- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (62 opinie)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (48 opinii)
- 3 Nocny hałas z lotniska. Cenę za rozwój? (134 opinie)
- 4 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (399 opinii)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (125 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (108 opinii)
Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy
Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.
- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.
Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.
- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.
Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.
Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?
- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.
Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.
Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.
Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.
Miejsca
Opinie (146) 6 zablokowanych
-
2014-09-26 13:10
a wiaty autobusowe? (1)
szkoda, że nie pomyślano także o spójności i wiaty autobusowe nie zostały wymienione na nawiązujące fo bryły stadionu. niemniej jednak cieszę się, że w końcu doczekaliśmy się tychże wiat :)
- 16 2
-
2014-09-26 14:19
Tam autobusy nie jezdza ;)
Tam autobusy nie jezdza ;)
- 1 2
-
2014-09-26 13:13
kto zezwala
na umieszczanie tych śliskich betonowych płyt zaraz przy krawędzi przystanku, przecież zimą można sobie zęby wybić wysiadając albo biegnąc do tramwaju, czy ktoś w końcu pomyśli o tym?
- 12 6
-
2014-09-26 13:19
szczegóły
Jeszcze żeby przestrzeń pomiędzy peronami była w kolorze trawy (malowanie, jakaś sztuczna trawa, naturalna trawa...), siedziska jak krzesełka stadionowe - i wyglądałoby jak stadion :)
- 14 1
-
2014-09-26 13:26
Najpierw kostka, potem rozbiórka (1)
zastanawia mnie jedno, wcześniej położyli kostkę na całej powierzchni przystanków i wyglądało to na wykończone. Po jakimś czasie rozebrali kostkę i zaczeli montaż tych wiat. Czy ktoś pomylił kolejność robót?czy też było typowo po polsku, panie majster, chyba żeśmy tu bez sensu położyli, bo jeszcze coś tu będzie stało...
w każdym razie wygląda to super, pomyśleć co w tym miejscu było jeszcze pare lat temu, ogródki działkowe i slumsy- 18 4
-
2014-09-26 15:30
to standard - zobacz ile razy przebudowywali Marynarki Polskiej, to taka polska tradycja
- 4 0
-
2014-09-26 13:27
A kierowckm Komunikacji Miejskiej
Zabiera sie dyspozytornie i stawia śmierdzące Toy Toye !
- 15 2
-
2014-09-26 13:31
Ale co z chwastami
Jaki miasto ma plan na chwasty wrastające w nowe chodniki, torowiska, ścieżki rowerowe. Niestety szybko zarastają i wygląda to fatalnie(
- 6 0
-
2014-09-26 13:33
Fajnie, że wiata nawiązuje wyglądem do otoczenia stadionu, To ją wyróżnia, ładnie wygląda. Tylko dlaczego, jeszcze przed otwarciem przystanka zarasta trawą na betonowych płytach? Czy po roku znowu wszystko w około będzie niechlujne i brudne?
- 6 0
-
2014-09-26 13:36
Zaraz przemalują
Zaraz kibice przemalują na biało zielony :)
- 7 2
-
2014-09-26 13:42
szkoda kasy, są inne bardziej niebezpieczne miejsca dla barier energochłonnych !!!
- 3 4
-
2014-09-26 13:42
Super
Przestrzeń miejska na wysokim światowym poziomie. Miejmy nadzieje że tak wysoki poziom nie będzie nikogo kusił do wandalizmu. Przystanki tak ładne, że może staną się atrakcją turystyczną ;-)
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.