• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy

Krzysztof Koprowski
26 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Tak powstające wiaty prezentują się w ciągu dnia...
  • ...a tak nocą. Długość przystanku przy stadionie to ok. 90 metrów, a wiaty pojawią się na znacznej jego długości.
  • W każdym kierunku powstaną trzy wiaty, ustawione jedna obok drugiej.
  • Nawierzchnia między torami zyskała nowy w Gdańsku typ bruku w postaci tzw. meby, przepuszczającej wodę i jednocześnie umożliwiającej wjazd kołowych pojazdów technicznych.

Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.



Czy wiaty o nietypowym kształcie powinny pojawiać się na innych przystankach?

To będzie najbardziej wyróżniający się przystanek zobacz na mapie Gdańska w gdańskiej sieci tramwajowej. Potężne, łukowe konstrukcje są montowane od ok. dwóch tygodni na peronach tuż obok PGE Areny oraz ronda, z którego będzie możliwy wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.

- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.

Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.

- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.

Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.

Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?

- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.

Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.

Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.

Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.

Miejsca

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • A tymczasem w centrum

    wiaty jak na dalekim przedmieściu i torowiska wysypane szutrem. Centrum wygląda żałośnie.

    • 12 2

  • (2)

    Okropne !

    • 6 8

    • Za słabo walą rybami co nie? (1)

      • 6 2

      • Nie. Przypomijają toi-toi'e

        • 1 1

  • zastanawiam się

    jaki sport wymyślą skejterzy na tych konstrukcjach :)

    • 3 2

  • Koszty Konserwacji. (1)

    Ogólnie ładnie to wygląda.. teraz... ale co jak tzreba bedzie to wyremontowac? Biorąc pod uwagą ilość i gestość ustytuowania róznych "rur" w tym projekcie, konserwacja tego przystanku bedzie ku..ewsko droga.. ktos powie "wystarczy pomalować raz na pare lat" każdy kto kiedys malował jaką kolwiek rure wie, że duzo łatwiej jest dokładnie (bez zacieków i z odpowiednią gruboscia farby) pomalowac płaska powierzchnie. Dodatkowo dokładne oszyszczenie tego z rdzy przed malowaniem bedzie jeszcze bardziej pracochłonne... chyba ze to ocynk ale nie sądze.

    • 3 3

    • Mylisz się, stalowe elementy wiat tak samo jak i stadionu pomalowano bardzo odporną farbą szwajcarskiej firmy IGP, 5 lat testu Florydy

      • 0 0

  • bursztyn jest brązowy!! ...piwny

    ...A nie żółty

    • 2 7

  • Są piękne to fakt!

    • 4 3

  • petarda w h..

    • 0 6

  • Strasznie brzydkie!!!!!

    • 3 6

  • obaczymy czy bedą fajne te wiaty jak przetestujemy je sprayem.

    • 1 3

  • Takie wydatki świadczą o kompletnym zepsuciu tego miasta i państwa ...

    ... brudne, dziurawe ulice i chodniki, brak szkół i przedszkoli, służba zdrowia na dnie, dzielnice biedy, przymierający głodem bezdomni, itd, itp ... a tymczasem dla władz najważniejsze są OZDOBNIKI.

    To trochę tak jak z przyznawaniem milionowych pensji w spółkach skarbu państwa w sytuacji, gdy na kontrakty dla szpitali brakuje pieniędzy.

    I nie kwestionuję urody tych wiat - jest ona niezaprzeczalna, są rewelacyjne!!! ale tyle spraw powinno być załatwionych przed ich wybudowaniem, że aż szkoda gadać ....

    • 5 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane