• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy

Krzysztof Koprowski
26 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Tak powstające wiaty prezentują się w ciągu dnia...
  • ...a tak nocą. Długość przystanku przy stadionie to ok. 90 metrów, a wiaty pojawią się na znacznej jego długości.
  • W każdym kierunku powstaną trzy wiaty, ustawione jedna obok drugiej.
  • Nawierzchnia między torami zyskała nowy w Gdańsku typ bruku w postaci tzw. meby, przepuszczającej wodę i jednocześnie umożliwiającej wjazd kołowych pojazdów technicznych.

Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.



Czy wiaty o nietypowym kształcie powinny pojawiać się na innych przystankach?

To będzie najbardziej wyróżniający się przystanek zobacz na mapie Gdańska w gdańskiej sieci tramwajowej. Potężne, łukowe konstrukcje są montowane od ok. dwóch tygodni na peronach tuż obok PGE Areny oraz ronda, z którego będzie możliwy wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.

- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.

Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.

- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.

Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.

Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?

- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.

Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.

Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.

Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.

Miejsca

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • a wiaty autobusowe? (1)

    szkoda, że nie pomyślano także o spójności i wiaty autobusowe nie zostały wymienione na nawiązujące fo bryły stadionu. niemniej jednak cieszę się, że w końcu doczekaliśmy się tychże wiat :)

    • 16 2

    • Tam autobusy nie jezdza ;)

      Tam autobusy nie jezdza ;)

      • 1 2

  • kto zezwala

    na umieszczanie tych śliskich betonowych płyt zaraz przy krawędzi przystanku, przecież zimą można sobie zęby wybić wysiadając albo biegnąc do tramwaju, czy ktoś w końcu pomyśli o tym?

    • 12 6

  • szczegóły

    Jeszcze żeby przestrzeń pomiędzy peronami była w kolorze trawy (malowanie, jakaś sztuczna trawa, naturalna trawa...), siedziska jak krzesełka stadionowe - i wyglądałoby jak stadion :)

    • 14 1

  • Najpierw kostka, potem rozbiórka (1)

    zastanawia mnie jedno, wcześniej położyli kostkę na całej powierzchni przystanków i wyglądało to na wykończone. Po jakimś czasie rozebrali kostkę i zaczeli montaż tych wiat. Czy ktoś pomylił kolejność robót?czy też było typowo po polsku, panie majster, chyba żeśmy tu bez sensu położyli, bo jeszcze coś tu będzie stało...
    w każdym razie wygląda to super, pomyśleć co w tym miejscu było jeszcze pare lat temu, ogródki działkowe i slumsy

    • 18 4

    • to standard - zobacz ile razy przebudowywali Marynarki Polskiej, to taka polska tradycja

      • 4 0

  • A kierowckm Komunikacji Miejskiej

    Zabiera sie dyspozytornie i stawia śmierdzące Toy Toye !

    • 15 2

  • Ale co z chwastami

    Jaki miasto ma plan na chwasty wrastające w nowe chodniki, torowiska, ścieżki rowerowe. Niestety szybko zarastają i wygląda to fatalnie(

    • 6 0

  • Fajnie, że wiata nawiązuje wyglądem do otoczenia stadionu, To ją wyróżnia, ładnie wygląda. Tylko dlaczego, jeszcze przed otwarciem przystanka zarasta trawą na betonowych płytach? Czy po roku znowu wszystko w około będzie niechlujne i brudne?

    • 6 0

  • Zaraz przemalują

    Zaraz kibice przemalują na biało zielony :)

    • 7 2

  • szkoda kasy, są inne bardziej niebezpieczne miejsca dla barier energochłonnych !!!

    • 3 4

  • Super

    Przestrzeń miejska na wysokim światowym poziomie. Miejmy nadzieje że tak wysoki poziom nie będzie nikogo kusił do wandalizmu. Przystanki tak ładne, że może staną się atrakcją turystyczną ;-)

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane