• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budujemy Tristar. Dlaczego nie korzystamy z dostępnej infrastruktury?

Maciej Naskręt
8 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trakt św. Wojciecha w Gdańsku. Budowa infrastruktury pod przyszły system inteligentnego sterowania - Tristar. Trakt św. Wojciecha w Gdańsku. Budowa infrastruktury pod przyszły system inteligentnego sterowania - Tristar.

Rozkopane chodniki, ścieżki rowerowe i trawniki wzdłuż głównej arterii Trójmiasta to efekt budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Rozkopów można by uniknąć wykorzystując istniejącą kanalizację techniczną. Tyle tylko, że trzeba by było za to płacić.



Gotowa do wykorzystania kanalizacja techniczna. Gotowa do wykorzystania kanalizacja techniczna.
W Trójmieście trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. W sumie objętych nim będzie ponad 140 skrzyżowań. Prace toczą się w centrum Gdańska i Gdyni i na głównej arterii Sopotu. Inwestorem przedsięwzięcia w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni.

Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

Zanim jednak Tristar ułatwi nam poruszanie się po Trójmieście, trzeba trochę pocierpieć. System składa się m.in. z setek kilometrów kabli, które trzeba schować w ziemię. No i te kable są właśnie chowane, tyle że - według części naszych czytelników - w sposób nieprzemyślany. Dlaczego?

- Przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, nieopodal nieczynnej stacji benzynowej, wykonawca rozkopał chodnik i instaluje kable Tristara. Prace prowadzone są zupełnie niepotrzebnie, bo w sąsiedztwie znajdują się studzienki i tunele kablowe ze światłowodami i jest miejsce na inne przewody - przekonuje nasz czytelnik.

Sprawdziliśmy: nasz czytelnik się nie myli. Co więcej, podobna sytuacja ma miejsce w innych częściach Trójmiasta.

Czy to dowód na niegospodarność budowniczych Tristara? Niekoniecznie.

Jak oceniasz prace związane z budową systemu Tristar?

- Za skorzystanie z już istniejącej, cudzej infrastruktury, słono byśmy zapłacili. Należałoby wynająć studzienki i tunele kablowe należące m.in. do operatorów telefonii. Warto zaznaczyć jednak, że budowana właśnie infrastruktura systemu Tristar może ułatwić realizację innych projektów zlecanych przez miasto - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ile kosztuje wynajęcie kanalizacji technicznej? Ich właściciele niechętnie dzielą się takimi informacjami. - Nie możemy ujawnić kwot za najem naszej sieci podziemnej, obowiązuje nas tajemnica handlowa - mówi Maria Piskier z biura prasowego Orange Polska.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że cena uzależniona jest od wielkości dzierżawionej infrastruktury. Nie są to małe sumy. Przeprowadzenie światłowodu pod linią kolejową lub tramwajową w kanalizacji technicznej to wydatek od 400 do 800 zł miesięcznie.

Przedstawiciele firmy Orange nie są jednak zdziwieni, że miasto wykonuje własną infrastrukturę. - Planowana sieć ma z pewnością spełniać nieco inne zadania niż wybudowana i utrzymywana przez nas kanalizacja, z ekonomicznego punktu decyzja wydaje się słuszna - przekonuje Maria Piskier.

Przypomnijmy, że koszt objęcia systemem Tristar 140 skrzyżowań w całym Trójmieście to wydatek ponad 133 mln zł. Przetarg na budowę sieci wygrała firma Qumak-Sekom. Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Miejsca

Opinie (180) 4 zablokowane

  • PO co płacić dzierżawę, (1)

    Jak można zedrzeć kasę z budżetu miasta.Teraz wiecie po co nam ten miśśś.

    • 11 8

    • ???

      Czyżby reprezentant firmy dzierżawiącej kable??

      • 1 5

  • marzą mi się fotoradary (1)

    na miejskich autostradach
    na Grunwaldzkiej, Rzeczypospolitej, Słowackiego, Armii Krajowej Rakoczego itp...

    żeby środku nocy patafiany na szlifirkach się nie ścigały a nasze miasto spełniło normy hałasu

    • 15 9

    • szlifierkom i tak nic nie zrobia

      z przodu tablicy brak a z tylu... delikatnie zagieta

      • 8 0

  • TRI-STAR: Odcinkowy fotoradar, mandaty za prędkość, komórkę, brak pasów i prawoskręt. (1)

    A korki znacznie większe!!!!

    60km/h nocą przez całe trójmiasto.. wyobrażacie to sobie:D?

    • 25 4

    • jakoś nie potrafię - a ściskam powieki to końca

      • 8 0

  • wychodzi prawie bańka na jedno skrzyżowanie

    Oj będziemy wszyscy to spłacać mandatami. Tak swoją drogą zastanawiam się jak chcą z guano bat ukręcić, skoro drogi są w takim fatalnym stanie??

    • 19 0

  • całą tą infrastrukture (1)

    to powinno zbudować miasto i to miasto powinno dzierżawić to różnym firmom.

    • 14 0

    • "miasto" to mit

      A skad "miasto" mialoby wziac na to (i 1000 innych zyczen) pieniadze? Chcecie megapodatkow?

      • 0 0

  • pracuje w firmie telekomunikacyjnej i zajmuje się między innymi projektami.Konkurencyjne firmy niechętnie wpuszczają nas do swojej kanalizacji technicznej :) a na każde pismo odpiszą tylko zarzucą taką cene ze hoho:D bo to nie jest jednorazowa opłata tylko dzierżawa;] przeliczając to wszystko to nieraz bardziej opłaca sie budować swoje. Lecz zaczyna sie nieco zmieniac np niektóre gminy jak buduja jakąs droge albo rewmontują sami projektuja kanalizacje telekomunkacyjna która jest ich własnościa jest tak pojemna ze wszyscy sie tam zmieszczą i nie sa to jakies duże koszty. Gmina zadowolona ze nowej drogi nikt im nie rozkopuje a zainteresowane firmy też bo odpadaja im dość duze koszty .A uwierzcie zmora jest budowanie dla inwestora sieci w mieście.

    • 22 0

  • Tristar zamiast ulatwic to uprzykrzy nam zycie (7)

    vide: odcinkowy pomiar predkosci... kto z Was jezdzi przepisowo 50km/h? wystarczy sie przejechac z Gdanska do Gdyni, gdzie tylko mozna to srednia predkosc to okolo 70km/h, jakies uwagi i... minusy?

    • 18 6

    • Może nie powinieneś mieć prawa jazdy.

      Znaków drogowych nie rozpoznajesz?

      • 4 10

    • przelej na moje konto 300 tyś a zrobię ci analizę i badania tego zjawiska (2)

      • 7 1

      • najpierw skończ studia (1)

        • 1 0

        • studia są już wliczone w cenę

          • 1 0

    • (1)

      zaklei się jedną cyfrę i niech sobie te ch.. je w d*pę wsadza ten swój pomiar nawiasem mówiąc niezgodny z prawem jak mozna kogoś karać za prędkość średnią

      • 0 2

      • Ciebie można - za iloraz inteligencji..:)

        • 0 0

    • tam są odcinki gdzie jest 70

      a poza tym musiałbyś jechać na czerwonym...

      • 0 0

  • (4)

    taa zrobia to samo co w wejherowie kamery na światłach z fotokomórka i macie mandaty za pasy,za przejchanie na czerwonym za rozmowe przez telefon..to zmora

    • 13 8

    • (1)

      Kup sobie zestaw głośnomówiący za 50zł, nie jeździj na czerwonym i zapinaj pasy. masz z tym jakiś problem? Jeżeli tak to kup sobie hulajnogę a prawko opraw i powieś na ścianie.

      • 14 5

      • Debilny ten przepis o pasach

        To tak, jakby dawać mandaty za nienoszenie czapki zimą.

        • 0 6

    • (1)

      Wystarczy, że skrócą żółte światło o sekundę tak jak to zrobili np. w Jeleniej Górze i już paru kierowców się złapie :)

      • 4 1

      • Jeśli chodzi o ten film. To zauważ, że część kierowców wymijała tych co się zatrzymali, czyli dało się zatrzymać.

        • 1 0

  • polski bajzel

    • 7 2

  • Nic się nie staaaaaaaałooooo,

    nic się nie staaaaaaaałooooooooooooooooooooo

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane