• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cel: być polską bramą na świat

Michał Tusk
2 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście. Trwają prace nad otwarciem drugiego lotniska cywilnego w Trójmieście.

Trójmiasto oprócz rozbudowy gdańskiego Rębiechowa buduje sobie już drugie lotnisko. W transporcie morskim Pomorze z konieczności nie ma żadnej konkurencji w kraju, ale dzięki nowym inwestycjom może stać się ważnym punktem przeładunkowym na Bałtyku.



Gdańskie lotnisko dzięki temu, że jest w większości własnością pomorskich samorządów, opiera się każdej politycznej roszadzie. A to skutkuje ciągłością zarządzania, bardzo ważną dla przewoźników lotniczych. Wśród polskich portów regionalnych obsługuje najwięcej pasażerów lotów regularnych po Krakowie. Wyprzedza m.in. Katowice które teoretycznie, z racji gęstości zaludnienia na Śląsku powinny być poza zasięgiem. Wrocław i Poznań są jeszcze dalej w tyle.

Turku, Billund czy Lubeka to miasta do których z Polski dolecieć możemy bezpośrednio tylko z Rębiechowa. Doceniają to mieszkańcy całego Pomorza, ale także Szczecina, Bydgoszczy, Poznania, a nawet Warszawy - rejestracje z tych ośrodków są częstym widokiem na przylotniskowych parkingach.

Z każdym rokiem odprawa pasażerów i bagażu to na lotnisku coraz większy problem. Pasażerowie stojący w kolejkach do check-inów nie mieszczą się często w budynku terminalu. Mimo poważnej zeszłorocznej rozbudowy (powiększono m.in. halę odpraw zwiększając dwukrotnie liczbę bramek) problem nie został rozwiązany.

Terminal zadaszony morskimi falami

Rozwiązać ma go dopiero nowy terminal pasażerski, ponad czterokrotnie większy od dotychczasowego. Zaprojektowała go znana pracownia JSK (ta sama przygotowała projekt Stadionu Narodowego w Warszawie). Znakiem rozpoznawczym nowego budynku ma być dach w kształcie załamujących się fal. W środku zaplanowano kilkadziesiąt stanowisk odpraw, dzięki którym skończyć mają się kolejki i tłok na lotnisku. Budowa terminalu ma ruszyć już w maju przyszłego roku, a zakończy się jesienią 2011 r.

Jeśli dodamy do tego drugą linią SKM, która ma połączyć centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem, to w końcu Pomorze będzie miało lotnisko na przyzwoitym poziomie. Do tego dojść mają inne inwestycje - budowa nowej drogi kołowania, wydłużenie pasa startowego do ponad 3 km, montaż kolejnych systemów nawigacyjnych. Wszystko ma kosztować razem aż 536 mln złotych, z czego sam terminal ma kosztować ponad 200 mln.

To jednak nie wszystko - Trójmiasto ma bowiem szanse być pierwszą polską metropolią z dwoma cywilnymi portami lotniczymi. Wszystko za sprawą Gdyni, która chce na wojskowym lotnisku w Babich Dołach chce uruchomić działalność cywilną. Są już wstępne projekty i wycena - na ok. 140 mln złotych (tyle kosztować ma niewielki terminal na "początek").

Gdynia chce realizować swój plan, ale nie będzie konkurowała z Gdańskiem - na początek wyspecjalizuje się w ruchu samolotów prywatnych i biznesowych. Czy jednak zyska na tym aglomeracja jako całość - okaże się w najbliższych latach, bo Gdynia chce uruchomić lotnisko w Babich Dołach na Euro 2012.

Walka o kontenery


Konkurencja gdańsko-gdyńska to też problem w przypadku portów morskich, choć tu odbywa się bez strat. Zarówno port gdański jak i gdyński skutecznie opanowały polski rynek kontenerów.

Łącznie w Trójmieście działają obecnie cztery terminale kontenerowe - dwa w Gdyni i dwa w Gdańsku. Najnowszy z nich, gdański terminal głębokowodny, to jedyny tego typu obiekt na Bałtyku. Może przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wpłynąć na ten akwen. Dzięki temu Polska ma szansę na lokalizację tzw. hubu kontenerowego.

Dziś oceaniczne kontenerowce zawijają do holenderskich i niemieckich portów, a tam kontenery są przeładowywane na mniejsze jednostki które rozwożą je po bałtyckich portach. Rolę takie punktu przeładunkowego przejąć może Gdańsk, a to zwiększy atrakcyjność Pomorza i całego kraju.

Gdański terminal głębokowodny jest wyjątkowy jeszcze z jednego powodu. To rzadki w Polsce przykład całkowicie prywatnej inwestycji portowej, sfinansowanej głównie przez australijskich inwestorów. Jedyny jego związek z należącym do państwa portem to umowa na wynajem terenu.

W Trójmiejskie porty inwestuje też Unia Europejska. Z jej funduszy powstają nowe falochrony, remontowane są nabrzeża. Ogromną inwestycją będzie budowa nowego terminalu promowego w Gdyni. Warta prawie pół miliarda złotych Inwestycja związana jest z planami armatora promowego - Stena Line - który w przyszłości linię Gdynia - Karlskrona chce obsługiwać największymi promami pływającymi po Bałtyku. Nowy terminal już w 2011 roku będzie mógł przyjąć równocześnie dwie takie jednostki.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (125) ponad 10 zablokowanych

  • Jaki LUKIER - a przeciez wybory sa za 2 lata (1)

    • 0 0

    • ale juz dzis warto lukrowac jaka Po tęga gospodarcza jest na Pomorzu

      • 0 0

  • tiaa (3)

    co gazeta to inny ranking lotnisk, w jednej wychodzi że Gdańsk jest the best, a w innej że jest za Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.

    A co do kontenerów to każdy kto potrafi liczyć sprowadza przez Hamburg. Po prostu tam jest taniej.

    Jak widać kampania wyborcza już sie zaczęła.
    Bym zapomniał... Panie Tusk gdzie ten cud?!

    • 0 0

    • (2)

      na co ty liczysz po kilku miesiacach sprawowania urzedu, mina 2 lata to zobaczysz pierwsze efekty cudu.

      • 0 0

      • 'parę miesięcy kte sa już ponad rokiem i te 200 obiecanych ustaw w październiku ...

        • 0 0

      • cud

        strach sie bać,
        200 ustaw w październiku,
        jak tak dalej pójdzie to na koniec kadencji bedziemy liczyć w tysiacach, setkach tysiecy, milionach, trylionach,
        pomożecie...
        pomożemy
        daj Bóg

        • 0 0

  • najlepiej lotnisko w każdej dzielnicy

    bo jeżdzić po tym mieście za chwile się nie da, więc zacznijmy latać. I nowych dróg nie będzie trzeba budować ...

    • 0 0

  • HA HA HA BUAHAHAHA (1)

    no to będziemy mieli w Gdańsku dwa lotniska a Gdynia ani jednego, hahaha, Gdańsk Rębiechowo i Gdańsk Babie Doły :D Gratulacje panie szczurze buahahahaha

    • 0 0

    • :D

      gratulacje

      • 0 0

  • Co na to taksówkarze

    Będą protestować przeciwko budowie kolejki SKM.

    • 0 0

  • Jezeli Gdynia sie nie zgodzi na robudowe Babich Dolow to...

    Gdansk rozbuduje drugie lotnisko w Pruszczu Gdanskim.
    To lotnisko wojskowe nie spelnia juz parametrow dla samolotow F -16,wiec wojsko moze uzytkowac jego mala czesc dla smiglowcow,czy mniejszych samolotow transportowych.

    • 0 0

  • TATA POTRZEBUJE DOBREJ PRASY ??? (1)

    SYNEK, SYNEK...

    • 0 0

    • oooootóż to. naiwniacy, cały świat widzą tak jak im się go "serwuje"...

      • 0 0

  • POLSKA KRONIKA FILMOWA

    TEKST JAK Z POLSKIEJ KRONIKI FILMOWEJ. PROPAGANDA SUKCESU.

    • 0 0

  • Nooo wielkie plany a na razie

    super-korki w GDA :(

    • 0 0

  • robić...

    czas zacząć robić i wykorzystywać możliwości rozwoju 3miasta a nie tylko gadać że coś będzie zrobione.
    Powodzenia

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane