• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budujemy Tristar. Dlaczego nie korzystamy z dostępnej infrastruktury?

Maciej Naskręt
8 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trakt św. Wojciecha w Gdańsku. Budowa infrastruktury pod przyszły system inteligentnego sterowania - Tristar. Trakt św. Wojciecha w Gdańsku. Budowa infrastruktury pod przyszły system inteligentnego sterowania - Tristar.

Rozkopane chodniki, ścieżki rowerowe i trawniki wzdłuż głównej arterii Trójmiasta to efekt budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Rozkopów można by uniknąć wykorzystując istniejącą kanalizację techniczną. Tyle tylko, że trzeba by było za to płacić.



Gotowa do wykorzystania kanalizacja techniczna. Gotowa do wykorzystania kanalizacja techniczna.
W Trójmieście trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. W sumie objętych nim będzie ponad 140 skrzyżowań. Prace toczą się w centrum Gdańska i Gdyni i na głównej arterii Sopotu. Inwestorem przedsięwzięcia w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni.

Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

Zanim jednak Tristar ułatwi nam poruszanie się po Trójmieście, trzeba trochę pocierpieć. System składa się m.in. z setek kilometrów kabli, które trzeba schować w ziemię. No i te kable są właśnie chowane, tyle że - według części naszych czytelników - w sposób nieprzemyślany. Dlaczego?

- Przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, nieopodal nieczynnej stacji benzynowej, wykonawca rozkopał chodnik i instaluje kable Tristara. Prace prowadzone są zupełnie niepotrzebnie, bo w sąsiedztwie znajdują się studzienki i tunele kablowe ze światłowodami i jest miejsce na inne przewody - przekonuje nasz czytelnik.

Sprawdziliśmy: nasz czytelnik się nie myli. Co więcej, podobna sytuacja ma miejsce w innych częściach Trójmiasta.

Czy to dowód na niegospodarność budowniczych Tristara? Niekoniecznie.

Jak oceniasz prace związane z budową systemu Tristar?

- Za skorzystanie z już istniejącej, cudzej infrastruktury, słono byśmy zapłacili. Należałoby wynająć studzienki i tunele kablowe należące m.in. do operatorów telefonii. Warto zaznaczyć jednak, że budowana właśnie infrastruktura systemu Tristar może ułatwić realizację innych projektów zlecanych przez miasto - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ile kosztuje wynajęcie kanalizacji technicznej? Ich właściciele niechętnie dzielą się takimi informacjami. - Nie możemy ujawnić kwot za najem naszej sieci podziemnej, obowiązuje nas tajemnica handlowa - mówi Maria Piskier z biura prasowego Orange Polska.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że cena uzależniona jest od wielkości dzierżawionej infrastruktury. Nie są to małe sumy. Przeprowadzenie światłowodu pod linią kolejową lub tramwajową w kanalizacji technicznej to wydatek od 400 do 800 zł miesięcznie.

Przedstawiciele firmy Orange nie są jednak zdziwieni, że miasto wykonuje własną infrastrukturę. - Planowana sieć ma z pewnością spełniać nieco inne zadania niż wybudowana i utrzymywana przez nas kanalizacja, z ekonomicznego punktu decyzja wydaje się słuszna - przekonuje Maria Piskier.

Przypomnijmy, że koszt objęcia systemem Tristar 140 skrzyżowań w całym Trójmieście to wydatek ponad 133 mln zł. Przetarg na budowę sieci wygrała firma Qumak-Sekom. Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • głupi tytuł (1)

    Budujemy Tristar... Ja na pewno nie buduję, więc proszę nie pisać takich bzdur, że coś budujemy.

    Poza tym brakuje informacji ile rocznie będziemy dopłacać do tego systemu...

    • 7 3

    • 6 mln rok w rok trzy bydlaki rządzące trojmiastem liczą że sami dołozymy z mandatów do tego g.. i tych debili którzy będą siedzieć i się w komputerki gapić bezproduktywnie

      • 2 0

  • Sami znawcy tematu na tym forum ;)

    Przy tak dużej inwestycji, istną głupotą byłoby korzystanie z kanalizacji TP.

    Tu nie mówimy o podłączeniu 10-15, a nawet 100 urządzeń, a kilkaset i to nie w jednym punkcie, a wielu punktach, które nie będą ulokowane w budynkach, ale skrzyżowaniach.

    Biorąc pod uwagę, że TP na grunwaldzkiej idzie raz jedną, raz drugą stroną ulicy i tak na każdym skrzyżowaniu musimy wykorzystywać przekopy. Do tego projekt od każdej studni, dobudowa brakujących odcinków, stawianie własnych studni itd.

    Trzy lata dzierżawy, oraz koszty pozostałe przewyższyłyby koszty budowy własnej.
    Do tego pewnie włożą dodatkowe światło i zepną wszystkie przyległe urzędy, a przystanki podłączą do systemu wyświetlającego czas przyjazdu.

    A tak w ogóle przy remontach torów tramwajowych i tak miasto kładło własną kanalizację, więc teraz tylko uzupełnili w miejscach, gdzie brakowało.

    Jak dla mnie artykuł napisany dla mącenia wody, bo takie wiadomości się teraz dobrze sprzedają. Nikt przecież po trójmieście nie oczekuje rzetelnych informacji ;).

    • 3 0

  • mogę?

    Nie będziemy robić żadnych głupich oszczędności. Wnajmiemy za pełną stawkę. ... stać ciebie?

    • 0 1

  • tristar

    • 0 1

  • tristar

    • 0 2

  • do podnieconh

    • 0 0

  • gupota

    • 1 0

  • zielona fala dla samochodów ...hehe

    • 3 0

  • tristar (1)

    Tristar to system do lapania wykroczeń drogowych a nie usprawnienia ruchu noto drodzy czytelnicy czekajcie na mandaty

    • 7 1

    • czekam i czekam i nie ma...:(

      • 0 0

  • NOWY SYSTEM

    podobno kazdy ma dostac czipa w posladek celem latwej identyfikacji i inwigilacji

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane