prof. Buzka jak to się stało, że sprzedano Francuzom te studzienki, czyli monopol na infrastrukturę telekomunikacyjną w Polsce?

            • 2 0

  • tristar czy za-mordy-star

    Nastepne narzedzie inwigilacji...

    • 74 10

  • A wymiana sygnalizatorów na identyczne tez była konieczna? (2)

    to też oszczędność?

    • 66 5

    • hjh (1)

      zależy

      • 0 0

      • Nowe semafory na skrzyżowaniu z Wielkopolską w Gdyni też do wymiany przecież one też sa diodowe tylko są mniejsze

        • 0 0

  • Możecie wierzyć lub nie, ale Tristar to potężne narzędzie do inwigilowania kierowców (24)

    Cała idea polega na generowaniu dużych zysków z mandatów za przekraczanie prędkości, przejazdy na czerwonych światłach itp. Wszystko to pod przykrywką upłynnienia ruchu w Trójmieście. Podobne systemy mają zostać wprowadzone w innych miastach. Inteligentne sterowanie ruchem jest tylko i wyłącznie dobrym opakowaniem tego "genialnego" produktu.

    • 149 19

    • taki inteligentny system,że pieszy 5min na swoje zielone czeka (2)

      • 22 0

      • Piesi na samochody! (1)

        • 4 0

        • U nas niestety tory na tiry.

          • 2 0

    • No i??? (14)

      A co w tym złego że za łamanie prawa ktoś dostanie mandat?

      • 29 5

      • Czy ktoś stwierdził, że to coś złego? (6)

        • 4 3

        • "Wszystko to pod przykrywką upłynnienia ruchu w Trójmieście. " (5)

          Problem w tym, że aby zielona fala dobrze zadziałała i nastąpiło faktyczne upłynnienie, to kierowcy muszą być zdyscyplinowani i jechać 50, 60 km/h, tam gdzie jest tyle przewidziane do jej prawidłowego działania

          A nie start: 80, 90 km/h 500 m przejechane gwałtowne hamowanie i czerwone. Bez metody kija w Polsce nie ma mowy o osiągnięciu płynności.

          Przykład jak fotoradary wpłynęły pozytywnie na płynność: Słowackiego w leśnym odcinku (w dół). Większość kierowców nie szarżuje tam bo fotoradary rozstawione są w niewielkiej odległości od siebie. Jednocześnie prędkość dozwolona (70 km/h w lesie i 50 km/h na wyjeździe z lasu) jest rozsądna, co dodatkowo sprzyja. W rezultacie mamy piękne 2 sznury aut jadących zgodnie i przepisowo, gdzie nikt nie zmienia co chwilę pasów (rzadko się zdarza). Jest bezpieczniej i jest przyjemniej, bo mniej nerwowo :)

          • 17 6

          • gdzie tak jest??? (4)

            Ja to widzę tak:
            z czerwonym pomarańczowe i zielone, start! I pan Władysław po 2 sekundach zorientował się, że może ruszyć, szuka, maca, jest, jedynka! Oddalił się od pana Romana na 40 metrów, ten zaskoczony obrotem sprawy szuka w kodeksie czy oby nie różowe powinno świecić iiii... rusza nareszcie... Za nim kazdy kolejny robi to samo, czyli robi korek. Zamiast 20 aut zjeżdża 10 bo szlachta ma wy.je.ba.ne dynamiczne opuszczenie skrzyżowania. Ot i tyle w temacie.

            • 29 5

            • to o czym piszesz, to "refleks szachisty" na światłach (1)

              i zgadzam niestety się z tym zupełnie...

              Ale to też jest argument za odpowiednią prędkością i jej przestrzeganiem (nawet niech będzie to 50 km/h)!

              Pod warunkiem, że fala, światł itd. będą dobrze wyregulowane, co jak rozumiem ma rozwiązać Tristar.

              Bo gdyby Roman i Władysław jechali 50 km/h, CAŁY CZAS, to dojechaliby do świateł tak, by nie musieli się zatrzymać. Nawet jakby jechali 20 km/h na 100m przed światłami, to zawsze łatwiej z takiej prędkości przyspieszyć, niż jechać 80 km/h, gwałtownie zahamować przed światłami, zatrzymać się i czekać. A potem... no właśnie - ruszyć od 0, z czym wielu kierowców ma kłopoty :)

              • 12 0

              • Znając naszych kierowców to opracują sobie system jeżdżenia

                100 km na godzinę. Czyli dwa skrzyżowania w tym tempie co inni jedno.

                • 12 0

            • i dlatego zamiast tristara lepsze byłyby zegary odmierzajace czas do zmiany światła tak jak w PŁOCKU!do tego koszt z 10 razy mniejszy.

              • 12 0

            • niedowiarki

              Widzisz, bo Polacy to niedowiarki. Pan Władziu po prostu nie wierzy, że po sygnale czerwonym i żółtym będzie nadawany sygnał zielony. Więc czeka, aby się upewnić

              • 3 0

      • zobacz jak w Wejherowie karzą za przejazd na czerwonym świetle (6)

        będą mieli gdzieś, że nie zdążyłeś na żółtym, a tir za tobą nie miał szans żeby w ciebie nie wjechać gdybyś hamował.

        • 2 3

        • Hmm (3)

          A z jaką prędkością jechałeś, że widząc żółte, nie dałeś rady wychowywać? Bo to się da policzyć....

          • 4 1

          • chyba wyhamowac ? (1)

            • 2 0

            • pisał pewnie ze smartfona i mu autokorekcja pomogła :)

              • 5 0

          • tam się szóstką jeździ 70 km/h

            Jak jest ślisko i niektórzy wiedzą o tym systemie, to może być tam naprawdę "zabawnie"

            • 1 0

        • (1)

          W Wejherowie są już światła ?

          • 7 1

          • BUHEHEEHHHHHHHHHHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!
            Ległem, monitor i okna oplute, kawa wylana
            POST ROKU!!!
            buhhahaah, dzięki anonimowy kolo, polepszyłeś mi humor do rana
            Samo sedno, Wejherowo i światła, hahahaha

            • 1 1

    • I dobrze.

      Czyli będzie bezpieczniej. Wiem, że chciałeś pokazać, że Tristar jest zły, ale nie wyszło.

      • 2 2

    • no to teraz poniwigilujemy Mateusza

      • 1 0

    • wierzymy!!!

      • 0 0

    • w wolnym demokratycznym kraju tusk jest gotów wsadzic ci kamere (1)

      w kiszke stol.... dla własnych celów, i bedzie to nazywac sie zgodnie z Konstytucją!!!

      • 3 2

      • Nie dla własnych celów ale dla Twojej przyjemności...

        • 0 0

    • @ Mateusz
      Proszę, jedź ostrożie i zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Wspomniana przez Pana iwigilacja, przestanie Pana dotyczyć.

      • 1 2

  • A tak to będą nowe faktury

    wystawione przez odpowiednie firmy

    • 20 4

  • Mistrzami biznesu to Orange nie jest (6)

    jeżeli ponieśli już nakłady tak czy inaczej, to każda dodatkowa złotówka za wynajem infrastruktury to czysty zysk.

    • 36 3

    • słaba sieć za nic maja klienta (2)

      może niech się dorobią na dzierżawie.

      • 4 0

      • powinno być państwowe (1)

        to nie będzie takich problemów
        a najlepiej nie państwowe, tylko uspołecznione, bo przecież sami sobie pod górkę nie zrobicie

        • 0 0

        • no nie ?!

          Jeszcze gdzies sa socdinozaury?:)

          • 0 0

    • Czy tak jest na pewno ja mówisz?? (1)

      Wiesz od kiedy można wynająć infrastrukturę od TP i czemu trzeba było do tego TP przymusić prawem?

      Gdyby nie prawo to TP nigdy by nikomu nie udostępniło kanalizacji i dalej by mogło być monopolistą.

      Każde udostępnienie kanalizacji dla TP to jest strata nie zysk. Bo skoro ktoś dzierżawi od nich kanalizację tzn, że ma jakiś interes, a skoro go ma to albo TP na tym straci, bo stracą klienta, albo mniej zarobi, bo ktoś im odbierze możliwe korzyści.

      • 2 0

      • A jak to się stało, że sprzedano Francuzom te studzienki, czyli monopol na infrastrukturę telekomunikacyjną w Polsce? Może by tak spytać dr Jana i prof. Buzka?

        • 1 0

    • moze być tak, że popyt jest na tyle duży

      na te sieci, że mają w nosie schodzenie z cenami. Ale jeżeli go nie ma, to rzeczywiście tracą kasę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane