- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (61 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (48 opinii)
- 3 Nocny hałas z lotniska. Cenę za rozwój? (122 opinie)
- 4 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (398 opinii)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (125 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (108 opinii)
Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy
Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.
- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.
Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.
- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.
Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.
Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?
- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.
Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.
Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.
Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.
Miejsca
Opinie (146) 6 zablokowanych
-
2014-09-26 13:47
RAICE (1)
Raice zaraz sie tym zaopiekuje
- 3 3
-
2014-09-26 14:31
Raice
powinni gnojkowi rece i nogi po wyrywac za te jego bazgroły
- 3 1
-
2014-09-26 14:01
Szpetna bariera energochłonna
Bariera ochronna (energochłonna) głównie od strony jezdni- w kierunku N.Portu strasznie SZPECI fajny projekt.Jest tak prymitywna w porównaniu do wiaty, a jednocześnie tak ZAPADNIĘTA jak jezdnia.W moim poczuciu estetyki jest to nie do przyjęcia.Deklasuje ona w swojej formie cały dobry projekt.
- 7 2
-
2014-09-26 14:04
Wygląda super, ale co z tego skoro ta linia jest po prostu beznadziejna, a bezpośrednie dotarcie do np. Oliwy jest NIEMOŻLIWE.
- 3 5
-
2014-09-26 14:06
żenada (1)
po co takie coś robić jak to przed niczym nie chroni (wiatr, deszcz, śnieg). totalny bezsens....
- 6 6
-
2014-09-26 14:32
forsa wydana
wydana
- 2 2
-
2014-09-26 14:13
Dziś nawet tędy jechałem. (2)
Wiaty wyglądają super i to extra pomysł. Mam tylko pytanie, bez narzekania, tylko z ciekawości. Dlaczego one są takie dłuuuuuuuuuuuuuuugie?
- 6 1
-
2014-09-26 18:28
...
kompleksy ;)
- 4 1
-
2014-09-27 10:30
...a dlatego żeby cały przystanek był przykryty, w czasie deszczu to co jeden pod wiatą a drugi obok i moknie tak byś chciał. Tę wiatę to powinni jeszcze górą połączyć aby deszcz nie zacinał.
- 3 1
-
2014-09-26 14:31
Kolory FEKALNE ulubione przez cesarza Budynia 1-go, jaki widać
Po ECSie w kolorze kupy teraz jakieś wiaty w kolorze sików...
- 10 8
-
2014-09-26 14:33
pomyłka
bn
- 2 1
-
2014-09-26 14:39
bardzo ładne!
- 2 3
-
2014-09-26 14:40
Na głownym by sie takie cos przydało
Na głownym by sie takie cos przydało
- 8 0
-
2014-09-26 14:46
Letnica (4)
Letnica staje się dzielnicom nie do poznania , chociaż najmniejsza w Gdańsku to widać efekty rewitalizacji -nowe budynki ,wyremontowane chodniki ,place zabaw , bardzo dobrze skomunikowana , a przy tym kameralna i spokojna , przyjazna mieszkańcom ,a teraz ten charakterystyczny przystanek tramwajowy , tak trzymać!!!!
- 12 2
-
2014-09-26 15:23
Dzielnicom powiadasz? (2)
- 9 0
-
2014-09-26 16:30
to jest język miejscowego geniusza, prawnika
- 2 0
-
2014-09-26 18:23
Letnicom
- 3 0
-
2014-09-26 15:28
chyba o szkole zapomnieli
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.