• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bursztynowe wiaty przy stadionie w Letnicy

Krzysztof Koprowski
26 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Tak powstające wiaty prezentują się w ciągu dnia...
  • ...a tak nocą. Długość przystanku przy stadionie to ok. 90 metrów, a wiaty pojawią się na znacznej jego długości.
  • W każdym kierunku powstaną trzy wiaty, ustawione jedna obok drugiej.
  • Nawierzchnia między torami zyskała nowy w Gdańsku typ bruku w postaci tzw. meby, przepuszczającej wodę i jednocześnie umożliwiającej wjazd kołowych pojazdów technicznych.

Jedyne w swoim rodzaju wiaty tramwajowe, nawiązujące do bryły pobliskiego stadionu PGE Arena Gdańsk, powstają w Letnicy. Ich forma została wyłoniona w konkursie studenckim niemal pięć lat temu.



Czy wiaty o nietypowym kształcie powinny pojawiać się na innych przystankach?

To będzie najbardziej wyróżniający się przystanek zobacz na mapie Gdańska w gdańskiej sieci tramwajowej. Potężne, łukowe konstrukcje są montowane od ok. dwóch tygodni na peronach tuż obok PGE Areny oraz ronda, z którego będzie możliwy wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma ścisły związek z wiatami tramwajowymi.

- Wiaty są montowane formalnie w ramach IV etapu budowy Trasy Słowackiego. Nie wyszczególniamy kosztów tych prac, gdyż wykonawca otrzyma zryczałtowane wynagrodzenie dla całego zadania, w kwocie 885 mln zł - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za budowę Trasy Słowackiego.

Wiaty są stawiane na peronach, których długość wynosi ok. 90 metrów. Wiat jest sześć, po trzy w każdym kierunku: do Nowego Portu i do centrum Gdańska. Każda wiata składa się z dziewięciu dźwigarów i mierzy dokładnie 25,58 m długości (dla porównania - tramwaj Pesa Swing liczy ok. 30 metrów długości, tzw. Dortmund - ok. 26 metrów). Ciężar jednego dźwigara to ok. 660 kg, a długość - 12 m. Do konstrukcji zostaną przyczepione płyty z poliwęglanu w pięciu odcieniach, stanowiące tym samym zadaszenie przystanku.

- W wiatach zamontowane zostanie oświetlenie LED. Monitorów systemu informacji pasażerskiej nie będzie, ponieważ znajdują się już na przystanku [ekrany SIP-u pojawiły się tutaj w ramach Tristar-u - dop. red.] - dodaje rzecznik GIK.

Przystanek przy stadionie wyróżnia się także jeszcze jednym nowym rozwiązaniem. Chodzi o wypełnienie między torami w formie tzw. płyty ażurowej, zwanej popularnie mebą. Dotychczas na nowych przystankach wypełniano tę przestrzeń kostką betonową, co teoretycznie miało ułatwiać czyszczenie przestrzeni wokół torowisk z papierków czy niedopałków. Niestety, ponieważ na ogół jedynym "sprzątaczem" był wiatr, wzbijający się w powietrze piach i brud przeszkadzał pasażerom.

Czytaj też: Koniec ze śmieciami na torowiskach?

- Meba została zastosowana ze względu na odwodnienie torowiska i pozwoli zapobiec zastoiskom wody w czasie deszczu. Przewiduje się sprzątanie ręczne i mechaniczne - wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.

Wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej, na wysokości przystanku, pojawiły się wzmocnione bariery energochłonne. Mają one zabezpieczyć wiaty przed ewentualnym wjechaniem w nie rozpędzonego samochodu.

Pomysł na kształt nawiązujący do bryły stadionu to efekt konkursu studenckiego z 2009 roku. Spośród 16 prac, w tym kilku o podobnej stylistyce i zamyśle, zwycięski okazał się projekt Katarzyny Schulz oraz Błażeja Bącalskiego, będących wówczas studentami III roku Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Oprócz możliwości realizacji ich wizji, otrzymali nagrodę w wysokości 4 tys. zł.

Prace nad montażem wiat prowadzone są nawet wieczorową porą - nam udało się spotkać pracowników ok. godz. 19:30. Planowane zakończenie robót powinno nastąpić do końca października.

Miejsca

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • RAICE (1)

    Raice zaraz sie tym zaopiekuje

    • 3 3

    • Raice

      powinni gnojkowi rece i nogi po wyrywac za te jego bazgroły

      • 3 1

  • Szpetna bariera energochłonna

    Bariera ochronna (energochłonna) głównie od strony jezdni- w kierunku N.Portu strasznie SZPECI fajny projekt.Jest tak prymitywna w porównaniu do wiaty, a jednocześnie tak ZAPADNIĘTA jak jezdnia.W moim poczuciu estetyki jest to nie do przyjęcia.Deklasuje ona w swojej formie cały dobry projekt.

    • 7 2

  • Wygląda super, ale co z tego skoro ta linia jest po prostu beznadziejna, a bezpośrednie dotarcie do np. Oliwy jest NIEMOŻLIWE.

    • 3 5

  • żenada (1)

    po co takie coś robić jak to przed niczym nie chroni (wiatr, deszcz, śnieg). totalny bezsens....

    • 6 6

    • forsa wydana

      wydana

      • 2 2

  • Dziś nawet tędy jechałem. (2)

    Wiaty wyglądają super i to extra pomysł. Mam tylko pytanie, bez narzekania, tylko z ciekawości. Dlaczego one są takie dłuuuuuuuuuuuuuuugie?

    • 6 1

    • ...

      kompleksy ;)

      • 4 1

    • ...a dlatego żeby cały przystanek był przykryty, w czasie deszczu to co jeden pod wiatą a drugi obok i moknie tak byś chciał. Tę wiatę to powinni jeszcze górą połączyć aby deszcz nie zacinał.

      • 3 1

  • Kolory FEKALNE ulubione przez cesarza Budynia 1-go, jaki widać

    Po ECSie w kolorze kupy teraz jakieś wiaty w kolorze sików...

    • 10 8

  • pomyłka

    bn

    • 2 1

  • bardzo ładne!

    • 2 3

  • Na głownym by sie takie cos przydało

    Na głownym by sie takie cos przydało

    • 8 0

  • Letnica (4)

    Letnica staje się dzielnicom nie do poznania , chociaż najmniejsza w Gdańsku to widać efekty rewitalizacji -nowe budynki ,wyremontowane chodniki ,place zabaw , bardzo dobrze skomunikowana , a przy tym kameralna i spokojna , przyjazna mieszkańcom ,a teraz ten charakterystyczny przystanek tramwajowy , tak trzymać!!!!

    • 12 2

    • Dzielnicom powiadasz? (2)

      • 9 0

      • to jest język miejscowego geniusza, prawnika

        • 2 0

      • Letnicom

        • 3 0

    • chyba o szkole zapomnieli

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane